Taloforum.fi

[urbaanin keskustelun mekka] Suomen johtava rakentamisaiheinen valokuvaus- ja keskustelusivusto.

Mikä on Taloforum?

Talot eivät ole kaikki kaikessa. Raideliikenne, puistoalueet ja muut kaupunkikuvalliset projektit saavat aikaan keskustelua täällä.
tekijänä Quu
#3112
Kuten Helsingin Sanomat eilen uutisoi, Makkaratalon kortteli saa uuden kuosin. Keskuskadusta tulee kävelykatu, ja ajorampit demonstroidaan. Ehdotus niiden säästämiseksi kaatui äänin 76-5. "Makkara" tietenkin säästetään. Muutostöiden on tarkoitus olla valmiina vuonna 2009.

HS:n uutinen aiheesta
tekijänä virtahepo
#3113
Kyllä suoraan sanoen vituttaa, ettei mokomaa arkkitehtuurin irvikuvaa jyrätä samantien puskutraktoreilla maan tasalle. Tuntuu aivan järjenvastaiselta, että makkaratalon suojelemisesta on edes keskusteltu, saati sitten sen toteutuminen käytännössä. Jos minä saisin päättää, niin sen tilalle tulisi korkeatasoinen, reilusti yli satametrinen highrise. Samalla sitten lähistöltä muutama muu 60-luvun laatikko alas ja tornia tilalle, niin ei jäisi ainakaan yksin. Sehän vain kaunistaisi kaupunkikuvaa ja en edes jaksa luetella kaikkia muita positiivisia seurauksia, win-win-tilanne kaikille siis. Tai ainakin kaiken järjen mukaan pitäisi olla.

En myöskään pistäisi pahakseni sen paikalla sijainneen alkuperäisen rakennuksen (jossa mutsi muuten asui pienenä, ja lähtöhän sieltä tuli sitten makkaratalon tieltä) kopion rakentamista, mutta se ei ainakaan olisi taloudellisesti kovinkaan järkevää.
tekijänä Jape
#3114
Höijerin talokaunokainenhan siihen parhaiten sopisi Ateneumin naapuriksi, mutta turhahan sitä on edes toivoa, että sellaista toimintaa harrastettaisiin täällä Suomessa kuin talojen uudelleenrakentamista. Mitä Makkarataloon tulee, niin omalla, jollain todella kierolla tavallani jopa pidän siitä, vaikka se aivan hirvittävän ruma onkin. Jotain niin urbaania siinä onkin. Ja periaatteessahan sekin on jo historiallinen monumentti, joka on ollut varsinainen herkkupala vaikka kuinka monelle pilapiirtäjälle. :D

Olisivat vaan saaneet kaikki nämä 60-lukulaiset laatikkonsa pykätä jonnekin omaan paikkaansa mielummin kuin keskelle historiallista keskustaa julkisivurivejä rikkomaan. Meiningistä kuitenkin kertoo jotakin se, että vain neljän vuosikymmenen ikäistä kaikkien vihaamaa taloa suojellaan noin fanaattisesti, eikä yhtenäisyyden palauttamisesta historialliseen keskustaan edes puhuta.

Niin, tuota mahdolista high-riseä siihen paikalle on Pilvenpiirtaja.netissä ihan visiointimielessä kaavailtu. Siihen oikeastaan 60-luvulla suunniteltiinkin Makkaratalon sijaan 14-kerroksista hotellia, mitä kyllä itse katsoisin mielummin kuin nykyistä taloa. Mutta mitään yli sataan metriin hipovaa en edes minä siihen haluaisi, liian lähellä kuitenkin Tuomiokirkkoa ja etenkin Saarisen kellotornia. Kiva kuitenkin, että Makkarataloa vähän uudistetaan, autot ja ne hittolaisen rumat betoni kuilut ja -rampit pitäisi kyllä mun mielestäni heittää huitsin nevadaan.
tekijänä Alhena
#3286
Minun silmissä Museovirastolta meni maine meni lopullisesti, kun sen listoilla Makkaratalo jyräsi VR:n makasiinien edelle. En tosin puolusta jälkimmäisenkään säilyttämistä. Puheet kauniista ja veistoksellisesta betoniarkkitehtuurista ovat kyllä täyttä bullshittiä. Ajorampit onneksi puretaan ja parkkihalli muutetaan parempaan käyttöön, mutta kaivonrenkaista kasatun, täysin turhaksi jäävän betonimakkaran säilyttäminen vituttaa. Sellaisten sotia edeltävän arkkitehtuurin helmien, kuin Ateneumin, Kansallisteatterin ja Rautatieaseman, lähellä moiseen hirvitykseen ollaan varmaan jo turruttu niin paljon, että se ei kauheasti haittaa. Eipä tosin Spondan alkuperäiset suunnitelmat fasadin alaosan muuttamisesta lasiseksi näyttäneet hirveän hyviltä. Makkaratalon paikalle voitaisiin kyllä rakentaa korkeakin maamerkki, jos se vain toteutettaisiin klassiseen tyyliin vaikkapa hotelli Tornista mallia ottaen.

