Taloforum.fi

[urbaanin keskustelun mekka] Suomen johtava rakentamisaiheinen valokuvaus- ja keskustelusivusto.

Mikä on Taloforum?

Talon aulassa voit esitellä omia kuvia rakennuksista, kaupungeista ja muista urbaaniin teemaan liittyvistä kohteista. Esittele kotikaupunkisi tai kommentoi muiden kuvia. HUOM! Kuvat ovat tekijänoikeuslain suojaamia, eikä kuvien kopiointi ole sallittua ilman kuvaajan lupaa!
tekijänä Kantti
Janne_H kirjoitti:
Kantti kirjoitti:
Eikö se ole nimenomaan Bengtskär, joka on eteläisin asuttu saari? Vai eikö luotoja lasketa saariksi? :D
...on se Utö... http://fi.wikipedia.org/wiki/Ut%C3%B6
Wikipedia on väärässä. Bengtskärin sijainti on 59° 43,4' pohjoista leveyttä, kun taas Utön on 59° 46'. Ja Bengtskärin oma sivusto kertoo näin: "Majakka sijaitsee Saaristomeren uloimmalla luodolla Pohjoisen Itämeren itäosassa. Saari kuuluu Turunmaan saaristoon ja se on Suomen eteläisin asuttu paikka. "
Siis herääkin kysymys onko Bengtskär asuttu, asutaanko siellä ympäri vuoden siten että sitä voidaan sanoa asutuksi saareksi? Kuka kirjoittaa kotiosoitteekseen Bengtskärin majakka? Utö on selkeästi saari, lasketaanko Bengtskär saareksi vai onko se luoto, mikä ero on luodolla ja saarella vai onko eroa? Miten ja kuka määrittelee asutun saaren? Utö on asuttu kysymyksettä. Luulen että oikeasti asuttuna saarena voidaan pitää vain Utöä, Bengtskärin kohdalla se on matkailumainos :D
Kesäkauden ulkopuolella vielä lokakuun alkuun asti Bengtskäriin liikennöidään tilausveneillä... Talvisin majakalle pääsee tarvittaessa helikopterilla, mutta tällä hetkellä sinne ylläpidetään talvella ainoastaan huoltoliikennettä. http://www.bengtskar.fi/talvella.htm
Aukioloajat: 1.6-31.8.2008 joka päivä klo 10.00-19.00. Pääsymaksu 7 € / aikuinen ja 3 € / 4-14 v lapsi. http://www.bengtskar.fi/palvelut.htm
Rosalan toimistomme aukioloajat:
1. kesäkuuta - 31. elokuuta: Joka päivä 8.45-20.00
Juhannusaatto ja -päivä: 8.45-17.00

Touko- ja syyskuussa:
Ma-pe 8.45-17.30
La 9.45-15.30

1. lokakuuta - 30. huhtikuuta:
Ma-pe 8.45-15.30
Mikäli puhelin on varattu, kannattaa lähestyä sähköpostilla tai faksilla, niin otamme yhteyttä niin pian kuin mahdollista. http://www.bengtskar.fi/palvelut.htm
Mutta mitäs näistä, Bengtskär on ylväs paikka joka kannattaa käydä tsekkaamassa, ja jonne ei aivan joka kelillä pääsekään! Jos on vähän enemmän merenkäyntiä ei luodolle ole menemistä, se on koli, koli ja puli, puli hyvin nopeasti :smt037 :D
tekijänä Kantti
Lumikko on pesinyt mökin lähelle, ja pesue on melko rohkeasti liikkunut rannassa kivien koloissa. Mökkinaapurin myyräkanta romahti hetkessä eikä kolojen tekijöitä tarvinnut hätistellä tai ottaa kiinni loukuilla, luonnonmenetelmä toimii :!:

Lumikko on erittäin liukas noin 30 senttiä pitkä hoikka näätäeläin, hauska sitä on katsellla sen vilahdellessa välillä milloin missäkin. Olen yrittänyt saada sitä kameran tähtäimeen ja muutaman onnistuneehkon otoksen olen saanut, se vain liikuu niin nopeasti että kuvat ovat helposti liikahtaneen oloisia. Kerran ottaessani kuvaa huomasin otosta tarkastellessani lumikon ehtineen kuvasta lähes ulos - häntä oli näkyvissä kuvan reunassa :D

Kuva
Kaveri tarkkailee laiturin alla, ehkä tämä on pentu, pennut ovat vielä vähän pienempiä kuin aikuiset lumikot.

