Taloforum.fi

[urbaanin keskustelun mekka] Suomen johtava rakentamisaiheinen valokuvaus- ja keskustelusivusto.

Mikä on Taloforum?

Talon aulassa voit esitellä omia kuvia rakennuksista, kaupungeista ja muista urbaaniin teemaan liittyvistä kohteista. Esittele kotikaupunkisi tai kommentoi muiden kuvia. HUOM! Kuvat ovat tekijänoikeuslain suojaamia, eikä kuvien kopiointi ole sallittua ilman kuvaajan lupaa!
tekijänä Iggy.P
Hyvä hyvä! Alkaa arvoitukset ratketa, suurkiitos ja tervetuloa taloon. Ei pitäisi liian paljon luottaa pelkkään nettiin tiedonhaussa. Olen jonkinverran tutustunut ko.kirjoihin, mutten arvannut hakea tätä tietoa niistä. Edelleen minulle on arvoitus tässä pienoismallista otetussa kuvassa näkyvän kivirakennuksen kohtalo. Olisko sulla siitä tietoa? Talo on sijainnut Heikinkadun ja Isokadun kulmassa, nykyisen Autoheikin paikalla. Googlettamalla näillä kadunnimillä ei rakennusta löydy ja itse rakennuksen nimestä mulla ei ole hajuakaan.

Kuva on vähän epäselvä. Oikealla näkyy tyttökoulu ja kyseinen arvoitus on keskellä oleva kolmikerroksinen kivitalo.
Kuva

Paikalla on nykyään parkkitalo Autoheikki.
Kuva
tekijänä Welissoni
Niin iggy pop, se taisi olla juuri noissa kirjoissa, joita katsellessani ihmettelin tuota rakennusta. Tuo on muitaakseni aika laaja kirjasarja, eikä sitä ihan hetkessä lue läpi. Varsinkin tuo 50-70 -luvun aika on melko mielenkiintoista luettavaa, kun siellä selitetään jännästi kaikki edesmennyt purkurumba. Aika karua materiaalia, sanoisin :shock: .
tekijänä Iggy.P
Kyllähän se varmasti juuri noina tuhoisina vuosikymmeninä on tuokin talo mennyt. Ajattelin vain että aika uuden näköinen on tuo Autoheikki, että ei kai tuollaista vuosisadan vaihteessa rakennettua kivilinnaa nyt sentään enää yheksänkymmentäluvulla olisi purettu vaikka puukortteleille kävikin miten kävi vielä silloinkin. Mulla kun itselläni on kokemusta Oulun purkamisesta vain Tuiran K-marketin osalta.. :)
tekijänä Welissoni
Tuo autoheikki on muuten melko jännä parkkitalo vähän niin kuin tuolla hornantuutissa. En tiedä, käyttävätkö sitten alueen asukkaat tuota laitosta pitkäaikaiseen parkkeeraamiseen.

Oletko iggy p. seurannut tuota Värtön rakentamista? Nehän jättivät sen vanhan pesulan siihen tienposkeen. Olisivat vain repineet senkin hajalle; niin paljon kunnostusta tuo rakennus ainakin vaatii, jos siitä aiotaan tehdä jokin kulttuuripesula. Ja näköjään joku uusi suht. korkea tötterökin noussut siihen taakse...
tekijänä Iggy.P
Welissoni kirjoitti:
Tuo autoheikki on muuten melko jännä parkkitalo vähän niin kuin tuolla hornantuutissa
Joo, nykyään tuo paikka on syrjässä ydinkeskustasta, mutta niin ei ole ollut aina. I-kaupungin osa ja nimenomaan nuo korttelit ovat olleet ihan kaupungin tärkeintä ydintä sata vuotta sitten. Nyttemmin ovat Rotuaari ja Hallituskatu muodostuneet keskeisiksi alueiksi. Mielenkiintoista miten painopiste on aikojenkuluessa muuttunut. Ja kun ensivuoden syksystä lähtien joukkoliikennekatu ohjaa bussit pois kirkonympäristöstä, muuttuu alueen luonne jälleen hieman.
Oletko iggy p. seurannut tuota Värtön rakentamista? Nehän jättivät sen vanhan pesulan siihen tienposkeen. Olisivat vain repineet senkin hajalle
Tarkoitat tätä: Värttö Riverside. (kuva:NCC)
Kuva

Tuo on vähän sivussa minun reviiriltäni mutta olen kuitenkin käynyt paikalla katselemassa. Tuossa kuvassahan näkyy se pesula etuosassa, vai mitä? Olen lukenut siitä yhden artikkelin viimevuodelta, jossa pesulan tilalle rakennettaisiin toimistotalo, muuta en tiedä. Onko toimistorakennuksen korkeudesta ollut ehdotuksia? Myös siinä kulttuuritalo touhussahan pesula on viimeaikoina jäänyt keskustan funkisvaraston varjoon, että ei kai sen purkamiseksi luulisi olevan esteitä sen puolesta.
tekijänä sam
Voimassaolevassa kaavassa pesulan paikalle on merkitty viisikerroksinen toimistorakennusten ja pysäköintilaitoksen rivi, joka suojaa "Rivorannan" asukkaita motarin aiheuttamalta melulta. Todennäköisesti pesula siis lähtee.

