Helsingin Sanomat 1.3.
Kehä I:n kattaminen käynnistyi Keilaniemessä – lähiseudun asukkaat ovat valittaneet hallinto-oikeuteen
...
Kymmenen taloyhtiötä valitti tammikuussa Espoon kaupunginvaltuuston joulukuisesta päätöksestä Helsingin hallinto-oikeuteen.
”Kaikki ovat harvinaisen yksimielisiä ja vielä yli puoluerajojen”, Salmi kuvaa.
He vetoavat siihen, että valtuuston päätös perustuu puutteellisiin tietoihin. Hyväksytystä suunnitelmasta ei ole tehty ajanmukaista ympäristövaikutusten arviointia, vaan on käytetty 18 vuotta vanhoja tietoja.
Valituksessa korostetaan myös sitä, että suositusten mukaan väylästön pitäisi olla sadan metrin etäisyydellä asuinrakennuksista. Nyt esimerkiksi Otasolmun ramppi jää vain 30 metrin päähän, valituksessa sanotaan.
...
Betonikansi päättyy Aallon talojen kohdalla ja sen suuaukot nostavat hiukkaset, pölyn ja päästöt ylös. Talojen kohdalle jää seitsemän metriä syvä kuilu ja neljä metriä korkea meluaita.”
Seuraavassa vaiheessa betonikantta olisi määrä rakentaa 200 metriä pohjoiseen päin.
Itärannan asukkaat pelkäävät, että pohjoiseen päin kaavailtu kansirakennelma voi jäädä keskentekoiseksi pitkäksikin aikaa.
”Jos kattaminen jää hamaan tulevaisuuteen, se hyödyttää ainoastaan osaa asutuksesta. Asukkaat asetetaan eriarvoiseen asemaan keskenään”, valituksessa sanotaan.
http://www.hs.fi/kaupunki/a1456717382112
Päivän Hesarissa oli suorastaan sivun mittainen artikkeli Harjuviidan asukkaiden huolista ja tunnelityömaasta tehdystä valituksesta. Lehti oli lähettänyt paikalle oman toimittajan ja kuvaajan.
Harjuviidan kahden lähimmän talon asukkaiden huolen ymmärrän. Rakennusaikaiset järjestelyt tietty poistuvat työn valmistuttua, mutta kyllähän Kehä I ramppeineen kasvaa tuolla kohdalla hieman entistä leveämmäksi. Toivottavasti kaupunki satsaa meluntorjuntaan lähimpien talojen kohdalla kunnolla.
Mutta miten ihmeessä valituksen taakse on saatu myös Harjuviidan ja Itärannan muita taloyhtiöitä? Vaikka miten päin yrittäisi vaikutuksia tutkailla, lähes kaikki ovat isossa kuvassa voittajia. Melu ja saasteet vähenevät, viereen tulee metroasema ja ruokakauppa, viherkansi parantaa näkymiä ja kulkuyhteyksiä.
”Jos kattaminen jää hamaan tulevaisuuteen, se hyödyttää ainoastaan osaa asutuksesta. Asukkaat asetetaan eriarvoiseen asemaan keskenään.” Tämä on aika järkyttävä lausahdus. Ensin kannen tekeminen on huono juttu, mutta sitten siitä ei olekaan samanarvoista hyötyä kaikille, jos jää vajaaksi.