Taloforum.fi

[urbaanin keskustelun mekka] Suomen johtava rakentamisaiheinen valokuvaus- ja keskustelusivusto.

Mikä on Taloforum?

tekijänä Aboa
#6545
satama kirjoitti:^Näyttää onnistuneelta. Rakennuksessa ei ole käytetty halvimpia materiaaleja ja täten antaa laadukkaan tunteen.
(Harmi ettei Lahden HTC:tä tehty juuri tuolla asenteella. :smt085)
Itse en ole kyllä päässyt vielä aivan sinuiksi tuon julkisivun kanssa... :D

Linkki Turun kaavoitusasioista kiinnostuneille:
http://www3.turku.fi/ympakaavi/sivut/Ka ... lang=suomi
tekijänä Aboa
#6845
VR:n Turun konepaja-alueen asemakaavallisen arkkitehtuurikilpailun pääpalkinto jaettiin kahden ehdotuksen kesken. Molemmat voittaneet arkkitehtitoimistot tulevat Helsingistä eli helsinkiläiset ovat voittaneet näitä Turun arkkitehtikilpailuja aika kovalla prosentilla viime vuosina.

”Arboria”
Kuva
Arkkitehtitoimisto Nurmela-Raimoranta-Tasa Oy

”Apaja”
Kuva
CEJ-Arkkitehdit Oy

Aikamoisen käärmemäinen tuo ensimmäinen ehdotus. Mielenkiintoista nähdä minkälainen tuosta alueesta lopulta tulee kun sitä lähdetään suunnittelemaan ja rakentamaan kahden arkkitehtitoimiston voimin.

Linkki: http://www3.turku.fi/ympakaavi/sivut/Ka ... 060831.pdf
tekijänä Aboa
#7223
Turun yliopistolliseen keskussairaalaan kuuluvaa T-sairaalaa laajennetaan:
Kuva

Laajennuksen myötä TYKS saa 29 000 hyötyneliötä lisää tilaa. Laitteineen ja irtaimistoineen 200 miljoonaa euroa maksavan laajennushankkeen maanrakennustyöt alkavat tänä syksynä (rakentamisen osuus tulee olemaan n.130 milj.euroa):
Kuva

Vanha U-sairaala pistetään täysremonttiin:
Kuva

Lounais-Suomen uusi vankila valmistuu Saramäkeen ensi vuonna. Suomen nykyaikaisimman vankilan kustannusarvio on 61,3 miljoonaa euroa:
Kuva

Kauppatori laitetaan uuteen uskoon ja torin pohjoisosa liitetään osaksi kävelykatua. Nämä alustavat havainnekuvat ovat vuodelta 2004:
Kuva
Kuva
Kuva

Pienempi mutta sitäkin mielenkiintoisempi tapaus: saneerauksen sijaan LSY purkaa 1973 rakennetun 7-kerroksisen kivitalon ja rakentaa tilalle kokonaan uuden:
Kuva

Turku High Tech Centren kolmas ja viimeinen rakennusvaihe (keskimmäinen rakennus) käynnistyy:
Kuva

Hieman päivitystä tuohon matkakeskus-hankkeeseen (postasin tämän jo jokunen päivä sitten Suomen Turku-threadiin mutta tännehän tämä paremminkin kuuluu):

Uusi matkakeskus on siis suunnitteilla Aninkaisten sillan taakse:
Kuva

Suurin osa matkakeskuksesta sijoittuisi Ratapihankadun ja rautatien päälle:
Kuva

Hankkeen kustannusarvio on huikeat 115 miljoonaa euroa.

