- 03.09.19 00:10
#98409
hmikko kirjoitti: ↑02.09.19 16:33Ei tämä mitään häiriköintiä ole vaan kehityksen suunnasta huolissaan olevan kansalaisen kommentti. Raskasraide on kallista joo, ja soveltuu hyvin suuritiheyksisille alueille, joiden läpi menee runkolinja. Juuri kuten Töölö-Meilahdessa ja vaikkapa Kallio-Vallilassa. Helsingin niemi on kapea kangas joka valitettavasti luo täällä jo useaan kertaan märehdityn kapasiteettiongelman, koska veden yli ei vain voi matkustaa autolla mistä vaan. Katso vaikka viimeistä edellisen viestini linkki jätkänsaaresta. Hidasratikka sopii hyvin alueelle, joka on jossain määrin tiheää, mutta hajonnut laajalle ja kaipaa siksi laajempaa verkostoa. Tällainen on tilanne ehkä jostain Haagasta ja Käpylästä pohjoiseen uudemmissa kaupunginosissa jonne ratikkaa kannattaneekin pykätä. Jostain syystä ongelmaa ei kuitenkaan haluta tunnustaa, eikä ratkaista, vaikka meilahden ratikoiden matelu ja mannerheimintien ruuhkat ovat kaikille silmänsä auki pitäville täysi tosiasia.pallo kirjoitti: ↑02.09.19 16:23 Eikö jo jätettäisi nämä hidasraitiotiet historiaan ja aleta rakentamaan uusia metrolinjoja?Anteeks nyt vaan, mutta eikö jo jätettäisi tämmöiset pölkkypäiset kommentit historiaan?
Helsingin kaupungilla ja HSL:llä on suht selvät suunnitelmat raideliikenteen kehittämisestä lähitulevaisuudessa. Uusia metrolinjoja ei Länsimetron kakkosvaiheen jälkeen ole piirustuslaudalla, eikä niitä sinne ole kovin vakavasti kukaan esittämässä. Seuraava raskasraidetunneli on mitä ilmeisimmin Pisara, jos siihen jostain löytyy rahat. Ja rahaa siihen menee sen verran, että metroa tuskin on Pisaran aikana tulossa budjetteihin. Uutta raitiotietä on jo päätettynä yli 35 km (Jokeri + Laajasalo), ja bulevardit tulossa päälle. Bulevardisoinnin ideaan kuuluu raitiotiet olennaisena osana. Niitä ei varmasti olla jättämässä pois, ellei sitten koko bulevardisointia yhtäkkiä peruta. Samoin Malmia suunnitellaan raitiotien varaan. Helsingin raitiotieverkko on siis jo tehdyillä päätöksillä tuplaantumassa pituudeltaan, ja luultavasti kasvamassa vielä tuntuvasti enemmänkin lähitulevaisuuden päätöksillä. Koettakaa kestää.