Vähemmälle huomiolle jäänyt ympäristörikos sijaitsee aivan Makkaratalon vieressä: vuonna 1955 rakennettu valkoisilla mineriittilevyillä päällystetty epäsiistin näköinen Pauli Salomaan Kaivotalo ja sen takana sijaitseva Kaivopiha. Sebastien Gripenbergin suunnittelema Ylioppilaskunnan kirjasto purettiin samaan aikaan. Vuonna 1981 rakennetun, mustan ja etupäässä lasisen Hansatalon tieltä jyrättiin Uuden ylioppilastalon juhlasali. Samaan aikaan valmistui Vanhan ylioppilastalon kylkeen niin ikään mustasta lasifasadista tunnistettava Citytalo. Voidaan sentään lohduttautua sillä, että jos Viljo Revell olisi elänyt vähän kauemmin, jälki voisi olla vielä paljon karmeampaa.
tekijänä Quu
#4045
Valituksia, valituksia!

Makkaratalon ja sen ympäristön uudistustöiden käynnistyminen saattaa lykkääntyä ensi vuoden puolelle tai myöhemmäksikin, koska Helsingin kaupunginvaltuuston lokakuisesta päätöksestä on tehty kaksi valitusta.

Makkaratalon tuntumassa kiinteistön omistava vakuutusyhtiö Ilmarinen ja Aikatalo Oy eivät ole tyytyväisiä kaupungin suunnitelmiin, jotka koskevat kulkuyhteyksiä kiinteistöihin.

Ilmarinen ja Aikatalo haluavat muutoksia ehdolla oleviin pysäköintijärjestelyihin ja maanalaisiin tiloihin johtaviin ajoyhteyksiin, kun Keskuskadusta tulee kävelykatu 2009 tai 2010.


http://www.hs.fi/kaupunki/artikkeli/Val ... 5218500544

Ehkä 2010-luku on se vuosikymmen, jolloin saadaan jotain konkreettista aikaan kaupunkisuunnittelussa.
tekijänä late-
#4046
Q kirjoitti:Ilmarinen ja Aikatalo haluavat muutoksia ehdolla oleviin pysäköintijärjestelyihin ja maanalaisiin tiloihin johtaviin ajoyhteyksiin, kun Keskuskadusta tulee kävelykatu 2009 tai 2010.[/i]
Nämä vaatimukset olivatkin huomautuksina mukana jo kaavaehdotusta käsiteltäessä. Silloin niitä ei hyväksytty, joten nyt mennään valitustielle.

Eipä minusta pidäkään hyväksyä. Ilmarinen ja Aikatalo siis valittavat, että maanalainen huolto tuottaa heille liikaa kustannuksia eikä Keskuskadulta saa siksi purkaa ajoramppeja, joita pitkin pääsee nykyisille huoltopihoille. KSV ei yllättäen halua kävelykadulle ramppeja ja ajoneuvoliikennettä ja olisi jättämässä vain Kaivokadun suuntaan nousevan yksikaistaisen rampin, josta ajettaisiin kahteen suuntaan. Nykyisellään Keskuskadulla taitaa olla toinen ramppi Esplanadin suuntaan.
tekijänä Joggeri
#6018
En oikein ymmärrä tuota porua makkaratalon remontista. Voisihan 100 miljoonaa tietty käyttää alueella tehokkaammin, kuten sijoittaa räjähdysaineisiin ja... :smt093