Muutama linkki jossa hanketta valotetaan hieman lisää:
http://www.turku.fi/public/default.aspx?contentid=23372
http://www.turku.fi/public/default.aspx ... &nodeid=24

Kupittaan jalkapallostadionin viereen valmistuu loppuvuodesta uusi monitoimihalli Akropolis. Päähallissa on 3000 istumapaikkaa ja harjoitushallissa 200:
Kuva
Kuva

Asuntorakentamiseen en ole tässä Turun projektit-osiossa aiemmin juurikaan puuttunut, mutta tässä nyt neljä esimerkkiä asuntorakentamisesta Turussa:

”Westpark on modernin kaupunkilaisen kotipaikka, jossa ympärilläsi on vihreyttä ja tyylikästä, hieman funkishenkistä arkkitehtuuria”
Kuva
Kuva

Asunto Oy Turun Ipnoksenrinne kohoaa Kakolanrinteeseen:
Kuva

Nummenrantaan valmistuu korkealaatuisia opiskelija-asuntoja joiden tietoverkko on kytketty suoraan Turun korkeakoulujen ATK-verkkoon. Osa taloista on jo valmistunut, koko alueen rakennustyöt saadaan päätökseen vuonna 2008:
Kuva

Turun historialliseen Korppolaismäen kärkeen, aivan meren rantaan rakennetaan neljä 8-kerroksista kerrostaloa, jotka porrastuvat rinteeseen:
Kuva
Kuva
tekijänä Joka
#7226
Turku is on Fiyah! (ei kuitenkaan samalla tavalla kuin 1827 8) )
tekijänä Aboa
#7377
^ http://www.turku2011.fi ;)

Turun projekteista aivan oma lukunsa –vai pitäisikö sanoa: maailmansa - on Aker Yardsin telakka, jossa tänäkin vuonna on suoritettu mittavia laajennuksia. Tämän vuoden aikana yritys palkkaa 120 toimihenkilöä ja 250 työntekijää. Seuraavan viiden vuoden aikana yritys rekrytoi noin tuhat henkilöä. Meriteollisuuden työvoimapula onkin Turussa valtava.
Kuva
Kuva: Aker Yards

”Turussa rakennetaan kaikkien aikojen suurin ja kallein risteilijä. Aker Finnyardsin Turun telakka rakentaa valtavan kokoisen risteilyaluksen, joka maksaa 900 miljoonaa euroa. Norjalaisen Royal Caribbean International -yhtiön tilaaman laivan nimeksi tulee Genesis. Alus valmistuu vuonna 2010.

Valmistuttuaan siitä tulee suurempi matkustajalaiva kuin tällä hetkellä suurin käytössä oleva Queen Mary II. Britannian Southamptonissa rakennettu Queen Mary II on 345 metriä pitkä alus. Queen Mary valmistui vuonna 2004. Genesiksestä tulee 370 metriä pitkä. Leveyttä laivalla on 48 metriä. Ennen Genesistä Turusta valmistuu jo yksi maailman suurin risteilijä. Tämä Freedom of the Seas -alus lähtee Turun telakalta huhtikuussa. Laiva ehtii pitää maailman suurimman aluksen arvoa itsellään reilut kolme vuotta.

Genesis on 65 metriä korkea eli melkein Helsingin Olympiastadionin tornin korkuinen. Genesikseen mahtuu 5 400 matkustajaa. Genesis on maamme taloushistorian suurin vientikauppa.”


Kuva
Kuva:HS
tekijänä Aboa
#7480
Espoon metropäätöksen jälkeen Turun pikaraitiotiehanke on noussut jälleen esiin julkisuudessa. Turun raitiotiehistoria ulottuu aina vuoteen 1890 jolloin Suomen ensimmäiset hevosraitiovaunut alkoivat liikennöidä Turussa. Sähköraitioteihin kaupungissa siirryttiin vuonna 1908. Vuonna 1965 kaupunginvaltuusto päätti lakkauttaa raitiotieliikenteen ja 1.10.1972 kaupungissa ajettiin viimeinen raitiovaunuvuoro... toistaiseksi.

