Taloforum.fi

[urbaanin keskustelun mekka] Suomen johtava rakentamisaiheinen valokuvaus- ja keskustelusivusto.

Mikä on Taloforum?

tekijänä bitterfly
#17998
Vesku kirjoitti:Tampereella vaan tupataan vastustaa kaikkea kehitystä. Viikonlopun Tamperelaisessa oli jo juttua, että jotkut ovat tunneliakin vastustaa ja perustaneet nettiaddressin :( Tietenkin perusteluna oli autoilun suosiminen. Eivät tietenkään ajatelleet, että yhtä tärkeätä on se, että saadaan hyvältä paikalta tilaa tehdä asutusta.
Tämä vastustaminen taitaa Suomessa olla aika tyypillistä. Pitäisi kierrättää porukkaa maailmalla, että osaisivat suhtautua positiivisesti parannuksiin. Tosin mitkään rantalomat ei hirveästi pollaa sivistä.

Kannattaa toisaalta muistaa, että ei niiden vastustajien määrä ole niin iso kuin miltä saattaa tuntua, vaan kyse on siitä, että kannattajat ovat yleensä hiljaa, kun vastustajat taas nostavat suuren mekkalan.
Viimeksi muokannut bitterfly, 16.03.08 22:22. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Avatar
tekijänä RV
#18004
Itse olisin kannattanut ennemmin sitä pilareilla korotettua väihtoehtoa, olisi varmaan ollut aika urbaani. Tosin on tunnelikin hyvä parannus. Ainoa, josta olisi liikenne-ennusteisiin vedoten huomautettavaa, on se, että niiden kolmansien kaistojen pitäisi olla normaaleja- eikä joukkoliikennekaistoja. Toinen huomautus tulee siitä, että se ruuhkauttavin tasoliittymä eli Nokian moottoritien liittymä pysyy liikennevaloliittymänä :evil:
tekijänä Sasu K
#18011
Vesku kirjoitti:Tampereella vaan tupataan vastustaa kaikkea kehitystä. Viikonlopun Tamperelaisessa oli jo juttua, että jotkut ovat tunneliakin vastustaa ja perustaneet nettiaddressin :( Tietenkin perusteluna oli autoilun suosiminen. Eivät tietenkään ajatelleet, että yhtä tärkeätä on se, että saadaan hyvältä paikalta tilaa tehdä asutusta.
Montakos allekirjoitusta siellä oli? Oliko peräti yhdeksän? Nyt on niin laaja kansanrintama liikkeellä, että taitaa olla parasta unohtaa koko tunnelihanke.

Paasikiven-Kekkosentien ympäristö on pitkälti sellainen kuin on, koska autoilua on tähän asti suosittu liikaa. Neljäkaistaiset valtaväylät halkovat alueita, jotka olisivat Suomen hienoimpiin kuuluvaa kaupunkikeskustan laajenemisaluetta. Laittamalla autot tunneliin saadaan maan pinta ihmisille ja kevyelle liikenteelle, vallataan se autoilta takaisin.

Tosiasiahan on, että Paasikiven-Kekkosentie ei sieltä mihinkään katoa, oli se maan päällä, koteloituna betonirakenteisiin tai tunnelissa. Tunnelivaihtoehto olisi kaupunkikuvallisesti ylivoimaisesti paras ja vähentäisi ruuhkia ja sitä kautta myös saasteita alueella. Liikennemääriä se tuskin varsinaisesti lisää verrattuna tien jättämiseen maan päälle, koska kyse ei ole uudesta tiestä.
tekijänä Sasu K
#18013
RV kirjoitti:Itse olisin kannattanut ennemmin sitä pilareilla korotettua väihtoehtoa, olisi varmaan ollut aika urbaani.
Vai sellaista betonihässäkkää meinaat tamperelaisille Näsijärven rantaan? Kannattaa käydä paikan päällä toteamassa, mitä sellainen tekisi esimerkiksi Särkänniemen ja Näsikallion maisemille.

