Taloforum.fi

[urbaanin keskustelun mekka] Suomen johtava rakentamisaiheinen valokuvaus- ja keskustelusivusto.

Mikä on Taloforum?

Avatar
tekijänä Kantti
#76706
Nalle kirjoitti:Mun mielestä se nostaisi heti Kakolan alueena houkuttelevammaksi ihmisille. Niin palvelut kuin asukkaatkin hyötyvät ja löytävät toisensa. Niinhän se toimii että kun kulkuyhteydet ovat kunnossa niin kyllä ihmiset sitä käyttävät. Alueella kuitenkin on neljä lähes valmista taloa ja Peab mitä ilmeisemmin aloittelemassa omiaan Michailovinkadun varteen. En usko että funikulaari jäisi tyhjänpanttina seisomaan. Käyttökynnystä madaltaisi vielä sopiva lipunhinta. Täyttä kolmea euroa voi mielestäni pyytää, se olisi täysin kohtuutonta.
Funikulaarin järkevyys edellyttää Kakolanmäen valmiiksi rakentamista ja riittävää asukasmäärää, joka ei aivan heti toteudu vielä. Vaikka funikulaarista tehtäisiin myönteinen päätös nopeastikin, sen toteutumisella ei ole hengenhätää ennen kuin löytyy asukkaita ja kohtuullista tarvetta.

Funikulaarin käyttöä on suunniteltu joukkoliikennemaksulla toimivaksi, jossa Kakolanmäestä kaupungille lähdettäessä funikulaarilla laskeuduttaisi Linnankadulle ja samalla maksulla jatkettaisiin bussilla, ja pänvastoin tultaessa takaisin. Hinnalla olisi tietenkin iso merkitys satunnaiskäytölle, jonkinlainen korttimaksu systeemi siihen olisi järjestettävä.
tekijänä Nalle
#76708
Rakentamisellahan nimenomaan on hätä. Kyllä joukkoliikennelautakunta nimenomaan haluaan sen nyt eikä siinä vaiheessa kuin Kakola on jo valmis.

Kuva
Avatar
tekijänä Kantti
#76709
Nalle kirjoitti:Rakentamisellahan nimenomaan on hätä. Kyllä joukkoliikennelautakunta nimenomaan haluaan sen nyt eikä siinä vaiheessa kuin Kakola on jo valmis.

Kuva
No jooo, tosta lähtökohdasta funikulaarilla alkaisi olla toteuttamisen paikka lähellä, huolimatta siitä, ettei käyttöä hetkeen vielä olisikaan. Ehdottomasti olen funikulaarin kannalla! Kaupunki jossa on Föri ja funikulaari on jotakin mitä Suomesta muualta ei löydy. :) :smt117
Avatar
tekijänä Kantti
#76753
Tänään joukkoliikennelautakunta on päättänyt esittää funikulaaria rakennettavaksi Kakolan rintteeseen! :smt024
Joukkoliikennejohtaja haluaa funikulaarin Turkuun vuonna 2016
Sirpa Kortteen mielestä rinnehissi olisi edullisin ja houkuttelevin tapa järjestää Kakolan joukkoliikenne.

Kuva
Kuva: Turun kaupunki / arkkitehti Ola Laiho

Turun Kakolanmäen funikulaaria eli rinnehissiä esitetään rakennettavaksi ensi vuonna.

Turun joukkoliikennejohtaja Sirpa Kortteen mielestä rinnehissi olisi edullisin ja houkuttelevin tapa järjestää Kakolan joukkoliikenne. Linnankadulta Kakolaan nousevalla hissillä olisi lisäksi merkittäviä imagohyötyjä kaupungille. Korte esittää keskiviikkona kokoontuvalle Turun seudun joukkoliikennelautakunnalle, että funikulaarin investointisumma 2,5 miljoonaa euroa lisätään lautakunnan talousarviosesitykseen.