Nostalgiatrippi: http://photo.tramvaj.ru/images/helsinki/t52.jpg
(Raitiovaunu Turussa Hans Oerlemansin kuvaamana 15.6.1970)

Lisää Turun pikaraitiotiehankkeesta:
http://www.kaupunkiliikenne.net/turku.htm

Miltäköhän raitiovaunut sitten näyttäisivät tämän päivän kaupunkikuvassa? Photoshoppasin aiheesta kaksi mahdollisimman yliampuvaa kuvaa:

Raitiovaunu Yliopistonkadulla :roll:
Kuva

Raitiovaunu Läntisellä rantakadulla :roll:
Kuva
Alkuperäinen raitiovaunukuva napattu täältä: http://www.tramwest.fi/lehdisto.php

Turun kaupungin sivuilta lainattu linjakartta:
Kuva

Mikko Laaksosen laatima pikaraitiotieselvitys:
http://www3.turku.fi/ympakaavi/sivut/Ka ... ieselvitys
Avatar
tekijänä grendy
#7483
wtf suihkulähteessä toi ajelee? :lol:
Avatar
tekijänä RV
#7485
Turkuun ja Tampereelle kyllä kannatan pikaratikkaa, ei sinne kukaan ainakaan järin fiksu mene metroa rakentamaan. Onpa verkosto laaja! Jos tämä hanke toteutuisi tällaisena niin turkulaisilla olisi paljon syytä olla ylpeitä kaupungistaan. Asemiakin näyttäisi olevan ainakin 100.
tekijänä Aboa
#8660
Hieman päivitystä Turun projekteihin. Tällä kertaa tarkastelussa on myös hieman pienempiä hankkeita.

Suomen Terveystalo rakentaa 3000 neliön yksityissairaalan maakunta-arkiston edustalla sijaitsevalle tontille:
Kuva

Tarkennusta Wiklundin tilanteeseen: Wiklund laajenee nykyisestä 6000 neliömetristä 11000 neliöön. Lisäksi Wiklundin takapihalle on nousemassa AsOy Kauppiaskatu 9:n suunnittelema lasikattoinen kauppakeskus Terrace (2400 neliömetriä)
(Havainnekuvaa Wiklundista ei jostain kumman syystä tähän hätään löydy... :roll: )

Kuten jo puutalo-threadissa tuli todettua, jokunen keskustan vanha puutalo saa väistyä uudisrakentamisen tieltä.

Linnankadun ja Koulukadun risteykseen rakennetaan neljä kuusikerroksista uudisrakennusta. Lähtöpassit korttelista saa mm. Wikeströmin & Krogiuksen sininen jugendtalo.
Kuva

Ratapihankadun ja Brahenkadun kulmaan nousee puutalojen tilalle kolme-ja viisikerroksiset uudisrakennukset.
Kuva

Muita purku-uhan alla olevia tai jo purkutuomion saaneita puutaloja löytyy mm. Koulukadulta, Eerikinkadulta, Kauppiaskadulta, Rauhankadulta, Linnankadulta ja Itäiseltä Pitkältäkadulta.

Marina Palacen naapuriin nousee seitsenkerroksinen lisärakennus:
Kuva Marina Palace

Eerikinkadulle rakennetaan kahdeksankerroksinen uudisrakennus vanhalle ruotsalaisen seurakuntatalon tontille. Näillä näkymin vanhaa seurakuntataloa ei pureta vaan uudisrakennus rakennetaan sen eteen seurakuntatalon jäädessä sisäpihalle:
Kuva

Uudisrakennus yhtenäistää katunäkymän:
Kuva

Skanssin alueen rakentaminen on käynnistymässä: ”Itä-Turun Skanssin alueelle rakennetaan lähivuosina 5000 asukkaan puutarhakaupunki sekä erikoisliikkeiden ja supermarketin värittämä ostoskaupunki.

150 miljoonaa euroa maksavan aluehankkeen kokonaistoteutuksesta vastaa Hartela-Yhtiöt, joka voitti Turun kaupungin järjestämän suunnittelukilpailun.

