[urbaanin keskustelun mekka] Suomen johtava rakentamisaiheinen valokuvaus- ja keskustelusivusto.
Mikä on Taloforum?
Turun kaupunginhallitukselle esitetään seudullisen raitiotien toteutussuunnitelman käynnistämistähttp://www.turku.fi/uutinen/2019-02-07_ ... d7jTqF98-0
Turun kaupunginjohtaja Minna Arve esittää, että Turun kaupunkiseudun suuren joukkoliikenneratkaisun ensimmäinen vaihe käynnistetään aloittamalla kahden raitiotielinjan hanke- ja toteutussuunnittelu. Suunniteltavat linjat olisivat Tiedepuiston linja (Keskusta – Tiedepuisto – Varissuo) ja Raision linja (Keskusta – Länsikeskus – Raisio). Turun kaupunginhallitus käsittelee asiaa maanantaina 11.2. Kaupunginhallituksesta asia etenee kaupunginvaltuuston päätettäväksi.
Havainnekuva pikaraitiotie länsikeskus
Esityksen mukaan edettäessä hankesuunnittelu käynnistyy välittömästi. Hankesuunnitelmassa muun muassa tarkennetaan toteutusmallia, laaditaan selvitys varikon sijainnista, arvioidaan aikataulun osalta liittymistä muihin hankkeisiin, arkeologisten kaivausten vaikutuksia sekä laaditaan aiesopimus Raision kaupungin ja valtion kanssa. Aiesopimuksessa määritellään esimerkiksi osapuolten rahoitusosuudet ja muut vastuut.
Hankesuunnittelun jälkeen laaditaan toteutussuunnitelmat. Toteutussuunnitteluvaihe tarkoittaa tarvittavien asemakaavanmuutosten tekemistä sekä rakennus- ja katusuunnitelmien laatimista. Toteutussuunnitteluvaihe olisi valmis noin vuonna 2023, jolloin kaupunginvaltuusto tekisi päätöksen rakentamisvaiheeseen siirtymisestä. Ensimmäisten linjojen rakentaminen voisi olla valmis vuonna 2026.
Jyrkkä ei raitsikoille ja superbusseilleNiin ja kommenteista tämä:
Molemmat tarvitsevat uudet joukkoliikennekaistat Turun jo ennestään kapeille kaduille. Toteutuessaan se tarkoittaa sitä, että kaikki keskustassa asuvat sekä kaikki Turussa työssä käyvät, jotka käyttävät omia autojaan, seisovat liikenneruuhkissa joka päivä 30-60 minuuttia kauemmin ja rakennusaikana 5-10 vuotta tuplasti sen määrän. Tämä vasta saastuttaa.
Ruuhkissa istuminen on pois turkulaisten vapaa-ajasta ja vaikeuttaa työmatkaliikennettä. Eli jos tehdään parista raitsikkalinjasta ns. hiilineutraaliratkaisu, niin todellisuudessa päästöt Turussa tulevat vain lisääntymään nykyisestä. Järjetöntä.
Kasvusopimus? Sanotaan, että Turkuun tulee kymmeniä tuhansia uusia asukkaita tulevaisuudessa ja tarvitaan lisäkapasiteettia. Entä jos ei tulekaan, ja voisiko jollain olla jopa oma auto, josta ei halua luopua?
Oletusten varan ei pidä tehdä päätöksiä.
Päätös raitsikoista ja superbusseista toisi vain parin lähiön asukkaille hieman tasaisemman ja nopeamman kyydin verrattuna nykyiseen hyvin toimivaan Föliin. Lähiöissä he kävelevät satoja metrejä kotoaan pysäkeille, ja nyt raitsikat pysähtyisivät sentilleen oikeaan kohtaan.
Kyllä tästä kannattaa kaikkien turkulaisten maksaa satoja miljoonia euroja ja vielä velkarahalla?
On puhuttu kaupunkikuvasta. Raitsikat eivät sitä paranna, päinvastoin.
Pari Fölibussia voi maalata raitsikan näköiseksi, jos siitä jonkun kaupunkikuva paranee.
Valtuustoa vaaditaan tekemään isoa päätöstä, jonka lopullista hintaa ei tiedä kukaan. Valtionapu ei ole varmaa ja vaikka tukea saataisiin 80 prosenttia, siltikään ei löydy taloudellista pohjaa raitsikoille. Maanarvon nousu on minimaalista ja kattaa vain murto-osan kustannuksista. Mahdollisesti Turkuun tuleville uusille yrityksille riittää Föli. Toivottavasti valtuusto ei tee Turun pitkän historian tyhmintä päätöstä.
