Taloforum.fi

[urbaanin keskustelun mekka] Suomen johtava rakentamisaiheinen valokuvaus- ja keskustelusivusto.

Mikä on Taloforum?

Talot eivät ole kaikki kaikessa. Raideliikenne, puistoalueet ja muut kaupunkikuvalliset projektit saavat aikaan keskustelua täällä.
tekijänä hmikko
#72092
grendy kirjoitti:Mikä näissä PK-seudun joukkoliikennehankkeissa oikein mättää? Vai mättääkö itse PK-seutu jotenkin?
Sanoisin, että sekä että. Suunnitteluparadigma on näihin päiviin asti ollut 60-lukulainen autokaupunki, ja pääkaupunkiseudulla tunnetusti kuntarajat ovat väärissä paikoissa suhteessa kuntien tehtäviin.

grendy kirjoitti: Miljardiluokan hankkeita käynnistetään toisensa perään ja jatkuva kohu päällä hankkeiden järkevyydestä.
Tämä lienee yleismaailmallista. Isoissa hankkeissa on kiinni isot voitot, mikä herättää taloudellisia ja poliittisia intohimoja. Veronmaksajan käsi on tunnetusti karttuisa. Pienemmät ja kohtuullisemmat hankkeet eivät etene, kun niillä ei ole lobbausta ja toisaalta ne eivät ole sopineet em. vallalla olevaan autokaupungin ideaan.
grendy kirjoitti: Kyllä on nykyhallitus niin paska kun vaan voi olla ja ikinä en tule enää kokoomusta äänestään, ei ihme että kannatuslukemat on nollissa!
Sikspäk oli ennätyshuono, mikä ei kai voinut olla lähtökohdat huomioon ottaen yllätys. Raidehankesekoilut eivät silti nähdäkseni ole mitenkään Kokoomuksen erityisosaamista. Matinkylän metron valtionosuuden taisi ratkaista aikanaan valtiovarainministeri Heinäluoma (sd) ja demarien meno on muutenkin ollut vastaavaa. Valtakunnanpolitiikassa Keskustan äänestäjät ovat muualla kuin Helsingissä ja panostus ja ymmärrys Helsingin joukkoliikenteeseen on ollut sen mukaista. Vihreillä lienee tahtoa, mutta ymmärrystä aika niukasti. Metron automatisointi käynee jonkunlaisesta esimerkistä: Sauri ja vihreiden valtuutetut ottivat homman pitkään ikään kuin virkamiesten antamana, ja olihan se joukkoliikenteen kehittämistä, olihan? Tunaroinnille tuli loppu vasta pari kierrosta viimeisen pakon jälkeen.
tekijänä hmikko
#72093
Tande kirjoitti:En nyt kuitenkaan sanoisi Pisaraa hyödyttömäksi. Kallishan hanke on, mutta varmasti jokaisen siihen sijoitetun euron väärti.
Ministeriön laskelman mukaan joka toisen siihen sijoitetun euron väärti.
Avatar
tekijänä grendy
#72094
Tande kirjoitti:En nyt kuitenkaan sanoisi Pisaraa hyödyttömäksi. Kallishan hanke on, mutta varmasti jokaisen siihen sijoitetun euron väärti.
No eipä ole kyllä miljardiensa väärti jos hyötysuhde on 0.5.
tekijänä järvellä nukkuva
#72103
hmikko kirjoitti:Suunnitteluparadigma on näihin päiviin asti ollut 60-lukulainen autokaupunki
Tämä on kyllä aikamoista yksinkertaistamista. Jollain ihme logiikalla kaikkien raskasraidehankkeiden taustalla ilmeisesti sitten on autokaupunki-ideologia... Pikemminkin voisi ajatella perinteisesti, että jos tehdään vääriä päätöksiä (enkä nyt olisi ihan niin varma että Pisara on väärä päätös, mutta sekin on hyvin mahdollista), syytä on turha etsiä kauempaa kuin tyhmyydestä, laiskuudesta, ahneudesta ja muista perinteisistä jutuista. Ainakaan Helsingissä joukkoliikenteen ongelmien syytä on aika kaukaista hakea autoiluideologioista, varsinkin kun koko nykyinen kaupunkisuunnitteluparadigma on menossa kauas sellaisesta (esim. uusi yleiskaava). Jossain maakuntakaupungeissa tämä teoria ehkä saattaa toimiakin.