No niin: Eihän se kaunis ole, mutta hyvä että jotain tekevät rumilukselle. Vielä rumempi rakennus kuitenkin on mielestäni makkaratalon ja seurahuoneen väliin jäävä valkoinen (siis oletan että sieltä törkyn alta löytyy valkoistakin) 70-lukulainen rumilus. Kyseiselle tönölle ei kukaan kuitenkaan ole tietääkseni tehnyt purku- tai edes modifointisuunnitelmia. Siinä mielestäni vielä makkarataloa karseampi epäkohta Rautatieaseman läheisyydessä, jolle olisi todellakin syytä tehdä jotakin pikaisesti!
:scratch:
tekijänä Alhena
#6022
En oikein ymmärrä tuota porua makkaratalon remontista. Voisihan 100 miljoonaa tietty käyttää alueella tehokkaammin, kuten sijoittaa räjähdysaineisiin ja...

No niin: Eihän se kaunis ole, mutta hyvä että jotain tekevät rumilukselle. Vielä rumempi rakennus kuitenkin on mielestäni makkaratalon ja seurahuoneen väliin jäävä valkoinen (siis oletan että sieltä törkyn alta löytyy valkoistakin) 70-lukulainen rumilus. Kyseiselle tönölle ei kukaan kuitenkaan ole tietääkseni tehnyt purku- tai edes modifointisuunnitelmia. Siinä mielestäni vielä makkarataloa karseampi epäkohta Rautatieaseman läheisyydessä, jolle olisi todellakin syytä tehdä jotakin pikaisesti!
Noihin kommentteihin on pakko yhtyä. Kaivotalo City-Centerin vieressä on tosin valmistunut ihme kyllä valmistunut jo 1956. Siihen aikaanhan konttoritalot yleensä vielä muurattiin paikan päällä, eikä niitä kasattu valkoisesta pellistä. Makkaratalossa sentään on jotain ainutlaatuista, viereisessä Kaivotalossa ei mitään. Kaivopihan alue on muutenkin käsittämätön sillisalaatti uutta ja vanhaa, ja maku on sen suunnittelussa puuttunut täysin.
tekijänä aleksi
#6131
Ydinkeskustan häiritsevimpiä piirteitä on Sokos.

Sillä on ehkä jotakin arkkitehtoonisia ansioita (ja hyvä terassi) , mutta kaupunkikuvaa se lähinnä synkentää. Se on väriltään liian tumma ja kaikkialle näkyvät kattorakenteet ovat aina rähjäisen näköiset. Tummuuden vuoksi se myös vaikuttaa liian suurelta aivan keskeisen sijaintinsa puolesta.

Talo myös blokkaa ikävästi näkymiä upealle rautatieasemalle sekä ihmisten kulkureittejä. Esim. rautatieasemalta länteen lasipalatsillepäin pitää kiertää koko rumilus. Ehdotukseni olisi, että sokos räjäytettäisiin taivaan tuuliin, ja paikalle laitettaisiin hyvin hoidettu keskustapuisto, jota ydinkeskusta mielestäni tarvitsee.

Vai mitä mieltä muut helsinkiläiset olette?
tekijänä Toni
#6132
Sokoksesta on vaikea keksiä mitään pahaa sanottavaa. :D Puistoa siihen kohtaan ei mielestäni missään nimessä pitäisi laittaa, koska korttelin päässä alkaa Töölönlahden ja Kaisaniemen viheralueet. Se on laadukkaan ja yhtenäisen näköinen, Postikadun ja Mannerheimintien pyöreän kulman muodostaessa hienon "sisääntuloportin" keskustaan. Onhan sillä myös historiallista arvoa: vaikea keksiä mitään noin vanhaa (1942) tuon kokoluokan taloa, missä olisi käytetty lasia vastaavassa määrin seinän pinnoitteen olevan metallinen.

Miten se muka blokkaa kulkureittejä? Eihän sen tuhoaminen mitenkään edes auttaisi niiden muodostumisessa, sillä miten muka Mannerheimintien yli voisi tosta väin kävellä? Onhan rakennuksen alaosissa nyt myös metroaseman sisäänkäynnit ja jos Kampin keskuksen puolelta haluaa rautatieasemalle, pääsee sinne City-käytävää pitkin. Pohjoisempana rautatieaseman ja Töölön puolen välillä pääsee helposti Kiasma-Postitalo-Sanomatalo -akselia pitkin.



Pidän myös Makkaratalosta.

