Taloforum.fi

[urbaanin keskustelun mekka] Suomen johtava rakentamisaiheinen valokuvaus- ja keskustelusivusto.

Mikä on Taloforum?

tekijänä SdeS
Moolio kirjoitti:
SdeS kirjoitti:
Oberleutnant kirjoitti:Hyvä kun on tälläinen paikallinen reportteri lähellä siellä missä tapahtuu :D

Mua on vain jäänyt vaivaamaan tuo Cirruksen seinämateriaali. Eikö olisi parempi, jos se peitettäisiin metallilevyillä Meritornin ja HSBC Towerin tapaan?

8 Canada Square eli HSBC Tower
http://www.emporis.com/en/wm/bu/?id=100088

Meritorni
http://www.emporis.com/en/il/im/?id=161290

Harva asuintalo Suomessa on mielestäni yhtä laadukkaan oloinen kuin tuo Meritorni.
Ihan hyvä idea, edullinen ja hyvännäköinen materiaali.

Rakennusvalvontavirasto myönsi noin kk sitten Cirruksen julkisivuja koskevan luvan. Heille oli paikan päällä esitelty valmista julkisivuelementtiä, johon oli liitetty ikkunoiden väliin tulevat teräsverkot, pellit yms.

Linkki viraston päätökseen: http://www.rakvv.hel.fi/temporary/file. ... 1.2005.doc
Jännä juttu sinänsä, että lasia ei käytetä enempää Cirruksessa. Johan lasista on rakennettu kaikki muukin Helsingissä viimeiset 10 vuotta. Se on halvin materiaali ja nyt on kysymys vielä esikaupunki rakentamisesta, vaikka tietysti isosta projektista onkin kysymys. Outoa. Hyvä kuitenkin jos Cirruksessa käytettäisiin enemmän terästä tai jotain vastaavaa vähemmän käytettyä pintamateriaalia.
Suomessa on joku energialakipykälä (?) joka määrittelee kuinka monta prosenttia asuintalon pinta-alasta saa olla lasia. Tuntuu todella tyhmältä, kun nykyään pystytään valmistamaan lasia, jolla on samat eristysominaisuudet kun betonilla.
Parvekelasitukset ovat varmaan ainoa tapa saada lasinen kerrostalo.
tekijänä Jape
Betoni on maailman mullistava keksintö, betoni on kaunista, betoni on halpaa, betoni on vahvaa, betoni on ikuista, betoni on kaikki koska kaiken on oltava betonia! (Toivottavasti ymmärsitte ironiani)

Kyllä tuo HSBC Tower on asiallisen näköinen päällystyksineen. Toivottavasti moista ideaa sovelletaan muihinkin korkeihin taloihin. Tässä vaiheessa on kuitenkin pääasia että ylipäätään saamme tänne Suomeen jotain muurahaiskekoja korkeampaa. :)

Ps. Olen ollut itse joitain vuosia sitten ihailemassa tuota näytettyä HSBC Toweria Lontoossa aivan tornin juuressa 8) (missäolisittekaanilmantuotatietoa)
tekijänä OlliMolli
Jape kirjoitti:Betoni on maailman mullistava keksintö, betoni on kaunista, betoni on halpaa, betoni on vahvaa, betoni on ikuista, betoni on kaikki koska kaiken on oltava betonia! (Toivottavasti ymmärsitte ironiani)

Kyllä tuo HSBC Tower on asiallisen näköinen päällystyksineen. Toivottavasti moista ideaa sovelletaan muihinkin korkeihin taloihin. Tässä vaiheessa on kuitenkin pääasia että ylipäätään saamme tänne Suomeen jotain muurahaiskekoja korkeampaa. :)

Ps. Olen ollut itse joitain vuosia sitten ihailemassa tuota näytettyä HSBC Toweria Lontoossa aivan tornin juuressa 8) (missäolisittekaanilmantuotatietoa)
Itsekin kävin viime keväänä Canary Wharfilla, mutta näin vain Citibankin tornin ja Canary Wharf Towerin (One Canada Sqr?) koska en jaksanut lähteä kiertämään koko aluetta yksin, ja metroaseman aukiolta ei näkynyt HSBC. On se komea paikka kumminkin, ja metroasemakin on upea.
tekijänä SdeS
Ja taas on vähän edistytty:

Kuva

Ja kun noista elementtisaumoista on puhuttu aika paljon, niin tässä on ote Aurinkolahden itäosan (mm. kanavan alue) rakennustapaselostuksesta:

"Rakennusten pääasiallinen julkisivumateriaali on paikalla muuraus ja kuultorappaus. Parvekkeet lasitetaan ja kadunpuoleisiin oviin tulee puupinta." :)
tekijänä SdeS
Yksinäisen näköinen siitä tulee:
Kuva

Eikö näin olisi parempi, jos jollain ihmeen tavalla pauligin alueelle* rakennettaisiin muutama torni :D:
Kuva