Kävin tänään räpsimässä pari kuvaa:

Em. Etu-Värttö eli Riverside (mauton nimi, yäk)
Kuva

Oulun oloissa harvinaisen korkea pistetalo Sairaalarinteellä.
Kuva

Tämä länsituiralainen talo unohdettiin purkaa 1970-luvulla, ja se huomattiin vasta nyt. :twisted:
Kuva

Kulma-talo rautatieaseman liepeillä.
Kuva

Toivottavasti kuvien laatu ei aiheuta kenellekään harmaita hiuksia. :)
tekijänä karjasilta
iggy pop kirjoitti:Ajattelin vain että aika uuden näköinen on tuo Autoheikki, että ei kai tuollaista vuosisadan vaihteessa rakennettua kivilinnaa nyt sentään enää yheksänkymmentäluvulla olisi purettu vaikka puukortteleille kävikin miten kävi vielä silloinkin.
Talo purettiin jo 1970-luvun alussa ja sen jälkeen tontti oli tosi pitkään tyhjänä. Uutta ei aina rakenneta heti vanhan purkamisen jälkeen.

Viereisellä tontilla oli puurakennus oli jäljellä melkein pysäköintitalon rakentamiseen asti. Sen pohjakerroksessa oli viereisen ammattikoulun oppilaiden suosima grilli.

Viimeiset ruutukaavan ei-suojelluista puutaloista ovat menossa. Isokatu 55 on ilmeisesti seuraavana vuorossa. http://www.oulunkaupunki.fi/ltk/html/RA ... TXT106.HTM
tekijänä Iggy.P
Talo purettiin jo 1970-luvun alussa ja sen jälkeen tontti oli tosi pitkään tyhjänä.
Tuollainen menettely tuntuu nykypäivänä katkeralta. On kuitenkin sille ajalle tyypillistä. Asenteen huomaa hyvin sen aikaisista postikorteista ja kaupunkikirjoista, niissä ei pahemmin jugendia näy. Alvaria ja Engeliä on senkin edestä.
Viimeiset ruutukaavan ei-suojelluista puutaloista ovat menossa. Isokatu 55 on ilmeisesti seuraavana vuorossa
Näistä taloistahan on kysymys:
Kuva
"että rakennuskokonaisuuksia säilyisi mahdollisimman ehjänä ja siirtyisi samaan kohteeseen"
Talot siis aiotaan siirtää. Hyvä juttu. Paljon tällaista hienoakin suojelutyötä tehdään. Onhan pikisaari ja museokortteli siitä hyviä esimerkkejä. Ihmettelen vähän tuota tulevan kerrostalon kolmea kerrosta. Luulisi paikkaan sopivan samankorkuisen rakennuksen kuin viereisetkin ovat, vai olisiko kerroskorkeus tarkoitus tehdä sen verran reiluksi. Sehän riippuu täysin tulevan rakennuksen käyttötarkoituksesta. Asuin/liikerakennuksen ollessa kyseessä kerroskorkeus tuskin kuitenkaan on kovin reilu.

(*Edit 16.9.2006: Talot purettiin syyskuun toisena viikonloppuna..)

Ja Samille:
Ei kuviesi laatu ainakaan huonompi ole kuin omieni. Hyvä vaan että saadaan lisää kuvia. Aina ne piristävät ketjua :) Lisää vaan jos sulla on.

Tuohon Kangastien puutalojen paikalle Tuiran commieblockien viereen sopisi muuten hyvin korkeampi rakennus. Harmi että Lidli vie siitä vierestä Tuiran parhaan tornitalotontin.
Viimeksi muokannut Iggy.P, 16.09.06 22:56. Yhteensä muokattu 2 kertaa.
tekijänä Welissoni
Hei Sam, pitäisi juuri saada tuossa syyskuun alussa kämppä tuosta ko. 13-kerroksisesta talosta tai ainakin jostain samanlaisesta tuolla Sairaalanrinteellä 8) . Tosin se kämppä oli vain kuudennessa kerroksessa. Vuokra on jotain 345 ekee. Se on kaksio. En oo koskaan asunut missään, joten en voi tietää, onko se kallis vai ei.
tekijänä Welissoni
45 nelikkoa siinä on. Makkari, olkkari, keittokoppero, kylppäri ja KAKSI PARVEKETTA :lol: .
tekijänä Iggy.P
Hyvän kokoinenhan tuo on varsinkin jos asut yksin. Niinkuin kerroin sillon mulla oli 21 neliötä se Kallion boxi. Välillä tuntu että seinät hyökkää kimppuun. Mulla oli kumminkin jo silloin kohtuullisen kokoinen kotikirjasto yms."arkistomateriaalia" ihan tarpeeksi niihin neliöihin. Siinä asuessa oppi ainakin järjestelmällisyyttä jos ei muuta. Ei siinä muuten ois pärjänny. Minusta vuokra ei oo todellakaan paha, tästä keskustasta ei tuolla hinnalla saa edes yksiötä. Ja vielä kaks parveketta. Toinen lienee ns.ranskalainen parveke. Eikun vaan paljon lykkyä edelleen, on varmasti mukava päästä porukoiden nurkista.