Se on oikeasti urbaani ja muodostaa mukavan ostosalueen, joka linkittyy saumattomasti Mannerheimintiehen ja Aleksanterinkadulle. Toki Tallbergin omistamat talot olisivat kauniit siinä olleet (paitsi se aivan liian matala yksikerroksinen rätiskö, joka ei taatusti kuulunut miljoonakaupungin keskustaan), mutta ei niitä takaisin saa. Makkaratalossa - tai City Centerissä - on jotain hienolla tavalla kaupunkimaista ja hienoa. Kompassitori ja Saarisen talon aukio tulevat rempan jälkeen näyttämään upeilta.

Eikä se ole ruma. Vain väärinymmärretty. ;)



Täytyy silti sanoa, että epäilen että miten Keskuskatu tulee onnistumaan kävelykatuna. Onhan se varmasti mukavampi kuin nykyinen, mutta ei siitä mitään Jyväskylän Kauppakatua tai Oulun Rotuaaria tule. Iso-Roba on ikävästi aivan liian syrjäinen ollakseen kunnollinen keskustakävelykatu. Onneksi sentään saivat silloin 90-luvun lopulla tehtyä Aleksanterniakdusta tuollaisen semi-kävelykadun. Eikä sen voittanutta katua mielestäni löydykään koko kaupungista.
tekijänä aleksi
#6135
>>Puistoa siihen kohtaan ei mielestäni missään nimessä pitäisi laittaa, koska korttelin päässä alkaa Töölönlahden ja Kaisaniemen viheralueet.<<

Viitataan vielää hienoon Elielin Suur-Helsinki-suunnitelmaan, "toteutumattomia projekteja" osiossakin esitetyssä Saarinen et.el. kuvassa (http://img154.imageshack.us/my.php?imag ... 0019fb.jpg), kyseisessä paikassa on puisto.

Kaisaniemen ja Töölönlahden (vetäytyy koko ajan kauemmas keskustasta) "puistot" ovat puolen kilometrin päässä. Samoin vanhan kirkon puisto ja Espa, joten ei keskusta rupeaisi metsää muistuttamaan. Paikalle sopisi mielestäni espan tyyppinen puisto, eikä töölönlahden kaltainen viheralue/metsä. Joten edelleen siihen sopisi mielestäni hyvin hoidettu puisto.

>>Postikadun ja Mannerheimintien pyöreän kulman muodostaessa hienon "sisääntuloportin" keskustaan.<<

Se on totta, että Postitalo jäisi hieman yksinäiseksi, vaikka onhan siinä nyt sanomatalo. Sisääntuloportti olisi myös aika lattana, kun 2-kerroksinen Lasipalatsi olisi Manskun toisela puolella. Olkoon nyt sitten myös Sokoksella historiallista arvoa.

>Miten se muka blokkaa kulkureittejä?

Blokkaa reitin, jos haluaa kulkea ristikkäin korttelin halki. Esim. Forumilta Elielinaukion bussiin juostessa.
tekijänä Joggeri
#6310
Nytpä sainkin älynväläyksen: ;) Samalla kun makkarataloa kerran remontoidaan, niin sitähän voitaisiin hieman laajentaa, kun kerran (omasta mielestäni) vieressä sijaitseva kaivotalo on purkukunnossa ainakin noin päällisin puolin. Näin päästäisiin eroon yhdestä rumasta rakennuksesta, saataisiin yhtenäistettyä korttelin ilmettä ja päästäisiin lähemmäksi makkaratalon aikaisempia suunnitelmia: Makkaratalohan suunniteltiin alunperin jopa koko korttelin kokoiseksi!!! Näin makkaratalosta saattaisi tulla ihan oikeasti enemmän CityCenter.... Ai ei sovi vai? :(
tekijänä zeizei
#15102
Ei nyt ihan selvää ketjua löytynyt aiheelle, mutta ydinkeskustaanhan se kuuluu. Olisi kuitenkin hienoa kun tuonne pääsisi tutustumaan, varmasti menisin. 8)
Helsingin Sanomat kirjoitti:Helsingin keskustan huoltotunneli on nyt louhittu. Ruoholahdesta Kaisaniemeen ulottuvan huoltoväylän puhkajaisia vietettiin maanantaina.

Raaka louhintatyö loppuu ja tunnelin varustelu käyttötarkoituksen edellyttämällä tavalla alkaa.

Ruoholahdesta Keskuskadulle ulottuva huoltotunnelin läntinen osuus valmistuu liikenteelle ensi lokakuussa.