Taloforum.fi

[urbaanin keskustelun mekka] Suomen johtava rakentamisaiheinen valokuvaus- ja keskustelusivusto.

Mikä on Taloforum?

tekijänä random
#107543
veka kirjoitti: 06.11.24 11:24 Länsisataman pikaratikan yleissuunnitelma hyväksyttiin eilen lautakunnassa tavanomaista isomman väännön jälkeen. Muutoksia (vastaehdotuksia) ehdotettiin kymmenen. Nämä kaksi koskevat Jätkäsaaren ja Rautatientorin välistä osuutta:

Molemmat vastaehdotukset hyväksyttiin yksimielisesti. Penttisen ja Raatikaisen muotoilema toive on selvä, mutta kuitenkin vain toive. Kivekkään ja Koljosen muotoilema muutos on tulkinnanvaraisempi. Lastenlehdon pysäkkiä ei nykyisin ole, sillä se on se ehdotettu uusi pysäkki Ruoholahdenkadulla Abrahaminkadun ja Albertinkadun välissä. Hyväksyttiinkö tässä saman tien myös poistuvan autoliikenteen eliminointi Ruoholahdenkadulla ja kierrättäminen Lönnrotinkadun kautta? Vielä kryptisempi on tavoite että "ratikka pysähtyy vain pysäkeillä".
Tämä oli hyvä asia ja hienoa että kaikki muutosesitykset meni suurien ryhmien osalta yksimielisesti. Omasta mielestäni tuo Kivekkään ja Koljosen ehdotus on aika selvä. Eli Länsilinkin ja Lapinlahden villojen pysäkkiä ei yhdistetä, vaan ne siirretään paikoille, jotka jo kerrokantasi -kyselyssä oli katsottu. Samalla siis autoliikenne länteen kiellettäisiin tuolla Ruoholahdenkadulla välillä Albertinkatu ja Abrahaminkatu. Mutta kun vastakkain on kymmenien tuhansien päivämatkustajien raitiolinjat ja 150m yhdensuuntaista autokaistaa, niin prioriteetti on aika selvä. Uskon että kaikki päättäjät tajusivat mitä olivat päättämässä, mutta ymmärsivät asioiden mittakaavat.

Itse tosiaan toivon että Kampintorin ja Simonkadun pysäkkien yhdistäminen saisi myös jäädä odottaan niitä 45m ratikoita, joita ei ole edes vielä mihinkään tilattu. Mutta tässäkin nyt saatiin jo n. 200m pois tuosta hurjimmasta pysäkkivälistä.
Avatar
tekijänä veka
#107544
^Niinpä. Itsekin kuljen tuossa ratikalla, mutta kannan huolta myös autoliikenteen sujumisesta. Ruoholahdenkatu on tosiaan määritelty lännen suuntaan menevän autoliikenteen kokoojakaduksi, mikä on fiksua, koska siinä on asuintaloja vain toisella puolella.

Ratikat ja autot mahtuvat liikkumaan Ruoholahdenkadulla mainiosti, koska liikennettä ei ole ruuhkaksi asti Porkkalankadun sillan vetäessä hyvin. Vastakkain eivät siis ole kymmenien tuhansien matkustajien ratikkalinja ja 150 metriä autokaistaa, sillä nehän ovat siinä jo nyt. Kerrotun mukaan ongelman aiheuttaa vasta pysäkin rakentaminen ahtaalle kadulle. Silloinkaan ei ongelmana liene ratikan pysähtyminen pysäkille, koska autot voivat odottaa ratikan takana. Joten mahtumisongelman täytyy liittyä jotenkin itse pysäkkiin ja kadun profiiliin.

Jos loppupeleissä ovat joskus kuitenkin vastakkain kahden ja kolmen välipysäkin vaihtoehdot, kannatan kolmea pysäkkiä. Vaikka siitä sitten seuraisi ratikkareitin hidastuminen verrattuna kahteen välipysäkkiin. Ruoholahdenkadun ehdotettu uusi Lastenlehdon puiston pysäkki tarkoittaa ymmärtääkseni aina kolmea välipysäkkiä.

Eniten kannatan itsekin kuitenkin Simonkadun ja Kampintorin pysäkkien säilyttämistä mahdollisimman pitkään. Eihän niitä tarvitse yhdistää UK-kadulle, vaikka ryhdyttäisiin käyttämään nykyisiä 35-metrisiä pikaratikoita myös Jätkäsaaren linjalla. En usko 45 metriä pitkien ratikoiden saapuvan Helsingin keskustaan koskaan. Mihin sellaisia edes tarvittaisiin?
Avatar
tekijänä veka
#107552
Viime tiistaina kymp-lautakunta hyväksyi Ahdinaltaan asemakaavan, lopullisesti lautakuntakäsittelyn osalta. Toteutuksen aikataulusta kerrotaan epämääräisesti: ”Rakentamisen aloittamisen on arvioitu olevan mahdollista alueella noin vuonna 2025.” Hyvä että edes näin, sillä paikalla voidaan tehdä paljon valmiiksi asti, vaikka suuret rakennukset altaan laidalla eivät toteutuisikaan.

