Taloforum.fi

[urbaanin keskustelun mekka] Suomen johtava rakentamisaiheinen valokuvaus- ja keskustelusivusto.

Mikä on Taloforum?

Avatar
tekijänä Tuliniemi
#78384
hmikko kirjoitti:
hamppari kirjoitti:En muista nähneeni aiemmin tätä täällä.
Video näyttää mun mielestä aika huolestuttavalta. Samaa taloa kloonattu taas ihan liikaa. Millä tästä yhden firman aluerakentamisesta pääsee eroon?
Mielestäni näyttää ihan hyvältä ja järkevältä, tosin tamperelaisilla on varmaan korkeammat vaatimukset.
Avatar
tekijänä grendy
#78397
hmikko kirjoitti:
hamppari kirjoitti:En muista nähneeni aiemmin tätä täällä.
Video näyttää mun mielestä aika huolestuttavalta. Samaa taloa kloonattu taas ihan liikaa. Millä tästä yhden firman aluerakentamisesta pääsee eroon?
Eihän toi video oo kun taas suuntaa antava, koska ei YIT koko aluetta sentään rakenna. Enkä usko että YIT:n talotkaan 100% näyttää tolta, miltä ne videossa näyttää. Mutta ei varmasti kaukana totuudesta ;)
Avatar
tekijänä henkka
#78436
McLeod kirjoitti:
henkka kirjoitti:Kanavan nimeä ei ole tainnut olla tiedossa aiemmin: Ahdinränni. Tuleekohan sekin jostain paikallisnimistöstä, kuten katujen nimet.
Näsijärven ensimmäinen höyrylaus oli s/s Ahti, joka rakennettiin telakalla siinä radan eteläpuolella kosken rannassa.
Onko tuo sitten se sama Ahti, joka makaa Särkänniemen tuntumassa Näsijärven pohjassa.
dollari kirjoitti:Kyseessä ei ole jo aloitettu kanava vaan käsittääkseni massanvaihto pilaantuneen maaperän vuoksi.
Jos maanvaihdossa kaivetaan pintamaa pois, niin eihän sitä välttämättä tarvitse kanavan kohdalla korvata puhtaalla maalla, kun se kuitenkin kaivettaisiin pois myöhemmin. Ja yllättävän matalaksi vaihdettava maa jää, noin metrin syvyydeltä.

Kuva

Paasikiventien eteläisen ajoradan penkereeseenkin on ilmestynyt merkkikeppejä, jotka vastaavat Ahdinrännin sijaintia. En kyllä tiedä miksi jo nyt, töitä siinä ei voida aloittaa ennen Rantaväylän tunnelin avaamista. Myös jonkinmoinen tukimuuri on tullut esille maanvaihdon yhteydessä.

Kuva
Kuva

Helmisenraitin reitti alkaa olla paikoillaan Herrainmäen pohjoisosan ja radan välissä.

Kuva
Heikki K kirjoitti:Ranta-Tampellan katusuunnitelmat ovat valmiit ja lautakuntakäsittelyssä.
http://ktweb.tampere.fi/ktwebbin/dbisa. ... 3a00+293+0

Kaikki kadut on suunniteltu kerralla, joten näistä saa jo aika hyvän kuvan siitä, millainen alueesta tulee.
Lautakunnan pöytäkirjassa selvitetään suunnitteluratkaisujen perusteita katukohtaisesti.
http://ktweb.tampere.fi/ktwebbin/ktprox ... %2016%3a00
YLAhan jätti katusuunnitelmat yksimielisesti pöydälle. Pöytäkirjasta näkyy myös minkä vuosien budjetteihin mikäkin katu on suunniteltu otettavaksi, mistä voinee päätellä rakentamisvuoden. Onneksi kadut näkyvät jo Tampereen karttapalvelun opaskartassa.

