Bernheart kirjoitti:"Joukkoliikenneasiantuntijoiden" mukaan kehäradan ei pitänyt lisätä joukkoliikenteen kulkutapaosuutta lentoasemalle mentäessä.
Tutkimus kertoo eri dataa:
Sikäli aivan tyypillistä, että "raidekerroin" on pääkaupunkiseudulla aliarvioitu aika systemaattisesti ennenkin. Esim. ratikkalinja 9 ylitti arviot välittömästi kun se avattiin, samoin jatko Länsiterminaalille. Raide-Jokerille uskaltaisin ennustaa samaa. Poikittaisliikenteessä on sen verran paljon potentiaalia.
jfo kirjoitti:
Kehäradan sujuvuus vahvistanee Helsinki-Vantaan ennestään vahvaa roolia Etelä-Suomen ykköskenttänä ja heikentänee etenkin Tampereen ja Turun lentoasemien houkuttelevuutta. Maakuntakaupungeille huonompi homma, mutta koko maan mittakaavassa hyvä kehityssuunta
En usko, että suuremmin heikentää, sen verran pienimuotoista toiminta Tampereella ja Turussa on jo muutenkin. VR:n palvelutaso Turun-reitillä on semmoinen, että Helsinki-Vantaalle mennään pääsääntöisesti bussilla joka tapauksessa.
Hyvä yhteys Helsinki-Vantaalle ei todellakaan olisi maakuntakaupungeille huonompi homma, vaan päin vastoin. Jos Kehäradan sijaan olisi toteutettu Lentorata, se olisi hyvinkin saattanut sekä tappaa Tampereen kentän matkustajaliikenteen lähes kokonaan, että parantaa Tampereen saavutettavuutta. Erona Turkuun tietysti olisi ollut, että koko pääradan kaukojunaliikenne olisi ollut käytettävissä vaihdotta.