Tulevaisuudentutkijoiden avulla hahmoteltu hanke on haaste rakentajallekin, kertoo kehitysjohtaja Kari Mäkelä-”


Kuvia hankkeesta:
Kuva
Kuva
Kuva

Turun lentoaseman ympäristöön rakennetaan logistinen keskus ”Logicity”. ”LogiCityn vaihe I:n tontit sijoittuvat Turun lentoaseman etelä- ja itäpuoliseen maastoon. Ne mahdollistavat noin 400.000 kerrosneliön toteuttamisen logistiikkapalvelujen tarjoajille ja käyttäjille. LogiCityn vaihe II:n kaavoitusprosessi on käynnissä. Tämän lentoaseman pohjoispuolisen kaavoituksen valmistuttua LogiCity tarjoaa mahdollisuudet yli 1.000.000 kerrosneliön rakentamiseen.
Kuva

Lisää juttua:
http://www.pilotturku.com/page/fi

Suunnitteluasteella olevista hankkeista mielenkiintoisin on Hartelan suunnittelema yrityspuisto Tempo. 30000 neliön Tempo sijoittuisi vastavalmistuneiden Ifin talojen viereen Kalevantien varteen:
Kuva
(Kuvassa Ifin talot)
tekijänä finn_lily
#8727
Hurjasti suunnitelmia Turussa!
Avatar
tekijänä Iggy.P
#8728
Aboa kirjoitti:
Kuvia hankkeesta:
Kuva
Kuva
Kuva
Hyvältä näyttävät minusta :D
tekijänä Aboa
#8970
Iggy.P kirjoitti:Hyvältä näyttävät minusta
Hyvin romantisoiduilta vaikuttavat suunnitelmat ainakin tässä vaiheessa. ”Kauppakeskuksen eteen suunniteltu vesiallas jäädytettäisiin talvella luistinradaksi” etc.

Lisää skanssista:

Turun Skanssi - 100 yritystä, 600 työpaikkaa, 5000 asukasta
http://www.hartela.fi/DAS/ajankohtaista ... 22006.html

http://www.turunsanomat.fi/talous/?ts=1 ... :0:0:0:0:0:

Skanssista tulee valmistuessaan Lounais-Suomen toiseksi suurin kauppakeskus. Suurin ja kaunein on edelleen Turun ohikulkutien varrella Raisiossa sijaitseva kauppakeskus Mylly, jonka naapuriin tulevan Ikean rakennustyöt on (kunnallistekniikan osalta) juuri aloitettu.
Kuva

Ikean rakennustöiden alkamista uhkasi viivästyttää seuraavanlainen viheryksilö:
Kuva
Kaava-alueen lähistöltä (ei siis kaavoitetulta alueelta) löytyi uhanalainen hoikkaängelmä jota luonnonsuojelivat kiiruhtivat tietenkin samantien suojelemaan. Nyt ongelma on ratkaistu (oja perattu) ja Ikean maajohtaja vakuuttaakin, että Ikean rakentamista ei pysäytä enää kuin maan alta löytyvä viikinkilaiva.
Avatar
tekijänä Klazu
#8976
Huh huh, kylläpä Turkuun suunnitellaan monenlaista. Ihmettelen vaan jälleen, mistä ne ihmiset niihin kaikkiin saadaan. Ei se Turunkaan kasvu nyt niin vauhdikasta ole ollut...

