- 05.01.13 11:21
#52126
Wikipedian mukaan Los Angelesin asukastiheys on 3165 as/km ja Helsingin 2812 as/km
[urbaanin keskustelun mekka] Suomen johtava rakentamisaiheinen valokuvaus- ja keskustelusivusto.
Mikä on Taloforum?
Maumatti kirjoitti:Wikipedian mukaan Los Angelesin asukastiheys on 3165 as/km ja Helsingin 2812 as/kmOliko tässä nyt pointtina puolustaa Los Angelesin metroa vai olisiko tämä pitänyt lähettää Mielenkiintoisia tilastoja ketjuun?
Clepe kirjoitti:Vastasin vain siihen kun aiemmin sanottiin Los Angelesin asukastiheyden olevan samaa luokkaa kuin helsingin.Maumatti kirjoitti:Wikipedian mukaan Los Angelesin asukastiheys on 3165 as/km ja Helsingin 2812 as/kmOliko tässä nyt pointtina puolustaa Los Angelesin metroa vai olisiko tämä pitänyt lähettää Mielenkiintoisia tilastoja ketjuun?
Maumatti kirjoitti:Luulin, että Houston on silkka autoilukaupunki, mutta siellähän on raitiovaunut. Katselin Google Mapsissa street wieviä ja huomasin raiteet ja vaunut. Se nyt ei tietystikään kaupunkia pelasta. Kaupungin keskusta oli täynnä maantasoparkkipaikkoja ja yksinäisiä pilvenpiirtäjiä. Kivijalkakauppoja ei kauheasti näkynyt. Keskustan ulkopuolella oli valtavia tilaa vieviä ja rumia eritasoliittymiä. Niitä katsellessa tajusi Amerikan yksitysautoilun tukemisen laajuuden ja liikennehelvetin määrän. Posiitiivinen juttu kumminkin se raitiovaunu.Houston näyttää ainakin ilmakuvissa varsin erikoiselta kaupungilta:
ÄmJii kirjoitti:Pohjois-Amerikkalainen kaupunkirakenne on kyllä irvikuvamainen, joskin poikkeuksiakin löytyy. Omakotitalot, yksityisautoilu, shoppin mallit, karut moottoriritiet jne. Siinä jää Suomi Ideaparkeineen toiseksi. Kaveri oli Jenkeissä vaihdossa, niin piti ostaa oma auto, kun kaupungin ulkopuolella olevalle kampukselle ei ollut toimivaa joukkoliikennettä. Enemmän New Yorkia ja vähemmän LA:ta/Houstonia, kiitos.Juuri näin.
Klazu kirjoitti:Tuollaisiahan ne on melkein kaikki Pohjois-Amerikan kaupunkien keskustat olleet, Vancouverkin vielä 80-luvulla. Onneksi ainakin muutamissa kaupungeissa keskusta-asuminen on kokenut renesanssin, varsinkin täällä Kanadan puolella. Täällä kaikkien suurkaupunkien keskustoihin nousee avomaan parkkipaikoille tällä hetkellä kymmeniä uusia asuintorneja ja pilvenpiirtäjiä. Rajan eteläpuolella tullaan perässä ja jossain Houstonissa ja Phoenixissa ei olla asiaan oikein edes vielä havahduttu.Miten siellä hoidetaan parkkipaikkapolitiikka? Onko säädetty tiettyä määrää parkkipaikkoja per asukas? Tai siirretään uudet parkkipaikat aina ainoastaan maan alle?
zeizei kirjoitti:Miten siellä hoidetaan parkkipaikkapolitiikka? Onko säädetty tiettyä määrää parkkipaikkoja per asukas? Tai siirretään uudet parkkipaikat aina ainoastaan maan alle? Itse toivoisin parkkipaikkojen vähentämistä..En ole perehtynyt aiheeseen niin tarkasti tai tiedä tarkkoja lukemia, mutta Vancouverin keskustassa kaavoitus kyllä säätelee parkkipaikkojen määrää hyvin tarkasti. Kaikkien uudisprojektien paikoitus pitää tapahtua maan alla ja paikkojen määrä per asukas on säädeltyä. Käsittääkseni vähemmällä parkkipaikka määrällä voi myös saada jotain etuuksia jossain muissa asioissa.