- 26.02.09 23:36
#23510
Toinen mikä luo päätöksenteolle tässä asiassa epäilyttävän varjon, on sdp:n täydellinen, joskin arvattava takinkääntötemppu. Sitä voisi kutsua puhtaaksi ja suunnitelmalliseksi kansan kusettamiseksi.
Toinen taho mikä on taustalla on TS, joka mitä ilmeisimmin haluaisi luopua keskustan toimistostaan ja muuttaa se liiketiloiksi, jotta voisivat rakentaa uuden toimistotornin artukaisiin ja Ketoset taatusti ovat tottuneet samaan sen minkä haluavat. Kyseessä on mediatalo, jolla on valtaa, vaikka sitä ei ehkä muualta Suomesta uskoisikaan.
Kannattaa ymmärtää seuraavat pointit:
- On kyse kaupungin tontista, joka halutaan antaa ilmaiseksi yksityiselle parkkiyhtiölle!
- On kyse hankkeesta, jolle ei ole kaupungille akuuttia tarvetta, koska autopaikkoja on jo tarpeeksi.
- Jos autopaikkoja tarvitaan lisää tai katuvarsipaikkoja vähentää, niin kaikille paras ratkaisu olisi P-louhen laajentaminen, jolle on luotu jopa valmis suunnitelma.
- On turha vedota keskustan kehittämiseen, koska toriparkki ei tuo kauppatorille lisäarvoa, koska siellä on jo parkkitilaa. Asiakkaat eivät aja keskustaan siksi, että parkkitilaa olisi vähän. Vaan siksi, että se on hankalaa ja maksaa.
- On turha myöskään vedota kilpailuun kehämarkettien kanssa, koska TOK itse niitä operoi.
- Toriparkki Oy ei maksa kävelykatujen tai torinpinnan uudistusta, ne voidaan rakentaa muutenkin ja katuparkit korvata parantamalla olemassa olevia parkkihalleja, jotka sijainnillisesti luovat parkkipaikat niille liikkeille, jotka kadunvarsipaikat ovat menettämässä.

En vain helvata keksi syytä!
ÄmJii kirjoitti: Miksipä sitten olet huolissasi lisääntyvistä liikennemääristä? Mä nyt haluisin ihan konkreettista näyttöä siitä, että kaupunki hyväksyy tän toriparkkihankkeen ainoastaan TOK:n intressien vuoksi. Ei nimittäin oikein auennu se MOT:n mustamaalaus... Ja haluisinpa tietää, miks kaupunki ei vois päättää toriparkin rakentamisesta ihan omassa intressissään?Vaadit minun esittävän näyttöä tälle? Tiedät jo kysyessäsi, että en voi asiaa todistaa, mutta Kokoomus on Turun suurin puolue ja on syytä epäillä, että siellä on päättäjiä joilla on läheiset välit Turun yritysmaailman kermaan. Se ei vielä tietenkään mitään tarkoita, mutta se ehdottomuus, jolla näinkin suurista epävarmuustekijöistä kärsivää hanketta ajetaan, antaa olettaa, että taustalla on todella painavia intressejä!
Toinen mikä luo päätöksenteolle tässä asiassa epäilyttävän varjon, on sdp:n täydellinen, joskin arvattava takinkääntötemppu. Sitä voisi kutsua puhtaaksi ja suunnitelmalliseksi kansan kusettamiseksi.
Toinen taho mikä on taustalla on TS, joka mitä ilmeisimmin haluaisi luopua keskustan toimistostaan ja muuttaa se liiketiloiksi, jotta voisivat rakentaa uuden toimistotornin artukaisiin ja Ketoset taatusti ovat tottuneet samaan sen minkä haluavat. Kyseessä on mediatalo, jolla on valtaa, vaikka sitä ei ehkä muualta Suomesta uskoisikaan.
Kannattaa ymmärtää seuraavat pointit:
- On kyse kaupungin tontista, joka halutaan antaa ilmaiseksi yksityiselle parkkiyhtiölle!
- On kyse hankkeesta, jolle ei ole kaupungille akuuttia tarvetta, koska autopaikkoja on jo tarpeeksi.
- Jos autopaikkoja tarvitaan lisää tai katuvarsipaikkoja vähentää, niin kaikille paras ratkaisu olisi P-louhen laajentaminen, jolle on luotu jopa valmis suunnitelma.