Senaatti-kiinteistöt osallistuu rakentamiskustannuksiin puolella miljoonalla, jos funikulaari valmistuu vuoteen 2017 mennessä.
http://yle.fi/uutiset/joukkoliikennejoh ... 16/8304269

Hyvä ja varmaan monen kaupunkilaisen toiveen mukainen ehdotus, eikä hintakaan vaikuta poskettomalta! De bra!
tekijänä Nalle
#76755
Sit vielä myönteinen päätös joukkoliikennelautakunnalta, hallitukselta ja valtuustolta. Ei tämän nyt ainakaan rahaan luulisi kaatuvan. Budjetissa kaksi miljoonaa ei ole juurikaan mitään.
tekijänä Luukie
#76756
Tuo ajatukseni mieleen kun muutin tänne. Mitä jos tuossa ei olisikaan jokea. Keskusta olisi paljon enemmän kiinni itsessään. Tois pual jokki eläisi paljon paremmin. Pinallakin aika kuollut.....

Mutta kun meillä on joki on se luonut paljon. Föri. Tapahtumat. Kurttuuri. Kantti jo tuossa hehkutti, että Turku olisi ainutlaatuinen kaupunki Förin ja Funinkin myötä. Kakolassa on pari hassua tönöä pystyssä. On siellä joku kahvila ja aika pieni museo. Onhan Turku hieno kaupunki ja tuollainen olisi hieno lisä meille. Jos nyt vuodessa rakennettaisiin kaksiraitenen pikaraitiotie turkuun niin olisi se merkittävä imagotekijä kaupungille ja toisi lisää asukkaita. Tappiolla se kauan olisi. Tämä Funikulaari olisi luultavasti valmis 2017. En osaa yhtään sanoa paljon sillon Kakolassa silloin olisi asukkaita. Mitä linnalle on silloin tapahtunut?. Pitää miettiä nykypäivää ja kyllä nuorin muksuni ja äitini jaksoi Kakolan mäelle helposti kiipeä sinne kahville. Jyrkkä on mäki, mutta kuinka moni on siitä valmis maksamaan. Tai miksi siitä edes maksettaisiin koska 3 vuotias ja 64 vuotias jaksaa helposti sinne mäelle kävellä. Ehkä sitten kun tuo on rakennettu niin Kakolassa asuu paljon enemmän ihmisiä. Ilmaista niille?
Avatar
tekijänä Kantti
#76945
Kakola on saanut Isännän taloon!

Kävin tänään Kakolanmäessä kierroksella, sen seurauksena olen verrattoman hyvillä mielin. Keskusvankilan päärakennukseen on sijoittunut Verkaranta Kiinteistöt Oy:n toimisto. Keskusvankilan vesivanerilevyillä kiinni ruuvattu pääovi on kunnostettu tyylikkäästi ja Kakola-liput liehuvat oven molemmin puolin. WAU!

Kakolanmäen merkittävin osa on lähtenyt liikkeelle. Ilman vankilarakennuksia Kakolanmäki olisi "vain" yksi Turun seitsemästä kukkulasta. Siksi vankilarakennusten korjauksen ja uuteen käyttöön tähtäävien toimien aloittaminen on aivan ydintekijä koko Kakolan projektissa.
Kuva

Verkaranta Kiinteistön toimiston naapurina ja yhteistyökumppanina rakennuksessa on Bastu-yrityskehittämö.
Bastu-yrityskehittämö vauhdittaa kiertotaloutta Turun alueella

Bastu on Turun yliopiston Tulevaisuuden tutkimuskeskuksen alueen yritysten tarpeisiin räätälöimä kehittämö, joka syntyi yrittäjien toiveesta saada ennakointitukea uudenlaisen yritystoiminnan kehittämiseen aloilla, joiden markkinat ovat maailmanlaajuisesti kasvussa. Erityisesti uutta virtaa halutaan materiaalien ja energian älykkääseen käyttöön liiketoiminnassa.
Bastun office ja postilaatikko. https://www.utu.fi/fi/yksikot/tse/ajank ... eella.aspx
Kuva

Länsisellin graniittiaidan tukirakenteita ja verkkoaitaa puretaan infran tultua jo tehdyksi.
Kuva

Mukava oli myös nähdä vankimielisairaalan rakennuksen, Anneksen remontin käynnistyneen täysipainoisesti! Pitkään pysähdyksissä ollut, oikeita ostajia ja kehitysideoita odottanut kokonaisuus alkaa edetä vauhdilla.
Kuva

