^ Tuosta tulee melkoinen muuri Ratapihankadun kulkijoiden näkökentässä. Vanhaan rautatieasemaan verrattuna Logomonsilta on kaupunkirakenteessa ikään kuin takapihalla. Nyt se jää muurin taakse. Jos matkakeskus joskus saadaan aikaiseksi, niin toivottavasti suunnitelmaan kuuluu jonkunlainen etupiha, vrt. vanhan aseman edessä oleva saattoliikenteen aukio ja puistikko.
^ Viimeisimässä Aninkaisten kokonaisuuteen tehdyssä visiossa matkakeskus on sellainen aika kaupunkirakenteeseen piilotettu kokonaisuus. Että sellaista selkeää matkakeskuksen pihaa, ei ainakaan sillä visiolla synny. Lähinnä se on alue.
Kirjalansalmen rakenteilla oleva silta, on valmistumassa tämän vuoden puolella. Silta avattiin yleisölle eilen, sillalle pääsi jalkaisin ihmettelemään nykyaikaisen suuren sillan massiivisuutta ja korkealle nousevia pyloneita. Olisi kiinnostanut itseäkin, mutta en viitsinyt sinne sateeseen mennä värjöttelemään. Toisaalta miksi en mennyt? Se on todella komea taidonnäyte!
Ylellä on juttu avoimesta siltakävelytapahtumasta.
"Pian avautuva Kirjalansalmen jättisilta hämmästyttää paikallisia: ”Tämä on aivan uskomattoman korkea”
Uuden Kirjalansalmen sillan pylonien välinen jänneväli on Suomen pisin, 265 metriä. Vinoköysisillan kokonaispituus on noin 600 metriä ja alikulkukorkeus 16 metriä.
Vieressä oleva vuonna 1963 rakennettu silta on tullut käyttöikänsä päähän, ja se puretaan.
Eduskunta myönsi lisätalousarviossa kesäkuussa 2021 Kirjalansalmen ja Hessundinsalmen siltojen uusimiseen yhteensä 128 miljoonaa euroa. Kirjalansalmen sillan osuuden oli noin 85 miljoonaa euroa.
Projektipäällikkö Timo Hirvasmaa Kreatesta kertoo, että koko silta saadaan auki liikenteelle marraskuussa.
– Paraisten puolelta Kaarinaan päin pääsevät autot ajamaan uutta siltaa lokakuun loppupuolella, tarkkaa päivää en uskalla vielä sanoa. Kaarinasta päin tuleva liikenne pidetään vanhalla sillalla vielä parin viikon ajan.
Uudet sillat on toteutettu allianssimallilla. Mallissa tilaaja, suunnittelijat ja urakoitsijat muodostavat yhteisen organisaation, joka jakaa vastuut, riskit ja hyödyt.
Hirvasmaa kertoo urakan olevan hänen työuransa suurin.
– On tämä suurin sekä laajuudeltaan että urakkasummaltaan. Kaikki työmaat ovat tietysti aina vähän erilaisia, ja tässä oman mausteensa on tuonut allianssimalli. Meillä on ollut todella onnistunut allianssi Väyläviraston kanssa.
Väylävirasto ja urakoitsija järjestivät keskiviikkoiltana halukkaille mahdollisuuden tutustua jalan uuteen Kirjalansalmen siltaan.
Vanha 1963 valmistunut 220 metriä pitkä Golden Gate oli aika ison ja komean näköinen, mutta on nyt lilliputtimainen uuden, kokonaispituudeltaan noin 600 metriä pitkän sillan rinnalla.
Ajelin kesäkuun lopulla Saaristoteitä Paraisten suunnasta Turkuun päin ja tein pienen videon siltatyömaan ohittaessani.
Valokuva vaiheessa olevasta vanhasta sillasta 1963. Kuvattu Kirjalan (Kårlax) puolelta mantereellepäin, Kuusiston saarelle
Kirjalansalmi_Bridge_(Rävsundsbron)_1963. Tekijä Holger Ellgaard.