Kuva
Kuva
Kuva
tiiliskivi, Pyöröovi tykkää tästä
Avatar
tekijänä veka
#107566
Tiistaina kymp-lautakunta käsitteli jälleen Hietalahdenrannan asemakaavaa. Tässä yhteydessä lautakunta hyväksyi muiden ohella muutoksen, joka kiinnostaa myös Jätkäsaaren asukkaita:

”Jatkosuunnittelussa selvitetään mahdollisuutta toteuttaa kelluva kävelyreitti Hietalahdenaltaan pohjoisreunalta Välimerenkadun kohdalle, jotta kävely-yhteydet Jätkäsaaresta paranevat. Rakenne voitaisiin siirtää sivuun aina kun telakka tarvitsee vesialuetta.”

Ymmärtääkseni ylikulkusilta olisi tarkoitettu vain jalankulkijoille. Ts. fillarin tms. kanssa sillan voisi ylittää vain kulkupeliä taluttaen.
Kjk tykkää tästä
Avatar
tekijänä hylje
#107583
veka kirjoitti: 08.11.24 20:39 ^Niinpä. Itsekin kuljen tuossa ratikalla, mutta kannan huolta myös autoliikenteen sujumisesta.
Ei, kannat huolta yksinomaan autoliikenteen sujuvuudesta ja pidät selvästi halveksuttavana ajatuksena että Helsingin kaduilla edes jossain priorisoitaisiin vaikkapa sujuvaa ratikkaliikennettä eikä pelkästään autoilua ja muut liikkuvat jämätilassa. Kaduille ei mahdu kaikille kaikkea, vaan pitää valita mitä priorisoidaan.

Minusta on aivan ilmiselvää ja välttämätöntä, että niillä harvoilla kaduilla joilla se ratikkalinja on, niin se ratikkalinja on kuningas ja kaikki muu väistää. Muita katuja on paljon ja niillä voi priorisoida jotain muuta, oli se sitten autoilu tai jalankulku.

Asian sivusta Helsingistä puuttuu kipeästi mikään kaupunkialue, jossa jalankulkija olisi kuningas.
Skapadapuipui tykkää tästä
Avatar
tekijänä veka
#107598
Lautakunnan kokouksessa tiistaina tehtiin yksi kiinnostava Jätkäsaarta koskeva päätös. Päätettävänä oli Melkinlaiturin korttelin 20084 tonttien 1-7 ostotarjouskilpailun ratkaiseminen. Kyse on kovan rahan omistusasunnoista. Voiton vei korkeimman tarjouksen 13,7 miljoonaa esittänyt Hausia Oy. Tontit hienolla paikalla koulun ja Naurunpuiston välissä kiinnostivat rakennusfirmoja: ostotarjouksia tuli seitsemän, halvin 6,7 milliä. Kauppahinta tarkoittaa kerrosneliölle tontin osuudeksi hintaa 1745 euroa. Kaupunki saa tonteista kelpo rahat, mutta mielestäni myös Hausia tekee hyvän kaupan. Kaupan ehtojen mukaan Hausia on velvollinen järjestämään arkkitehtuurikutsukilpailun yhteistyössä kaupungin kanssa.

Hausia on tunnettu espoolainen rakennusliike, joka kuvien perusteella toteuttaa perustasoa laadukkaampaa rakentamista. Lokakuussa ratkesi Hausian ja Helsingin kaupungin järjestämä SAFA-suunnittelukilpailu Nihtiin tulevasta asuinrakennuksesta, jossa on kerroksia 6-16. Voiton vesi Playa Arkkitehdit ehdotuksellaan Högis. Tummanpuhuvan tornitalon rakentamisen suunnitellaan alkavan jo 2025. Hausia on rakentanut Espoossa pääosin valkoisia taloja.

Kuva

Hausian talo NihdissäKuva
TurskaT tykkää tästä
Avatar
tekijänä veka
#107601
^Kiitos linkistä, erinomainen kooste Jätkäsaaren rakentamisen tilanteesta. Tarja Hailikarin/Jätkäsaari seuran kokoama yhteenveto kertoo surkeasta tilanteesta realistisemmin kuin kaupungin jakama perinteinen aloitusaikataulujen toivotaan-toivotaan -kartta.