Kuva
Tämä kaveri pyöri hetken ympyrää vähän matkan päässä edessäni mutta oli kovasti utelias kuitenkin ja hypähti aivan eteeni kannon päälle! Hetken katsoimme toisiamme silmästä silmään. :P
tekijänä H.C.
Hauskan näköinen eläin. Muutaman kerran olen lumikon nähnyt, mutta aina vaan vilaukslta, ei ole ollut mitään toivoakaan saada itse kuvia.

Tässä vähän toisenlainen eläin:
Kuva
tekijänä Kantti
Finnclipper ohittamassa Rajakarin Airistolla lauantaina

Kuva

Kuva
Rajakarilta mitataan merisää Turun osalta. "Säätila merialueilla... "
tekijänä 16valve
Uuden asuntoni lähistöllä oleva Liutun puisto sijaitsee Kaukajärven läntisessä päässä Kangasalan ja Tampereen rajalla.

Kuva
tekijänä Janne_H
Tunneli Espoon keskuksen ja Kauklahden välillä. Tuossa on illalla mahtava tunnelma, kun on täysin pimeää, kunnes raiteissa alkaa kuulua kaukaa lähestyvän junan vinkunaa. Sitten kirkas valo ilmestyy kaukana kallioon louhitun solan toisessa päässä. Valo alka voimistua hiljalleen ja valaista tunnellin suuta ja kalliota. Sitten juna ohittaa ryminällä ja jättää jälkeensä pimeyden ja pienen tuulen puuskan. :study:
Kuva
tekijänä grendy
^Hieno kuva muutenkin :).. Kun oliskin toi tunneli valaistu noin!
tekijänä finn_lily
Oikein pysähdyttävä (ei ehkä paras sanavalinta teemaan liittyen...) kuva tuo, Janne.
tekijänä Kantti
Kuva
Heiiii... Ai kato, sä, moro! Kuule hei, anna pähkinä, sulla on kuitenkin..

Kuva
noh, tuleeks jotakin, mitä sä panttaat..

Kuva
ai ei tipu vai, kitupiikki.. mä häippäsen...
tekijänä bitterfly
Ovarat toki mukavia, mutta Janne_H:n tunnelikuva on ilmiömäinen. Tosi hieno idea!
tekijänä Kantti
bitterfly kirjoitti:Ovarat toki mukavia, mutta Janne_H:n tunnelikuva on ilmiömäinen. Tosi hieno idea!
Joo, Jannen kuva on eräs parhaita täällä! Idea sinänsä ei ole harvinanen, tosin hyvä ja monenlaisena versiona paljon käytetty, mutta toteutus, se on ihana! :smt038 Sanottakon tämä tässä. Olen itsekin samaa perus ideaa joskus käyttänyt mutta onnistuminen ei ole nyt ollut samaa luokkaa. Ainakaan vielä, eikä nyt heti voi alkaa kopsaamaan ihan samanlaista... ;)
tekijänä Janne_H
No jopas nyt, tässä iha punastuu. Kiitos vaan.
Itse en koe olevani mitenkään erityisen taitava kuvaaja. Melkein kaikki onnistuneet kuva ovat tulleet sattumalta. Siis tyyliin että kun koneella selailee satoa, niin huomaa että: "kappas tuo kuva voisi toimia jos sitä vähän photoshopissa viimeistelee.." Hyvin harvoin tulee onnistunut kuva, kun kuvatessa ajattelee, että noniin tästä kuvasta tulee sitte hyvä.

Mutta enivei, kiitos kannustuksesta =)
  • 1
  • 22
  • 23
  • 24
  • 25
  • 26
  • 48