*Pauligin kahvipaahtimolta vapautuva alue, jonka suunnittelu ei ole vielä alkanut. Pitää ehdottaa tuota Kaupunkisuunnitteluvirastolle :D
tekijänä H.C.
^
Upeita kuvia! Näyttää tosiaan paljon paremmalta kun on muutama korkea rakennus siinä Cirruksren seurana.
tekijänä grendy
Aika Turning Torsomaiselta näyttää ;).. tietysti 100m lyhyempänä versiona mutta muuten alue näyttää tosi samalta ..
tekijänä SdeS
Ensimmäinen kellarikerros on valmis, näyttää aika massiiviselta
Kuva

Lähikuvaa
Kuva
tekijänä OlliMolli
Sääli sinänsä, että toista - vaikka sitten aika paljon matalampaakin - tornia ei ole tulossa. Uusi Vuosaari, tai siis Vuosaaren keskus alkaa hyvää vauhtia olla Suomen hienoimpia lähiöitä, ja Cirruksen sulauttaminen tehokkaammin ympäristöönsä olisi hyvä juttu. Ihan joku Kielon korkuinen torni olisi hyvä, mutta tonttipula on tietysti aina ongelma. Joka tapauksessa, Columbus, Albatrossi, Cirrus ja metroasema luovat oikein kivan yhdistelmän Vuosaaren keskustaan, ja nyt kun olen hieman tottunut siihen 12-kerroksiseen fabutaloon, niin ei sekään näytä enää kovin pahalta. Kirjasto "fasadia" (yeah, right) voisi kyllä muuttaa hieman vähemmän DDR-mäiseksi. Se kävelysillanpuoleinen sivu on kyllä ihan ookoo, jos ei nyt suoranainen mestariteos.

Vanhan Vuosaaren voisi minun puolesta vaikka myydä Turkuun.
tekijänä SdeS
Moolio kirjoitti:Sääli sinänsä, että toista - vaikka sitten aika paljon matalampaakin - tornia ei ole tulossa. Uusi Vuosaari, tai siis Vuosaaren keskus alkaa hyvää vauhtia olla Suomen hienoimpia lähiöitä, ja Cirruksen sulauttaminen tehokkaammin ympäristöönsä olisi hyvä juttu. Ihan joku Kielon korkuinen torni olisi hyvä, mutta tonttipula on tietysti aina ongelma. Joka tapauksessa, Columbus, Albatrossi, Cirrus ja metroasema luovat oikein kivan yhdistelmän Vuosaaren keskustaan, ja nyt kun olen hieman tottunut siihen 12-kerroksiseen fabutaloon, niin ei sekään näytä enää kovin pahalta. Kirjasto "fasadia" (yeah, right) voisi kyllä muuttaa hieman vähemmän DDR-mäiseksi. Se kävelysillanpuoleinen sivu on kyllä ihan ookoo, jos ei nyt suoranainen mestariteos.

Vanhan Vuosaaren voisi minun puolesta vaikka myydä Turkuun.
Vähän "TT-ilmiötä" muistuttaa, tosin siellä ero on paljon suurempi. Naapurustossa on 3 kerrosta korkeita taloja ja sitten 190metrinen TT. :D

Korkeusero vieressä olevien 6-8kerroksisten ja Cirruksen välillä on kyllä liian suuri. Matalampi torni Albatrossin taakse tasoittamaan tätä korkeuseroa.
Pitää olla yhteydessä Kaupunkisuunnitteluvirastoon (tuskin siitä mitään hyötyä on), kun Pauligin alueen suunnittelu alkaa. Luulisi ettei toisen tornin saaminen siihen lähelle olisi niin vaikeaa, kun Cirruksestakaan ei tullut yhtään valitusta.
tekijänä OlliMolli
SdeS kirjoitti: Vähän "TT-ilmiötä" muistuttaa, tosin siellä ero on paljon suurempi. Naapurustossa on 3 kerrosta korkeita taloja ja sitten 190metrinen TT. :D
Juu, ehkä vähän, mutta ainakin Malmöön keskustassa kohtuu lähellä TT:tä on joitakin tornitaloja, jotka ainkin hieman isomassa kuvassa kyllä pehmentävät TT:n dominointia ympäristöönsä. On kyllä totta, että niin korkeaa rakennusta en edes minä oikein olisi kannattanut, mielumminkin joku noin 120-130m ehkä olisi ollut parempi. Jos TT olisi rakennettu niiden muiden Malmöön tornien lähelle asia olisi ollut eri. Valitettavasti Cirruksen tapauksessa asia voi olla jopa hankalampi, tosin Albatrossi ja se taakse tuleva Delfiini (iirc) parantaa tilannetta reilusti.
tekijänä SdeS
Cirrukseen tulee rakennuslehden mukaan 27 maanpäällistä kerrosta, ylin kerros on ullakkokerros. Ja siitä tulee kuulemma maailman korkein betonisandwichelementtirakenteinen talo :D

Kuukauden vanha Rakennuslehden artikkeli Cirruksesta
http://www.rakennuslehti.fi/lehdet/arti ... kkeli=7223
tekijänä SdeS
Ja lisää kuvia :)

Kuva
Kuva
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
  • 6