Samivi kirjoitti: ↑26.11.19 22:52
2010 luvun pöhinä keskustan kehittämisen lähemmäs kaupunkia sai monet meistä empimään poismuuttoa.
Itse en kyllä tunnista tämmöistä pöhinävaihetta todellisuudesta, mutta en ole asunut Seinäjoella kokoaikaisesti tällä vuosituhannella. Esim. Päivölän Citymarket, jonka piti olla uuden laatikkomyymäläkeskittymän veturi, avattiin 2011. Eli kaupunginisät ovat kyllä tuolloinkin hajauttaneet ihan päätoimisesti.
Siis muulle Suomelle tiedoksi, että Päivölä sijaitsee teollisuusalueen poskessa parin kilometrin päässä keskustasta, päinvastaiseen suuntaan kuin Ideapark. Suunnitellusta isojen myymälöiden keskittymästä jäi osa toteutumatta, minkä takia alueella on parkkikenttien välissä silmiinpistäviä tyhjiä tontteja. Toteutuneita ovat Citymarket (sis. puoli tusinaa pikkukauppaa ja ravintolaa) ja Tokmanni, ja ison kiertoliittymän toisella puolella Biltema, Minimani (iso päivittäistavarakauppa, sis. Alkon) ja nyttemmin Lidl. Byggmax tuli ja meni. Vanhastaan alueella oli Stark.
Hyvä kai, jos Seinäjoen uudesta torista ja sen suunnitelmista joku innostui noin kovasti. Mun silmääni se näytti alusta asti siltä, että siitä tulee sama kuin edellisestä, Torikeskuksen eteen 90-luvun alussa tehdystä torista. Se jäi kauppakeskuksen edessä olevaksi, enimmäkseen kuolleeksi aukioksi, joka ei oikein liittynyt ympäröiviin katuihin luontevasti. Uusi tori on ainakin tähän asti ollut yhtä ruma ja autio, mutta ensi kesä on vasta ensimmäinen kokonainen kesäkausi sille. Ts. saa nähdä.
Ja kyllä Seinäjoen keskusta on ollut ihan oikea pikkukaupungin keskusta. Olen tarpeeksi vanha muistamaan ajan, jolloin oikeasti lähes kaikki kaupallinen asiointi tapahtui siellä. Kapernaumin teollisuusalueella oli jotain rautakauppaa, ja Hyllykallion Osuuskauppa oli semmoinen tavallinen supermarketlaatikko (nykyään aivan jättimäiseksi paisutettu Prisma), mutta muuten kaikki keskustassa. Siis kaikki vaate- ja kenkäkauppa, ja myös vähänkään laajemman valikoiman ruokakauppa. Sokoksen tavaratalo oli voimissaan. Tämä siis oli kaukaista 80-lukua, jolloin mm. tavallisten lähiömarkettien valikoima ei ollut läheskään sitä mitä nykyään, Alkoja tasan yksi pitkäripainen virasto keskustassa, ja autoilun taso myös vielä aika kaukana nykyisestä. Joukkoliikenne ei kyllä toiminut häävisti silloinkaan, mutta taisi olla myös asiakkaiden vaatimustaso matalampi.
Samivi kirjoitti: ↑26.11.19 22:52
Kevyesti Suomen rumin ja masentavin kaupunki vielä 2000-luvun alussakin.
Matkailu avartaa. Suomen pikkukaupungit näyttävät kaikki samalta.