Taloforum.fi

[urbaanin keskustelun mekka] Suomen johtava rakentamisaiheinen valokuvaus- ja keskustelusivusto.

Mikä on Taloforum?

Talon aulassa voit esitellä omia kuvia rakennuksista, kaupungeista ja muista urbaaniin teemaan liittyvistä kohteista. Esittele kotikaupunkisi tai kommentoi muiden kuvia. HUOM! Kuvat ovat tekijänoikeuslain suojaamia, eikä kuvien kopiointi ole sallittua ilman kuvaajan lupaa!
tekijänä Darre
Tuhnu kirjoitti:Joo, kyllähän tää oli semmonen leffateatterin penkin alle jääny suolapähkinä.
Tuohon mainitsemaasi rakennukseen kun sais sen kulmatornin takaisin.
Muistanko oikein, että se sai osuman Talvisodan pommituksissa ja tornia ei entisöinnissä rakennettu uudelleen?
tekijänä Tuhnu
Darre kirjoitti:Muistanko oikein, että se sai osuman Talvisodan pommituksissa ja tornia ei entisöinnissä rakennettu uudelleen?
Niin sinä kävi.
tekijänä Kantti
Reuterin talo, eli Procopén talo (v.1861). Karl Robert Procopé toimi Turun hovioikeuden presidenttinä 1800 -luvun puolivälissä
Kuva

Kuva

Kuva

Richterin talon kanssa, jossa Suomen hallituskonselji istui 2.10.1809, Reuterin/Procopén talolla ei ole tekemistä.
Suomen sodan seurauksena 1808-1809 Suomesta tuli osa Venäjän keisarikuntaa ja autonominen Suomen suurruhtinaskunta sai oman keskushallinnon. Turku oli maan ehdoton ykköskaupunki.Tulevan Suomen senaatin ja nykyisen hallituksemme ensimmäinen edeltäjän, hallituskonseljin avajaisjuhlallisuudet pidettiin Turussa 2.10.1809. Ennen avajaisjumalanpalvelusta konseljin jäsenet ja virkamiehet kokoontuivat kenraalikuvernööri M. Barclay de Tollyn asunnolle Brinkkalan taloon klo 10.45. Sieltä marssittiin kulkueena Tuomiokirkkoon.

Jumalanpalveluksessa rykmentin ja seminaarin pastori Alexander Lauraeus saarnasi Psalmista 45:5.Siinä kehotettiin kiiruhtamaan totuuden puolesta ja pitämään viheliäiset oikealla tiellä; muistutettiin oikeamielisen tuomarin velvollisuudesta edistää ja puolustaa totuutta ja oikeudenmukaisuutta veljien keskuudessa.

Jumalanpalveluksen jälkeen kokoonnuttiin avajaisistuntoon nahkurimestari Richterin talon III kerrokseen, joka oli sisustettu valtaistuinsaliksi. Kenraalikuvernööri piti puheen keisarin valtaistuimen edessä, joka oli tuotu Porvoosta. Tämän jälkeen luettiin konseljin ohjesääntö ja jäsenten asettamiskirjeet.
Kuva
Tässä kuva Richterin talon paikasta. valokuvannut 4.7.1914 Hj. Renwall.

Hallituskonselji kokoontui kuvassa näkyvien kolmen vaalean rakennuksen vasemmalla puolella olleessa rakennuksessa.

Hallituskonseljin syntysijaa ei ole enää olemassa. Syynä ei kuitenkaan ole Turussa niin yleinen vanhojen talojen purkuinnostus, vaan Richterin talo suistui Aurajoen pohjaan 10.5.1830 vieden mukanaan ramman kotiopettajan. Tontilla sijainneet muut talot purettiin neljän kerrostalon tieltä 1960.

Jokeen 1830 vyöryneen talon peruskiviä on nostettu ylös paikalle, jossa rakennus sijaitsi. Uusi muistolaatta on kiinnitetty niihin.
Kuva

Vuonna 1984 kiinnitetty muistolaatta sijaitsee Yliopistonkatu 2:ssa ja siinä komeilee 1914 otetussa kuvassakin näkyvä väärä talo.
Kuva

Muistolaatta kiinnitettiin puretun talon paikalle rakennetun talon seinään, koska alkuperäinen paikka määriteltiin väärin.
Sen pituinen se.
tekijänä Bernheart
Kyllä. Sen pituinen se. Omalta osaltani myönsin aika selkeästi, että tarkoittaessani Richterin taloa puhuin erehdyksessä Reuterin talosta, tosin korjasin itse virheeni. En tosin ihmettelisi, vaikka Reuterinkin talo olisi purettu, sillä ymmärtääkseni Piispankadun ympäristöäkin "saneeraattiin" (kuten kuuluu sanoa kauniisti gryndereistä) aika lailla.
On täällä muutkin varmaan joskus erehtyneet jossain. Mutta se tosiseikka, että Turku hävitti niinkin merkittävän talon kuin Richterin talon ei kuitenkaan muutu tai katoa. Kammottava asenne vanhaan rakennuskantaan.

