Taloforum.fi

[urbaanin keskustelun mekka] Suomen johtava rakentamisaiheinen valokuvaus- ja keskustelusivusto.

Mikä on Taloforum?

Talot eivät ole kaikki kaikessa. Raideliikenne, puistoalueet ja muut kaupunkikuvalliset projektit saavat aikaan keskustelua täällä.
tekijänä okl
Autoilun tekeminen pääliikennemuodoksi yli 100 000 asukkaan kaupunkiseuduilla vaatii seuraavia toimenpiteitä:

-Varataan 25-30% rakennetusta alueesta pysäköintiin
-Toteutetaan autoilua suosivat liikennejärjestelyt kuten liikennevalot ja liikenneympyrät
-Siirretään muu liikenne autoilun tieltä tai lakkautetaan se
-Toteutetaan moottoriväyliä, joilla autoliikenne on etuoikeutettu (kehätiet, moottoritiet)
-Keskitetään päivittäistavarakauppa ihmisten läheltä automarketteihin

Ilman näitä toimenpiteitä autoilusta tulee ruuhkaista ja se ei todennäköisesti saa kävelijöitä, pyöräilijöitä ja joukkoliikenteen käyttäjiä vaihtamaan kulkumuotoa.

Yhteiskunnallisia näkökulmia

-yhdyskuntarakenteen hajoaminen aiheuttaa tarpeetonta energiankulutusta
-autoilu on suuri syyllinen ilmastonmuutokseen
-autojen leviäminen laajojen ihmisjoukkojen käyttöön johti ihmisten massamuuttoon lähiöihin kauas työpaikoista
-saasteet, melu ja ruuhkat alentavat elämänlaatua
-autoväylien rakentaminen aiheuttaa suuria kustannuksia yhteiskunnalle
-autot ja niiden polttoaine joudutaan tuomaan ulkomailta, mikä huonontaa kauppatasetta
-öljy sijaitsee poliittisesti epävakailla alueilla ja sen määrä vähenee

"autossa ihmiset eivät pääse käyttämään lajille tyypillistä elekieltä, minkä vuoksi ihmisten keskinäinen kanssakäyminen muuttuu tavanomaisesta. Näin yleensä rauhallisestakin ihmisestä saattaa yllättävissä tilanteissa auton ratin takana tulla epätavallisen aggressiivinen. "

Kun Wikipediassa tällasta lukee niin sen on pakko olla totta. ;) (lainaus on siis wikipediasta)
tekijänä RV
Suomen autoilu muodostaa vain pari prosenttia ilmansaasteita, jotka ilmaamme päättyvät. Paljon suurempia saastuttajia ovat esim. hiilivoimalaitokset tai tehtaat. Turha autoilua kaikesta on syyttää. Itse asiassa en voi ymmärtää, kuinka joistain ihmisistä on hauskaa madella bussissa kun autolla pääsisi paljon nopeammin. Onko autoilun vihaamisen ja jatkuvan kaikesta syyttämisen syy kenties se, että ei ole varaa omaan autoon ja on siitä katkera?
tekijänä Iggy.P
RV kirjoitti:Suomen autoilu muodostaa vain pari prosenttia ilmansaasteita, jotka ilmaamme päättyvät. Paljon suurempia saastuttajia ovat esim. hiilivoimalaitokset tai tehtaat. Turha autoilua kaikesta on syyttää. Itse asiassa en voi ymmärtää, kuinka joistain ihmisistä on hauskaa madella bussissa kun autolla pääsisi paljon nopeammin. Onko autoilun vihaamisen ja jatkuvan kaikesta syyttämisen syy kenties se, että ei ole varaa omaan autoon ja on siitä katkera?
Älähän rupea vääristelemään faktoja. Autoilun osuus on huomattavan suuri vaikkei toki yksin suurin syyllinen olekaan. Alla pari lainausta AKE:n ja WWF:n sivulta:

