- 03.12.15 20:57
#79085
Voisiko joku selvittää miksi näitä matkakeskuksia halutaan tehdä? Porin tapauksessa linja-autoaseman siirto vieläpä vie kaukoliikennepalvelut kauemmaksi ytimestä. Etäisyys Eetunaukiolta Porin rautatieasemalle on sama kuin että Helsingin rautatieasema ja kaukoliikenteen terminaali sijaitsisivat Kruununhaan perukoilla. Voin vaan kuvitella sitä ihmetystä joka turisteille tulee kun saapuvat ensi kertaa Poriin Riihiketo vastaa ulkoiselta olemukseltaan Meilahtea.
Onko selvitetty kuinka moni ihminen vaihtaa Porissa junasta bussiin tai päinvastoin? Ja miksi vaihtaisi - Pori on rautatieliikenteen päätepysäkki, ei solmukohta. Rautateitse porukka saapuu sisäsuomesta ja lähipaikkakunnilta - busseja menee sitten joka suuntaan. Suurin etu matkakeskuksesta on harjavaltalaiselle tai kokemäkeläiselle, joka tahtoo Vaasaan - tai toisinpäin. Turun suunnasta bussilla tulevalle ei ole mitään järkeä vaihtaa junaan. Kankaanpään suunnasta tulevalle hyöty on marginaalinen. Helsingin suunnasta tuleva lähtisi sitten jo takaisin kotiinpäin jos vaihtaisi junaan. Ja Tampereelta tuleville on pääsääntöisesti suorempiakin reittejä tarjolla mennä kohteeseensa kuin vaihto Porissa.
Hyvää suunnitelmissa on tuo tiheän vuorovälin bussi matkakeskuksesta keskustan läpi Puuvillaan. En kuitenkaan voi olla miettimättä kuinka paljon tiiviimpi ja elävämpi kaupunkirakenne olisi tullut siitä, että SAMK olisi rakentanut kampuksensa Puuvillaan ja sinne syntyneen kauppakeskuksen sijasta Isokarhu olisi kasvanut ylöspäin. No, näillä mennään.
Onko selvitetty kuinka moni ihminen vaihtaa Porissa junasta bussiin tai päinvastoin? Ja miksi vaihtaisi - Pori on rautatieliikenteen päätepysäkki, ei solmukohta. Rautateitse porukka saapuu sisäsuomesta ja lähipaikkakunnilta - busseja menee sitten joka suuntaan. Suurin etu matkakeskuksesta on harjavaltalaiselle tai kokemäkeläiselle, joka tahtoo Vaasaan - tai toisinpäin. Turun suunnasta bussilla tulevalle ei ole mitään järkeä vaihtaa junaan. Kankaanpään suunnasta tulevalle hyöty on marginaalinen. Helsingin suunnasta tuleva lähtisi sitten jo takaisin kotiinpäin jos vaihtaisi junaan. Ja Tampereelta tuleville on pääsääntöisesti suorempiakin reittejä tarjolla mennä kohteeseensa kuin vaihto Porissa.
Hyvää suunnitelmissa on tuo tiheän vuorovälin bussi matkakeskuksesta keskustan läpi Puuvillaan. En kuitenkaan voi olla miettimättä kuinka paljon tiiviimpi ja elävämpi kaupunkirakenne olisi tullut siitä, että SAMK olisi rakentanut kampuksensa Puuvillaan ja sinne syntyneen kauppakeskuksen sijasta Isokarhu olisi kasvanut ylöspäin. No, näillä mennään.