McLeod kirjoitti:henkka kirjoitti:Kanavan nimeä ei ole tainnut olla tiedossa aiemmin: Ahdinränni. Tuleekohan sekin jostain paikallisnimistöstä, kuten katujen nimet.
Näsijärven ensimmäinen höyrylaus oli s/s Ahti, joka rakennettiin telakalla siinä radan eteläpuolella kosken rannassa.
Onko tuo sitten se sama Ahti, joka makaa Särkänniemen tuntumassa Näsijärven pohjassa.
dollari kirjoitti:Kyseessä ei ole jo aloitettu kanava vaan käsittääkseni massanvaihto pilaantuneen maaperän vuoksi.
Jos maanvaihdossa kaivetaan pintamaa pois, niin eihän sitä välttämättä tarvitse kanavan kohdalla korvata puhtaalla maalla, kun se kuitenkin kaivettaisiin pois myöhemmin. Ja yllättävän matalaksi vaihdettava maa jää, noin metrin syvyydeltä.
Paasikiventien eteläisen ajoradan penkereeseenkin on ilmestynyt merkkikeppejä, jotka vastaavat Ahdinrännin sijaintia. En kyllä tiedä miksi jo nyt, töitä siinä ei voida aloittaa ennen Rantaväylän tunnelin avaamista. Myös jonkinmoinen tukimuuri on tullut esille maanvaihdon yhteydessä.
Helmisenraitin reitti alkaa olla paikoillaan Herrainmäen pohjoisosan ja radan välissä.
Heikki K kirjoitti:Ranta-Tampellan katusuunnitelmat ovat valmiit ja lautakuntakäsittelyssä.
http://ktweb.tampere.fi/ktwebbin/dbisa. ... 3a00+293+0
Kaikki kadut on suunniteltu kerralla, joten näistä saa jo aika hyvän kuvan siitä, millainen alueesta tulee.
Lautakunnan pöytäkirjassa selvitetään suunnitteluratkaisujen perusteita katukohtaisesti.
http://ktweb.tampere.fi/ktwebbin/ktprox ... %2016%3a00
YLAhan jätti katusuunnitelmat yksimielisesti pöydälle. Pöytäkirjasta näkyy myös minkä vuosien budjetteihin mikäkin katu on suunniteltu otettavaksi, mistä voinee päätellä rakentamisvuoden. Onneksi kadut näkyvät jo Tampereen karttapalvelun opaskartassa.
Näsijärven rannassa kulkeva Kiiskensaaren puiston pyörätie ja jalkakäytävä on esitetty vuosille 2016 - 2019 ja Tampellan Esplanadin siirtäminen vuodelle 2017. Paasikivenkatu ja Kekkosenkatu pysyvät siis rakenteellisesti nelikaistaisina melko pitkään, vaikka luultavasti molemista jää käyttöön vain kaksi kaistaa kun Rantaväylän tunneli valmistuu. Opaskartasta poiketen Paasikivenkatu liittyy valmistuessaan eteläiseen Näsinsiltaan, pohjoiselle Näsinsillalle tulee puisto.