Kuva

Paksu hiomapöly vain tuprusi avoimesta ikkunasta hiomakoneiden metelöidessä rakennuksen sisäpuolella.
Kuva

As Oy Kakolankallio pihan puolelta.
Kuva

Autoparkkitilojen katolle tehtävä piha-alue.
Kuva

Länsipuoli rakennuksesta on värikäs, toisin kuin vaalea pihanpuolen seinä. Ainakin vasemman puoleinen osa talosta.
Kuva

Kuten Kakolassa, tässäkin näyttää olevan "huokausten silta" talon kahden osan välillä.
Kuva

Kuva

Vankimielisairaalan kauppaan kuului myös Michailowinkadun toisella puolella oleva iso tontti kalliorineessä.
Kuva

Kuva

Kallion päältä satamaan tontti näyttää tältä.
Kuva

Kohta johon Funikulaari päätyy noustuaan Linnankadulta ylös. Valaistus on jo valmiina pysäkillä! ;)
Kuva

AS Oy Michailowinlinna on enää loppusiloittelua vailla.
Kuva

Kuva

Graniittiset aitatolpat jotka tontinreunassa olivat vanhastaan, pääsevät toteuttamaan tarkoitustaan uudelleen uudenlaisilla aidoilla.
Kuva

Kuva

Kuva
tekijänä Nalle
#77041
Ei aina jaksais tästä aiheesta, mutta Miikkola toteaa kirjoituksessaan Aamusetissä, että funikulaari rakennetaan ensi vuonna. Asia on ilmeisimmin sitä myöten selvä. Toivottavasti väritys tulee olemaan Fölin keltainen jolloin hissi erottuu rinteestä kivasti. http://www.aamuset.fi/naista-puhutaan/m ... aissa-eloa.
tekijänä leksa
#77078
http://www.turkulainen.fi/artikkeli/323 ... n-lukemiin

Kakolan uusi omistaja tahtoo Kakolanmäen huipulle 25-tornitalon jonka huipulle tulisi ravintoloita ja näköalapaikka. Tämä ei taida olla mahdollista nykyisen asemakaavan pohjalta? Ja hankala uskoa toteutukseen muutenkaan, mutta propsit kerrankin kunnianhimoiselle suunnitelmalle ja toivotaan että projekti etenee myötätuulessa :smt023

Kuva
(Kuva: Vesa Taatila, Twitter)
tekijänä Luukie
#77087
Turkuun olisi mukava saada 6 vuoden sisään uusi tornitalo, mutta ei nyt ehkä ihan tuohon kohtaan. Itse en välttämättä tunnistaisi Kakolan isointa rakennusta ellei se näkyisi ikkunasta tai ei olisi täällä tullut vastaan. Mutta varmaan monelle Turkulaiselle tönöllä historiallista arvoa. Kuitenkin joku näköalatorni tuohon voisi olla kiva koska vaikka Kakola on itsessään jo korkealla on siellä paljon puita mitkä estävät näkyvyyttä tiettyihin suuntiin. 10-12 kerroksinen riittäisi mielestäni tuohon. Tosin jos luvan saavat niin en minä vastaan pistä, Portsassa(Pohjois puolen) varmaan tulee vastaan sanomisia.
tekijänä hmikko
#77093
Jos varjostamista tarkoitat, niin tuosta on sen verran matkaa Portsan olemassa oleviin taloihin, ettei varjo taida yltää. Mikä ei tietysti ole koskaan valittamista haitannut. Kakolan suunnitelmassa olevia uusia taloja kylläkin on varjon alla.
Avatar
tekijänä Kantti
#77097
Olen aikaisemminkin kertonut kannattavani näkötornin rakentamista. Asiasta on noin 50 vuotta ollut ajoittaista keskustelua lähinnä kai siltä pohjalta että kaupunki sen toteuttaisi. Toteutuminen ei ole koskaan ollut edes lähellä. Nyt on vuosikymmenien jälkeen olemassa taho jolla on tahtoa, joka suorastaan vaatii sen rakentamista, parhaaseen näkötornipaikkaan Turun keskustassa! Lämmin KYLLÄ tälle suunnitelmalle! Kakolanmäki (n.40m) on Vartiovuorenmäen (n.50m) jälkeen Turun keskustassa toiseksi korkein. Verrattuna Vaasanpuiston suunniteltuun 35-kerroksiseen torniin, Kakolanmäelle rakennettava 25-kerroksinen tuskin korkeudeltaan jää paljoakaan siitä.