Törsäily saa riittää, Kakolan hissi ja teatteri olivat taskurahoja tähän verrattuna. Varmaa on, että Turun veroäyri nousee tämän päätöksen myötä.
Yritykset eivät tee päätöksiä elleivät kustannukset ja riskit ole tiedossa. Valtuuston ei pidä tehdä päätöstä, jossa vaarana on, että kustannukset nousevat jopa 1000 miljoonaan ja riskin kantaa turkulaiset, eivät virkamiehet ja poliitikot. Päätös pitää tehdä vasta kun urakat on kilpailutettu, jolloin tiedetään hinta ja yritykset ottavat vastuut lisäkustannuksista.
Ainoa oikea ja joustava vaihtoehto myös päästötavoitteiltaan on kehittää nykyistä Föliä ja lisätä sähköbussien määrää.
https://www.turkulainen.fi/blogi/743414 ... rbusseille
Föli testaa kaksikerrosbussia: "Ideana on kokeilla, miten kaksikerroksinen bussi soveltuisi meidän joukkoliikenteeseen"
Turun seudun joukkoliikenne Föli kokeilee kaksikerrosbussia liikenteessä syyskuussa. Kokeilu alkaa 12. päivänä syyskuuta ja kestää kolmen viikon ajan.
Kaksikerrosbussi liikennöi linjoilla 6 ja 7 eli Naantalin, Turun, Kaarinan ja Liedon välillä. Bussi lainataan VDL Bus & Coach Finland Oy:lta, jolle korvataan noin 4 000 euron rahtikulut.
--
Turkuun saapuva kaksikerrosbussi on hollantilaisen linja-autovalmistajan VDL Bus & Coachin tuote. Yhtiön Suomen alueen toimitusjohtajan Henrik Mikkolan mukaan bussissa on 80 matkustajapaikkaa.
Hän vertaa kaksikerrosbussia Turussa käytössä oleviin kolmiakselisiin telibusseihin, joissa on tavallisesti 49 istumapaikkaa.
--
– Sellaisilla 20–30 kilometrin linjoilla, joissa matkustajat kulkevat linjan päästä päähän. Sellaiseen se sopii erinomaisesti, kuten Turussa on tämä keskustan ja Naantalin väli, Mikkola kertoo.
VDL:n bussi kulkee bensiinillä. Mikkolan mukaan kaksikerrosbussien sähköistyminen on vasta alkutekijöissä.
– Meillä ei ole tällä hetkellä tiedossa, että koska tuomme sähköllä kulkevan kaksikerrosbussin markkinoille.
--
https://www.ts.fi/uutiset/paikalliset/4 ... kenteeseen
VTT tutki: Raitsikka toisi Turkuun roppakaupalla rahaa – kehittyneen joukkoliikenteen puute voi rajoittaa talouskasvua
--
Raportti lupaa Turulle 70, jopa 140 miljoonaa euroa tonttikaupoista ja maankäyttömaksuista sekä 90, jopa 180 miljoonaa euroa kunnallisveroja rakennushankkeiden työntekijöiltä.
Miljoonissa on laaja haarukka, koska paljon on kiinni muun muassa siitä, millaisia vuokrasopimuksia alueille tehdään ja kuinka tiiviisti niille aikanaan rakennetaan. Jo pelkästään Itäharjulla rakennusalaa on 800 000 kerrosneliötä.
Kun raiteet rakentuvat ja niiden varret rakennetaan, se tietää kaupungille lisäksi ylimääräisiä verotuloja ja joukkoliikenteen lipputuloja. Lisäystä olisi vuosittain molemmissa kymmeniä miljoonia euroja.
Turun kaupunkisuunnittelujohtaja Timo Hintsanen pitää VTT:n laskelmien lupaamia vaikutuksia yllättävän isoina.
– Laskelmat osoittavat, ettei raitiotiehanke ole nollasummapeliä eli jos jonnekin saadaan lisää, niin se otetaan jostakin pois. Raitiotie tuottaa oikeasti kasvua muuallakin kuin siellä, missä raiteet kulkevat. Kyse on kokonaisvaltaisesta kasvusta.
Hintsanen ei väsy korostamaan, että raitiotiessä kyse on kaupungin kehittämisestä, ei liikennehankkeesta.
– Raitiotie lisää kaupungin houkuttelevuutta ja liikenteen sujuvuutta sekä tuo elinvoimaa. Raiteiden varrella sijaitsevien tonttimaiden hinnannousu ei ole tavoite vaan seuraus juuri näistä seikoista.
