- 09.05.17 01:18
#88663
arkkinikkari kirjoitti:Otaniemen ohittaminen olisi ollut vihoviimeinen virhe; Otaniemi tulee olemaan yksi Länsimetron tärkeimmistä asemista, ellei tärkein (siis jos lasketaan paikallisia matkustajia, ei liityntäliikennettä). Myös Keilaniemen asema jää tuossa Clepen kartan versiossa auttamattoman syrjään; Fortumin tornille on matkaa yli 600 metriä, ja käytännössä Keilaniemen pohjoisosan toimistot olisivat jo liityntäliikenteen varassa.Tämä oli vastauksena siihen aikaisempaan väitteeseesi että pintarata olisi ollut jotenkin mahdoton poislukien Länsiväylän maastokäytävää, ei ollut. Pintaversio olisi ollut myös halvempi ja olisi helpottanut hankkeen pilkkomista. Mutta kyllä säästöjä olisi tullut vaikka tunneli olisi tehty Keilaniemen ja Otaniemen kautta Tapiolaan asti ja sen jälkeen 10 kilometrin pätkä pintarataa Espoonlahteen. Länsimetron koukun tekeminen oli mahdotonta pintaratana purkamatta suurta määrä rakennuksia. Sehän on metron suunnitteluarvojen nähden äärirajoilla jo ihan tunnelinakin.
Ei jatkoon.
Ajoneuvoliikenteen siirtyessä Keskustatunneliin voidaan jalankulkijoiden liikenneturvallisuutta ja viihtyisyyttä parantaa usealla kadulla lisäämällä ajoneuvoliikenteelle varattua katutilaa.
-Helsingin Kaupunginsuunnitteluvirasto
-Helsingin Kaupunginsuunnitteluvirasto