- 15.06.20 15:56
#100342
Mukava, että Suomessa on investointeja tekeviä yrittäjiä, mutta kyseisiltä investoinneilta toivoisi jotain pohjaa todellisuuden kanssa. Nyt on olo kuin Vesterbacka tavoittelisi mahdottomilla visioilla asemaa Suomen Elon Muskina, jota sitten puolustetaan väärinymmärrettynä nerona. Pidän ideaa tunnelille mainiona, mutta ymmärrän varsin hyvin, jos sen toteutuminen vaatii vielä useiden vuosikymmenten odottelua. Samanaikaisesti kannattaisi myös miettiä muita tehokkaita keinoja matkustaa Eurooppaan, esimerkiksi yhteydellä Pietarin kautta.
Vaikka joskus Suomi moisen tunnelin saa rakennettua, ei Suomi Tanskaksi muutu. Esimerkiksi Tanskan ja Skånen välinen yhteys on ollut taloudellisesti, poliittisesti ja uskonnollisesti koko niiden historian ajan aivan toista luokkaa verrattuna Helsingin ja Tallinnan väliseen kanssakäymiseen. Nyt Suomessa puhutaan jostain lohen kuljettamisesta, mutta kukaan ei edes tiedä mitä tavaraa puolen vuosisadan päästä ihmiset oikeasti haluavat ja saako sitä lainkaan Suomesta tai Norjasta. Suhteellisen varmaa vain on, että yhteys Suomeen ja Suomesta turisteille, yrityksille sekä opiskelijoille parantuisi huikeasti tunnelin ansiosta. Henkilökohtaisesti uskon, että Suomen pitäisi ensin muuttua huomattavasti houkuttelevammaksi paikaksi investoinneille ennen tunnelin toteuttamista, jotta rahat varmasti saadaan jossain muodossa takaisin. Liian moni kaupunki on nimenomaan kaatunut uhkarohkeisiin infraprojekteihin yrittäessään herättää keskustojaan jälleen eloon ja vain päätynyt vararikkoon.
Wikipedia: Pyöröovi koostuu usein kolmesta tai neljästä yhteenkiinnitetystä paneelilevystä, jotka pyörivät lieriömäisen kotelon sisällä joko ihmisen voimin tai moottorin avustamana.