[urbaanin keskustelun mekka] Suomen johtava rakentamisaiheinen valokuvaus- ja keskustelusivusto.
Mikä on Taloforum?
rekisteröitynyt vieras kirjoitti:Ei kun tunneliin ja päälle sitten kävelykatu.Siis viittaat Seinäjokeen? Tuo nyt tulisi sen verran kalliiksi ettei olisi mitään järkeä rakentaa. Ei edes vaikuttaisi liikenteeseen paljoa jos osa keskustasta yksinkertaisesti suljettaisiin autoilta. Lisäksi alueelle on jo alettu rakentamaan parkkihallia.
Jape kirjoitti:Edit: Vielä piti sanoa melko paljon kymppiä välillä Lasipalatsi - Pikku-Huopalahti käyttävänä tuohon "Sinänsä riittäisi vaikka panna sinne 3 ja 7 jaloista pois", että kyllä ne autot sitä ratikkaa hidastavat eniten, eivät suinkaan toiset ratikat.En tässä selittänyt taustojani. Autot ovat tällä hetkellä tietenkin suurin ongelma. Kuitenkin parempia etuuksia on vaikeaa järjestää, jos vaunuja kulkee tuhkatiheään. Ei muille jää vuoroja valoissa, jos vuoroväli raiteilla on olematon.
rekisteröitynyt vieras kirjoitti:Oikeastaan ratikat voisi muuttaa metroksi. Tosin pitäisi hiukan harventaa asemia. Näin ne eivät enää häiritsisi maanpäällistä liikennettä. Tulisi kai kuitenkin niin kalliiksi, ettei kannata.no just...
rekisteröitynyt vieras kirjoitti:Oikeastaan ratikat voisi muuttaa metroksi. Tosin pitäisi hiukan harventaa asemia. Näin ne eivät enää häiritsisi maanpäällistä liikennettä. Tulisi kai kuitenkin niin kalliiksi, ettei kannata.Mitäs liikennettä sinne maan päälle sitten enää jäisi häiriintymään?
late- kirjoitti:No kyl ne sporat ja taksit molemmat siitä melkosta vauhtia välil pyyhkäsee. Pitää olla tarkkana ku lähtee ylittää tietä. Ei ihan kävelykadulta tunnu. Sitä paitsi eihän autotkaan aja esim. Manskun eteläpäätä tuota kovempaa (20-30km/h).Markus_G kirjoitti:Aleksi on joukkoliikennekatu. Sporat tykittää tuhatta ja sataa.20-30 km/h. Tietty, jos ei ole vielä hevosvankkureita kummempaa nähnyt, voi pitää tuota kovanakin vauhtina
late- kirjoitti:Sellaisenkin käsitteen olen kuullut kuin raitiokävelykatu, joskin Aleksi ei oikein sovi siihen kuin Kolmen sepän osalta.Ymmärtääkseni ajo Manskulta Keskuskadulle on sallittu myös tavallisilta henkilöautoilta.
Ihan näin irrallisena postina on kysyttävä, että mistähän se johtuu, että Suomessa kävelykadut ovat vieläkin melko harvinaisia, kun muualla Euroopassa puhutaan jo enemmänkin kävelykeskustoista?Kävelykeskustat vaativat maanalaiset pysäköintitilat ja tähän Suomessa on herätty kymmeniä vuosia muuta Eurooppaa jäljessä.
Iggy.P kirjoitti:Kävelykeskustat vaativat maanalaiset pysäköintitilat ja tähän Suomessa on herätty kymmeniä vuosia muuta Eurooppaa jäljessä.Ei välttämättä. Kävelykeskusta vaatii poliittista tahtoa. Lisäksi se vaatii kaupalta ymmärrystä asiakkaista. Moni kauppias kuvittelee edelleen, että autot käyvät ostoksilla. Yleensä kaupan ovi ei tosin ole tarpeeksi leveä, joten viime kädessä siitä kulkee vain ihmisiä, mutta kauppias ei ehkä ole tätä huomannut.
