Taloforum.fi

[urbaanin keskustelun mekka] Suomen johtava rakentamisaiheinen valokuvaus- ja keskustelusivusto.

Mikä on Taloforum?

Talot eivät ole kaikki kaikessa. Raideliikenne, puistoalueet ja muut kaupunkikuvalliset projektit saavat aikaan keskustelua täällä.
Avatar
tekijänä veka
#107221
Kesän kuumin puheenaihe Helsingin kaupunkisuunnittelussa ei ole ollut Hernesaari tai Espan liikennekokeilu, vaan Munkkiniemenbaana. Tänään sitä ryhtyi ihmettelemään myös Hesarin pääkirjoitus:

Pyöräilijä tarvitsee turvalliset reitit, ei tasamaata eikä monumentteja
https://www.hs.fi/paakirjoitukset/art-2 ... 93826.html

Munkkiniemenbaanan osista Munkkiniemen puistotien kohta on herättänyt huolta munkkalaisissa. Eniten vastalauseita on esitetty ns. Humallahden kallioiden eteen meren päälle rakennettavasta kevyen liikenteen betonisillasta, jolla olisi mittaa peräti 200 metriä. Sen avulla fillarit pääsisivät ohittamaan jyrkäksi arvioidun ylämäen Meilahden sairaala-alueen kohdalla.

Uuden baanan suunnitelma oli esillä viime syksynä, jolloin kaupunkilaiset pääsivät kertomaan mielipiteensä esitetyistä vaihtoehdoista. Parhaana vaihtoehtona pidettiin reitin säilyttämistä Paciuksenkadun pyörätiellä. Tästä huolimatta huhtikuussa tuotiin nähtäväksi uusi versio baanan yleissuunnitelmasta, jossa baana kulkee edelleen meren puolella, nyt vain vähän kauempana kallioista.

Omasta mielestäni baana meren päälle on täysin mahdoton ajatus. Humallahden kalliot ovat jäljellä olevista luonnontilaista rantakallioista Helsingin niemellä isoimmat ja komeimmat. Suunnitelmaa vastustaa myös luonnonsuojeluväki. Fillaristeilla on tässä tarjolla oma versionsa surullisenkuulusta Smith-Polvinen -suunnitelmasta, jossa moottoritiet kiersivät Helsingin niemeä rannoilla ja silloilla. Yhdellä adjektiivilla: suunnitelma on röyhkeä.

Rambollin tekemissä havainnekuvissa jylhä kallioalue yritetään näyttää aika vähäpätöisen näköiseltä. Hesarin pääkirjoituksen ohessa olevasta valokuvasta näkee kalliot koko komeudessaan.

Kuva

Kuva

kuva: HS/Lehtikuva/Jussi NukariKuva
Avatar
tekijänä hylje
#107230
“Spandexit” nimenomaan lentävät jonnekin Alpeille pyöräilemään hervottomia mäkiä erikoispyörillään, kun pyöräily on niin kivaa tai jotain. Tasaiset ja suorat pyörätiet tehdään huonokuntoisen taviksen eduksi, tai ihan vaan jotta pyörällä pääsee kätevästi töihin tai muihin menoihin.
arkkinikkari, genova, arbs ja 2 muuta tykkää tästä
Avatar
tekijänä veka
#107300
Munkkiniemenbaanan poliittinen käsittely alkaa ensi tiistaina kymp-lautakunnassa. Keskustelu baanasta on osin muuttunut kummalliseksi väittelyksi: Pitäisikö pyöräilijöiden pärjätä myös ylämäissä vai tulisiko baanan kiertää ne. Tarvitaanko leveä tasamaareitti, jotta myös lapset ja muut kehnommin polkevat voivat käyttää baanaa jne.

Kysymys on kuitenkin ennen muuta luonnonsuojelusta. Baana uhkaa Meilahden kohdalla Humallahden kallioaluetta, joka on isoin ja komein Helsingin niemen jäljellä olevista rantakallioista. Sen alle jäisivät myös hieno luonnontilainen ruovikko ja iso pala Meilahden kaunista rantalehtoa ja kulttuurimaisemaa. Ehdotus on täysin suhteeton hyötyihin nähden. Vaihtoehtona on ohjata baana Meilahdessa Mississipinraitilta Seurasaarentien yläpään kautta Paciuksenkadulle ja loiventaa mäen jyrkkää kohtaa pengerryksellä.

