- 07.02.12 21:10
#44153
Kaarinan keskustasta löytyy myös näitä. Osa on jo purettu. Kaarina Centerin kyljessä lienee edelleen joku pätkä.
[urbaanin keskustelun mekka] Suomen johtava rakentamisaiheinen valokuvaus- ja keskustelusivusto.
Mikä on Taloforum?
RV kirjoitti:Jos itse rakentaisin kaupungin, suunnittelisin sen nimenomaan tavalla, jolla autoilijat eivät häiritse jalankulkua eikä päinvastoin, eli erottamalla ne toisistaan.Tähän tosiaan nimenomaan pyrittiin modernismin kulta-aikaan 1960–1970-luvulla. Ajatus on lähtökohtaisesti kaunis, mutta valitettavasti lopputuloksen laatuun eivät usein olleet tyytyväisiä edes silloiset aikalaiset. Perusongelma kaupunkiympäristön kannalta on, että liikennemuotojen tiukassa erottelussa paras kaupunkitila maan tasolta varataan lähes poikkeuksetta autoille, kun taas jalankulku ohjataan joko maan alle tunneleihin tai silloille autoteiden yläpuolelle. Tällaisessa järjestelyssä oikein mihinkään ei tahdo muodostua kunnolla elämää tai toimintoja, eikä missään tee mieli kävellä. Epäilen, että tilanne modernistisessa Raisiossa, Itä-Pasilassa ja Merihaassa vastaa aika pitkälti kuvausta.
RV kirjoitti:Itse näkisin lähtökohtaisesti asian ainakin osittain niin, että ihmiset tuppaavat automaattisesti pitämään tällaista ympäristöä rumana/epämiellyttävänä. Itse kävelisin tuolla ihan mielelläni, ja ajatus siitä, ettei tarvitsisi odotella liikennevaloissa tai ylitellä hengenvaarallisen vilkkaita katuja kävellen tuntuu vetävältä No, estetiikkakäsityksistä on turha kiistellä, teokset sen sijaan voisin kirjastosta lainatakin kaupunkisuunnittelusta hyvinkin kiinnostuneena.Niin, samaahan kokeiltiin Pasilassa, hieman isommassa mittakaavassa. Oma kokemukseni on, että lopputulos on autio ja karu. Ehkä idea tästä erotetusta kävelytasosta on kaunis, mutta se vaatii kyllä ympärilleen myös toimivan asuinympäristön. Itse pidin Raision kävelytasoja hankalina ja lähiömäisinä, ehkä jopa hieman kikkailuna ja erikoisuuden tavoitteluna. Käsittääkseni monet raisiolaiset tunsivat myös näin, vaikkakin kävelytasoille olikin myös kannatusta. Oma mielipiteeni on, että ne olivat sellaisinaan vain rumia siltoja. Idea oli kaunis, mutta toteutus ankea eikä palvellut loppujen lopuksi tarkoitustaan (tehdä elävä kävelykaupunkitaso).
bitterfly kirjoitti:Tässä voi osa syynä olla 70-luvun toteutuksen taso. Ehkä nykyajan trendeihin yhdistettynä kaupunkien silloittaminen voisi olla paljon miellyttävämpi, kun rakenteet olisivat kevyempiä, esteettömyyteen panostettu eritavalla ja muistettu myös tuoda kasvillisuutta ja viihtyisyyttä rakentamiseen. Ei kai se ihme ole jos harmaa betoninen sillanraitti ja portaistot eivät miellytä ihmisiä.No näin itse näen sen kanssa. Tämä ei varsinaisesti liity silloittamiseen, mutta esim. Turussahan Yliopistokadun kävelykatuosuus on käsittääkseni ollut menestys. Eli jalankulkijoille suljetut tilat ovat tärkeitä kaupungeissa. Kauneus on toki aina katsojan silmässä, mutta ehkä Raisionkin kävelysiltahanke olisi ollut onnistuneempi paremmalla arkkitehtuurilla. 70-luvulla oli vallalla näkemys, joka vei tavallaan funktionalismin aivan ääripäähän eli merkitys oli kaikki kaikessa ja suurempi arvoltaan kuin ulkonäkö tai jopa kestävä kehitys. Olen itse sitä mieltä, että kävelytasojen idea ei ole kuollut, mutta niiden suunnittelussa pitäisi olla mukana myös esteettinen ulottuvuus. Ehkä tämä on turhan idealistista ja vanhanaikaista, mutta uskon vahvasti siihen, että käytännöllisyyden ja toimivuuden rinnalla pitäisi aina olla mukana kauneus. Mitä se sitten on? Se onkin hankala kysymys.
Mutta jos katsoo asiaa pikkupojan silmin, niin nämä siltasokkelot olivat kuin unelma.
bitterfly kirjoitti: Mutta jos katsoo asiaa pikkupojan silmin, niin nämä siltasokkelot olivat kuin unelma.Nyt mä näkisin et sä oot asian ytimessä.
RV kirjoitti:Itseäni ärsyttää aika paljon ihmisten omien mielipiteiden tuputtaminen siitä mikä on "viihtyisää". Itse ainakin viihtyisin tuolla, koska arvostan urbaania ympäristöä - kaiken ei tarvitse olla täynnä kävelykatuja, kukkapenkkejä ja aurinkopaneeleja.Let's face it.. kuulut promilleluokan vähemmistöön (jopa Talossa!) joka tykkää asua moottoritien vieressä keskustassa tai jossain muussa harmaassa betonikolossissa, joten jos jonkun pitäisi vähemmän tuputtaa mielipidettään niin se oot sää
RV kirjoitti:Itseäni ärsyttää aika paljon ihmisten omien mielipiteiden tuputtaminen siitä mikä on "viihtyisää". Itse ainakin viihtyisin tuolla, koska arvostan urbaania ympäristöä - kaiken ei tarvitse olla täynnä kävelykatuja, kukkapenkkejä ja aurinkopaneeleja.Mikään muu tässä maailmassa ei ratkaise kuin juuri nämä ihmisten mielipiteet. Ilman niitä ei esim. Turun Portsaa olisi koskaan säästetty. Kyllä kai asukkailla täytyy olla joku käsitys siitä mikä on viihtyisää ja mikä ei. Raisiossa nimenomaan haluttiin eroon niistä betonihirvityksistä. Suomessa kun kaikki voi muuttaa minne haluaa, niiin kukin viihtyy siellä missä asuu. Ei toisten esteettisestä arvioinnista kannata tuohtua.