Olen kuitenkin optimisempi. Päivän Hesarissa on vihdoin juttu, joka julistaa ilosanomaa:
Asuntojen hinnat kääntyivät nousuun

https://www.hs.fi/talous/art-2000010864592.html
Tähän asti on kerrottu vain synkisteleviä uutisia, koska ne tunnetusti herättävät huomiota ja keräävät klikkauksia. Vielä eilen sävel oli Hesarissakin toinen: "Pääkaupunkiseudulla on myymättä tuhansia uusia asuntoja – Nyt rakennusyhtiöt neuvottelevat hinnoista", oli ison jutun otsikko.

Nyt on käytössä Tilastokeskuksen osakeasuntojen hintaindeksin vuosimuutos, jonka käyristä selviää, että suurten kaupunkien vanhojen osakeasuntojen hinnat kääntyivät paikallisesti nousuun ilmeisesti jo keväällä. Nyt käänne alkaa näkyä myös niissä vertailussa, joissa verrokkina käytetään hintoja vuosi sitten. Jos olisi voitu verrata hintoihin kuukausi sitten, muutos olisi helpompi havaita.

Niinpä halvimmalla saavat nyt kämpän hankituksi ne fiksut, jotka osaavat lukea tilastoja muita paremmin. Tämä koskee siis vain vanhojen asuntojen hintojen muutosta. Jutuista selviää kuitenkin, että myös myymättä jääneet uudet asunnot ovat alkaneet käydä kaupaksi taas. Esimerkiksi taantumasta selvinneet suursijoittajat ovat ilmeisesti huomanneet odottamansa hetken koittaneen, ja nyt raha alkaa puhua. Varovaisemmat kämpän ostajat voivat taas myöhästyä.
Viimeksi muokannut veka, 30.11.24 07:30. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
tekijänä Kjk
#107602
Toivotaan.

Käännettä voi odottaa vahvemmin vasta 2025 lopulla. Riskit edelleen aika isoja.

Sit kuinka nopeasti saadaan hankkeita liikkeelle? Jätkäsaaressa on tällä hetkellä kuitenkin vaan ennakkomyynnissä 2 kovan rahan kohdetta. Toisessa varattu ~20/116 ja toinen kohde vedettiin pois markkinoilta (jostain kumman syystä kuopassa paalutetaan kuitenkin?).

Sitten on useampi hitas, jota ei edes myydä vielä.

Hotellihankkeet murheenkryyni. Toivoa saattaa, että Helsinkihalli toisi ensi vuodelle lisäturisteja myös Helsinkiin. Mutta aika kitkuttelua. Moni kulttuurihanke etenee vasta 2030 tienoilla. Mitään suurta loikkaa ei helppoa nähdä. Vajaakäyttö aika suuri.

Toimistohankkeet myös aika tervanjuontia. Vaikka uusille kohteille on kuitenkin kysyntää.

Kun hankkeet ei liiku, niin jää palvelutkin tekemättä. Rantaa on, mutta rannat saadaan käyttöön ehkä 2030-luvulla tätä vauhtia. Oravanpyörä, joka ei hyvä asia asukkaille. Jälleenmyyntiarvo hiekkakuopalla ei kovin hyvä.
Avatar
tekijänä hylje
#107603
veka kirjoitti: 29.11.24 17:53 Olen kuitenkin optimisempi. Päivän Hesarissa on vihdoin juttu, joka julistaa ilosanomaa:
Asuntojen hinnat kääntyivät nousuun
Hintojen nousu on surkea asia. Helsingissä ollaan epäonnistuttu kaupunkisuunnittelussa. Asuminen on liian kallista, sen pitää olla halvempaa. Myös Jätkäsaaressa.
Skapadapuipui tykkää tästä
tekijänä random
#107605
Kjk kirjoitti: 29.11.24 14:01 Todella synkkää luettavaa. Alkaako 2025 yhtään hanketta?

https://kaupunginosat.fi/jatkasaari/mit ... so-kooste/
Aika vähän tuossa on yllättävää. Onneksi Jätkäsaari saatiin kuitenkin aika pitkälle ennen tätä suhdannetta. Ruokakauppatilanne on kuitenkin surkea varsinkin nyt kun Ruoholahden S-Marketkin lopetti.
Kjk kirjoitti: 29.11.24 19:19
Toisessa varattu ~20/116 ja toinen kohde vedettiin pois markkinoilta (jostain kumman syystä kuopassa paalutetaan kuitenkin?).
YIT:n Samla siis otettiin pois myynnistä, mikä sinällään on mielenkiintoista. Mutta paaluttaminen ei itsessään ole ihme, jotain tuohon tyhjään paikkaan pitää rakentaa jotta saa autohallin katon vesieristeen nostettua seinälle. Eli Fölikin varmasti lähtee jossain muodossa ensi vuonna liikkeelle. Olen jopa miettinyt että josko rakentavat vaan kellarin ja jättävät odottamaan parempia aikoja.