No, tavallaanhan tuo jatkaisi tamperelaista rakennusperinnettä, joka on tuottanut kaupungin parhaille paikoille muun muassa valtateitä, teollisuushalleja, maankaatopaikkoja, jätevedenpuhdistamon ja turvevoimalan...

Lisäys: Vanhoja selatessa huomasin, että taidan jo toistaa itseäni, mutta ei voi ainakaan takin kääntämisestä syyttää...
tekijänä Vesku
#18014
Sasu Karjalainen kirjoitti: Montakos allekirjoitusta siellä oli? Oliko peräti yhdeksän? Nyt on niin laaja kansanrintama liikkeellä, että taitaa olla parasta unohtaa koko tunnelihanke.
Heh, joo taitaa onneksi enemmistö ymmärtää hankkeen hyvät puolet. Toivottavasti vaan ei tule mitään valitusrumbaa tämän hankkeen hidasteeksi.
tekijänä Vesku
#18015
Sasu Karjalainen kirjoitti: No, tavallaanhan tuo jatkaisi tamperelaista rakennusperinnettä, joka on tuottanut kaupungin parhaille paikoille muun muassa valtateitä, teollisuushalleja, maankaatopaikkoja, jätevedenpuhdistamon ja turvevoimalan...
Viittaat ilmeisesti ainakin ranta-alueisiin? On jotenkin jännä, että kaupungissa joka on kahden järven välissä on todella vähän asuinalueita rannoilla ja todella vähän asuntoja järvinäköaloin.
tekijänä Sasu K
#18020
Vesku kirjoitti: Viittaat ilmeisesti ainakin ranta-alueisiin? On jotenkin jännä, että kaupungissa joka on kahden järven välissä on todella vähän asuinalueita rannoilla ja todella vähän asuntoja järvinäköaloin.
Juuri ranta-alueita tarkoitan.

"Tampere, kaupunki kahden järven välissä". Miten se näkyy käytännössä? Järvien rannat on enimmäkseen varattu toiminnoille, jotka karkoittavat ihmiset pois. Jokunen puistoalue on, mutta nekin ovat enimmäkseen jonkinlaisessa valjussa välitilassa.
Avatar
tekijänä grendy
#21406
Jahas aika herättää tää topic taas henkiin!
Ranta-Tampellan suunnittelusta kilpailu

Tampere käynnistää kilpailun Ranta-Tampellan maankäytön suunnittelusta. Alueesta halutaan korkeatasoinen ja maisemallinen.

Tampereen kaupunki hakee aatekilpailulla ehdotuksia Ranta-Tampellan kaavoituksen pohjaksi. Kilpailusääntöjen mukaan Ranta-Tampellasta halutaan kaupunkikuvaan ja maisemaan sopiva korkeatasoinen asuinalue, jolla on oma identiteetti.

Alueelle suunnnitellaan paria tuhatta asuntoa noin 3500 asukkaalle. Myös elintarvikekaupalle ja esimerkiksi päiväkodille varataan tilaa. Projektiarkkitehti Juha Jaakolan mukaan sijainti järven rannalla tuo tehtävään haastetta.

- Tässä on kaksi toisiaan korvalle lyövää asiaa. On näköala järvelle pohjoiseen päin, ja toisaalta pohjoisesta puhaltavat kylmät tuulet. Niiltä tuulilta pitäisi pystyä suojautumaan, mutta toisaalta järveä pitäisi kyetä katsomaan. Kilpailijat joutuvat melkoisen tehtävänä eteen, kun pitää ratkaista tällainen kysymys, Jaakola huomauttaa.

Ranta-Tampellan korkeus olisi todennäköisesti saman luokkaa kuin Kanta-Tampellassa. Matalimmat rakennukset tulisivat lähelle järveä ja korkeimmat rautatien tuntumaan.

Tunneli sanoo viimeisen sanan

Ranta-Tampellan aatekilpailu etenee ripeästi. Kisaan voi hakea 20. marraskuuta asti, ja mukaan pääsevät neljä osallistujaa ratkaistaan joulukuun ensimmäisenä. Kisa alkaa joulukuun alussa seminaarilla, jossa osallistujille esitellään tehtävää.