Pari viikkoa sitten Oulu-lehti kirjoitti Tuiran asukasyhdistyksen ehdottaneen Merijalin rantaan yhtä lisäkerrosta korkeisiin taloihin sillä edellytyksellä että alueelle rakennettavia pienempiä taloja karsitaan näkyvyyden parantamiseksi. Olitko tietoinen tästä? Ei taida olla kovin tavallista tällainen.
tekijänä Welissoni
En ole kyllä tuosta kuullut. Aika erikoinen ehdotus sinällään, mutta koko jupakassahan oli alunperinkin kysymys siitä, että Koskitien toisella puolella asuvilla menee jokinäkymä. Kallis tonttihan tuo on. Olisihan se ehkä hieman näyttävämmän näköistä, jos taloissa olisi 9 kerrosta...

Joskus olisin ollut iki onnellinen, jos olisin päässyt kuudenteen kerrokseen. Tuntuu, että tuolla Sairaalanrinteellä 6 kerrosta=matalalla - siinä puolenvälin tienoilla. Taitavat olla Oulun korkeimmat tötteröt nämä. Tuolta ylhäältä olisi aivan mahtavat maisemat. Itse asiassa se toinenkin parveke näyttää olevan tuollainen samanlainen elementtiparveke.
tekijänä hm
Kauppurien kortteli on kaavoituksessa hyväksyttävänä. Korttelissa on korjattavaa ja minun puolestani myös purettavaa - MUTTA Kauppurienkadun ja Uusikadun kulmassa oleva 50 -lukuhenkinen talo (bingo, keittiötarvikemyymälä - kahvila, kehystämö) saisi mielestäni säilyä. Kalevassa kerrottiin asukkaiden suostuneen purkamiseen! Onko talo niin huonossa kunnossa? Paikalle kuulemma tavoitellaan maksimaalista kauppatilaa.

Oletan että tämä koskee Oulua joten siirsin tähän ketjuun. -Q
tekijänä Iggy.P
Juu, sen(galleria) kohdalla tilanne ei ole yhtä selkeä kuin kauppuri-korttelin jota tuskin kukaan haluaa säilyttää ennallaan. Minun kantani on kuitenkin että rakennettaisiin uusiksi koko kortteli. Perustelen näkemykseni sillä että 50-luvulta on jäljellä paljon hienoja kokonaisuuksia esim.Kajaaninkadulla, Toivoniemessä ja Karjasillalla. Nämä alueet ovat hienoja nimenomaan eheytensä vuoksi, kun Galleria-korttelista tulisi kaikkea muuta kuin ehyt. Keskusta myös tarvitsee paljon lisää liiketilaa. Ellei keskustaan pystytä rakentamaan riittävästi, kauppa siirtyy entistä enemmän moottoritien varsille. Minä inhoan Amerikkalaista automarket ajattelua, joka aiheuttaa ihmisissä laiskuutta ja liikalihavuutta. Myös päästöt kasvavat ja joukkoliikenne vaikeutuu kun palveluita hajautetaan. On myös totta että kun palvelut viedään hajalleen ihmisten spontaani liikkuminen vähenee kun autolla ajetaan vain marketille ja kotiin. Sellainen passivoittaa ennenpitkää kenet tahansa. Jos palvelut ovat lähellä toisiaan kuten kaupunki keskustoissa on, niin asiodessa usein tulee kierreltyä ylimääräistä ja jäätyä muutenkin ulkosalle pidemmäksi aikaa. Sellainen on tervettä ja minusta Oulua pitäisikin kehittää tässä suhteessa huomattavasti. Kortteliinhan on kaavailtu Sokosta. Minun kokemukseni mukaan tämä ketju toimii yleensä laadukkaissa tiloissa joten näyttävän näköistä arkkitehtuuria olisi myös varmasti luvassa. Eipä silti, ymmärrän kyllä miksi purkaminen voi tuntua pahalta sillä kuluneesta maalipinnastaan huolimatta rakennus ei ole ruma ja käy hyvin yhteen Willisian-Jugend talon kanssa. Toivottavasti asiassa päästään yksimielisyyteen eikä rakennusaikataulu veny sen takia monilla vuosilla jotka eivät hyödyttäisi ketään ja haaskaisivat vain turhaan kaupungin varoja.
Viimeksi muokannut Iggy.P, 17.08.06 16:12. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
  • 1
  • 8
  • 9
  • 10
  • 11
  • 12
  • 22