- 16.02.16 23:50
#80919
Samasta syystä kiinteistökehityksen rahoittama joukkoliikenne ei ole kovin kaukana keskustasta. Sen sijaan kiinteistökehittäjä minimoi kalliin liikenneväylän ja maksimoi maanarvohyödyn hakeutumalla mahdollisimman lähelle keskustaa—ja liikenteellä tuo alueensa vielä lähemmäs keskustaa.
veka kirjoitti:Vaikka silla lailla voidaan kai laskea jopa motari Rovaniemelle asti "kannattavaksi", kun kaikkien sen vaikutuspiirissä olevien asuntojen ja kesämökkien arvot nousevat.Ei saada. Motarin hinta on suurinpiirtein vakio per kilometri, mutta maan arvo ja arvonnousupotentiaali putoaa rajusti heti taajaman ulkopuolella. Hirveän kauas ei tarvitse mennä, kun haja-asutusalue on niin hajallaan ettei pidempi motari saavuta enää juuri ketään.
Samasta syystä kiinteistökehityksen rahoittama joukkoliikenne ei ole kovin kaukana keskustasta. Sen sijaan kiinteistökehittäjä minimoi kalliin liikenneväylän ja maksimoi maanarvohyödyn hakeutumalla mahdollisimman lähelle keskustaa—ja liikenteellä tuo alueensa vielä lähemmäs keskustaa.