Turun Sanomissa puhuttiin palvelujen keskittymisestä nykyään länsipuolelle ja itäpuolen asukkaiden olevan "ilman palveluita". Niinpä niin, voi sen niinkin ilmaista, mutta kyllä se kaikki uusi on taas monelta pelurilta pois. Mutta rakentakoot, katsotaan miten käy. Suomi on kauppakeskusten luvattu maa. Jotenkin tulee mieleen eräs toinen kovin autoistunut maa... :roll:

Se täytyy kyllä sanoa, että Turun asuntorakentamisessa on munaa (kamoon, uusia opiskelija-asuntoja rantanäkymällä!) ja tuo ratikkaverkko olisi kova juttu. Voihan tuo äkkiä tuntua kookkaalta, mutta juuri tuollaisia ne linjastot on täällä Keski-Euroopassakin. Tietty Turku on ehkä aavistuksen pieni ihan noin suurelle verkolle, mutta hyvä siinä on suuntaus. Ehdottomasti ratikkaa Turkuun ja Tampereelle. Johan siinä city-tunne kasvaa tuntuvasti ja ratikassa on mukavaa. :D

Ja ne puheet metrosta taisivat olla pelkkää tsoukkia, eikö vaan? 8)
tekijänä Aboa
#9004
@Klazu

Itse olen ihan tyytyväinen tuohon Skanssin tuloon (puhtaasti asiaa omasta perspektiivistäni tarkastellen) . Työmatkani varrella ei ole oikeastaan ainoatakaan kunnon kauppakeskusta joten kauppareissut on aina pitänyt tehdä pienen mutkan kautta. Skanssi korjaa valmistuessaan tämän asian. Asiakkaita Skanssiin varmastikin löytyy mutta entäpä rakentajia...?

Pikaraitiotiehanke on ennemminkin vielä haaveilua kuin realismia. Metrohanke sen sijaan on sekä totta että tsoukki... tosin Espoolainen sellainen. :)
tekijänä Aboa
#9190
Seuraavaksi hankkeeseen joka tuli ainakin allekirjoittaneelle aivan puskista. Turkuun ollaan rakentamassa VR:n entiseen konepajaan ympärivuotista huvipuistoa.

Kuva

Rakennustoimisto Palmberg TKU alkaa rakentaa VR:n entiseen konepajaan Turun rautatieaseman viereen huvipuistoa ympärivuotiseen käyttöön todennäköisesti jo ensi keväänä. Noin 15 000 kerrosneliön konepajahallit maa-alueineen ovat Palmbergin omistuksessa. Hankkeen operaattorina toimii turkulainen tapahtumatoimisto CRH-Consulting, joka alkaa pyörittää huvipuistoa.

Palmberg TKU:n toimitusjohtaja Mikko Pirhonen arvioi, että hanke maksaa noin 15-20 miljoonaa euroa. Valmistumisen jälkeen Palmberg aikoo myydä kiinteistön esimerkiksi sijoittajille.
CRH-Consultingin toimitusjohtajan Tuomas Jussilan mukaan Turun kaupungilta ei aiota pyytää rahoitusta hanketta varten.

Jussila kertoo, että huvipuistoon tulee kaikki perinteiset huvipuistolaitteet vuoristoradasta karuselleihin. Huvipuiston katseenvangitsijaksi ja Turun uudeksi symboliksi aiotaan rakentaa maailmanpyörä, joka nousee hallin sisältä 25 metrin korkuisena katon ulkopuolelle, lasikatteen sisälle.


Että simmottis.

Toriparkin suunnitelmista on myös saatu jälleen vähän lisätietoa.
Kuva
Turun kauppatorin alle suunniteltuun 700 autopaikan pysäköintilaitokseen aiotaan vetää ajoyhteys Yliopistonkadulta ja mahdollisesti myös Eerikinkadulta tai Kristiinankadulta. Toria ympäröivien katujen alle voidaan rakentaa liiketiloja, jos kiinteistönomistajat tuntevat sellaiseen tarvetta. Yliopistonkadun lisäksi myös Kauppiaskatu on muuttumassa torin kohdalla kävelykaduksi.

Sisäänajo toriparkkiin tapahtuisi Yliopistonkadulta:
Kuva

Koko Juttu:
http://www.turunsanomat.fi/kotimaa/?ts= ... :0:0:0:0:0:

Oma haaveeni siitä, että Aurakadusta tehtäisiin kävelykatu on näillä näkymin siis romuttumassa.
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
  • 287