Taloforum.fi

[urbaanin keskustelun mekka] Suomen johtava rakentamisaiheinen valokuvaus- ja keskustelusivusto.

Mikä on Taloforum?

UPnotOUT! kirjoitti:Ihan piruuttaan ei mieluummin rakenneta mitään....KANSANÄÄNESTYS!
Jos kansalta kysyttäisiin oikeaan aikaan (eli silloin kun Tampere on juuri menettänyt jonkin suurehkon tilaisuuden hotellipulan takia/hotellit ovat ratkeamispisteessä ja tulijoita olisi vielä vaikka kuinka) niin silloin kansa kausaliteetin lakeja uhmaten äänestäisi että hotellit olisi pitänyt jo rakentaa.. mutta pian se unohtuu. (Vastustajat eivät tietenkään ikinä unohda missiotaan. Harmi)
tekijänä BIG^K
Noniin...katsokaapas tänne:
http://www.tamperelainen.fi/Paikallisuu ... un-kesalla

"Tampereen ratapihan tuntumaan kaavailtua Tornihotellia ryhdytään näillä näkymin rakentamaan ensi kesänä. SOK:n kiinteistöjohtaja Janne Rytkönen kertoo, että nyt haetaan kaupungilta rakennuslupaa ja että urakkatarjouspyynnöt ovat maailmalla."

Mikähän se Aamulehden artikkeli oli olevinaan, että rakentaminen muka siirtyy? :smt003
^Niin kauan kun nään että tontilla alkaa tapahtuun jotain konkreettista edelleenkin oon bannannut tän hankkeen :D.. sen verran monta kertaa mennyt hermot :D
tekijänä ÄmJii
Toi on kyllä oikee asenne, ei tätä muuten kestä... Täytyy kyllä sanoa, että ihmeellistä vitkuttelua yhden rakennuksen kanssa. Jos Tampereen hotellitilanne kerta on niin huono, niin luulis, ettei hirveesti pitäs olla esteitä tän hotellin rakentamiselle. Tietty tää nyt on "parempi" hotelli, mut varmaan se lamaki on alkanu jo taittuu valmistumiseen mennessä ja on taas vara vähä törsätä.

Pidän kyllä noista suunnitelmista todella paljon, ei näytä sellasilta perussuomalaisen halvoilta. Vielä nuo veturitallitki jää, niin todella hieno homma. Nää tornitalot vois olla jolleki suomalaiselle kaupungille profiloitumismahdollisuus, ku niitä ei suuremmassa määrin missää oo. Joku viiski tornitaloo keskusta-alueelle, ni ei tartteis enää miettii, mistä se kaupunki tunnetaan.
Eli tornihotellin rakentaminen alkaa ja ei ala ensi kesänä. Selväksi tuli.

Kuvan perusteella tornin ulkoasu on muuttunut aika paljon alkuperäisestä. Tuota metalli-, tai mikä lienee, viritystä rakennuksen julkisivulla en ymmärrä.

Hotellin yhdessä kerroksessa olevaa huonemäärää pohdittiin. Alkuperäisissä piirustuksissa se oli luokkaa 10-12 per kerros ja ylimmissä kerroksissa (kerros 18 ja siitä ylöspäin, jolloin torni kapenee) puolet vähemmän.

Tampereen Tornihotelli, Tähtitorni, Sirius... Ei taida oikein ideapalavereissa irrota, kun pitäisi keksiä tamperelaiselle tornihankkeelle nimi. (Päästäänköhän nimeämään hankkeiden sijaan valmiita rakennuksia, ennen kuin on viimeinen väri parrassa?)
Tän päivän aamulehdestä huikea mielipidekirjoitus:
Peppi kirjoitti: Tornihotelli ei sovi Tampereelle

Rakentaminen. Tampereen ratapihalle on suunniteltu korkea hotellirakennus. Möhkälemäinen, ruma ja ympäristöön sopimaton fallos-symboli, hotelli Ilves rumentaa jo riittävästi Tamperetta. Herrataudin hedelmiä.

Matala punatiilirakentaminen sopii Tampereelle paremmin. Turistitkin haluavat jotain omaleimaista eivätkä kloonikaupunkeja "mäccäreineen". Jos kaikkialle rakennetaan samankaltaista ja ketjukaupat ja -ravintolat valtaavat kylät ja kaupungit, miksi matkustaa?

Ollaan ylpeitä Tampereen työläisjuurista ja (hotelli)rakentamisen mallia otettakoon hotelli Villasta, jossa on persoonallisia huoneita eikä rakennuksella korkeutta liiaksi.

Peppi
grendy kirjoitti:Tän päivän aamulehdestä huikea mielipidekirjoitus:
Peppi kirjoitti: Tornihotelli ei sovi Tampereelle

Rakentaminen. Tampereen ratapihalle on suunniteltu korkea hotellirakennus. Möhkälemäinen, ruma ja ympäristöön sopimaton fallos-symboli, hotelli Ilves rumentaa jo riittävästi Tamperetta. Herrataudin hedelmiä.

Matala punatiilirakentaminen sopii Tampereelle paremmin. Turistitkin haluavat jotain omaleimaista eivätkä kloonikaupunkeja "mäccäreineen". Jos kaikkialle rakennetaan samankaltaista ja ketjukaupat ja -ravintolat valtaavat kylät ja kaupungit, miksi matkustaa?

Ollaan ylpeitä Tampereen työläisjuurista ja (hotelli)rakentamisen mallia otettakoon hotelli Villasta, jossa on persoonallisia huoneita eikä rakennuksella korkeutta liiaksi.