AKE kirjoitti:Liikenne suuri kasvihuonepäästöjen lisääjä

Suomessa liikenteen osuus hiilidioksidipäästöistä on noin 20 prosenttia, ja niistä tieliikenteen osuus yli 70 prosenttia. Vaikka autojen tekniikka on kehittynyt ja autot kuluttavat vähemmän polttoainetta kuin aikaisemmin, ei liikenteen päästöjen määrä ole vähentynyt, sillä liikenteen määrä on lisääntynyt ja ihmiset ostavat entistä isompia autoja. Uusi tekniikka ei aina myöskään vähennä hiilidioksidipäästöjä. Esimerkiksi katalysaattorit lisäävät hiilidioksidipäästöjä, vaikka vähentävätkin muita pakokaasuista tulevia epäpuhtauksia

WWF kirjoitti:Koko auton elinkaaren energiankulutuksessa ja hiilidioksidipäästöissä auton valmistuksen osuus on merkittävä. Jos auton pakoputkesta tulee 200 grammaa hiilidioksidia jokaista ajettua kilometriä kohti, tulee siihen lisätä valmistuksen osuus noin 60 grammaa ja polttoaineen valmistuksen osuus noin 40 grammaa hiilidioksidia.

Auton elinkaaren pienhiukkaspäästöistä, raskasmetallipäästöistä ja monista muista päästöistä auton valmistuksen osuus on yli puolet. Ympäristönäkökulmasta katsottuna autokannan nuorentaminen olisi järkevää vain, mikäli uudet myytävät autot olisivat markkinoiden pienimpiä ja polttoainepiheimpiä malleja.

Sitäpaitsi sinunkin olisi hyvä ottaa huomioon se että tehokkaat keinot autoilun vähentämiseksi lopulta päätyvät niidenkin hyväksi jotka todella pitävät autoilusta. Tästähän on jo esimerkkejäkin olemassa, kuten Tukholman ja Lontoon onnistuneet ruuhkatullit. Keskieuroopan kehittyneet joukkoliikennejärjestelmät vähentänevät myös huomattavasti turhaa autoilua, vai onko sinusta mukavaa istua fiestassasi tuntikausia ruuhkassa ja katsella kun edellä olevissa autoissa mummot irrottelevat papiljotteja päästään?*

*Ko. tilanteen kokeneena.
tekijänä Janne_H
Tässä kun valmistaudun keskiviikon mantsan kirjotuksiin, niin löytyi aika hurja teksti kirjasta:

"Pekingissä on noin 15 miljoonaa asukasta. Kaupungissa kärsitään usein savusumusta, joka saa silmät kirvelemään ja tekee hengityksen raskaaksi. Saasteisina päivinä näkyvyys on vain kymmenisen metriä ja 40-kerroksiset tornitalot peittyvät sumuun. Moottoriteitä joudutaan sulkemaan. Selkeitä, saasteettomia päiviä saattaa olla vuodessa vain 100. Tulevaisuus ei näytä valoisalta, sillä Pekingin liikenteeseen tulee 1500 uutta autoa joka päivä."

Ois se aika hurjaa, jos täällä Suomessa ei näkisi yli 10 metriä eteenpäin autojen päästöjen takia. :shock:
tekijänä RV
En luule, että kyseessä ovat vain autojen päästöt. Kiinassa nimittäin esim. tehtaissa ei ole mitään saasteita estävää teknologiaa, kaikki saasteet pääsevät suoraan ilmaan. Lisäksi teknologia siellä on hyvin vanhentunutta. Itse olen kokenut vastaavan tapauksen kesällä 2003 tai 2004 ajaessani autolla Madridiin. Siellä kaupunki oli peittynyt ruskeaan jättimäiseen ikään kuin kupuun, jonka läpi ei näkynyt juuri mitään. Näkyvyys tiellä oli ehkä hieman alle kilometrin.
tekijänä Clepe
Minä vihaan autoja, autoilua ja autoilijoita; siis kaupungissa.

Ymmärrän tosin haja-asutusalueella asuvia, joilla palvelut ovat kaukana, ja missä järkevää joukkoliikennettä ei ole eikä tule olemaan.

