- 13.10.15 21:51
#77345
Tämä menee vähän maakuntakeskustelun ohitse, mutta koska Helsinki-Vantaan Aasian strategia tuodaan aina esille, olisi kiintoisa tietää kasvaako lentoliikenne Helsingin kautta enemmän kuin Euroopan suurten hubien kautta? Aasiaan suuntautuvien reittien kasvu on päivänselvää jokaisella kentällä josta yhteyksiä on, mutta kasvattaako Helsinki-Vantaa suhteellista osuuttaan koko kakusta vai ainoastaan absoluuttista matkustajamääräänsä? Eli onko kentästä oikeasti muodostumassa aiempaa merkittävämpi hubi (kuten usein annetaan ymmärtää) vai onko kasvu vain luonnollista Aasiaan suuntautuvan liikenteen kasvua mitä kaikki muutkin kentät kokevat (mahdollisesti jopa Helsinkiä enemmän)? Olisi kiintoisaa nähdä jotain lukemia aiheesta.
Minusta se että Japan Airlines (joka on OneWorld partneri) on ainoa Helsinki-Vantaalle lentävä aasialainen lentoyhtiö ei puhu Helsingistä kovin merkittävänä hubina kuin ainoastaan Finnairille. Ja hekin lentävät Helsingin lisäksi myös suoraan Keski-Euroopan suurkentille, mistä on samanlaisia syöttöliikennemahdollisuuksia muualle Eurooppaan.
Meillä täällä Vancouverissa on Helsinkiin verrattava maantieteellinen sijainti Yhdysvaltojen ja Aasian välissä, ja meillä on onnistuttu kehittämään merkittävä monen lentoyhtiön hyödyntämä hubi. Lukuisat aasialaiset lentoyhtiöt lentävät tänne syöttöliikennettä, joka jatkaa sitten matkaa muualle Pohjois-Amerikkaan Air Canadan tai Westjetin kyydillä ja päinvastoin. Vaikka Air Canada puhuukin Vancouverista läntisenä hubina, on lentoyhtiö todellisuudessa todella Toronto-keskeinen, mutta onneksemme olemme onnistuneet vakiinnuttamaan aseman jossa kenttä ei ole riippuvainen mistään yhdestä lentoyhtiöstä. Kunhan viisumivapausneuvottelut vielä etenevät, on mahdollista että tulemme saamaan merkittävän kakun Aasian ja Etelä-Amerikan välisestä liikenteestä, missä on suuret kasvumahdollisuudet.
Tämä vain toisena esimerkkinä samanlaisesta edullisesta sijainnista.
Minusta se että Japan Airlines (joka on OneWorld partneri) on ainoa Helsinki-Vantaalle lentävä aasialainen lentoyhtiö ei puhu Helsingistä kovin merkittävänä hubina kuin ainoastaan Finnairille. Ja hekin lentävät Helsingin lisäksi myös suoraan Keski-Euroopan suurkentille, mistä on samanlaisia syöttöliikennemahdollisuuksia muualle Eurooppaan.
Meillä täällä Vancouverissa on Helsinkiin verrattava maantieteellinen sijainti Yhdysvaltojen ja Aasian välissä, ja meillä on onnistuttu kehittämään merkittävä monen lentoyhtiön hyödyntämä hubi. Lukuisat aasialaiset lentoyhtiöt lentävät tänne syöttöliikennettä, joka jatkaa sitten matkaa muualle Pohjois-Amerikkaan Air Canadan tai Westjetin kyydillä ja päinvastoin. Vaikka Air Canada puhuukin Vancouverista läntisenä hubina, on lentoyhtiö todellisuudessa todella Toronto-keskeinen, mutta onneksemme olemme onnistuneet vakiinnuttamaan aseman jossa kenttä ei ole riippuvainen mistään yhdestä lentoyhtiöstä. Kunhan viisumivapausneuvottelut vielä etenevät, on mahdollista että tulemme saamaan merkittävän kakun Aasian ja Etelä-Amerikan välisestä liikenteestä, missä on suuret kasvumahdollisuudet.
Tämä vain toisena esimerkkinä samanlaisesta edullisesta sijainnista.