Taloforum.fi

[urbaanin keskustelun mekka] Suomen johtava rakentamisaiheinen valokuvaus- ja keskustelusivusto.

Mikä on Taloforum?

Talot eivät ole kaikki kaikessa. Raideliikenne, puistoalueet ja muut kaupunkikuvalliset projektit saavat aikaan keskustelua täällä.
tekijänä Bernheart
Sam33 kirjoitti:
Bernheart kirjoitti: -->Eli ensin torso, sitten ehkä vähän lisää ja joskus ehkä vielä vähän ("seuraavista vaiheista tehdään".)...tässä on nyt kouluesimerkki tästä Finavia-tyylistä. Jatkuvasti pientä nylkyttämistä. Jos olisimme Arlandassa, koko länsilaajennus toteuisi kerralla ja lentoasemaa ei tarvitsisi olla airside-puolella koko ajan laajentamassa. Tuli mieleeni muuten Oslo, jossa kanssa pantiin alulle kunnollinen laajennus.
Finavia on alkuvuodesta 2017 pyytänyt Vantaan kaupunkikuvaneuvottelulautakunnan luvan vaihtoliikenteen terminaalin laajennukselle eli seuraava rakennuslupa on jo vireillä. Lausunto pitää pyytää osana vireillä olevaa rakennuslupaa eli uskon, että tässä viitataan juuri tuohon seuraavaan osaan, koska kaikilla muilla rakennuslupa jo on. Eli huolesi ainakin rakennusluvan osalta turha. Ja eikö kellaritilojen rakentaminen valmiiksi koko matkalta kerro jo siitä, että kyllä se tullaan rakentamaan kokonaan.
Hei Sam33! Kiitos, pelastit päiväni, uusi tieto oli minulle tämä! :smt026 Verkkosivuilta ja aiemmasta kirjeenvaihdosta Finavian kanssa sain toisenlaisen kuvan, mutta parempi näin!
tekijänä RV
Pelastakaa minun päiväni ja kertokaa, tuleeko niitä muilta lentoasemilta tuttuja pikaliukuportaita edes... Lentoliikenteessäkin näkyy suomalainen torsorakentaminen :?
tekijänä Kazaam
Sait asiaan vastauksen jo viime kesänä joten vastaan lyhyesti: kyllä tulee. Suomenkielinen termi on liukukäytävä.
tekijänä RV
Kazaam kirjoitti:Sait asiaan vastauksen jo viime kesänä joten vastaan lyhyesti: kyllä tulee. Suomenkielinen termi on liukukäytävä.

Niinpä sain, mutten kysynyt kuuluiko projekti ensimmäiseen vaiheeseen; tällainen ei maassamme ole koskaan selvää, monen projektinhan pitäisi nytkin olla käynnissä muttei ole. Rauhoituksen minulle kuitenkin soit ;) Tai no osittaisen, tieto siitä että projekti onkin "vaiheittainen" ja kyseessä on vain yhden käden portit on toki masentava.
tekijänä Kazaam
Niin no, teknisesti ottaen ymmärtääkseni tähän ensimmäisenä avattavaan eteläsiipeen liukukäytäviä ei ole lainkaan tulossa, vaan ne tulevat vain länsisiipeen. Bernie varmaan tietää korjata jos olen väärässä.
tekijänä Bernheart
Kazaam kirjoitti:Niin no, teknisesti ottaen ymmärtääkseni tähän ensimmäisenä avattavaan eteläsiipeen liukukäytäviä ei ole lainkaan tulossa, vaan ne tulevat vain länsisiipeen. Bernie varmaan tietää korjata jos olen väärässä.
Itse asiassa näin olen käsittänyt enkä oikein tietäisi minne ne siellä tulisivatkaan. Eteläsiiven linkissä tosin todetaan alla olevan lainauksen mukaisesti, eli tavallaan asia jää silti epäselväksi.
Näin lentoaseman infrastruktuuri kehittyy
Eteläsiiven valmistumisen myötä kesällä 2017 terminaalin pinta-ala kasvaa yhteensä 7 850 neliömetrillä. Kerroksia rakennetaan kaksi: toinen saapuville ja toinen lähteville matkustajille.

Haapasaari kertoo, että lentoasemalla nähdään nyt ensimmäistä kertaa myös kauan kaivatut liukukäytävät.

Lentokoneiden rullaus- ja pysäköintialueen eli niin sanotun asematason osuus tammikuussa alkavan vaiheen investoinnista on merkittävä. Asematasoa uudistetaan 157 000 neliömetrin suuruisella alueella.

Laajarunkokoneille tehdään neljä ulkopysäköintipaikka ja terminaalin edustalle asennetaan kolme matkustajasiltaa. Uudet matkustajasillat toteutetaan niin sanottuina kaksoissiltoina.

Koneeseen nousu tapahtuu samanaikaisesti kahta eri käytävää pitkin: toinen vie koneen etuosaan ja toinen keskiosaan. Näin koneeseen nousu ja koneesta poistuminen sujuvat huomattavasti nykyistä nopeammin. Tämä parantaa myös matkustajien palvelutasoa.