Monesti valitellaan ettei keskustaan, ruutukaava-alueelle rakenneta oikeaa korkeaa tornia, viimeksi tästä nuristiin ja revittiin hiuksia Jummi Wihannon torinkulman älytalosuunnitelman kohdalla, koska ei ymmärretä sijaintien merkityksiä, ja eroja niiden välillä. Tornit ei käy kauppatorin kulmaan eikä ruutukaava-alueen normirakennusten joukkoon, Kakolanmäki ei kuulu tähän normiin jonka vuoksi asetelma on eri.

Olli Ojalan niskoilleen ottama Keskusvankilan rakennusten muodostaman paketin kehitys on iso ja monisäikeinen, onnistuakseen vaativaa työtä tukevaa kaavoitusta tulisi muokata siten, että suunniteltu yhdistetty asuintalo/hotelli voisi toteutua.

Uskon tornin rakentuvan.

Yle Turku kertoo myös projektista.
Kakolassa hurjat suunnitelmat – näköalatorni, kylpylä, koti kolmelletuhannelle

Entisen vankila-alueen rakennussuunnitelmat ovat hurjat. Avuksi on pyydetty useita eri alojen opiskelijoita.
Kuva
Havainnekuva Kakolasta. Kuva: Kuva: Kakola.fi

Turun Kakolanmäen suunnitelmat ovat vielä suunnitelmia, mutta hyvin lennokkaita suunnitelmia. Ilmeistä on, että Kakolan omistava Olli Ojalan perheyhtiö haluaa pistää tuulemaan. Kakolanmäelle suunnitellaan asuntoja, näköalatornia, pietä kylpylää, laululavaa ja ravintolaa. Turun AMK:n opiskelijat ryhtyvät nyt ideoimaan mäen ja sen rakennusten käyttöä. Mukaan on kutsuttu esimerkiksi insinööri-, muotoilu- ja sosiaalialan opiskelijoita.
– Turun ammattikorkeakoulun keskeisin tehtävä on olla olemassa sitä varten, että Turun alue menestyy. Opiskelijoiden on tärkeä päästä mukaan käytännön kehittämisprojekteihin, sanoo AMK:n rehtori Vesa Taatila.

Täyttä höyryä eteenpäin

Keskiviikkona pidetyssä tiedotustilaisuudessa kerrottiin, että omistajan suunnitelmissa on rakentaa asuntoja mäelle noin 5-7 vuoden kuluessa. Niiden lisäksi Pohjola Rakennus Oy Länsi-Suomi rakentaa uudisrakennuksia kahdelle Kakolan tontille.

Tavoitteena on, että mäellä asuu kolme tuhatta ihmistä kymmenen vuoden kuluttua.
– Keskineliöhinta tulee olemaan jossain 4500-5000 euron välillä, kertoo Pohjola Rakennus Oy Länsi-Suomen Mikko Kilpi.

Olli Ojala sanoo, että Kakolan tulevaisuuden muodostavat sinne muuttavat asukkaat. Alueen uudistuksia on tarkoitus toteuttaa vaiheittain.
– Tähän tulee neljä yhtiötä, joista Kakola muodostuu. On tässä työtä!

Ojala uskoo, että kun kaikki on valmista, niin kaikki haluavat nähdä uuden Kakolan.
– Niin se on, että kaikki haluavat nähdä tämän hienon kokonaisuuden – ja tornin.
http://yle.fi/uutiset/kakolassa_hurjat_ ... le/8343337

[video]https://www.youtube.com/watch?t=97&v=PvIaD_TEA0k[/video]
  • 1
  • 4
  • 5
  • 6
  • 7
  • 8
  • 31