- 02.03.16 09:16
#81300
Miksi sitten kauppakeskusta ei rakenneta järkevämmin siten, että tilaa vievä kauppa olisi maan alla ja pienemmät liikkeet tontilla olevien kortteleiden kivijaloissa, katetuilla kaduilla? Täytyy muistaa että kaava on vuodelta 2008 ja alkuperäiset suunnitelmat luultavasti sitäkin vanhempia, eikä jalankulkukaupunki ehkä ollut vielä niin iso juttu kuin nykyään.
Näihin asioihin kannattaa kiinnittää huomiota kun keskustaan seuraavan kerran aletaan suunnitella isompaa kauppakeskittymää, luultavasti kyse on Asemakeskuksesta.
anni kirjoitti:Onko tästä lainkaan tietoa, että minkä ihmeen vuoksi korkeutta ei ole tulossa tuon enempää? Käytiinkö asiasta edes keskustelua? Oman logiikkani mukaan tuossa ympäristössä harvan asunnon maisemat pilaantuisivat, jos saisivat katsella korkeampaa rakentamista keskustaan sijoitetun peltomarkettipytingin katon sijaan.4,2 metrin korotus periskooppiin nostaa kaavan mukaisen räystäskorkeuden 120,4 metriin mpy, jolloin se on korkeudeltaan Ratinan suvannon pohjukan kerrostalojen välissä (114,6 m ja 123,4 m). Kauppakeskuksen korkeampi toimisto-osa(?) muodostaa kolmion, jonka pitkä sivu kulkee periskoopilta Vuolteenkadun ja Tampereen Valtatien kulmaukseen. Sen kaavan mukainen räystäskorkeus nousisi 110,1 metriin mpy, joka on korkeampi kuin Ratinankaaren räystäskorkeus 108,8 m.
Se on kyllä ihan selkeä, että kauppakeskuskäytössä useampi kerros ei enää toimi tehokkaasti (vrt. vaikka Kamppi, jossa ylimmissä kerroksissa on jo aika hiljaista ja vain erikoisliikkeitä, joiden asiakaskunta on muutenkin rajatumpi eikä tuotevalikoima myy satunnaiselle sunnuntaishoppailijalle, saati edes Koskikeskus jonka yläkertaan tuskin kukaan ilman vakaata tarkoitusta päätyy). Mutta jotain Redin tyylistä asuntorakentamista olisin nähnyt tässä ihan erityisen mieluusti mukana luomassa ulkoasuun kiinnostavuutta ja koko isolle tontille fiksumpaa käyttöä ja täyttöä. Hassua ja epäloogista, että vanhoja matalahkoja rakennuksia ollaan korottamassa urakalla kaupunkikuvan tiivistämiseksi, mutta sit tehdään uutta näinkin tynkänä. Tutkimattomia ovat kaupunginherrojen tiet..
Miksi sitten kauppakeskusta ei rakenneta järkevämmin siten, että tilaa vievä kauppa olisi maan alla ja pienemmät liikkeet tontilla olevien kortteleiden kivijaloissa, katetuilla kaduilla? Täytyy muistaa että kaava on vuodelta 2008 ja alkuperäiset suunnitelmat luultavasti sitäkin vanhempia, eikä jalankulkukaupunki ehkä ollut vielä niin iso juttu kuin nykyään.
Näihin asioihin kannattaa kiinnittää huomiota kun keskustaan seuraavan kerran aletaan suunnitella isompaa kauppakeskittymää, luultavasti kyse on Asemakeskuksesta.
flickr | "... liikenneväylien rajoittama ahdas morfologinen kehys." | 31 kuvaa, 10 vuotta Tamperetta rakenteilla