Taloforum.fi

[urbaanin keskustelun mekka] Suomen johtava rakentamisaiheinen valokuvaus- ja keskustelusivusto.

Mikä on Taloforum?

Tekijänä Xerdoz
#98500
Mikä ihme siinä on, että suomessa pelätään katuja? Tuokin heikkilän suunnitelma olisi ihan ok, jos oikeasti olisi korttelit rajattu kaduilla. Ei tuo mitään ruutukaava-alueen jatkoa ole. Sinällään kyllä muuten harvinainen suunnitelma, kun ei ole pelkää pistetaloa parkkipaikkoineen ja ryteikköineen, siis "virkistysalueineen", vaikka tuossakin kyllä on liikaa tuota vihreää näkyvissä.
Avatar
Tekijänä Ukilainen
#98502
Xerdoz kirjoitti: 14.09.19 00:27 Mikä ihme siinä on, että suomessa pelätään katuja? Tuokin heikkilän suunnitelma olisi ihan ok, jos oikeasti olisi korttelit rajattu kaduilla. Ei tuo mitään ruutukaava-alueen jatkoa ole. Sinällään kyllä muuten harvinainen suunnitelma, kun ei ole pelkää pistetaloa parkkipaikkoineen ja ryteikköineen, siis "virkistysalueineen", vaikka tuossakin kyllä on liikaa tuota vihreää näkyvissä.
Paikalla itse käyneenä tuossa suunnitelmassa on kyllä aika maksimaalisesti otettu kaikki potentiaaliset rakennuspaikat käyttöön. Puistot on sijoitettu jyrkkien kalliomäkien päälle ja alueen keskelle on jätetty hulevesien hallintaa varten viherkaista. Ei tuolla voi ihan miten vain rakentaa, kun merenpinta tulee metrin syvyydessä vastaan.
Tekijänä jusa-masa
#98503
Toi pihlajanniemen suunnitelma näyttää hyvin lupaavalta. Itselleni tuli vain mieleen, että nyt alkaa säälittään hirvensalon puolella asuvia tuttuja ja muita hirvensalolaisia, koska yksi väylä saareen ja nyt pääväylän kylkeen isompi asuinalue. Pitäisi varmaan toinenkin reitti tulevaisuudessa saareen saada...
Avatar
Tekijänä Kantti
#98507
En nyt oivalla sitä, ettei Pihlajaniemen kaavasuunnitelmassa olisi katuja? Mielestäni siellä on kaikki tarpeelliset kadut. Kaikki kadut eivät tosin ole autoille.

HIrvensalossa asuville tullaan ennemmin tai myöhemmin rakentamaan toinen silta tämän vanhan, Stålarminkadulle johtavan lisäksi. Luultavasti paljon polemiikkia aiheuttanut Ispoiisten kohdalta tehtävä linjaus Uudenmaantielle?

Pihlajaniemen maankäytön yleissuunnitelma 06.09.2019. Ohut sininen viiva tarkoittaa kevyen liikenteen kulkureittiä Aurajokisuusta rantaa pitkin kohden Uittamoa. Heikkilän kasarmin se tässä suunnitelmassa kiertää, koska puolusutusvoimat ei salli kulkua sen alueen läpi rannassa. Tästä rantareitistä on kättä väännetty mutta ainakaan toistaiseksi lupaa ei ole onnistuttu saamaan.

Kuva

Kuva
http://ah.turku.fi/kylk/2019/0917023l/I ... 742734.pdf

https://goo.gl/maps/pyWHCjURSTcntPaEA
TurkuCubed peukuttivat tätä
Tekijänä hmikko
#98510
En usko, että tuo Pihlajaniemen rakentaminen toteutuessaan aiheuttaa hirvensalolaisille läheskään niin pahoja liikenneongelmia kuin kuvasta voisi äkkiseltään päätellä. Tuon uuden alueen liikenne pääsee jakaantumaan useampaan suuntaan, eikä se ole yhden sillan takana. Hirvensalon puistotielle (Stålarminkadun jatke) ei taida olla kuin yksi autolla ajettava uusi liittymä, vai onko sekään? Paikka on myös paljon paremmin joukkoliikenteen palveltavissa kuin Hirvensalon omakotitaloalueiden perukat. Ts. nuo uudet asukkaat todennäköisesti eivät ole autolla jonottamassa Stålarminkadulla samassa määrin kuin hirvensalolaiset.

Mutta juu, Hirvensalo on itsessään tietysti varsinainen pussinperäsuunnittelun kukkanen, ihan riippumatta siitä, mitä mantereella tehdään.
Tekijänä Tono
#98514
Sen verran kommenttia tähän sinällään hyvänoloiseen suunnitelmaan, että juurikin noista liikenneoloista johtuen se on varsin aika epärealistinen. Alue ei ole keskustaa, eikä ruutukaavaa vaan melkein Hirvensalossa saakka. Suunnitelman pitäisi olla sidottu ratikan tuloon alueelle. Busseille ei ole tuolta mitään valo tai kaistaetuisuuksia, joten runkobussit jumittavat liikennettä entistä pahemmin.

Lisäksi, tuossa tehdään umpikortteleita joissa on autotallien pihakansi keskellä. Umpikortteli toimii vain kun sen keskellä saavat ISOT puut kasvaa ja tuoda siihen viihtyisyyttä ympäri vuoden ja varsinkin helpotusta kesähelteillä!

Miksi Turku ei keskity alueisiin jotka jo tekeillä ja jotka siten saataisiin edes joskus valmiiksi/miellyttäviksi, esim. Iso-Heikkilä? Turku hajoaa tällä menolla joka suuntaan kuin pannukakku eikä edes kypsy kunnolla.

