Klazu kirjoitti:Minun kirjoissani Keilaranta I näyttää nyt hieman paremmalta kuin aiemmin, mutta täysin mitäänsanomatonhan tuo on.
Aika pitkälti samaa mieltä. Eipä tästä ole odottanutkaan mitään mestariteosta. Niin kuin jo todettu: ihan ok filleri korkeitten tornien "hammasrakoihin".
Tuosta julkisivusta tuli ihan mukava, eteenkin kun sitä katsoo lähietäisyydeltä. Havainnekuvat sen verran epämääräisiä, että olisi voinut toteutus olla paljon pahempaakin.
Klazu kirjoitti:
Fortum I näytti ohi ajettaessa hienolta. Kone Buildingin mataluus tuntui jotenkin yllättävältä. En ole ihan hetkeen noilla nurkilla ajellut.
Fortumin torni on Suomen komein (huom nimenomaan komein, ei kaunein
) torni. Torni jossa on kunnon brutaalinen ja massiivinen asenne!
Kone Building tosiaan vaikuttaa matalemmalta, mitä se tosiasiassa on. Syynä lienee sen minimalistinen ulkomuoto, mutta ehkä vieläkin suurempi tekijä on ympäristö missä se on. Keilaniemi on yllättävän laaja alue, sitä on vain vaikea hahmottaa rakennusten massiivisuuden takia. Esim. Keilasataman toimisto Koneen vieressä on 42 metriä korkea, eli yhtä korkea kuin TYS Ikituuri. Nokian toimistokompleksi on myös valtava, pituutta koko laitoksella n. 260 metriä. Tuossa joukossa Kone Buildingin korkeus hämärtyy, silla alueen rakennukset hahmottaa pienempinä mitä ne tosiasiassa on. Jos Kone Building olisi jossain tavallisen 6-kerroksinen kortteliston seassa, olisi se melkoinen.
Itse havahduin rakennusten massiivisuuteen, kun olin parkeeraanu autoni Keilasataman alapuolelle ja jälkeenpäin katselin kuvasta kuinka pikkuruiselta autoni näyttää taloon verrattuna.
Tässä tuo kuva:
http://farm6.static.flickr.com/5174/553 ... bda4_b.jpg (auto löytyy tuolta lipputankojen ja pylväitten takaa
)