Valmistelun aikana kerättiin kansalaisten mielipiteitä vaihtoehdoista. Kahteen otteeseen siltavaihtoehto torpattiin selvästi. Sitä vastustivat etujärjestöistä myös Helsingin luonnonsuojeluyhdistys ry. ja paikallinen asukasyhdistys. Kaupunginmuseokin päätyi vaihtoehtoisen ratkaisun kannalle. Vain Helsingin seudun pyöräilijät ry. kannatti meren päälle rakennettavaa siltaa. Tästä huolimatta siltavaihto päätyi toteutusesitykseen. Miten tämä on edes mahdollista?

kaikki aineisto:
https://paatokset.hel.fi/fi/asia/hel-20 ... 7e62b00006

yleissuunnitelma:
https://ahjojulkaisu.hel.fi/92927933-33 ... D00000.pdf

Kuva

Kuva

Kuva

Kuva

Kuva
Avatar
tekijänä arkkinikkari
#107301
Isoin ongelma tässä on se, että tehdään vaan pyöräbaana. Samassa rytäkässä pitäisi rakentaa myös uusi tulkinta Humallahden vahasta historiallisesta meriuimalasta.

Joku kiva julkinen sauna+ympärivuotinen uimapaikka avantoineen olisi just hyvä.
hylje, Keano, OssiS tykkää tästä
Avatar
tekijänä hylje
#107303
Hyvä vaan että luonnonsuojelu- ja NIMBYleiri on kerrankin ottamassa turpiin. Toivottavasti tasainen ja suora baana toteutuu, jotta tuolle suunnalle saadaan edes yksi (1) laadukas reitti. Hervottomista mäistä tykkääville varmaan nykyisetkin reitit säilyvät, niin ei tarvitse Alpeille asti mennä polkemaan.

Sitten vaan samalla otteella baanaa tekemään Viikin metsien ja peltojen läpi.
genova tykkää tästä
tekijänä Kivenhakkaaja
#107310
Ei tuossa nyt isossa kuvassa järkeä ole, ja sinänsä tosiaan hauska, että vastakkain asiassa ovat myös vihreät luonnonsuojelijat ja vihreät polkupyöräidealistit. Toki itsekin tuota kyllä käyttäisin mäen ylittämisen sijaan. Mutta jos tuo siltabaana-vaihtoehto tosissaan halutaan, niin silloin siihen kannattaisi hieman enemmän panostaa ja toteuttaa muistakin näkökohdista kuin pyöräilyn. Nuo levähdyspaikat voisi suurentaa ja niihin esim. rakentaa merenpuolelle puiset huvimajatyyppiset katokset/istuskelupaikat. Näin silta voisi toimia myös "nähtävyytenä" tai paikkana, johon voisi paikalliset ja turistit saapua ihailemaan kalliota ja merta, ainakin teoriassa.
tekijänä zeizei
#107312
Tässä on vastustaminen saanut varsin erikoiset mittasuhteet. Kohtaan voi tutustua vaikka Google Mapsista - kallioilta katsottuna maiseman halkoo sähkölinjat ja horisontissa moottoritie, ja alhaalta päin kallioita pääsee ihastelemaan lähinnä vastarannan pieneltä venelaiturilta. Silloinkin taustalla on ei-niin-kaunis HYKS. En näe, että pyörätie voi tätä heikentää saati pilata. Päinvastoin, tämän myötä moni pääsee näkemään alueen (myös luontoa) ihan eri tavalla.

Toivottavasti siis toteutuu.
Biosphere, Maeeeq, genova tykkää tästä
Avatar
tekijänä veka
#107322
Humallahden fillarisillasta käytävä keskustelu alkaa ottaa kierroksia. Päivän Hesarissa on kahden nimekkään arkkitehdin (Harri Hautajärvi, Mona Schalin) kirjoitus, joka palauttaa mieleen mistä on kyse: "Silta olisi kallis, monin tavoin haitallinen ja täysin tarpeeton hanke. Suunnitelma on voimakkaassa ristiriidassa Meilahden huvila-alueen ja Humallahden kulttuuri- ja luontoarvojen kanssa, ja sen toteuttaminen muuttaisi peruuttamattomasti valtakunnallisesti arvokkaaksi määritellyn kulttuuriympäristön (RKY)."