Ehdotukset on jätettävä maaliskuun puolivälissä ja kilpailu ratkeaa ennen vappua. Valinnan tekee tuomaristo, jossa on Tampereen kaupungin ja YIT Rakennus Oy:n edustajia sekä riippumaton asiantuntijajäsen.

Asuinalueen toteutuminen riippuu kuitenkin rantaväylän pitkän tunnelin toteuttamisesta. Istuva kaupunginvaltuusto päätti viime vuonna jatkaa suunnittelua tunnelipohjalta, mutta uuden valtuuston kanta asiaan jää nähtäväksi.

Tunnelin rakentamisen alku venyisi joka tapauksessa pitkälle 2010-luvulle, ja tunnelin pitää olla pitkällä ennen kuin maan päällisen osan rakentaminen voi alkaa.
"Ranta-Tampellan korkeus olisi todennäköisesti saman luokkaa kuin Kanta-Tampellassa. Matalimmat rakennukset tulisivat lähelle järveä ja korkeimmat rautatien tuntumaan." Miksi lähdetään edes sanomaan tollasta samalla kuin vasta julistetaan idea-kilpailu?! Toi on selkeästi yhden arkkitehdin mielipide siitä ainoasta oikeasta tavasta kaavoittaa rantaan jota täällä on toteutettu tähän asti mutta mun mielestä kukaan ei estä tekemästä vaikka aivan päin vastoin. Edelleen, Lutakko! Eikö muutenkin jos miettis vähänkin loogisemmin niin rautatien vieressä melun takia pitäis olla matalampaa (vähemmän asukkaita) ja kauempana korkeampaa? Vai halutaanko korkeista taloista meluaidat että rannan matalien talojen asukkaat saa kuunnella lokkien ääniä ilman häirintää? ;)
Avatar
tekijänä grendy
#21583
Aamulehti kirjoitti:Valtio maksaa Rantaväylän tunnelista odotettua enemmän

Sopimus: Tampere sai sovittua että valtio maksaa kolmasosan, jos kulut eivät oleellisesti nouse

Tampereen Rantaväylän tunnelin rahoituksesta on syntymässä sopimus. Valtio lupaa maksaa tunnelin kuluista 33 prosenttia.

Tämänhetkisen kustannusarvion mukaan tunneli maksaa 140 miljoonaa euroa, joten valtion osuus on noin 46 miljoonaa.
Kattoa ei ole, mutta sopimus voidaan purkaa, jos kustannukset ovat "merkittävästi nousseet".
- Mikä on merkittävä tai oleellinen, riippuu silloisen valtuuston näkemyksestä, tunnelityöryhmän puheenjohtaja Pekka Paavola (Tamp.sit) kertoo.
- Valtio on alustavasti sitoutunut hankkeeseen tuolla osuudella. Yleensä näissä on aina prosenttiosuus. En halua spekuloida, liikenneministeriön liikennepolitiikan osaston ylijohtaja Juhani Tervala toteaa.

Sopimus on maanantaina kaupunginhallituksen käsittelyssä. Jos hallitus sen hyväksyy, lopullisen sinetin rahoitussopimukselle antaa valtuusto.
Jos sopimus hyväksytään, tarkoittaako tämä tunnelin varmistumista?
- Kyllä se hyvin pitkälle sitä tarkoittaa, pormestari Timo P. Nieminen (kok) toteaa.


Tulevien vuosien valtuustojen on vielä hyväksyttävä tunnelirahat budjetteihin.

Oma osuus lainaa

Tampere saa valtion tuen lisäksi rahaa kaavoituskorvauksista ja maanmyyntituloista noin 60 miljoonaa euroa. Yhteensä siis hieman yli sata miljoonaa euroa. Loppu rahoitetaan lainalla.

