- 10.12.17 15:53
#91904
Vaihtopaikat Käpylässä ja Valimossa mahdollistavat vaihdot nopealle keskustayhteydelle lähijunalla sekä kantakaupungin reunoja palvelevallille pikaraitioteille. Vaihtoyhdet Jokerille säilyy ainakin Tuusulanväylällä ja pitäisin sitä virheenä jos Vihdintien busseja ei jatketa Jokerille asti. En oikein hahmota miten vaihtoterminaali Viikissä palvelisi Tuusulanväylän ja Vihdintien busseja. Jos katsoo pidemmälle tulevaisuuteen, se Töölön tunnelivaraus on yhä kaavassa. Se tosin toteutuu pikaraitiotietunnelina jolloin täyseristettyä rataa ei tarvitse rakentaa sinne missä sille ei ole tarvetta.
Sam33 kirjoitti:Esimerkiksi (Kantakaupunki)-Kamppi-Viikki -metro mahdollistaisi bussiterminaalin Viikkiin, josta voi vaihtaa sekä Raide-Jokeriin että metroon. Toki tässäkin mallissa jäisi suuria katvealueita, joiden liikenne pitäisi ratkaista tavalla tai toisella, mutta parannus monelle. Riittävä määrä sisäänkäytejä Meilahti-Töölö-Kamppi akselilla mahdollistaisi käytännössä koko Töölön kattamisen etelä-pohjois -akselissa ilman busseja.
Vaihtopaikat Käpylässä ja Valimossa mahdollistavat vaihdot nopealle keskustayhteydelle lähijunalla sekä kantakaupungin reunoja palvelevallille pikaraitioteille. Vaihtoyhdet Jokerille säilyy ainakin Tuusulanväylällä ja pitäisin sitä virheenä jos Vihdintien busseja ei jatketa Jokerille asti. En oikein hahmota miten vaihtoterminaali Viikissä palvelisi Tuusulanväylän ja Vihdintien busseja. Jos katsoo pidemmälle tulevaisuuteen, se Töölön tunnelivaraus on yhä kaavassa. Se tosin toteutuu pikaraitiotietunnelina jolloin täyseristettyä rataa ei tarvitse rakentaa sinne missä sille ei ole tarvetta.
Ajoneuvoliikenteen siirtyessä Keskustatunneliin voidaan jalankulkijoiden liikenneturvallisuutta ja viihtyisyyttä parantaa usealla kadulla lisäämällä ajoneuvoliikenteelle varattua katutilaa.
-Helsingin Kaupunginsuunnitteluvirasto
-Helsingin Kaupunginsuunnitteluvirasto