Terminaalin eteläisen osan valmistuttua siirrytään länsisiiven rakentamiseen. Sen on tarkoitus valmistua kokonaisuudessaan kesällä 2020.

Haapasaaren mukaan Helsinki-Vantaan aseman vahvistaminen Euroopan ja Aasian välisessä lentoliikenteessä on oleellista.

– Kasainvälisesti kilpailukykyinen lentoasema on koko Suomen hyvinvoinnin kannalta tärkeä. Sen avulla voimme säilyttää suomalaisten hyvät lentoyhteydet ympäri maailmaa sekä tarjota useita tuhansia uusia työpaikkoja.
https://www.finavia.fi/fi/lentoasemat-k ... aa-412016/
tekijänä odo
Eteläsiipeen tulee tuonne saapuvien kerrokseen (eli yläkertaan) tulee ainakin yksi liukukäytävä. Jos katsoo myös muita piirroksia mitä Vantaan kaupungin julkisista asiakirjoista löytyy niin näyttäisi olevan tuo saapuvien yläkerta mistä kuljetaan vaihtomatkustajien turva-tarkastukseen(siinä nyt rakenteilla olevan plazassa) on kyllä liukukäytäviä tarjolla.

Kuva
tekijänä Kazaam
Tuli vähän tutkittua noita papereita. Saapuville siis on tulossa, muttei lähteville. Kummallisen alimitoitetulta ainakin WC-kapasiteetti vaikuttaa lähtevien puolella, portilla kun on kolmatta sataa ihmistä niin siinä ei tarvitse kovinkaan monella tulla jännäkakkaa (tai jännäpissaa jos kärsii urinaaliin toisten katseiden alla pissaamisen pelosta) niin on WC:ssä jo jonot. Yksi tai kaksi koppia lisää olisi ollut ihan järkevä ratkaisu.
Bernheart peukutti tätä
tekijänä Urbaani
Bernheart kirjoitti:Juuri olinkin tuota linkkaamassa, mutta Kazaam ehti ensin. On kohtuu munakas laajennus tulossa, melkein jo kuulen nuoren kauniiden lentoemäntien korkojen kopinan tuolla ja heidän tyylikkään parfyyminsä... ;)
Kuva

Yksi syy suosia aasialaisia lentoyhtiöitä. Finnairilla, SAS:lla, BA:lla jne. nyt lähinnä näitä kiukkuisia 40-50 vuotiaita.
tekijänä Bernheart
RV kirjoitti:Pelastakaa minun päiväni ja kertokaa, tuleeko niitä muilta lentoasemilta tuttuja pikaliukuportaita edes... Lentoliikenteessäkin näkyy suomalainen torsorakentaminen :?
Pikku päivitys asiaan: http://lentoposti.fi/uutiset/finavia_ka ... elasiipeen
tekijänä Bernheart
ari.kalla kirjoitti:Eipä ole tullut lähtöaulasumppuja vastaan Vantaalla. Uusi baggage claimikin toimii nopeammin kuin matkailijan horjuvat jalat. Näpsäkkäimpiä ja parhaiten toimivia lentoasemia, mitä itse olen nähnyt. Finavian pikku hiljaa strategia on viisas.
Olemme olleet lentoasemalla varmaan eri aikaan, sillä terminaali on usein ollut vastenmielisen ahdas ja esimerkiksi matkatavara-aula 2B (mittakaava ja koko 70-luvulta, huom) tukehtuu parista laajarunkolennosta.
Pikku hiljaa-strategia voi sopia tilanteeseen, jossa toimitaan hyvin herkillä ja arvaamattomilla markkinoilla. Nyt ollaan tilanteessa, jossa maltillinenkin kasvu johtaa infarktiin. Ikävää tosiasiaa paikataan halpisratkaisuilla - rehellisempää olisi ollut lähteä toteuttamaan rivakammin P1:n ja parkkikentän päälle tuleva laajennus, joka olisi tuonut matkustusmukavuuden uudelle tasolle ja ratkaissut kapasiteettiongelmat tulo- ja saapumisauloissa. Arlandassa, joka myös kasvaa, tämä on hoksattu hyvin. Tehdään hyvää kokonaisuus kerrallaan ja jatkuvasti ei tarvitse olla vaneriseiniä pystyttämässä suklaamousset housussa.
Klazu peukutti tätä
tekijänä ari.kalla
Helsingin tämän hetkiset investoinnit ovat lähes kaksinkertaiset Arlandaan verrattuna. Tuota mainitsemaasi laajennustakin jo kilpailutetaan. Edelleen väitän, että Vantaa on Euroopan sulavimpia asemia matkustajan kannalta. Vastenmielisen ahdasta voi sitten kokeilla vaikka Amsterdamissa, Madridissa ja Istanbulissa.
https://dxww91gv4d0rs.cloudfront.net/fi ... llinen.pdf
https://www.finavia.fi/fi/lentoasemat-k ... hankinnat/
  • 1
  • 8
  • 9
  • 10
  • 11
  • 12
  • 19