Okei, ehkei tässä nyt oltu edes suunnittelemassa mitään maailman komeinta kokonaisuutta, mutta pakko nyt hiukan avautua.
"Se ottaa paikkansa kaupunkikuvassa rauhallisen määrätietoisesti ja raikkaasti."
Kyllä on arvon raadilla tylsä ja jauhoinen elämä, jos tuo voittanut ehdotus on railakas.
"Torni on komea ja juuri tähän paikkaan sopiva. Se luo ympäristöön mieleenpainuvan kokonaisuuden ja antaa paikalle identiteettiä."
Mikä torni? Aijuu, onhan siinä kymmenen kerrosta. Hienoa että saamme Helsinkiin pilvenpiirtäjiä, ne keräävät turisteja kaupunkiin! Ja vielä noin komeita! Ja se ei kilpaile muiden rakennusten kanssa. Hyvä niin, Suomessa ei saa ylpistellä liikaa..
"Yksimielinen arviointiryhmä toteaa, että ehdotuksen yleisilmettä leimaa tuoreus. Arkkitehtuuri seuraa tinkimättömästi perusratkaisun sanelemaa tietä, mutta sitä on lisäksi ilahduttavasti rikastutettu elämyksellisillä ja runollisilla ulottuvuuksilla."
Elämykset ja runollisuus my ass. Tuo vaikuttaa olevan ihan ok. Ikkunat on näpsäkästi sommiteltu (kuten nykyään kuuluu), mutta että elämykselliset ja runolliset ulottuvuudet? Voi luoja oikeasti, kyllä tämä kruunasi päivän. Juuri tässä sadattelin taas suomalaisen nykyarkkitehtuurin tasoa ja sitten tämä vielä kruununa päälle. Missä on kunnianhimo ja halu oikeasti rakentaa uudenlaista ja inspiroivaa ympäristöä? Sitä halua, kykyä ja visioita ei tunnu olevan arkkitehdeilla ja vielä vähempää niillä jotka rakentamisesta päättävät. Jokainen rakkaista Baltian- sekä Pohjoismaista rakentavat pääkaupunkeihinsa uusia rakennuksia paljon kunnianhimoisemmin kuin mitä Helsinkiin rakennetaan. Tuosta Jätkäsaaresta tuntuu tulevan yksi fucking Vuosaari ja Merirastila taas. Suomalaista laadukasta arkkitehtuuria, virolaisten ja venäläisten ammattimiesten rakentamana! Pitäkää tunkkinne, taidan ruveta suunnittelemaan ulkomaille lähtöä, turhauttaa tämä pask..