Kuva

Näsijärven rannassa kulkeva Kiiskensaaren puiston pyörätie ja jalkakäytävä on esitetty vuosille 2016 - 2019 ja Tampellan Esplanadin siirtäminen vuodelle 2017. Paasikivenkatu ja Kekkosenkatu pysyvät siis rakenteellisesti nelikaistaisina melko pitkään, vaikka luultavasti molemista jää käyttöön vain kaksi kaistaa kun Rantaväylän tunneli valmistuu. Opaskartasta poiketen Paasikivenkatu liittyy valmistuessaan eteläiseen Näsinsiltaan, pohjoiselle Näsinsillalle tulee puisto.
Avatar
tekijänä grendy
#78679
henkka kirjoitti:Vaikka ainakin Naistenlahdessa poistoputket ovat sen kokoisia että niihin voisi melkein ajaa autolla, ovat piiput kuitenkin isompia kuin kuvittelin. Ja hieman paksummiltakin näyttävät.

http://yle.fi/uutiset/tuli_ja_sade_lahe ... la/8478421
Kovin on matalan näköisiä leveyteensä nähden... Aikamoiset jöötit kyllä.
Avatar
tekijänä henkka
#78737
grendy kirjoitti:
henkka kirjoitti:Vaikka ainakin Naistenlahdessa poistoputket ovat sen kokoisia että niihin voisi melkein ajaa autolla, ovat piiput kuitenkin isompia kuin kuvittelin. Ja hieman paksummiltakin näyttävät.

http://yle.fi/uutiset/tuli_ja_sade_lahe ... la/8478421
Kovin on matalan näköisiä leveyteensä nähden... Aikamoiset jöötit kyllä.
Ja paikoillaankin huomattavan paksuja.

Kuva
tekijänä Laniitti
#78757
http://yle.fi/uutiset/aja_suomen_pisimm ... sa/8481854
Aja Suomen pisimmän maantietunnelin läpi – tunneli valmistunee etuajassa
Tampereelle, Näsijärven rantamaisemiin tulevasta Rantatunnelista on valmiina jo 80 prosenttia. Pituutta tunnelilla on reilut 2,3 kilometriä - aiempi maantietunneleiden pituusennätys rikkoutuu noin 70 metrillä.

Tunnelin räjäytykset saatiin valmiiksi kesäkuussa, kolme kuukautta etuajassa. Koko tunneliurakasta on takana jo 80 prosenttia.

Alkuperäisen aikataulun mukaan tunnelin on määrä valmistua keväällä 2017, mutta tavoiteaikataulua on siirretty jo syksyyn 2016.

– Naistenlahden ja myös Santalahden suuaukolla tunnelin verhoukset ovat jo pitkällä. Yhdyskäytäviä suljetaan useassa kohdassa, toisissa paikoissa tekniset asennukset ovat jo pitkällä, kuvailee työmaapäällikkö Markku Okkonen menossa olevia työvaiheita.

Paljon on kuitenkin vielä tekemättä, pelkästään järjestelmien tekninen testaus kestää puoli vuotta.

Tampereen Rantatunnelista tulee Suomen pisin maantietunneli. Se on reilut 2,3 kilometriä - noin 70 metriä enemmän kuin Kaarnaisten tunneli Turku-Helsinki välillä.

Tunnelin rakentamista on kirittänyt uudenlainen allianssi-malli. Allianssiin kuuluvat Tampereen kaupunki, Liikennevirasto ja toteutuksesta vastaavat yhtiöt.

Jokainen valmistumisessa voitettu kuukausi tietää yli 300 000 euron säästöä, joka jaetaan kaikkien osapuolien kesken. Raha on hyvä motivaattori, sanoo projektipäällikkö Esko Mulari.

– Tietysti raha on taustalla, vaikka hommat täytyy tehdä laadukkaasti ja hyvin. Allianssissa maksumekanismi toimii niin, että säästöt jaetaan tilaajan ja palveluntuottajien kesken. Meillä on myös kannustinjärjestelmä, jossa aikataulu on iso tekijä.

Esko Mulari vakuuttaa, että bonukset eivät jää vain herrojen herkuksi.

– Kyllä tarkoitus on, että bonukset saadaan vietyä tekijäportaaseen asti.

Tunnelintekijöiden keskuudessa on hyvä tekemisen meininki, vahvistaa työmaapäällikkö Markku Okkonen.

