RV kirjoitti:Jos johonkin Kangasalaan ollaan raidetta viemässä, niin saa olla todella high-tech vähäpysäkkinen, nopea ja muusta liikenteestä erillään oleva aito pikaraitiotie, "pienoisjuna". Muutoin kyllä tuossa mittakaavassa olisi paljon realistisempaa lähijuna. Ehkä jokin "50-luvun metro"-ratkaisu, johon täällä ollaan pikaratikoita verrattuna, olisi sopiva, kunhan muusta liikenteestä erillään. Hervantaanhan suunniteltiinkin jo alunperin raidetta.
Ongelmahan Kangasalla on, kuten kartoistakin selviää, että valtion raide menee melko kaukana itse asutuksesta. Naapurikunnista lähijuna sopii Lempäälään, Nokialle ja Ylöjärvelle. Tosin Ylöjärvi on ilmaissut kiinnostuksensa nykyaikaiseen ratikkaan. Tampereen länsiosiin Tesomallehan kyllä suunnitellaan lähijunaliikennettä ja mieluusti sitä näkisin tässä toisella puolen kaupunkiakin, Jankassa, jossa valtion rata on vieressä.
Siis tuollainen käytännössä maanpäällinen metrohan Treelle onkin tulossa. 4/5 osaa kulkee omilla väylillään kaikkine etuineen. Myös 23,5km / 33 pysäkkiä, vrt. Hki Metro 21,1km / 17 asemaa. Eiköhän sitä jatketa samanlaisena. Ainoa virhe mun mielestäni 4 pysäkin laittaminen Hämeenkadulle, vaikka kaksikin olisi riittänyt. Tuo tekee esim. Lentävänniemestä Hervantaan matkustamisen perus penoille tällä "light raililla" vähemmän houkuttelevan. Jokainen minuutti on tärkeä.
Se taas mun mielestä olisi mielenkiintoista spekulaatiota, notta missä järjestyksessä mahd. laajennuksia tehdään. Mä näkisin mielelläni linjauksen Ylöjärvi-Kangasala, siis nykyisten linjojen jatkamisen. Mutta se riippuu paljon naapurikunnista. Kaikista mieluiten näkisin kyllä Pyynikintori - Lentoasema. Hatanpään valtatie olisi hieno raitiobulevardi. Tässäkin tulee Pirkkalan osallistuminen mukaan. Sitten linja Hervannasta Vuoreksen kautta keskustaan. Sen jälkeen meneekin jo vaikeammaksi.