Peppi
Huoh, mitä tähänkin voisi taas sanoa. Eiköhän ratapihan tornihotelli ole kuitenkin aika persoonallinen, kun vertaa mihin tahansa rakennukseen Pirkanmaalla. Matala punatiilinen rakentaminenko tuo omaleimaisuutta arkkitehtuuriin? Ehkä, ehkä ei. Ehkä kuitenkin ei! No onneksi "Peppiä" ei tarvitse ottaa kovinkaan vakavasti ;)
grendy kirjoitti:Tän päivän aamulehdestä huikea mielipidekirjoitus:
Voi reps. Tästä Fallos-symbolista on tulossa joku uusi muotisana tornivastustajilla, sillä ei ole ensimmäinen kerta kun näen tuon. Ja herratauti, perinteinen argumentti.

Miksi enää matkustaa, jos Tampereelta löytyy tornihotelli?
Kuva
16valve kirjoitti:Eiköhän ratapihan tornihotelli ole kuitenkin aika persoonallinen, kun vertaa mihin tahansa rakennukseen Pirkanmaalla. Matala punatiilinen rakentaminenko tuo omaleimaisuutta arkkitehtuuriin? Ehkä, ehkä ei.
Vai perustuuko ajatus tämän rakennuksen persoonallisuudesta vain siihen, että se tulisi olemaan korkea? Itse en ole nähnyt vielä yhtään sellaista kuvaa tästä tornista, joka saisi minut uskomaan, että tornilla olisi kaupungille arkkitehtonisesti mitään annettavaa. Itse asiassa jos suunnitelmat eivät alla olevasta kuvasta jalostu, kannatan mielelläni hankkeen kuoppaamista tai vähintään hätäratkaisuna korkeudesta tinkimistä. Parasta toki olisi, jos torni suunniteltaisiin ja toteutettaisiin jollain tavalla persoonallisesti niin, että sillä olisi myös kaupunkikuvallisesti jotain annettavaa - nyt se näyttää valitettavasti ainakin minun silmääni vain ylikorkealta toimistokolossilta.

Kuva
tekijänä BIG^K
pks kirjoitti:
16valve kirjoitti:Eiköhän ratapihan tornihotelli ole kuitenkin aika persoonallinen, kun vertaa mihin tahansa rakennukseen Pirkanmaalla. Matala punatiilinen rakentaminenko tuo omaleimaisuutta arkkitehtuuriin? Ehkä, ehkä ei.
Vai perustuuko ajatus tämän rakennuksen persoonallisuudesta vain siihen, että se tulisi olemaan korkea? Itse en ole nähnyt vielä yhtään sellaista kuvaa tästä tornista, joka saisi minut uskomaan, että tornilla olisi kaupungille arkkitehtonisesti mitään annettavaa. Itse asiassa jos suunnitelmat eivät alla olevasta kuvasta jalostu, kannatan mielelläni hankkeen kuoppaamista tai vähintään hätäratkaisuna korkeudesta tinkimistä. Parasta toki olisi, jos torni suunniteltaisiin ja toteutettaisiin jollain tavalla persoonallisesti niin, että sillä olisi myös kaupunkikuvallisesti jotain annettavaa - nyt se näyttää valitettavasti ainakin minun silmääni vain ylikorkealta toimistokolossilta.
No onneks toi on vähän persoonallisemman näköinen tuolta toiselta puolelta, missä on se 17-kerroksinen osa sekä 5-kerroksinen vaakaosa:
http://www.tampereenkauppakamarilehti.f ... smalli.jpg
Kuva
pks kirjoitti:
Jos torni tulee oleen edes neutraali, ei ruma, niin sillä on annettavaa NIIN paljon kaupungille. Enpäs olis uskonut että täällä forumilla löytyy ketään joka voi ääneen sanoa hankkeen kuoppaamisesta tai varsinkaan korkeuden tinkimisestä :shock: ! Ylikorkea toimistokolossi on miljoona kertaa parempi kuin massaan hukkuva mitään sanomaton perus rakennus? Kuitenkin puhutaan kaupungin keskustasta ja keskustaan on perusteltua rakentaa korkeaa, toisin kuin ehkä lähiöihin...
grendy kirjoitti:Enpäs olis uskonut että täällä forumilla löytyy ketään joka voi ääneen sanoa hankkeen kuoppaamisesta tai varsinkaan korkeuden tinkimisestä :shock: ! Ylikorkea toimistokolossi on miljoona kertaa parempi kuin massaan hukkuva mitään sanomaton perus rakennus? Kuitenkin puhutaan kaupungin keskustasta ja keskustaan on perusteltua rakentaa korkeaa, toisin kuin ehkä lähiöihin...
Pidän tuota paikkaa kyllä varsin hyvänä korkealle rakentamiselle ja olen myös odottanut hotellin rakentumista nimenomaan korkeana ja näyttävänä vuosikausia. Toisaalta on mun mielestä parempi olla rakentamatta ollenkaan kuin rakentaa jotain mikä näyttää kahdelta Itä-Pasilan toimistotalolta päällekkäin. Toivon kuitenkin, että kysymys on vain huonosta havainnekuvasta ja että paikalle saadaan näyttävä ja persoonallinen hotellitorni. Pelkkä korkeus ei kuitenkaan tee mistään rakennuksesta hienoa tai paikkansa arvoista, lisäksi pitää vaatia tyyliä ja laatua.
  • 1
  • 17
  • 18
  • 19
  • 20
  • 21
  • 129