– Jokaiselle tekijälle se tavoiteaikataulussa pysyminenon ensiarvoisen tärkeää. Ja kaikki mitä siitä pystytään nipistämään on sulka hattuun.
Avatar
tekijänä grendy
#78768
Jos lopputulos on, että tunneli valmistuu etuajassa ja halvemmalla kuin piti, niin kaupungista löytyy niiiiiiiiiin monta hiljaista ihmistä jotka uhittelivat vaikka millä romahtavilla taloilla ennen tunnelin rakentamista ;)
Avatar
tekijänä henkka
#78769
Laniitti kirjoitti:http://yle.fi/uutiset/aja_suomen_pisimm ... sa/8481854
Aja Suomen pisimmän maantietunnelin läpi – tunneli valmistunee etuajassa
Tampereelle, Näsijärven rantamaisemiin tulevasta Rantatunnelista on valmiina jo 80 prosenttia. Pituutta tunnelilla on reilut 2,3 kilometriä - aiempi maantietunneleiden pituusennätys rikkoutuu noin 70 metrillä.
Tuossa videossa muuten taitaa näkyä Näsinkallion eritasoliittymän silta kohdassa 1:17.
Avatar
tekijänä henkka
#79197
Vroom. Rantaväylän tunnelin poistoputki näyttää ihan pakoputkelta.

Kuva

Tammerkosken rantaan pääsi nyt helposti kävelemään, joten kävin tulevassa Nyrkkäkallion puistossa.

Kuva

Tässä on lahti, jonka pohjukassa Ahdinränni yhtyy Tammerkoskeen. Lahden reunakivien ja kuvassa näkyvien portaiden toivoisi säilyvän kun puistoa rakennetaan.

Kuva

Edellisessä kuvassa näkyvän kiven kohdalta otettu kuva. Kaavan mukaan seisoisin suurinpiirtein Ahdinrännin ylittävällä Myllysaarensillalla. Ahdinränni kulkee tästä hieman vasemmalle Paasikiventien eteläisen kaistan kohdalle ennen kuin kääntyy kohti työmaaparakkeja. Työmaaparakkien kohdille tuleva Verstaansilta ja Naistenlahden voimalaitos jäävät Myllysaarensillalta katsottuna kanavan mutkaan tulevan rakennuksen taakse.

Kuva

Toivon myös että Tammerkosken rannassa oleva loiva kallioranta ja Näsinsiltojen kiinnostava jäävät suhteellisen ennalleen kun tälle kohdille rakennetaan reitti Näsinsiltojen pohjoispuolelle, Näsijärven rantaan.

Kuva
Avatar
tekijänä 16valve
#79307
Ålandsbanken Rahastoyhtiö Oy osti keskimmäisen rantakorttelin.
Aamulehti kirjoitti:Ranta-Tampellan arvokortteli menee kokonaan ahvenanmaalaisille

Kuva

Tampereen kaupungin tarjoama Ranta-Tampellan aloituskortteli menee kokonaisuudessaan yhdelle ostajalle. Sen hankkii omistukseensa Ålandsbanken Rahastoyhtiöt Oy. Rakennukset toteuttaa rakennusyhtiö Peab Oy.
Kortteli sijaitsee kaupungin omistamista kortteleista kaikista lähimpänä Näsijärveä. Kiinteistökaupan kokonaishinnaksi tulee vähän yli 17 miljoonaa euroa. Rakennusoikeuden asuinkerrosneliöhinta on 1 040 euroa.
Alun perin kortteli oli tarkoitus myydä kahdelle eri toimijalle. Korttelin länsiosa varattiin korkeimman tarjouksen tehneelle Peab Oy:lle 1 112 erolla kerrosneliö.
Peab Oy teki korkeimman tarjouksen, 957 euroa kerrosneliöstä, myös korttelin itäosasta. Se vahvistettiin myyntihinnaksi, mutta toiseksi parhaan tarjouksen tehnyt Sato ei ollut valmis nostamaan aiemmin tarjoamaansa hintaa.
Siksi koko kortteli esitetään nyt myytäväksi Ålandsbanken Rahastoyhtiöt Oy:lle perustettavan yhtiön lukuun ostajana ja Peab Oy:lle toteuttajana.
Ostaja ja toteuttaja velvoitetaan järjestämään alueesta arkkitehtuurikilpailu. Lisäksi kaupan ehtona on se, että 20 prosenttia rakennusoikeudesta pitää toteuttaa vuokra-asuntoina.
Kaupunginhallitus käsittelee kiinteistökauppaa maanantaina. Se vaatii myös kaupunginvaltuuston hyväksynnän.
Rakennusliike YIT aloittaa omistamiensa alueiden rakentamisen nyt myytävän korttelin länsipuolelta, Keulakorttelista.

