- 06.02.15 12:35
#72092
grendy kirjoitti:Mikä näissä PK-seudun joukkoliikennehankkeissa oikein mättää? Vai mättääkö itse PK-seutu jotenkin?Sanoisin, että sekä että. Suunnitteluparadigma on näihin päiviin asti ollut 60-lukulainen autokaupunki, ja pääkaupunkiseudulla tunnetusti kuntarajat ovat väärissä paikoissa suhteessa kuntien tehtäviin.
grendy kirjoitti: Miljardiluokan hankkeita käynnistetään toisensa perään ja jatkuva kohu päällä hankkeiden järkevyydestä.Tämä lienee yleismaailmallista. Isoissa hankkeissa on kiinni isot voitot, mikä herättää taloudellisia ja poliittisia intohimoja. Veronmaksajan käsi on tunnetusti karttuisa. Pienemmät ja kohtuullisemmat hankkeet eivät etene, kun niillä ei ole lobbausta ja toisaalta ne eivät ole sopineet em. vallalla olevaan autokaupungin ideaan.
grendy kirjoitti: Kyllä on nykyhallitus niin paska kun vaan voi olla ja ikinä en tule enää kokoomusta äänestään, ei ihme että kannatuslukemat on nollissa!Sikspäk oli ennätyshuono, mikä ei kai voinut olla lähtökohdat huomioon ottaen yllätys. Raidehankesekoilut eivät silti nähdäkseni ole mitenkään Kokoomuksen erityisosaamista. Matinkylän metron valtionosuuden taisi ratkaista aikanaan valtiovarainministeri Heinäluoma (sd) ja demarien meno on muutenkin ollut vastaavaa. Valtakunnanpolitiikassa Keskustan äänestäjät ovat muualla kuin Helsingissä ja panostus ja ymmärrys Helsingin joukkoliikenteeseen on ollut sen mukaista. Vihreillä lienee tahtoa, mutta ymmärrystä aika niukasti. Metron automatisointi käynee jonkunlaisesta esimerkistä: Sauri ja vihreiden valtuutetut ottivat homman pitkään ikään kuin virkamiesten antamana, ja olihan se joukkoliikenteen kehittämistä, olihan? Tunaroinnille tuli loppu vasta pari kierrosta viimeisen pakon jälkeen.