töntsö kirjoitti:Mitä tulee tuohon alueeseen muuten niin samalla voisi purkaa sen nykyisen liiketalon, se on todella kulahtaneen näköinen eikä nyt varsinaisesti erotu edukseen muiden rakennusten joukossa. Itse aukiokin tuntuu jotenkin ylimitoitetulta ja kolkolta, mutta en tiedä mitä sille sitten voisi tehdä. Ei se nykyisellään kyllä mikään oleskelupaikka ole varsinkaan kun korttelin päässä on espa

Kuva: I.K. Inha 1908 (free, Suomen Valokuvataiteen Museo)
https://www.flickr.com/photos/valokuvat ... 6345118866
Kuvassa on torilla vuodet 1906-1958 ollut Kaartinhalli, joka on arkkitehti Selim A. Lindqvistin käsialaa. Sen takana Kasarmikadun varren talot ovat sittemmin myös vaihtuneet.
Torin laidalla nykyisin olevan matalan rötiskön (1960) arkkitehtiä ei kannata mainita. Talon isoimmat asukkaat tällä haavaa ovat S-Market, Hesburger ja Posti. Lindqvistin hallin tuhoaminen on parhaita esimerkkejä Suomen kaupunkeja erityisesti 1950-70 -luvuilla riivanneesta vandaaliarkkitehtuurista.
Onneksi myös tuo Helsingin ehkä hirvittävin rumistus on korjaus- eli purkuikäinen. Jos helsinkiläisille annettaisiin mahdollisuus äänestää, tulos olisi varmaan noin 100-0 purkamisen puolesta.
Oma ehdotukseni on, että sen paikalle palautetaan tasan Lindqvistin hallin näköinen rakennus. Siis "näköistalo" samaan tapaan kuin mm. Hotelli Kämp Pohjois-Espalla. Talon sisuksen voisi sitten tehdä nykyaikaiseksi käyttäjien tarpeiden mukaan. Tiedän hyvin, että Suomessa suositaan aikalaisarkkitehtuuria joka paikkaan, sopii ympäristöön tai ei. Itse olen sitä mieltä, että näin vaativalla paikalla uusien rakennusten on sopeuduttava ympäristöönsä.
Itse Kasarmitori on tosiaan vähän kolkko paikka. Ei mitään istutuksia eikä muutakaan kivaa. Mahtaisko johtua siitä, että toria käytetään jonkinlaisena varatilana. Siellä on säilytelty mm. autoja ja liiallisia lumikuormia. On siinä ollut bussien päätepysäkkejäkin.