Siltakeskustelu on alkanut elää omaa elämäänsä ja muuttunut väittelyksi pyöräilyn terveellisyydestä, eri sorttisten mäkien ominaisuuksista yms. Kirjoittajat palauttavat mieleen legendaarisen Smith-Polvisen suunnitelman vuodelta 1968, jossa vastaavalla tavalla moottoritiet kurvailivat Helsingin rannoilla ja meren päälle rakennettavilla silloilla. Onpa hyvä, että keskustelussa pyritään palaamaan oleelliseen.

https://www.hs.fi/mielipide/art-2000010656495.html
Avatar
tekijänä hylje
#107323
No ei ole ollenkaan sama asia kuin Smith-Polvinen lol. Olisipa, sitten meillä voisi olla jo elinaikanamme ihan hyvä pyöräilyreitistö Helsingissä!

Olisi suorastaan huikea bonus pyöräsillalle jos se turmelisi “valtakunnallisesti arvokkaaksi määritellyn kulttuuriympäristön”, sehän tarkoittaisi sitä että sen voisi ottaa osaksi Meilahden ja Munkkiniemen välistä täyteen rakennettua umpikorttelikaupunkia. On silkkaa tuhlausta käyttää tätä aluetta nimbyjen suojelualueena.
Avatar
tekijänä arkkinikkari
#107324
"Lisäksi pyöräilysilta penkereineen pilaisi pääministerin virka-asunnon Kesärannan maisemaa ja saattaisi muodostua turvallisuusriskiksi tarjoamalla sinne suoran näköyhteyden."

Nyt on kyllä niin huonot argumentit että panee vihaksi.

Jos pääministeriä pelottaa kun palatsin ikkunasta näkyy kansalaisia, pääministeri saa luvan erota tehtävästään ja painua helvettiin. Demokratiassa ei kuulu olla ylimmän johdon palatseja ylhäisessä yksinäisyydessään.

Suojabunkkerit kallion sisässä sitten erikseen.
tekijänä genova
#107325
Oma käyttäjäkokemukseni on, että kyllä nykyinen pyöräreitti Munkkiniemestä Ruoholahteen on epämiellyttävä. Ajetaan pyöräteillä, mutta kuitenkin aivan autojen vieressä. On kova melu, huono ilmanlaatu ja vieressä ajaa kovaa vauhtia vaarallisia raskaita metallihäkkyröitä. On jyrkkiä mäkiä, jotka ovat raskaita ajaa ylös ja pelottavia ajaa alas. On bussipysäkkejä, turisteja, koiranulkoiluttajia - paljon pyöräteitä ylittävää porukkaa. Olen normaalikuntoinen ja tavallisesti pyöräilyn ystävä, mutta tällä reitillä ei usein tule pyöräiltyä. Harmillisesti myös joukkoliikenne keskustasta Munkkiniemeen on tolkuttoman hidasta ja epämiellyttävää. Minulla ei ympäristösyistä ole ajokorttia, joten jäljellä on nyt vain huonoja vaihtoehtoja. Siksi ihmetyttää, että joidenkin mielestä baanalle ei ole muka tarvetta - varmaan heillä itsellään ei ole, mutta joillain muilla kaupunkilaisilla tarve on ilmeinen.

Havainnekuva pyöräilysillasta veden päällä näyttää upealta, toivottavasti se toteutuu!
Avatar
tekijänä veka
#107326
^Ei baanaa ole kukaan suuremmin vastustanut. Arvostelu kohdistuu lähinnä tuohon Humallahden päälle rakennettavaan siltaan, joka on taas uusi hanke Helsingin merellisen lähiluonnon tuhoamiseksi. Baanalle on suunnitelmassa myös toinen linjaus, joka kiertää komean kallion yläpuolelta. Silta ei siis ole välttämätön baanan toteuttamiseksi. Sitä kuitenkin esitetään, vaikka kansalaisten ja järjestöjen enemmistö sitä vastustaa.

Baanasuunnitelmassa on myös muita arveluttavia kohtia. Ehkä niihin ehditään palata myöhemmin. Nyt kaikki huomio kohdistuu siltahankkeen vastustamiseen.