--
Jos raitiotiehanke laitetaan jäihin, Hintsasen mukaan muilla konsteilla ei ole mahdollista kehittää kaupunkia samankokoisella harppauksella.
– Puhun tässä kohtaa suhdanteista riippumattomasta kasvusta, minkä raiteiden tulo takaisi. Jos hanke jää sikseen, Turku ei ota käyttöön potentiaalia, joka sillä on.
Raitiotien hintaan VTT-selvitys ei tuo muutosta. Viimeisimmän laskelman mukaan raitsikan hinta olisi 330 miljoonaa euroa, josta valtio kuittaisi kolmanneksen. Liikenteen on kaavailtu käynnistyvän vuonna 2026.
https://www.ts.fi/uutiset/paikalliset/4 ... louskasvua
grendy kirjoitti: ↑16.10.19 08:50Eikös juuri näitä edellämainittuja riippumattomia selvityksiä taloudellisista asioista odoteltu ja siksi päätöksenteko oli (edelleen) jäissä. Tällä viikollahan tuo VTT:n tutkimus taidettiin julkaista. Siitä odotetaanko jo(i)tain muita selvityksiä vielä, niin en osaa sanoa.
Elokuu meni jo, mites tällä kertaa on saatu jarrutettua päättämistä?
James kirjoitti: ↑16.10.19 13:19Juurikin näin, en sitten tiedä oliko VTT antanut selvitykselle keväällä optimistisemman valmistumisajan ja sen takia puhuttiin tuosta elokuusta. Turun Sanomissa (21.9.) kaupunginjohtaja ja kaupunginhallitukselle asiaa esitellyt Minna Arve arvioi että esitys saadaan käsittelyyn uudestaan loppuvuodesta tai todennäköisemmin alkuvuodesta.grendy kirjoitti: ↑16.10.19 08:50Eikös juuri näitä edellämainittuja riippumattomia selvityksiä taloudellisista asioista odoteltu ja siksi päätöksenteko oli (edelleen) jäissä. Tällä viikollahan tuo VTT:n tutkimus taidettiin julkaista. Siitä odotetaanko jo(i)tain muita selvityksiä vielä, niin en osaa sanoa.
Elokuu meni jo, mites tällä kertaa on saatu jarrutettua päättämistä?
Kaupunginjohtaja Minna Arve pitää kiinni raitsikasta
Teknologian tutkimuskeskus VTT Oy selvittää parhaillaan Turulle, millaisia kiinteistötaloudellisia vaikutuksia raideliikenteen tulolla olisi. Selvitys on valmistumassa ja tulossa tuonnempana politiikkojen pöydälle. Jo kesällä kaupunkisuunnittelujohtaja Timo Hintsanen paljasti, että aiemmat laskelmat vaikutuksista tehtiin alakanttiin (TS 25.6.).
Raideliikenne-esitys oli keväällä kaupunginhallituksessa, mutta Arve veti sen listalta pois lisäselvitysten vuoksi. Nyt kaupunginjohtaja arvelee, että esitys valmistuu loppuvuodesta tai todennäköisemmin alkuvuodesta.
– Raitiotie-esityksen tuominen kaupunginhallitukselle on kiinni siitä, millaista poliittista keskustelua asiasta käydään, Arve huomauttaa.
https://www.ts.fi/uutiset/paikalliset/4 ... ei+aja+ohi
Kantti kirjoitti: ↑17.10.19 19:01 Täällä VTT:n julkaisema raportti, Turun raitiotien vaikutusten arviointi 14/10/2019.Yllättävän "höttöinen" on tuo VTT:n raportti mielestäni. Etenkin raportin loppuosa, jossa puhutaan kaupunkikehityksen skenaarioista, kohta Z) Strateginen kaupunkikehitys maalailee leveällä pensselillä lähinnä haavekuvia -- jotka ehkä voivat toteutuakin ainakin joltain osin -- mutta konkretia puuttuu.
Raportti antaa erittäin rohkasevan kuvan Turun raitsikkahankkeen kannattavuudesta ja hyödystä Turulle! Tätäkin Turun raitsikkavihaajat ovat facessa pommittaneet sen kun ovat ehtineet ja osanneet. Merkityksellista on, miten tämä vaikuttaa valtuuston käsitykseen ja päätöksentekoon raitsikan kohdalla, onko rohkeutta ottaa vastaan kaikki somemölyt persuilta ja muilta fanaattisilta vastustajilta ja huutokuoroilta.
http://www.turku.fi/sites/default/files ... inaari.pdf