- Laskelma on tehty pahimman vaihtoehdon mukaan. Rakennusaikaiset korot on laskettu 4,5 prosentiksi. Vuonna 2015, kun projekti valmistuu, rahaa olisi mennyt 140 miljoonaa euroa ja lisäksi rakentamisen aikaisia korkoja 20 miljoonaa ja muita kuluja. Lopputulos on, että pahimmillaan pääomaa on kiinni 170 miljoonaa euroa, josta 40-70 miljoonaa on kaupungin osuus, rahoitusjohtaja Arto Vuojolainen selvittää.

Laskelma varautuu siihen, että kaupunki saa tuloja vasta, kun tunneli on valmis. Oletus kuitenkin on, että maanmyyntituloja saadaan jo rahoitusvaiheessa, ja että kaupungin osuus on lähempänä 40 miljoonaa. Meneillään ovat muun muassa kallioperämittaukset. Tilaajapäällikkö Risto Laaksosen mukaan selvityksiä esitellään joulukuussa. Tiesuunnitelma valmistunee ensi vuoden alussa. Lisäksi tehdään asemakaavoitusta sekä tunnelin että Ranta-Tampellan alueelle. Aikaisintaan tunnelia aletaan rakentaa 2011. Sopimuksen mukaan rakennuttaja on Tiehallinto.

Ranta-Tampellaa päästään rakentamaan tunnelin valmistuttua aikaisintaan 2015.

- Asuntoalueen rakentaminen alkaa käytännössä heti. En keksi syytä jarrutteluun, jos kaavat ja muut asiat ovat kunnossa. Alueella on varmasti kysyntää, kiinteistöpäällikkö Matti Rautaharkko YIT:stä toteaa.
Eli näyttäs siltä tällä hetkellä ainakin että tunneli olis ihan oikeesti tulossa. Aamulehti kysyi tulevilta valtuutetuilta kantaa tunneliin ja uudessa valtuustossa on 23 vastaan ja 30 puolesta.
tekijänä jusa-masa
#21584
Tekisi ihan hyvää Tampereen seudulle jos tunnelia alettaisiin rakentaa. Hyvänä puolena on se, että uudet kunnanvaltuustoon pääseet jotka sanoivat kyllä idealle sanoivat myös ettei rakenneta jos kulurakenne kasvaa liikaa eli rakennusyhtiöt voivat hiljaa pienessä mielessä ajatella haluavatko useaksi vuodeksi töitä vai etsivätkö jotain räpellettävää jostain muualta. Ratinan rannan kaavoitusta ja kuvia siitä odotellessa...
tekijänä zeizei
#21585
jusa-masa kirjoitti:Tekisi ihan hyvää Tampereen seudulle jos tunnelia alettaisiin rakentaa. Hyvänä puolena on se, että uudet kunnanvaltuustoon pääseet jotka sanoivat kyllä idealle sanoivat myös ettei rakenneta jos kulurakenne kasvaa liikaa eli rakennusyhtiöt voivat hiljaa pienessä mielessä ajatella haluavatko useaksi vuodeksi töitä vai etsivätkö jotain räpellettävää jostain muualta. Ratinan rannan kaavoitusta ja kuvia siitä odotellessa...
Niinpä. Taantuma on ihan hyvä asia julkiselle rakentamiselle, saadaan hieman halvemmalla näitä kunnallisia/valtion rakennusprojekteja. Kunpa musiikkitalonkin tarjouspyyntöjä oltaisiin vielä venytetty puolisen vuotta, olisi varmaan löytynyt hieman enemmän halukkaita rakentajia. :roll:

Edit. Nyt kun katsoin noita kuvia niin todellakin toivon että tuo tie menee tunneliin. Ranta kuuluu asuinkäyttöön, ei autotielle.
Avatar
tekijänä pks
#21595
zeizei kirjoitti:Nyt kun katsoin noita kuvia niin todellakin toivon että tuo tie menee tunneliin.
Vanhoja kuvia ei kannata liikaa katsella, kun kilpailun lopputulos on todennäköisesti jotain ihan muuta. Eiköhän kilpailuun saada kuitenkin monia hyviä vastauksia mistä sitten valita. Rantaa ei vissiin nykyisten suunnitelmien mukaan täytettäisikään ihan niin paljoa kuin mitä aiemmin oli suunniteltu, eli rakennusmaata tulisi vähemmän kuin mitä noiden aiempien hahmotelmien mukaan.

