- 30.07.24 12:37
#107221
Kesän kuumin puheenaihe Helsingin kaupunkisuunnittelussa ei ole ollut Hernesaari tai Espan liikennekokeilu, vaan Munkkiniemenbaana. Tänään sitä ryhtyi ihmettelemään myös Hesarin pääkirjoitus:
Munkkiniemenbaanan osista Munkkiniemen puistotien kohta on herättänyt huolta munkkalaisissa. Eniten vastalauseita on esitetty ns. Humallahden kallioiden eteen meren päälle rakennettavasta kevyen liikenteen betonisillasta, jolla olisi mittaa peräti 200 metriä. Sen avulla fillarit pääsisivät ohittamaan jyrkäksi arvioidun ylämäen Meilahden sairaala-alueen kohdalla.
Uuden baanan suunnitelma oli esillä viime syksynä, jolloin kaupunkilaiset pääsivät kertomaan mielipiteensä esitetyistä vaihtoehdoista. Parhaana vaihtoehtona pidettiin reitin säilyttämistä Paciuksenkadun pyörätiellä. Tästä huolimatta huhtikuussa tuotiin nähtäväksi uusi versio baanan yleissuunnitelmasta, jossa baana kulkee edelleen meren puolella, nyt vain vähän kauempana kallioista.
Omasta mielestäni baana meren päälle on täysin mahdoton ajatus. Humallahden kalliot ovat jäljellä olevista luonnontilaista rantakallioista Helsingin niemellä isoimmat ja komeimmat. Suunnitelmaa vastustaa myös luonnonsuojeluväki. Fillaristeilla on tässä tarjolla oma versionsa surullisenkuulusta Smith-Polvinen -suunnitelmasta, jossa moottoritiet kiersivät Helsingin niemeä rannoilla ja silloilla. Yhdellä adjektiivilla: suunnitelma on röyhkeä.
Rambollin tekemissä havainnekuvissa jylhä kallioalue yritetään näyttää aika vähäpätöisen näköiseltä. Hesarin pääkirjoituksen ohessa olevasta valokuvasta näkee kalliot koko komeudessaan.
kuva: HS/Lehtikuva/Jussi Nukari
Pyöräilijä tarvitsee turvalliset reitit, ei tasamaata eikä monumenttejahttps://www.hs.fi/paakirjoitukset/art-2 ... 93826.html
Munkkiniemenbaanan osista Munkkiniemen puistotien kohta on herättänyt huolta munkkalaisissa. Eniten vastalauseita on esitetty ns. Humallahden kallioiden eteen meren päälle rakennettavasta kevyen liikenteen betonisillasta, jolla olisi mittaa peräti 200 metriä. Sen avulla fillarit pääsisivät ohittamaan jyrkäksi arvioidun ylämäen Meilahden sairaala-alueen kohdalla.
Uuden baanan suunnitelma oli esillä viime syksynä, jolloin kaupunkilaiset pääsivät kertomaan mielipiteensä esitetyistä vaihtoehdoista. Parhaana vaihtoehtona pidettiin reitin säilyttämistä Paciuksenkadun pyörätiellä. Tästä huolimatta huhtikuussa tuotiin nähtäväksi uusi versio baanan yleissuunnitelmasta, jossa baana kulkee edelleen meren puolella, nyt vain vähän kauempana kallioista.
Omasta mielestäni baana meren päälle on täysin mahdoton ajatus. Humallahden kalliot ovat jäljellä olevista luonnontilaista rantakallioista Helsingin niemellä isoimmat ja komeimmat. Suunnitelmaa vastustaa myös luonnonsuojeluväki. Fillaristeilla on tässä tarjolla oma versionsa surullisenkuulusta Smith-Polvinen -suunnitelmasta, jossa moottoritiet kiersivät Helsingin niemeä rannoilla ja silloilla. Yhdellä adjektiivilla: suunnitelma on röyhkeä.
Rambollin tekemissä havainnekuvissa jylhä kallioalue yritetään näyttää aika vähäpätöisen näköiseltä. Hesarin pääkirjoituksen ohessa olevasta valokuvasta näkee kalliot koko komeudessaan.
kuva: HS/Lehtikuva/Jussi Nukari