Kuva
http://www.aamulehti.fi/Pirkanmaa/11950 ... sille.html
Avatar
tekijänä RV
#79334
Ennen kaikkea suuri pelko on, että 1800-luvun teollisuusympäristö tuhotaan jonkun 6-kerroksisen skeidan tieltä. Kun ei tajuta integroida vanhoja rakennuksia uusiin, jne luovia ratkaisuja, ei Suomessa. Hylätyn oloiset vanhat graffititeollisuushallitkin ovat mielestäni aina olleet olennainen osa monikasvoista kaupunkia, jonka ei aina tarvitse olla kliinistä ja samaa vuosikertaa joka rakennus.
Avatar
tekijänä 16valve
#79589
Tuoretta helikopterikuvaa Tampellan tunnelityömaalta. Video löytyy linkistä:

http://www.aamulehti.fi/Kotimaa/1195010 ... vista.html
Aamulehti kirjoitti:Tätä et usein näe: Tampereen valtava tunnelityömaa lintuperspektiivistä

Tampereen Rantatunnelista on jo neljä viidesosaa valmiina.
– Työt ovat edenneet turvallisesti, laadukkaasti ja aikataulussa. Mitään isoja yllätyksiä ei ole tullut, totesi hankkeen projektipäällikkö Esko Mulari.

Räjäytyksiä, melua ja rekkarallia aiheuttanut tunnelilouhinta päättyi viime kesäkuussa. Sen jälkeen alkoivat tunnelin verhous- ja rakennustekniset työt sekä teknisten järjestelmien asentaminen. Maan päällä on tehty siltoja ja muita betonirakenteita sekä maanrakennustöitä. Rantatien risteyssilta Santalahdessa valettiin torstaina.
180 miljoonan euron tavoitebudjetti pitää, mutta päälle tulee muutamia lisäyksiä. Parhaillaan työn alla oleva
Ratapihankadulta Naistenlahteen johtava liittymä tehdään hieman suunniteltua järeämmin, koska uusi asemakaava edellyttää sitä.
– Myös ilmanvaihtoa jouduttiin tehostamaan, koska tunnelin liikennemääräennuste nousi. Haluamme pelata varman päälle, kuvasi johtaja Pekka Petäjäniemi Liikennevirastosta.Tunnelissa on tehokkaat imurit, jotka poistavat 80 prosenttia päästöistä ilmanvaihtopiippuihin.
Lisäkustannuksia tulee noin 15–18 miljoonaa euroa, josta 1–3 miljoonaa on varattu kannusteisiin. Ne menevät tunnelia tekeville yrityksille, kannustavat hyvään työhön ja venymiseen.
– On suuri etu, jos tunneli saadaan käyttöön etuajassa. Virkamiehille riittää kannusteeksi hyvä mieli, Mulari ja Petäjäniemi totesivat.
tekijänä pispala
#79603
Livin tiedote kertoo liikenteen siirtyvän tunneliin 15.11.2016 eli reilut puoli vuotta aiemmin kuin alkuperäinen aikataulu oli suunniteltu. Hyvä niin.

Vielä kun kustannukset saadaan painettua alle budjetin, niin siinähän on jarrumiehillä ihmettelemistä. Heille jää ainoaksi toivoksi, että Näsijärvi tulvii tunneliin, kuten he pelkäävät.
tekijänä Laniitti
#79714
pispala kirjoitti:Livin tiedote kertoo liikenteen siirtyvän tunneliin 15.11.2016 eli reilut puoli vuotta aiemmin kuin alkuperäinen aikataulu oli suunniteltu. Hyvä niin.

Vielä kun kustannukset saadaan painettua alle budjetin, niin siinähän on jarrumiehillä ihmettelemistä. Heille jää ainoaksi toivoksi, että Näsijärvi tulvii tunneliin, kuten he pelkäävät.
16valven linkkaamassa artikkelissa mainitaan, että samaan aikaan on kuitenkin tullut eräitä lisätöitä, sekä kannustinraha, jos hanke saadaan etuajassa valmiiksi. Nopeasti veikkaisin, että budjettisäästö ja lisätyöt lienevät aikalailla nollasumma peliä. Koko tunneliin varattu 180 miljoonaa tultaneen väkisinkin käyttämään, säästyneillä rahoilla sitten vain ostettaneen erinäisiä lisätöitä.
  • 1
  • 38
  • 39
  • 40
  • 41
  • 42
  • 48