P.S Olen tehnyt ylläpidolle ilmoituksen siitä, että väität minun olleen aiemmin tällä palstalla nimimerkeillä, jotka ovat saaneet bänniä.
tekijänä Tuhnu
Bernheart kirjoitti:Turku hävitti niinkin merkittävän talon kuin Richterin talon
Hakataan nyt vielä päätä seinään. Turku ei hävittänyt sitä. Se sortui. Kuten allekirjoituksessasikin lukee, ne jäljelle jääneet loput talot purettiin. :smt021
Ei sillä etteikö sekin olisi saanut jäädä tekemättä.
tekijänä Kantti
Turussa on parina viimeisenä päivänä ollut lähes kesäisiä kelejä, eilen +13 astetta!

Tänään - Gasagranden talossa olleen ja konkkaan menneen - ravinola Yogin tiloihin rakentuneen ravintola Tårgetin edustalla oli terassimeininkiä, aurinko paistoi ja lämpötila hipoi +10 asteen lukemia.
Kuva

Kuva
Vähätori on heräämässä uuteen kesään!
tekijänä Kantti
Constantin
Kuva
tekijänä Faari
Hei uutena jäsenenä katselin upeita kuvia joita tässä ketjussa oli, tuskin koskaan pääsen samaan tasoon? Sen vertaa kertoillen että olen työkyvyttömyys eläkkeellä selän ja monen muun vaivan takia ja ainoa harrastus on enää kuvaaminen. Koska olen vuosikymmeniä asunut Turussa ja Raisiossa, niin nuo paikat on tulleet melkoisen tutuiksi, mutta silti joka päivä tulee vastaan kuvia kohteista, joita ei muistakaan olevan? Pidän myös Facebookissa ryhmää Turku kuvin ja sanoin https://www.facebook.com/groups/406917289438732/ joka on nimensä mukainen ryhmä keräten kuvia Turusta ja aivan siitä lähiympäristöstä. Tosin en ole mikään tiukkapipo vahtimaan, onko kuva nyt Turun puolelta vai Tukholman saaristosta, kunhan laiva on lähtenyt, tai tulossa Turkuun.

Itse kuvailen kaupunkia mieluiten illalla, koska silloin se on kauneimmillaan. Toivottavasti kuvani kelpaa tänne ja jos ei kelpaa, niin oitis poista :oops:

Kuva
tekijänä Kantti
Tervetuloa Taloon omasta puolesta!

Kuvassa ei mitään vikaa, hyvä yökuva!
Yö- ja hämäräkuvissa on aina jotakin taikaa joka päiväkuvista (enimmäkseen) puuttu. Pitänee laittaa tämä facebook ajatus hautumaan, kiitos vain. :)

Turun entisen Lääninvankilan takaportti Kakolanmäessä tänään.
Kuva
Ajan kuluttava hammas näkyy ennenkaikkea isossa metalliportissa.
tekijänä Luukie
Hyviä kuvia on ja ei niistä kannata stressata. Itselläkin kuvien laatu heittelee aika paljon. Enimmäkseen siitä, että jaksaako niitä kuvia muokata. Kantti tätä ketjua on enimmäkseen yksin pitäny pystyssä, niin uutta verta tarvitaankin.
Itse en turussa ole kymmentäkään vuotta asunut niin olisi myös mukava kuulla mielipiteitä kaupungista jotain kuvatekstiä vaikka. Ja paikoista ja miten kaupunki muuttunut, jos löytyy vanhoja kuvia niin sekin olisi plussaa. Äiti turussa asunut 60-70 luvulla turussa asunut ja olisi kiva ratikoista saada kuvia tai tarinaa.
tekijänä Faari
Turusta on tällä hetkellä jo useampikin Facebook ryhmää, joissa on vanhoja ja uusia kuvia. Minun ryhmä https://www.facebook.com/groups/406917289438732/ Turku kuvin ja sanoin on tarkoitettu tämän päivän turkulaiselle kuvaajalle, että voi laittaa Turusta ottamiaan kuvia näkyviin, unohtamatta vanhoja kuvia ja sitten on Postikorttien Turku https://www.facebook.com/groups/589324387787908/ jossa on jo lähemmäs kaksi tuhatta jäsentä.

Tänne liittymistä olen pitkään harkinnut, koska olen katsonut että täällä on niin hienoja kuvia Turusta ja muualta Suomesta, että mahtaako kuvani kelvata tänne? Rohkaistuin nyt kuitenkin liittymään ja laittelen noita kuvia pikku hiljaa ja yritän kertoa jotain kuvaamisesta, jos osaan?

Kuva
tekijänä Faari
Kaksi päivää ennen kuin jääsilta purettiin pois Aurajoesta, jossa se ehti tänä talvena olla vain viikon.

Kuva
tekijänä Urbane
Faarihan aloittaa oikein tulisesti. :) Tervetuloa vahvistamaan Turkulaisuutta Taloon! Jatka samaan malliin!
  • 1
  • 68
  • 69
  • 70
  • 71
  • 72
  • 89