- 12.09.13 09:46
#59658
Aamulehden Morossa oli juttua paisuvasta polkupyöräongelmasta Tampereen rautatieasemalla. Pyöräparkit ovat aivan liian pieniä pyörämäärään nähden. Pyöräparkkirobotti voisiolla yksi keino ongelmaan.
Kuvat: moro.aamulehti.fi/
http://moro.aamulehti.fi/2013/09/12/tas ... japanista/
Moro kirjoitti:Tässäkö ratkaisu Tampereen pyöräparkkien ahtauteen? Pysäköintirobotti Japanista!
Tampereen rautatieaseman lähistön pyöräpysäköintiongelmat saattaa tulevaisuudessa ratkaista pyöräpysäköintiautomaatti. Automaatissa pyörän ottaa vastaan robotti, joka kuljettaa fillarin säilöön. Se voi sijaita jopa maan alla. Pyöräilijä saa pysäköintilapun, jota vastaan robotti palauttaa pyörän.
Automaatteja on käytössä maailmalla ainakin Japanissa. Automaatista on keskusteltu kaupungin liikennesuunnittelussa, jossa on pohdittu ratkaisuja Tampereen pyöräpysäköinnin ongelmiin.
– Aseman alueella on monta hanketta käynnissä: aseman seudun kehityshanke, Rongankadun alikulkujärjestelyt, Ratapihankatu, Kansi ja Keskusareena. Pyöräpysäköinnin kehittäminen on mukana kaikissa näissä. Rautatieaseman kohta vaatii hyvin tehokkaan pyöräpysäköintilaitoksen. Sen rakentaminen on yhtenä tavoitteena alueen kehittämisessä, liikenneinsinööri Timo Seimelä kaupungilta kertoo.
Tehokas ratkaisu
Seimelän mukaan ideoita mahdollisen pysäköintilaitoksen rakentamiseen haetaan maailmalta. Robottiautomaatin hyöty on tehokkuus: se vie vähiten tilaa, koska pyörien väleihin ei tarvita kulkukäytäviä ihmisille. Robotin kidassa pyörät ovat myös turvassa voroilta.
[video]http://www.youtube.com/watch?v=TAOLYhPZ ... r_embedded[/video]
Toinen vaihtoehto pysäköintipulmien ratkaisuun voi olla tehokas pysäköintilaitos, jossa voisi olla pyörätelineet kahdessa tasossa. Sellaisia on esimerkiksi Kööpenhaminassa. Laitos voisi olla valvottu, ja sinne voisi yhdistää pyörävuokraus- ja huoltotoimintaa.
[video]http://www.youtube.com/watch?v=-p4inA8a ... r_embedded[/video]
Ilmeisesti maksullista
Todennäköisesti ajokin jättäminen pyöräpysäköintilaitokseen olisi maksullista.
– Tai sitten se edellyttäisi jotakin tahoa, joka olisi valmis rahoittamaan toimintaa, Seimelä pohtii.
Pyöräpysäköintilaitoksen ideoinnin taustalla on se tosiasia, että Tampereen keskustassa on liian vähän pyöräpaikkoja. Kaupungin tänä vuonna teettämän selvityksen mukaan pyöräilijät kokevat, että keskustassa on liian vähän tai ei lainkaan pyöräpysäköintipaikkoja. Kaupunki tilasi tutkimuksen Tampereen teknillisen yliopiston liikenteen tutkimuskeskuksesta. Pahin pyörärysä on rautatieasema, jonka alueella fillareiden pysäköinti koetaan huonosti järjestetyksi, alimitoitetuksi ja epäselväksi. Timo Seimelä ei vielä anna aikataulua rautatieaseman pyörärysän raivaamiselle.
– Puhutaan vuosista. Valitettavasti suurimmat ongelmat ovat aseman seudulla, ja ratkaisuissa joudutaan odottamaan sitä, mitä alueella kokonaisuudessaan tapahtuu, hän toteaa.
Aino Heikkonen
Moro, Siperia
Kuvat: moro.aamulehti.fi/
http://moro.aamulehti.fi/2013/09/12/tas ... japanista/