Kuulostaa hyvältä että kilpailuohjeissa ehdotetaan rantabulevardia ja lähijunaseisakkeen sijoittamista alueen kohdalle edes optiona. Olisi vissiin sitten Lempäälä-Nokia reitin junat, jotka tuossa pysähtyisi.
tekijänä Sasu K
#21596
Rantaväylän tunnelin vastustus on voimakkaassa kasvussa Tampereella.

Vastustusta perustellaan muun muassa seuraavasti (suluissa toim. huom.):

1) Maksaa liikaa ja vie rahat palveluilta.

2) Hanke hyödyttää rakennusyhtiö YIT:tä, joka "rahastaa kalliilla luksus-asunnoilla". (Tampereen kaupunki omistaa maapohjasta puolet ja kerää hyödyn maapohjan myynnistä ja niiden rakennusoikeuksista sekä kerää verotuloja syntyneestä taloudellisesta toiminnasta. Luksus-asuntoja tehdään ja myydään markkinataloudessa vain, jos niille on ostajia. Välillä tuntuu, että suuria rakennushankkeita vastustetaan ideologisista syistä eli "etteivät vain rakennusliikkeet hyötyisi". Samat rakennusliikkeet tosin työllistävät kymmeniä tuhansia rakennustyöntekijöitä, joita ollaan lähiaikoina siirtämässä työttömyyskortistoon...)

3) Tunneli on riski liikenneturvallisuudelle. (Tunneliin varataan mm. kolmannet kaistat ongelmatilanteita varten kumpaankin suuntaan, jotka eivät ole normaalisti käytössä.)

4) Tunneli ei paranna liikenteen sujuvuutta. (Hankkeeseen sisältyy eritasoliittymien rakentaminen tunnelin molempiin päihin ja samalla seitsemän liikennevaloliittymää poistuu. Liikenteen välityskyky paranee, kun läpiajoliikenne kulkee tunnelin kautta ja Santalahden ja Mustalahden välinen 2+2-kaistainen tie säilyy.)

5) Keskustan asukkaiden pääsy Kekkosentielle ja Paasikiventielle heikkenee. (Pitää jossain määrin paikkansa. Tunnelia ei kuitenkaan rakenneta ilman em. eritasoliittymiä ja keskustan yhdeksi pääväyläksi tulevaa Ratapihankatua ja siihen liittyviä liikennejärjestelyjä.)

6) Kaupungilla on pakkomielle keskustan täydennysrakentamisesta. (Rakennetaan uusia asuntoja lähelle palveluita ja työpaikkoja, kävelymatkan päähän Keskustorilta.)

7) Kaupunki haluaa tukkia keskustan ja sen liikenteen ja pakottaa ihmiset käyttämään joukkoliikennettä. (Tunneli parantaa nimenomaan itä-länsi-suuntaisen henkilöautoliikenteen sujuvuutta.)

Maanantaina 10.11.2008 on pormestarin tiedotustilaisuus tunnelihankkeesta. Mielenkiintoista kuulla mitä on tulossa. Arkkitehtikilpailu maankäytöstä käynnistettiin juuri, kuten tässä viestiketjussa on jo kerrottu.
Avatar
tekijänä grendy
#21601
Sasu Karjalainen kirjoitti:Rantaväylän tunnelin vastustus on voimakkaassa kasvussa Tampereella.