Mutta nämä koko Helsingin omistavat bensa-fasistit käyvät, kuten jo mainitsin, hermoilleni. Ja viellä useasta syystä.

Ensinnäkin on autojen päästöt josta kaikki nykyään puhuvat. Tämähän on vakava asia. Mutta eihän kukaan autoilua voi yksistään hiilidioksiidipäästöistä syyttää, enkä minäkään sitä tee, mutta selviä osasyllisiä autot ovat.
Mutta on niitä muitakin päästöjä kuin hiilidioksiidi.
Asun nimittäin eräällä vilkkaasti liikennöidyllä kadulla, toisessa kerroksessa.
Ikkunoita pestessäni huomasin, ikkunalasin alapuollella olevassa pienessä kourussa, olevan parin millin syvyinen kerrostuma "jotain mustaa". Epäilen sen olevan peräisin autojen renkaitten kulumisesta. En usko tällaisen pölyn hengittäminen olevan kovinkaan terveellistä.

Toinen häiritsevä tekiä on luonnollisesti melu. Eteenkin moottoripyörät pitävät aivan käsittämätöntä melua. Harrikan tyhjäkäynti kaikuu ihanasti kesäyössä...just joo.

Mielästäni tärkein peruste autoilua vastaan on autoilijoitten häikäilemättömyys, röyhkeys ja aggressivisuus.
Myönnän että olen aika vikkeläjalkainen ja että EN pysähdy suojateillä odottamaan ohi ajavia autoja. Tosin en ole kuullut, että suojatien käyttö olisi laitonta, tai että autoilla olisi etuajo-oikeus.
Autoilijathan eivät tee virheitä, ja jos jalankulkija pakottaa auton pysähtymään käyttämällä suojatietä, saa hän usein kuulla kunniansa, näin minulle kävi tänään.

Eräs musta mersu pysähtyi vastentahtoisesti minun takia, eräässä rauhallisessa risteyksessä, noin puoli yhdeksältä illalla. Mersun lähtiessä liikkeeseen se oli osua minuun toistamiseen. Ystävällinen kuljettaja pysäytti auton ja avasi sivuikkunan. Mp3-soittimeni takia en kuullut kaikkea, mutta olen varma että hän kutsui minua "v***n pelleksi". Pysähdyin kohteliaasti kuuntelemaan mitä asiaa hänellä oli. Hän astui ulos autostaan, ja sain kuulla uhkailuja fyysisestä väkivallasta. En halunnut kulla enempää, joten jatkoin matkaa, ja niin teki myös "herra Kiireinen".

Vastaavanlaisia tilanteita sattuu kuukausittain. Useimmiten kyseessä on ökyautoilija koska hän ajaa ylinopeutta, ja hänhän ei päästä yli, ellei ole pakko.
En tiedä johtuuko aggressiivisuus auton luomasta vallan tunteesta, vaiko jostain muusta, mutta en ole koskaan kuullut tuntemattoman jalankulkijan herjaavan tai uhkailevan minua.
Enkä myöskään väitä ettenkö käyttäytyisi samoin JOS olisin autoilija, pyöräilijänä tosin kunnioitan jalankulkijoita, ja päästän heidät kadun yli.
tekijänä RV
Olen autoilija enkä ole erityisen häikäilemätön/agressiivinen...
tekijänä okl
RV kirjoitti:Olen autoilija enkä ole erityisen häikäilemätön/agressiivinen...
Oma arvio käytöksestä on aina epäluotettavin. Itse olen huomannut, että muuten varsin mukavat ihmiset muuttuvat ratissa hyvin erilaiseksi, ja silti väittävät et "en mää oo ärtyny, mut tuo kusipää vaan....".
tekijänä zeizei
Olen aivan samaa mieltä Clepen kanssa.