Ugh
Tekijänä hmikko
#98516
Tono kirjoitti: 15.09.19 15:31 Busseille ei ole tuolta mitään valo tai kaistaetuisuuksia,
Niitä saa semmoisia laittamalla, jos on halua. Halpaa kuin saippua.

Tono kirjoitti: 15.09.19 15:31 Lisäksi, tuossa tehdään umpikortteleita joissa on autotallien pihakansi keskellä. Umpikortteli toimii vain kun sen keskellä saavat ISOT puut kasvaa ja tuoda siihen viihtyisyyttä ympäri vuoden ja varsinkin helpotusta kesähelteillä!
Nykyisellä parkkinormilla perinteistä maavaraista umpikorttelia ei voi käytännössä tehdä, tai sitten parkkipaikat täytyy laittaa luolaan tai velvoitteella viereiseen parkkitaloon. Samaa mieltä siitä, että maavarainen piha on kivempi, mutta "toimii vain kun" on aika vahvasti sanottu. Pihakansia on tehty vaikka kuinka paljon, Turussa uusin lienee valmistumassa Harppuunakortteliin. Helsingissä niitä on joka paikassa uusilla alueilla. Ilmeisesti asunnot ovat menneet kaupaksi eivätkä kaikki asukkaat ole piha-ahdistukseen kuolleet.

Tono kirjoitti: 15.09.19 15:31Miksi Turku ei keskity alueisiin jotka jo tekeillä ja jotka siten saataisiin edes joskus valmiiksi/miellyttäviksi, esim. Iso-Heikkilä? Turku hajoaa tällä menolla joka suuntaan kuin pannukakku eikä edes kypsy kunnolla.
On hajonnut ja jäänyt kypsymättä viimeiset 70 vuotta. Muotopuolia lähiöitä on joka suunnassa huru mycket. Nämä keskustan viereiset alueet sentään ovat keskustan vieressä, mutta Turku on sitten vielä aloittanut mm. Skanssin ja nähtävästi unohtanut useankin vanhan lähiön kehittämissuunnitelmat.
Tekijänä James
#98520
Tono kirjoitti: 15.09.19 15:31 Sen verran kommenttia tähän sinällään hyvänoloiseen suunnitelmaan, että juurikin noista liikenneoloista johtuen se on varsin aika epärealistinen. Alue ei ole keskustaa, eikä ruutukaavaa vaan melkein Hirvensalossa saakka. Suunnitelman pitäisi olla sidottu ratikan tuloon alueelle. Busseille ei ole tuolta mitään valo tai kaistaetuisuuksia, joten runkobussit jumittavat liikennettä entistä pahemmin.

Lisäksi, tuossa tehdään umpikortteleita joissa on autotallien pihakansi keskellä. Umpikortteli toimii vain kun sen keskellä saavat ISOT puut kasvaa ja tuoda siihen viihtyisyyttä ympäri vuoden ja varsinkin helpotusta kesähelteillä!

Miksi Turku ei keskity alueisiin jotka jo tekeillä ja jotka siten saataisiin edes joskus valmiiksi/miellyttäviksi, esim. Iso-Heikkilä? Turku hajoaa tällä menolla joka suuntaan kuin pannukakku eikä edes kypsy kunnolla.

Ugh
Sinänsä huono esimerkki, että Iso-Heikkilähän nimenomaan on niitä harvoja vanhoja alueita, joita kehitetään koko ajan, Uutta rakennuskantaa on valmistunut/valmistumassa koko ajan. Lisäksi naapuriin kehittyvä Kirstinpuiston alue on myös lähdössä käyntiin piakkoin(?).

Eikä sitä paitsi tämä Heikkilän kasarmialueen rakentaminen tule mitenkään nopeasti lähtemään käyntiin, joten aika monta aluetta ehtii samaan täydennystä ennen kuin "lapio isketään maahan" tuolla. Lisäksi aloitus on myös suunniteltu alueen pohjoisosiin vanhan pellon kohdalle, jossa se lähinnä täydentää jo olemassa olevaa kaupunkirakennetta.
Avatar
Tekijänä JaniAntti
#98539
TurkuCubed kirjoitti: 12.09.19 20:28 Kaupunkiympäristölautakuntaan tulossa Kellonsoittajankatu 9:n kauppaopistion kaavamuutos. Nykyinen kauppaopisto tarkoitus purkaa ja tilalle rakentaa kerrostaloa. Havainnekuvat tehnyt Haroma & Partners ja Kauppaopisto on Arkkitehtitoimisto Lukander & Vahtera Oy:n käsialaa (rakennettu 1966-68).
Streetview vuodelta 2014, mutta käytännössä nykytilanne
Kuva

Kaavaehdotus
Kuva

Havainnekuvat
Kuva
Kuva
Tämä ehdotus on hyväksytty http://ah.turku.fi/kylk/2019/0917023l/3958304.htm
Tosin kaikki korttelin taloyhtiöt ovat tuota korkeaa pihasiipeä vastaan (liite löytyy linkistä).
Taitaa olla tulossa valituksia.

https://www.ts.fi/uutiset/paikalliset/4 ... man+kaavan
Tuossa on kuva asunnosta. Toki näkymä muuttuu, mutta harvemmin kaupungissa nyt maisemanäkymiä on. Lähinnä taitaa hidastaa uuden rakentamista...
  • 1
  • 252
  • 253
  • 254
  • 255
  • 256