Ja kyllähän helsinkiläiseen joukkoliikenteeseen on ihan oikeasti myös panostettu ja tehty myös pienimuotoisempia, onnistuneita hankkeita. Esim. ysiratikka, Jokeri ja nyt Jokeri kakkonen eli 560, samoin kuin jutut linjauudistusten, informaatiojärjestelmien, brändin ja luotettavuuden suhteen. No, kaikki hyvät jutut hautautuvat helposti nettihuutelun taakse. Harvoin asiat ovat mustavalkoisia. Jos on olemassa "on sovittu" -puolue, niin ihan samalla tavalla on olemassa jupisevien kansalaisten puolue, joka on jo etukäteen päättänyt ettei tästäkään mitään tule ja ei kannata tehdä tätäkään.
tekijänä hmikko
#72105
^Juu, toki oli yksinkertaistamista. Tuo vastaukseni oli siis kommenttiin hankkeista laajemmin, kun oli viitattu mm. 70- ja 80-lukujen metrojupakkaan, eli ei pelkästään Pisaraa koskien. Toki kaupunkisuunnittelu on muuttunut 60-luvusta, mutta suurempi muutos autokaupungista on, kuten toteat, vasta nyt tapahtumassa. Kyse ei ole mistään kaukaisesta menneisyydestä. Raskasraiteet ennen Pisaraa on suunniteltu varsin selvästi autokaupunkiperiaattella. Ks. vaikka Kivistön suunnitelmat. Tai Keskon uusi ostari Itäkeskukseen - sitä katsellessa mikään ei tunnu muuttuneen, vaikka suunnittelu tapahtuu yhtaikaa uuden yleiskaavan ideoinnin kanssa.
tekijänä järvellä nukkuva
#72112
Mutta miten muka esim. Vantaankosken rata ja metron Vuosaaren haara ovat olleet autokaupunkisuunnittelua? Eikä minusta nuo Kehäradankaan suunnitelmat pistä silmään. Se, että asemalla on isohko ostari, jonne pääsee helposti autolla, ei tee aluetta tai aseman ympäristöä heti autokaupungiksi, vaikken itsekään sellaisesta suunnittelusta perusta. Ei esim. Leppävaaraakaan voi tuomita sen perusteella, ja Kivistölläkin on potentiaalia jos ei nyt samaan niin kuitenkin vähän vastaavaan.

Tuollaiset huolimattomat väitteet vaan pistävät silmään...Itse siis lähinnä väitän, että nuo puheet autokaupunki-ideologiasta ovat suurelta osin vain löysää, tarkoitushakuista puhetta, jossa on toki totuutta mukana, mutta vain puoliksi. Ei Helsinki koskaan ole ollut varsinainen autokaupunki kuitenkaan ja Helsingin suunnittelussa on koko ajan ollut myös muita ihanteita - varsinaiset autokaupungit ovat jossain ihan muualla Suomessa, ja kun ovat, niin eivät ne ihan puhtaasti Amerikan mallin mukaisia siltikään ole. Muista myös se, millaiset määrät pääradan asemien vieressä on 80- ja 90-lukujen taloja. Helsingissä asuntopolitiikkakin on aika hyvin tukenut joukkoliikennettä. Metro taas ei ole ollut täysosuma, mutta ei oikeastaan hutikaan.
tekijänä Purkki^
#72481
Helsingin keskustan ja rautatieaseman kulkeva niin sanottu pisararata ei enää etene tällä hallituskaudella, kertoo Yle.
Hallitus ei ollut yksimielinen Pisararadasta, vaan kokoomus ryhtyi ajamaan sen sijasta Helsingin ratapihan laajentamista. Valtiovarainministeri Antti Rinteen (sd.) mukaan hanke romahtaa lopulta siihen, ettei sille saada eduskunnan budjettipäätöstä.

Rinne sanoo Ylelle olevansa päätöksestä pahoillaan.
http://www.uusisuomi.fi/kotimaa/78232-y ... i-mielensa

Tuo ratapihan laajentaminen tulee myös todella kalliiksi ja onko se sitten riittävä ratkaisu pitkälle tulevaisuuteen?
Avatar
tekijänä Kantti
#72482
Bernheart kirjoitti:Pisara onkin kaupunkisuunnittelulautakunnassa jo ensi viikolla, eli asia etenee hyvin:
http://www.hel.fi/www/ksv/fi/paatoksent ... Kslk_30_El

Valituskierros (eli Alppipuisto-aktiivit tai taloyhtiöt) kestänee vuoden verran, joten aikataulussa mennään ja uusi eduskunta voi päättää rahoituksesta kaavan ollessa ensi vuonna lainvoimainen. Valtuustoon ja kaupunginhallitukseen asia ehtinee ennen joulua tai tammikuussa.

http://www.hel.fi/static/public/hela/Ka ... adan_.html
Pisaran hämärä, massiivista ja aiheellista kritiikkiä kerännyt hanke meni kuin menikin ylähyllylle!
Pisararataa ei tule – ainakaan nyt

Pääkaupunkiseudulle kaavailtua Pisararataa ei toteuteta ainakaan tässä vaiheessa.