- On turha vedota keskustan kehittämiseen, koska toriparkki ei tuo kauppatorille lisäarvoa, koska siellä on jo parkkitilaa. Asiakkaat eivät aja keskustaan siksi, että parkkitilaa olisi vähän. Vaan siksi, että se on hankalaa ja maksaa.
- On turha myöskään vedota kilpailuun kehämarkettien kanssa, koska TOK itse niitä operoi.
- Toriparkki Oy ei maksa kävelykatujen tai torinpinnan uudistusta, ne voidaan rakentaa muutenkin ja katuparkit korvata parantamalla olemassa olevia parkkihalleja, jotka sijainnillisesti luovat parkkipaikat niille liikkeille, jotka kadunvarsipaikat ovat menettämässä.
Ja miten ne asiakkaat imetään muualta tähän "TOK:n parkkihalliin"? Ase ohimolla? Enpä usko, kyllä ne autoilijat ihan ite päättää. Jos sillä hallilla on korkea käyttöaste, niin se tarkoittaa, että sitä pidetään toimivana parkkina. Jos taas siitä tulee sellainen torso, kuin ennustatte, niin TOK tekee saatanallisen tappion. Ite en tosin tähän vaihtoehtoon usko, koska kyllä nää kannattavuudet on tarkkaan laskettu, ku pistetään miljoonia kiinni. Ja jos se louhi on niin ylivoimaisen erinomainen toriparkkiin nähden, niin se tulee voittamaan tään parkkihallien välisen kilpailun.Kyse onkin siitä, että tarkoitus on imeä. Kukaan ei tiedä onnistuuko se. Mutta idea on, että keskustaan autolla tulevat ajaisivat sen jälkeen muiden parkkihallien sijasta TOK:n omaan parkkiin ja käyttäisivät ensisijaisesti TOK:n palveluita.
Edelleen odottelen sitä näyttöä tästä TOK:n vaikutuksesta toriparkkia koskevaan päätöksentekoon, kuulostaa melkoisilta salaliittoteorioilta. Ja mitä se on pois yhteisestä omaisuudesta, jos siellä torin alla onki maa-aineksen sijasta parkkihalli? Mikään päätös ei voi olla kaikille mieleinen, joten sellaista on turha odottaa.Ei ole mitenkään outoa, että rahavalta sekaantuu kunnallispolitiikkaan. Sen voisi sanoa olevan, ellei maan tapa, mutta ainakin tämän kaupungin tapa. Täällä on niin pienet ympyrät, että päätöksiä lyödään taatusti lukkoon muuallakin kuin valtuustojen istunnoissa.
Luulen, että Mikko Laaksonen viittaa asuntojen kohdalla siihen, mitä hän tuossa pdf:ssä jonka linkitin toi ilme, että keskustan asukkaat luovat keskustan yrityksille kanta-asiakaspohjan. Joten panostaminen ympäristön asumiseen olisi toriparkkia terveempi ratkaisu keskustan kehittämiseen kuin rakentaa parkkihalli, joka periaatteessa syö vain naapuri parkkihallin asiakkaita. Keskusta ei voi alkaa peltomarketiksi, kyllä keskustan pitää kehittyä niin, että se luo itse leipänsä ja kaupunki on vastuussa kaavoituksella, että niin myös tapahtuu.braide kirjoitti:...Mikä on kaupungin osuus tän parkin rahottamisesta? Yksityisillä ei oo löysää rahaa kaupungin kehittämiseen, kyllä ne on liikkeellä ihan liiketoimiensa takia, joten tällaset vertailut tuntuu yksityisten osalta todella kaukaa haetuilta. Noille asunnoille kyllä löytyy varmasti rakentajia, jos vaan Turku haluaa antaa niille mahdollisuuden, joten ei nää toriparkkimassit oo sieltä pois. Mitä tulee joukkoliikenteeseen, ni se ei hirveesti auta kilpailtaessa niistä lukuisista omalla autolla liikkuvista asiakkaista, jotka valitsevat peltomarketin ja keskustan välillä. Keskustoista on PAKKO tehä houkutteleva ja mielenkiintoinen vaihtoehto myös niille ihmisille, jotka käyttävät Ideaparkkien palveluita. Parkkipaikkojen järjestäminen on tässä yksi kynnyskysymyksistä.
Tulee mieleen niiden Keski-Pasilan tornitalojen lanegettamien varjojen aiheuttama d-vitamiinin puute... Ei millään pahalla.Haistappa kuule vaan ite
Miksipä sitten olet huolissasi lisääntyvistä liikennemääristä?
En vain helvata keksi syytä!


