Taloforum.fi

[urbaanin keskustelun mekka] Suomen johtava rakentamisaiheinen valokuvaus- ja keskustelusivusto.

Mikä on Taloforum?

Avatar
Tekijänä Jary
#100386
Se siis siitä.
No, ompahan ainakin tämän voittajasuunnitelman mukaan luvattu tehdä myös rakennuksen Kauppatorin päätyyn pieni kaupunkipuisto. Jäämme siis odottamaan tulevaa... :smt025
Tekijänä hmikko
#100433
Lisää selvitystä Eteläsatamaan: Helsinki selvittää Eteläsataman lahden alueen maankäytön kehittämisen edellytyksiä (uuttahelsinkia.fi)

Eteläsataman alueen jatkosuunnittelun tueksi valmistuneet selvitykset ovat LOCI maisema-arkkitehdit Oy:n ja JKMM arkkitehdit Oy:n laatima ”Eteläsataman lahden maisemallinen tilavaraus- ja periaatesuunnitelma” sekä Ramboll Finland Oy:n laatima ”Eteläsataman lahden alustava teknisten tilavarausten ja toteuttamistavan periaatesuunnitelma”.

Molemmissa töissä on lähtökohtana oletettu satamatoimintojen säilyvän pääosin nykyisellään ja uutta maankäyttöä on yhteensovitettu sataman toimintaan. Selvityksissä on kartoitettu erilaisia reunaehtoja ja mahdollisia periaateratkaisuja jatkosuunnittelun ohjaukseen ja arvioimiseen.

[...]
Avatar
Tekijänä Tande
#100434
Hienolta luonnollisesti kuulostaa, joten toivottavasti jotain konkreettista realisoituu. Mahdollisuudet sille, että 2030 olemme taas samassa tilanteessa leijuvat tietty vahvasti ilmassa.
Avatar
Tekijänä veka
#100435
Niinpä. Nyt on pudottu jo kauas siitä innostuksesta ja optimismista, joka leimasi vielä ison mittakaavan kansainvälistä suunnittelukilpailua 'Helsingin Kirjava Satama' 2011-2012.
Avatar
Tekijänä arkkinikkari
#100436
En mä nyt tiedä optimismista. Kirjava satama ideakilpailu teki tehtävänsä ja tarjosi läpileikkauksen mahdollisista ratkaisuvaihtoehdoista, joiden pohjalta suunnittelua on voitu jatkaa, vaikkakin guggenheim-farssi sotkikin suunnittelun vuosiksi. Lisäksi kilpailu kertoi, että käytännössä kovin hyvää kaupunkiympäristöä on lähes mahdotonta tehdä, mikäli autolauttaliikenne säilyy Eteläsatamassa nykyisessä mitassa.

Isoin riski on että nyt kun rahaa arkkitehtuuri- ja designmuseolle on, se toteutetaan massiivisena kompromissina satamatoimintojen säilyttämisen kanssa, ja valtavat rekkaliikenneinfrastruktuurit kirjaimellisesti betonoidaan osaksi Eteläsatamaa. Ja sitten kolmenkymmenen vuoden päästä ihmetellään miksi helvetissä meillä on paraatipaikalla kappale rapistuvaa Itä-Pasilaa, jonka ylläpitäminen on käytännössä mahdotonta.
markusvalo, Pyöröovi peukuttivat tätä