Hallitus on päättänyt, ettei pitkään suunniteltua Pisararataa tule, ainakaan nyt. Hanke romahtaa siihen, kun hankkeeseen ei ole saatu eduskunnan budjettipäätöstä, kertoo valtiovarainministeri Antti Rinne (sd.). Käytännössä hanke kaatui siihen, ettei hallitus päässyt yksimielisyyteen hankkeen eteenpäin viemisestä. Päätös tehtiin valtioneuvoston ylimääräisessä istunnossa tiistaina aamulla. Ministeri Rinne on pahoillaan hankkeen pysähtymisestä. Hänen mielestään hanke olisi ollut merkittävä koko Suomen ja pääkaupunkiseudun kannalta.

Seuraavaa hallitusta nyt tehty päätös ei sido.
http://yle.fi/uutiset/pisararataa_ei_tu ... yt/7825138
tekijänä hmikko
#72485
Purkki^ kirjoitti: Tuo ratapihan laajentaminen tulee myös todella kalliiksi ja onko se sitten riittävä ratkaisu pitkälle tulevaisuuteen?
Ratapihaa ei olla käsittääkseni laajentamassa, vaan siihen ollaan lisäämässä vaihteita ja mahdollisesti päivittämässä asetinlaite. Pasilan asemalle on rakenteilla yksi uusi laituriraide, mutta sen valmistuminen kestää iankaikkisuuden, koska paikalla ollaan mylläämässä uusi Veturitie ja Triplan vaiheita.

Ratapihan remppa on mukana viime syksyn Pisara-selvityksen nollavaihtoehdossa, eli se on tarpeen ja tarkoitus tehdä joka tapauksessa. Aiemmassa kannattavuusarviossa nollavaihtoehto oli perin outo, mikä sai Pisaran näyttämään kannattavalta. Uusi selvitys on ihan normaalijärjen mukainen. Poliitikot nyt vaan puheissaan ovat asettamassa ratapihan jotenkin Pisaraa vastaan, vaikka semmoista asetelmaa ei tosielämässä pitäisi olla.

Ratapihan rempan hinta on ihan nappikauppaa Pisaraan verrattuna, ja esim. se asetinlaite tulee käyttöikänsä päähän joka tapauksessa.
Avatar
tekijänä Bernheart
#72487
Eräät täällä jo lällättelevät Pisaralle. On tietysti ymmärrettävää että näin käy, sillä esimerkiksi Turun raitiotiehanke ei ole turkulaisista itsestään johtuvista syistä (=haluttomuus) edennyt mihinkään ja joukkoliikenteeseen ei halutakaan satsata. Ratikka kelpaa jäätelökioskiksi- surkuhupaisaa.

Jätetään lällättelijät sikseen ja mennään faktapohjalta:

1) Pisaran asemakaavoitus on käynnissä ja Helsingin kaupunkisuunnittelulautakunta on hyväksynyt kaavan jo 2014. Asia menee seuraavaksi kaupunginhallitukseen ja valtuustoon. Varma valituskierros Alppipuiston osalta ei johtane merkittäviin viivästyksiin, sillä asemakaava on pätkitty osiin ja se voidaan valitusajan loputtua kuuluttaa voimaan niiltä osin, joihin ei kohdistu valitusta.
http://www.finlex.fi/fi/laki/ajantasa/1 ... B6#L26P201
(Maankäyttö- ja rakennuslaki, § 201)

2) Helsingin kaupunkisuunnittelulautakunta on hyväksynyt kaavan 18.11.2014 ja suunnitelu etenee kovaa vauhtia. Valtion talousarviossa vuodelle 2015 on varattu jo suunnittelurahaa:
http://www.hel.fi/static/public/hela/Ka ... index.html
http://yle.fi/uutiset/pisararadan_ensi_ ... ta/7697528 (Yle 18.12.2014)
"Joukkoliikenneasiantuntija" Antero Alkun puolue keskusta yritti tosin kepustella suunnitelurahat, kuten ylen uutinen kertoo.