late- kirjoitti:Hehe vähän menee off-topiciks mutta kävin maanantaina ekaa kertaa Pirkkalan Bauhausissa ja siellä oli joku Drive-in -juttu! Eli liikkeeseen pysty ajaan autolla sisään ja shoppaan sillä! Kattelin pikkasen silmät pyöreenä sitä touhuaIggy.P kirjoitti:Kävelykeskustat vaativat maanalaiset pysäköintitilat ja tähän Suomessa on herätty kymmeniä vuosia muuta Eurooppaa jäljessä.Ei välttämättä. Kävelykeskusta vaatii poliittista tahtoa. Lisäksi se vaatii kaupalta ymmärrystä asiakkaista. Moni kauppias kuvittelee edelleen, että autot käyvät ostoksilla. Yleensä kaupan ovi ei tosin ole tarpeeksi leveä, joten viime kädessä siitä kulkee vain ihmisiä, mutta kauppias ei ehkä ole tätä huomannut.
late- kirjoitti:Ei välttämättä. Kävelykeskusta vaatii poliittista tahtoa. Lisäksi se vaatii kaupalta ymmärrystä asiakkaista. Moni kauppias kuvittelee edelleen, että autot käyvät ostoksilla.Oulun keskustaan korttelin kokoisia liiketiloja kaavaillut Sokos on sanonut aloittavansa rakennustyöt vasta kun kallioparkki toteutetaan 1500 paikkaisena nykyään kaavaillun tuhannen paikan sijaan. Pitäisi varmaan kirjoittaa Sokokselle lohdutus kirje ja vakuuttaa siinä että ainakin minä voin tulla ostoksille kävellen. Joskus suuretkin asiat tarvitsevat vain pientä rohkaisua toteutuakseen.
rekisteröitynyt vieras kirjoitti:Kyllähän Valintataloja/Alepoja/Siwoja tarvitaan keskustoissakin. Ei kaikkia ruokaostoksia voi tehdä pikkuliikkeissä, eikä myöskään pidä pakottaa ihmisiä menemään jonnekin Peräkeskukseen kaupungin laidalle. On aina hyvä jos on supermarkettikin lähellä kotia. Eivät Ruttopuiston Sesto tai Kruununhaan Alepa häiritse ympäristöään mitenkään, vaan ne on sulautettu ympäristöönsä.Ei Kruunuhaka sen enempää, kuin Ruttopuistokaan ole mitään ostoskatuja, että "argumentointi" kaatuikin jo hyvin pitkälti tuohon. Jos välttämättä haluaa kaupungin keskustaan Alepan, niin sitä ei todellakaan tarvitse työntää sinne kävelykadulle, missä pitäisi olla terasseja, ravaintoloita ja pieniä erikoisliikkeitä. Tähän on jo ihan sellainenkin syy, että ruokamarketit vievät suhteettoman paljon tilaa jo itsessään tilaltaan varsin rajallisilta suomalaisilta kävelykaduilta. Tämä innostus rakentaa päivittäistavaraliikkeitä keskustaan on ilmiö, mitä en ole huomannut missään muualla Euroopassa, vaikka sitä tilaa tosiaan olisi varmasti vaikkapa Maastrichtin kaduilla kolmanteen potenssiin enemmän. R-kioskit keskustassa on vielä ihan hyväkin idea, mutta marketit kuuluvat lähiöihin , ja toivottavasti siellä pysyvät.
OlliMolli kirjoitti:R-kioskit keskustassa on vielä ihan hyväkin idea, mutta marketit kuuluvat lähiöihin , ja toivottavasti siellä pysyvät.Ei nyt ihan noin jyrkästi. Keskustoissa asuvat ihmiset, itseni mukaan lukien, tuskin haluavat kulkea ostamassa ruokatavaransa lähiöistä. Kaupunki alueella olevat ruokatavarakaupat voisi kyllä tehdä vähemmän näkyviksi. Eikä niitä siihen ihan ytimeen kyllä kaipaakaan. Rotuaariltakaan niitä ei onneksi löydy. Hevosen kokoinen Alepa teksti ei näytä kovin hyvältä. Esimerkiksi asematunnelin S-market on minusta mukavan piilotettu.