Vastustusta perustellaan muun muassa seuraavasti (suluissa toim. huom.):

1) Maksaa liikaa ja vie rahat palveluilta. Budjetissa on eritelty tarpeeksi erilleen hankkeet

2) Hanke hyödyttää rakennusyhtiö YIT:tä, joka "rahastaa kalliilla luksus-asunnoilla". (Tampereen kaupunki omistaa maapohjasta puolet ja kerää hyödyn maapohjan myynnistä ja niiden rakennusoikeuksista sekä kerää verotuloja syntyneestä taloudellisesta toiminnasta. Luksus-asuntoja tehdään ja myydään markkinataloudessa vain, jos niille on ostajia. Välillä tuntuu, että suuria rakennushankkeita vastustetaan ideologisista syistä eli "etteivät vain rakennusliikkeet hyötyisi". Samat rakennusliikkeet tosin työllistävät kymmeniä tuhansia rakennustyöntekijöitä, joita ollaan lähiaikoina siirtämässä työttömyyskortistoon...)Tietysti maan omistaja hyötyy! Eihän tolle paikalle voi yksinkertaisesti syntyä mitään halpaa asuntotuotantoa. Ihme "jos ei mulle niin ei noillekaan" -idealogiaa.

3) Tunneli on riski liikenneturvallisuudelle. (Tunneliin varataan mm. kolmannet kaistat ongelmatilanteita varten kumpaankin suuntaan, jotka eivät ole normaalisti käytössä.)Perinteinen...

4) Tunneli ei paranna liikenteen sujuvuutta. (Hankkeeseen sisältyy eritasoliittymien rakentaminen tunnelin molempiin päihin ja samalla seitsemän liikennevaloliittymää poistuu. Liikenteen välityskyky paranee, kun läpiajoliikenne kulkee tunnelin kautta ja Santalahden ja Mustalahden välinen 2+2-kaistainen tie säilyy.)No more comments

5) Keskustan asukkaiden pääsy Kekkosentielle ja Paasikiventielle heikkenee. (Pitää jossain määrin paikkansa. Tunnelia ei kuitenkaan rakenneta ilman em. eritasoliittymiä ja keskustan yhdeksi pääväyläksi tulevaa Ratapihankatua ja siihen liittyviä liikennejärjestelyjä.)Pitää hyväksyä että keskustasta ei "siitä vaan" pääse kaikille pääväylille. En määkään pääse Hatanpäältä sekunnissa rantatielle.

6) Kaupungilla on pakkomielle keskustan täydennysrakentamisesta. (Rakennetaan uusia asuntoja lähelle palveluita ja työpaikkoja, kävelymatkan päähän Keskustorilta.)Haha! Tähän kun näkis fiksun syyn etteikö täydennysrakentaminen olis kaikin puolin kannattavaa.

7) Kaupunki haluaa tukkia keskustan ja sen liikenteen ja pakottaa ihmiset käyttämään joukkoliikennettä. (Tunneli parantaa nimenomaan itä-länsi-suuntaisen henkilöautoliikenteen sujuvuutta.)Justjust.. Itä-länsi suuntainen liikenne ei taas liity mitenkään keskustan liikenteen sujuvuuteen

Maanantaina 10.11.2008 on pormestarin tiedotustilaisuus tunnelihankkeesta. Mielenkiintoista kuulla mitä on tulossa. Arkkitehtikilpailu maankäytöstä käynnistettiin juuri, kuten tässä viestiketjussa on jo kerrottu.
Jep.. Ihan sama mitä jengi sanoo mutta KAIKKI on positiivista mitä nykytilanteeseen verrataan. Onhan se hienoa ajella ja katsella Näsijärveä mutta jos maisemat on pyhitetty autotielle niin en oikeesti tajua miten kukaan voi vastustaa ideaa että maisemat tuodaan kaupunkilaisten käsille jotka eivät halua autoillessa niitä ihailla.
tekijänä Janne76
#21605
On kyllä tosiaan käsittämätöntä miksi tunnelia vastustetaan. Takuulla asialla ihmiset jotka ei tajua mitään asioista tai ihan huvikseen valittavat ja estävät kehitystä. Ainiin ja olen uus täällä... pitkään foorumia seurannut ja erittäin mielenkiintosta asiaa.
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
  • 6
  • 48