Omassa lähipiiristä on tullut huomattua kuinka törkeitä jotkut ihmiset voivat olla ratissa. En sitten tiedä mikä siinä on. Ehkäpä se vallan tunne kun on 1,5 tonnia rautaa alla ja voi sillä sitten leuhkailla. Ja mitä hienompi peli niin sitä itsekkäämmäksi muututaan. Ruvetaan rähisemään aivan uskomattomista asioista. Joku edessä jarruttaa, niin heti tulee "****n ääliötä" sun muuta. Jos kävelijä menee suojatien yli, niin kirotaan se alimpaan hel******* koska jouduttiin ITSE hidastamaan vauhtia. Kaiken täytyisi pyöriä oman navan ympärillä. Varmaan melko korkea verenpaine heillä.
Itse käytän autoa pari kertaa kuukaudessa eikä paljoa kiinnosta ajaako se edessäajava 50-alueella 45 vai 50. :roll:

No, eipä enää kiinnosta mennä kyseisen henkilön kyytiin.

Btw, South Parkin S10E02:ssa on tarina autoilijoiden ylimielisyydestä. Tosin kyse on hybrideistä. :D
tekijänä jukki
RV kirjoitti:Olen autoilija enkä ole erityisen häikäilemätön/agressiivinen...
Erään tutkimuksen mukaan 95% autoilijoista luulee olevansa keskivertoa parempia kuljettajia. Joko asia on niin että 5% kuljettajista on sitten todella huonoja pudottaen keskiarvon alas, tai sitten autonkuljettajien arviointi pettää. Jotkut kuljettajat ovat häikäilemättömiä ja agressiivisia. Mutta se mikä oikeasti ihmetyttää on se, että osa kuljettajista tiedostaa sen ja on siitä vielä ylpeä.
zeizei kirjoitti:Btw, South Parkin S10E02:ssa on tarina autoilijoiden ylimielisyydestä. Tosin kyse on hybrideistä. Very Happy
Niin ja Simpsonien Canyonero -maasturin "mainos" on myös hyvä kuvaus amerikkalaisten citymaasturivimmasta. Löytyy esim. youtube:sta hakusanalla "Canyonero". Mainoksen musiikki on ihan loistava, etenkin sanoitukseltaan:)
tekijänä Quu
Suojateitä ei kunnioiteta tarpeeksi autoilijoiden keskuudessa. Käytännössähän kevyt liikenne väistää suojateilläkin, vaikka lähes kaikki tietävät että auto on se, jonka täytyisi antaa tietä. Osasyynsä on varmasti liikennevaloilla, jotka voivat antaa illuusion siitä että kevyt liikenne väistää kun auto ajaa.
tekijänä Janne_H
Q kirjoitti:Suojateitä ei kunnioiteta tarpeeksi autoilijoiden keskuudessa. Käytännössähän kevyt liikenne väistää suojateilläkin, vaikka lähes kaikki tietävät että auto on se, jonka täytyisi antaa tietä. Osasyynsä on varmasti liikennevaloilla, jotka voivat antaa illuusion siitä että kevyt liikenne väistää kun auto ajaa.
Kyllä täällä Espoossa ainakin autoilijat antavat ehkä liiaksikin tilaa kevyelle liikenteelle suojatiellä. Mulla on jokapäiväisiä kokemuksia tästä. ;)
Tosin taksikuskit on sitte oma lukunsa.

No ehkä Seinäjoella pätee omat sääntönsä, tai tällasen käsityksen oon ainakin Sky-Willen puheista saanut. :roll:
tekijänä Quu
Itse asiassa Helsingissä olen huomannut taksikuskienkin väistävän. Eli saattaa olla enemmän paikallinen ongelma - sitä mainostettua pohjalaista jääräpäisyyttä. Off-topicina mainittakoon, että seinäjokelainen postinjakaja sai vastikään 30 vuoden jälkeen potkut kun ei suostunut käyttämään pyöräilykypärää. :toothy8:
tekijänä grendy
Janne_H kirjoitti:Kyllä täällä Espoossa ainakin autoilijat antavat ehkä liiaksikin tilaa kevyelle liikenteelle suojatiellä. Mulla on jokapäiväisiä kokemuksia tästä. ;)
Miten voi antaa liian helposti tilaa kevyelle liikenteelle? :lol:.. Eipä täällä Tampereellakaan pahemmin oo kehuttavaa tosta autoilijoiden huomaavaisuudesta, tosin on tilanne ehkä vähän parantunut parin viime vuoden aikana.