3) Valtioneuvosto on päättänyt hakea tänään EU:n TEN (Trans-European Networks)-tukea hankkeelle.
http://valtioneuvosto.fi/artikkeli/-/as ... upId=10616
http://valtioneuvosto.fi/artikkeli/-/as ... %2Fetusivu

Ohessa Stubbin sitaatti, boldaukset omia:
Pääministeri Alexander Stubb on tyytyväinen, että Pisararadan rakentaminen etenee. Hallitus päätti tänään ylimääräisessä istunnossaan hakea hankkeeseen EU:lta TEN-T –tukea.
- Pisara etenee oikeassa järjestyksessä. Hallitus on tänään päättänyt hakea hankkeelle EU:lta TEN-T –tukea. Seuraavaksi hanke sisällytetään hallituksen tekniseen menokehykseen maaliskuussa, Stubb sanoo.

Hankkeelle on varattu 40 miljoonaa euroa suunnittelurahaa. Neuvottelut kuntien kanssa hankkeen rahoituksesta jatkuvat. Itse radan rakentaminen alkaisi aikaisintaan vuonna 2016.

Pääministeri Stubb muistuttaa, että valtio on sitoutunut Pisararadan rahoittamiseen osana valtion ja Helsingin seudun kuntien sopimusta infrahankkeiden tukemisesta ja asumisen edistämisestä.

- Pisara on koko Suomen kannalta tärkeä hanke. On tärkeää, että se etenee. Seuraavan hallituksen on varattava Pisaralle rahoitus omassa menokehyksessään ja sen pohjalta annettava eduskunnalle esitys siihen liittyvän valtuuden avaamisesta, Stubb sanoo.

4) Yhteenveto, Kantti heitti luut, tässä lihat:

-Hanke on asemakaavankin osalta valmis aikaisintaan vuoden lopussa, joten rakentaminen on fiksuinta aloittaa 2016
-Seuraava eduskunta antanee valtuuden hankkeelle
-Hanke hyväksytään teknisiin kehyksiin maaliskuussa (ks. Valtioneuvoston tiedotteet 24.2. yllä)

:)
Avatar
tekijänä grendy
#72491
^Taitaa aika monikin nykyhallituksen linjaama asia muuttua kyllä seuraavan eduskunnan/hallituksen aikana, joten pitäisin kyllä hyvin epävarmana että mitään valtuuksia annetaan 0.5 H/K hankkeelle! Tulee sen verran suuret muutokset meinaan näillä näkymin kokoonpanoihin. Jos näin tehdään, että kannattamattomalle miljardihankkeelle annetaan valtuutus ilman mitään järkiperusteita niin uusi eduskunta/hallitus ei olisi yhtään nykyistä järkevämpi.

Joten mark my words, tässä on Pisaran finaali nykyisessä muodossaan. Jos hanke saadaan kannattavaksi keinoilla jotka kestävät tarkastelun niin sitten voidaan katsoa uusiksi. Mutta nykyisillä suunnitelmilla hanke ei tule kannattavaksi ikinä.
Avatar
tekijänä Urbaani
#72492
Eiköhän tässä yksinkertaisesti vain painettu paniikkinappulaa. Pisara on ollut jo pitkään vastatuulessa, vaikka hanke äärimmäisen järkevä onkin.
Avatar
tekijänä Kantti
#72495
Tande kirjoitti:Eiköhän tässä yksinkertaisesti vain painettu paniikkinappulaa. Pisara on ollut jo pitkään vastatuulessa, vaikka hanke äärimmäisen järkevä onkin.
Pisaralinjan kokonaisuus haisee kuin Helsingin alkuperäinen metrohanke Unto Valtasen vetämänä lahjuskohuineen. Rahaa lyödään kuin löylyä kiukaalle, jatkuvasti paksunevia nippuja. Tästä on koko ajan lisääntyvää kirjoittelua ja perusteltua kritiikkiä näkyvissä. Jos projektilta on luiskahtanut koko kannattavuuspohja alta, miksi pitäisi jatkaa massiivisiksi paisuneilla kustannuksilla? Pitäsi etsiä jokin oikeasti kannattava kohde, ei tällaista sumplimista!

Missä se järki on?
  • 1
  • 13
  • 14
  • 15
  • 16
  • 17
  • 20