ATT:n tontit tulevan koulun vieressä varmaan lähtevät myös ensi vuonna, kun ilmeisesti eivät tänä vuonna ehtineet alkaa.

Kiertotalouskortteli tiili voitti vastuullisuuspalkinnon, mitenköhän itse rakentamisen laita?

https://www.yitgroup.com/fi/news-reposi ... -palkinnon

Tuossa Jätkäsaari-seuran jutussa on otsikko "Ahdinaltaan toteutusta hidastaa Royal Centerin ja Kirjon rakentamisen epävarmuustekijät" Tarkoittaakohan tämä että uimaranta ei tule ennen kuin nuo rakennushankeet saadaan maaliin. Jos näin, ei tuolla ainakaan kymmeneen vuoteen uida.
Avatar
tekijänä Pyöröovi
#107607
hylje kirjoitti: 30.11.24 10:06 Hintojen nousu on surkea asia. Helsingissä ollaan epäonnistuttu kaupunkisuunnittelussa. Asuminen on liian kallista, sen pitää olla halvempaa. Myös Jätkäsaaressa.
Kun kysyntä asumiselle nousee kaupungin rajallisella tonttimaalla, kilpailu neliöistä kovenee ja hinnat väistämättä nousevat. Hinnat saattavat nousta ensi ja sitä seuraavana vuonna hyvin voimakkaasti, sillä rakennusyhtiöiden on käynnistettävä projektit täysin tyhjästä. Samalla Helsinki siirtynee lähemmäs muita Euroopan pääkaupunkeja, jotka ovat vuosikymmeniä kamppailleet asuntokriisin kanssa. Kurjaahan se on, mutta toisaalta hintojen kasvu on aina parempi kuin niiden lasku, joka tarkoittaisi elinkeinoelämän kaikkoamista ja NIMBYilijöiden täydellistä voittoa.

Valtion ja kaupungin pitääkin tukea heikosti toimeentulevia vaihtoehtoisilla asumismuodoilla, jotka tarjoavat kaikille mahdollisuuden toteuttaa unelmiaan pääkaupungissa. Onneksi Jätkäsaaresta vastaavia projekteja löytyy jo nyt runsaasti.
tekijänä hmikko
#107608
veka kirjoitti: 29.11.24 17:53 Jos olisi voitu verrata hintoihin kuukausi sitten, muutos olisi helpompi havaita.
Näissä käytetään vertailua samaan vuodenaikaan hyvästä syystä. Joulunalus ja vuodenvaihde ovat perinteisesti asuntokaupassa hiljaista aikaa, kun ihmisillä on kiire töissä ja sosiaalisessa elämässä.
Avatar
tekijänä veka
#107611
^Totta tuokin. Mutta muutosprosentit ja varsinkin niistä johdettu aikasarja ovat huonoja välineitä kertomaan asiasta. Pitäisi käyttää ensisijaisesti pohjalla olevaa dataa, joka tässä tapauksessa lienee keskimääräinen neliöhinta, tai siitä laskettua hintaindeksiä sellaisenaan (kuten Tilastokeskus tekee). Hintaindeksistä näkeee helposti, mihin suuntaan ollaan menossa: kun käyrä osoittaa ylöspäin, hinnat ovat nousseet jne. Lisäksi siitä näkee tarkasti, milloin muutos on tapahtunut. Hesarin jutun tekstissä on sekin hankaluus, että välillä verrataan vuoden takaiseen tilanteeseen, välillä kuukauden takaiseen.
tekijänä Kjk
#107619
Kuva

Päivitetty kuva rakennusaikatauluista. Kuten tiedossa oli, niin kaikki ei käynnissäolevat hankkeet siirtyi ensivuodelle (joista suurin osa epävarmoja). Koulu taitaa olla ainoa "varma" hanke.

Keskuskorttelin aloitus siirtyy jonnekin 2027+ hujakoille. Aikamoinen epäonnistuminen jätkäsaarelaisten kannalta. Aika varmaan on myös, että Jätkäsaari ei valmistu 2030 mennessä.

https://www.hel.fi/fi/kaupunkiymparisto ... jatkasaari
TurskaT, veka tykkää tästä
  • 1
  • 136
  • 137
  • 138
  • 139
  • 140