Taloforum.fi

[urbaanin keskustelun mekka] Suomen johtava rakentamisaiheinen valokuvaus- ja keskustelusivusto.

Mikä on Taloforum?

tekijänä zeizei
Derby Business Park
Kuva

Kuva

Kuva

Alberga Business Park

Kuva

Kuva

Kuva

Kehä 1:n tunnelointi
Kuva

Kuva

Kuva

Kuva

Kuva

Kuva
tekijänä zeizei
Klazu kirjoitti:Kiitoksia zeizei vaihteeksi erilaisia näkökulmia tästä hieman kuluneesta alueesta tarjoilevista kuvista. :)
En odota että sinua kiinnostaisi kaukauisen Suomen Espoon Leppävaara, mutta joitain se voi kiinnostaa. :)
tekijänä zeizei
Klazu kirjoitti:Niin siis minuahan juuri kiinnostivat nämä kuvasi, koska olivat erilaisia kuin monet niin monesti nähdyt kuvakulmat. Kiitos näistä.
No siinä tapauksessa pahoittelut ja kiitokset väärinymmärryksestä. :)
tekijänä JR
Jatketaan toiveuusinnan johdosta täällä keskustelua siitä, onko Leppävaara lähiö vai ei. :)
ÄmJii kirjoitti:Tähän kysymykseen haluaisin muuten oikeasti vastauksen, mikä on se keskustaa, lähiötä tms. vastaava termi, jota Leppävaarasta tulisi käyttää?
http://taloforum.fi/viewtopic.php?p=41476#p41476

En aivan tarkkaa tiedä. Olen vain pyrkinyt argumentoimaan sen puolesta, että Leppävaara ei enää täytä lähiön "määritelmää". Argumentit löytyvät mm. täältä:

http://taloforum.fi/viewtopic.php?p=29793#p29793

Näihin argumentteihin ei kukaan ole vieläkään ottanut kantaa. Espoo näyttäisi itse käyttävän mm. termiä "kaupunkikeskus":

http://www.espoo.fi/default.asp?path=1;28;11894;11896

Kyseinen termi on omasta mielestäni ihan käypä. Sitä tosin käytetään sellaisistakin Espoon alueista, joita voidaan perustellusti kutsua lähiöiksi. Tämä ei kuitenkaan aiheuta ristiriitaa, sillä termi "kaupunkikeskus" ei mielestäni sulje pois sitä mahdollisuutta, että keskus on samalla myös lähiö.
tekijänä ÄmJii
Missään nimessä en ole toivonut uusintaa keskustelusta, onko Leppävaara lähiö vai ei - enkä toivo sitä keskustelua nyttenkään. Olen ihan fine sen kanssa, että Leppävaaran määrittäminen termin lähiö alle on joillekin kynnyskysymys. Sen takia olin/olen käyttämättä lähiö-termiä Leppävaaran yhteydessä. Mutta kun monissa yhteyksissä kuitenkin on tarve puhua Leppävaarasta yms. paikoista jonkin vastaavan termin alla niin halusin tietää, mikä se sitten on. Kaupunkikeskus ja mikä tahansa muukin termi sopii minulle, koska kyse on vain kielellisestä ilmaisusta - se ei vaikuta alueen todelliseen luonteeseen millään tavalla. Mennään siis jatkossa vaikka sillä.
tekijänä Valdéz
Leppävaaraa on ehkä vaikea mieltää lähiöksi, koska se ei ole perinteinen lähiö, vaan pikemminkin suuri keskus. Wikipedia antaa lähiön määritelmäksi seuraavaa: "Lähiö on asukasluvultaan pienehkö ja muodostaa palveluiden ja viheralueiden osalta melko itsenäisen kokonaisuuden." Leppävaara ei ole kovinkaan pieni, vaan suuri aluekeskus, jossa on paljon työpaikkoja, asuntoja ja palveluita ja samalla täysin itsenäinen sekä eräänlainen joukkoliikenteen kohtaamispaikka.

Vaikka asuntorakentaminen Leppävaarassa on melko periteistä ja yllätyksetöntä, niin senkään perusteella se ei istu perinteiseen lähiöön täysin, koska jotain erilaista siinä kuitenkin on periteiseen lähiörakentamiseen. Voi olla, että uudempien talojen korttelimaisuus ja osittain värikäs rakentaminen sekä kaupunkimaisuuden haku hämää minua, mutta kuitenkin.

Itse voisin mieltää Leppävaaran aluekeskukseksi, koska ajattelen pk-seudun kokonaisuudeksi ja Helsingin sen keskukseksi tai kaupunkikeskukseksi, mitä se tietysti suurimmissa määrin onkin. Mutta koska nimitys on aika jäykkä ja kuulostaa Kelan kapulakieleltä, eikä lähiö -nimtystä saa käyttää, niin ehkä puhun vain yksiselitteisesti Leppävaarasta eli Algebrasta. Leppävaaran identiteetti ei muutu miksikään minun perusteluista.
tekijänä tae
Termiä lähiö nimenomaan saa käyttää, sillä Kotuksen ohjeiden mukaisesti oikea termi kuvaamaan jotain asiaa on juuri se termi, jota ihmiset yleisesti käyttävät. Leppävaaran ja muiden lähiöiden kohdalla se termi on lähiö. Ammattitermistö ja tiedejargon sitten erikseen, suomeksi Leppävaara on ja pysyy lähiönä.
tekijänä Valdéz
No... no, onhan se noinkin. Ajattelin tällaista pehmeämpää lähestymistapaa, mutta jos espoolainen antaa luvan, niin sitten.
tekijänä Janne76
taevii kirjoitti:Termiä lähiö nimenomaan saa käyttää, sillä Kotuksen ohjeiden mukaisesti oikea termi kuvaamaan jotain asiaa on juuri se termi, jota ihmiset yleisesti käyttävät. Leppävaaran ja muiden lähiöiden kohdalla se termi on lähiö. Ammattitermistö ja tiedejargon sitten erikseen, suomeksi Leppävaara on ja pysyy lähiönä.
Hienosti kirjotettu.
tekijänä bitterfly
taevii kirjoitti:Termiä lähiö nimenomaan saa käyttää, sillä Kotuksen ohjeiden mukaisesti oikea termi kuvaamaan jotain asiaa on juuri se termi, jota ihmiset yleisesti käyttävät. Leppävaaran ja muiden lähiöiden kohdalla se termi on lähiö. Ammattitermistö ja tiedejargon sitten erikseen, suomeksi Leppävaara on ja pysyy lähiönä.
Ei se ihan noinkaan mene. "Neekeri" oli aikanaan täysin yleinen ihmisten käyttämä nimitys Afrikan tummaihoiselle, mutta koska sitä käytettiin myös loukkaavasti ja halventavasti, se joutui pannaan. ;)
  • 1
  • 26
  • 27
  • 28
  • 29
  • 30
  • 54