On kulunut lähes 10 vuotta kun kirjoitin tähän viestiketjuun, miten umpisurkeita suomalaisten kenttien matkustajamäärät ovat muiden Pohjoismaiden kenttiin nähden. V. 2012 HEL oli sijalla 4, OUL 20 ja TMP 27. Juuri ennen koronaa v.2019 tilastot olivat HEL 4., OUL 21., RVN 24. TMP sijalla
48! Niinpä Air Balticin saapuminen Tampere-Pirkkalaan on ollut jo näin lyhyellä otannalla aivan järjettömän hieno ja tervetullut juttu.
Tässä 10 vuoden kuluessa HEL-Vantaalle on tuupattu lähes miljardin euron investoinnit lähinnä Finnairin Aasian-strategian pönkittämiseksi. Jäsen Klazulla on ollut lähes meediomaisia kykyjä tai sitten vain out-of-the-box -riskienhallinta-analyysitaidot ovat olleet viimeisen päälle kohdallaan, kun hän v.2013 lausui ilmoille mainitun strategian heikot kohdat:
Klazu kirjoitti: ↑27.11.13 21:25
Loppujen lopuksi Helsinki-Vantaankin kohtalo on yhden korren varassa ja se on Finnairin pysyminen pystyssä ja heidän nykyisen strategian toteuttaminen. Helsinki-Vantaahan on lähinnä vain Finnairin vaihtokenttä ja en usko että mikään One World -lentoyhtiö hyödyntäisi sitä tässä tarkoituksessa jos Finnairin paha perisi. Valtionyhtiönä Finnair kyllä varmaan pysyy pystyssä viimeiseen saakka, vaikka vaikeudet ovatkin jatkuvia. Mutta aika heikko on Helsinki-Vantaankin tilanne kun kaikki on käytännössä yhden lentoyhtiön varassa.
Voidaan jälkikäteen todeta, että strategia oli tosiaan yhden ponin temppu, ja riski osittain realisoitui. Nykytilannetta peilatessa Finavian investoinnit HEL-Vantaalle vaikuttavat aivan törkeän ylimitoitetuilta. Aivan pelkkää jälkiviisautta se ei kuitenkaan ole, tälläkin foorumilla siitä puhuttiin ja taisin jossain kohdin itsekin kysyä riittäisikö puoletkin, eli 500M€.. Mutta irvokasta tästä tekee sen, että Finavian johtaja narisee kokonaisuuteen nähden varsin pienen tuen myöntämisestä muutamille maakuntakentille. 40M€ monelle vuodelle ja usealle kentälle jaettuna on vain pieni puro Vantaanjoessa, vaikka tuen suuruutta yksittäisen lentolipun hintaan verratessa saadaankin raflaavia lukuja aikaan.
(Samalla voitaisiin toki puhua myös Kansallisoopperan lippujen subventioista tai PK-seudun asumistuen absoluuttisesta määristä, mutta se on toinen keskustelu.) Kuitenkin mikä ihmetyttää on täydellinen näköalattomuus muun Suomen tavoitettavuuden merkityksestä. PK-seudun ulkopuolella tuotetaan Suomen ulkomaan viennistä n. 70%. Ikään kuin sillä ei olisi mitään merkitystä ovatko tuotantolaitokset muualla Suomessa edes jotenkin järkevästi tavoitettavissa tai millainen matkaketju tarvitaan Pohjois-Karjalassa sijaitsevalta tuotantolaitokselta ulkomaille matkustettaessa. Tässä viittaan siis
Finavian lentoasemaverkoston johtaja Jani Jolkkosen oksennukseen viime viikolla.
Mutta nyt on tullut lennettyä Air Balticilla Tampereelta ja uusi reissu on jo varattu. Turha kai sanoakaan, mutta onhan se nyt ihan järjettömän paljon kätevämpää lähteä Pirkkalasta suoraan Keski-Eurooppaan kuin kiertää jonkin muun kentän kautta tai ajaa ensin motaria pari tuntia.
Tätä on ollut ikävä sitten Tampereen Ryanairin lentojen kulta-aikojen jälkeen! On helppo suositella pirkanmaalaisille Air Balticia, mutta varmasti myös Porin, Seinäjoen ja Jyväskylänkin suunnalla kannattaa funtsia tätä vaihtoehtoa. Nyt kun Tampere on Air Balticin base, myös mekaanikkopalveluita on saatavilla ja lentojen peruminen on ainakin jonkin verran epätodennäköisempää kuin ”tavanomaisen” kohdekaupungin kohdalla.
Tampereella on käynnissä 35+ -vuotiaiden World Masters Athletics -kisat ja Trinidad&Tobacosta kotoisin olevat urheilijat lensivät KLM:llä Karibianmereltä Amsterdamiin ja Amsterdamista Air Balticilla Tampereelle. Olisivatko halunneet lentää Tsadiin ja sieltä (kahdella) junalla Tampereelle, tai jatkolennolla 7h odottelun jälkeen..? Saavutettavuudella
ON merkitystä. Tulevaisuus näyttää mikä on pitkällä aikavälillä TMP-kentän kohtalo. Nyt lentoja on saatavilla, joten niitä ehdottomasti kannattaa myös käyttää!