Joka päivä kävelen Hämeenpuiston yli töihin ja pois ja siinä on kyllä yks niin vaarallinen risteys ettei mitään rajaa. Varsinkin kun toisesta suunnasta tultaessa autoilla on alamäki niin mikäs niitä sais pysähtyyn siinä, ei ainakaan jalankulkijat! Ite oon niin vittumainen että pienikin rako tulee niin hyppään suojatielle että autoilijoiden on pakko hidastaa :twisted: .. Yleensä ei mitään ongelmia mutta sillon tällöin riittää niitä tapauksia että saa keskisormee osotella..

Ja sanomattakin selvää että ite pyrin antaan tilaa yleensä suojatietä ylittäville mutta kun on niitä surullisia tien ylittäjiä jotka ei sit vaan mitenkään tajua lähteä ylittään tietä vaikka kuinka pysähdyt ja huidot ja mitään ei tapahdu! Tosin sekin ihan tervettä kun tiedä ikinä kuka toista kaistaa tulee ja vähät välittää siitä että toinen auto on pysähtynyt suojatien eteen, SE on ongelma.
tekijänä 16valve
grendy kirjoitti:Joka päivä kävelen Hämeenpuiston yli töihin ja pois ja siinä on kyllä yks niin vaarallinen risteys ettei mitään rajaa. Varsinkin kun toisesta suunnasta tultaessa autoilla on alamäki niin mikäs niitä sais pysähtyyn siinä, ei ainakaan jalankulkijat! Ite oon niin vittumainen että pienikin rako tulee niin hyppään suojatielle että autoilijoiden on pakko hidastaa :twisted: .. Yleensä ei mitään ongelmia mutta sillon tällöin riittää niitä tapauksia että saa keskisormee osotella..
Vai niin. Ite ajan autolla Hämeenpuiston kautta joka päivä. Ei tiedä vaikka oltais "törmäilty". Tuo on ihan oikein, että sekaan vaan, kyllä autoilijat väistävät, tai ainakin suuri osa.
grendy kirjoitti:Ja sanomattakin selvää että ite pyrin antaan tilaa yleensä suojatietä ylittäville mutta kun on niitä surullisia tien ylittäjiä jotka ei sit vaan mitenkään tajua lähteä ylittään tietä vaikka kuinka pysähdyt ja huidot ja mitään ei tapahdu! Tosin sekin ihan tervettä kun tiedä ikinä kuka toista kaistaa tulee ja vähät välittää siitä että toinen auto on pysähtynyt suojatien eteen, SE on ongelma.
Myös mulla on tapana päästää kävelijät/ pyöräilijät suojatien yli, vaikkakaan pyöräilijät eivät saisi ajaa siinä (paitsi jos suojatie on pyörätien jatkona). Kyllä joku joskus pyöräänsä taluttaakin.

Monesti joku hurauttaa autollaan ohitseni, vaikka olen pysähtynyt suojatien eteen, silloin v..ttaa. Monta läheltä piti tilannetta olen kokenut. Onneksi ikinä ei ole osunut (koputtaa puuta). Ainakin mulle tulee hyvä fiilis, kun kävelijä moikkaa tai nyökkää kiitokseksi. Viimeksi eilen yksi kävelijä ei millään uskaltanut ylittää tietä, vaikka odottelin varmaan 15 sekuntia. Se on muuten tässä tapauksessa pitkä aika odotella. No mutta ainakin mulla on se periaate, että kun minä annan tietä, ehkä tämä toinenkin osapuoli antaa tilaa joskus toiste.
  • 1
  • 3
  • 4
  • 5
  • 6
  • 7
  • 60