En nyt viitsi uutta ketjuakaan aloittaa, mutta järjestelyratapihan siirto Lempäälään on taas ollut tapetilla.
Lempäälän järjestelyratapiha osana Pirkanmaan logistiikan tulevaisuuskuvia https://pirkanmaa.mediafiles.fi/catalog ... reviewview
"Ilman läntisen ratayhteyden rakentamista ratapihan siirrolle ei ole logistisia perusteita" Hieman epäilyttää, tuleeko läntinen ratayhteys koskaan toteutumaan, koska se hyödyttäisi vain tavaraliikennettä. Sen kustannukset olisivat yli 600 milj. euroa eli melkein tuplasti Lahden oikoradan verran.
https://fi.wikipedia.org/wiki/Tampereen_oikorata Joissain yhteyksissä mainittu 850 milj. euron hintalappu järjestelyratapihan siirrolle, toisaalta on mainittu kaupungin ja muiden toimijoiden saavan vapautuvasta yli 2,25 miljoonan kem2:sta yli 900 miljoonaa euroa. Lisäksi, kun katsellaan tavaraliikennettä, nähdään että länteen ja pohjoiseen on ollut 29 tavarajunaa, Jyväskylään päin 24 tavarajunaa (päivässä vuoden 2015 tasolla) ja Jyväskylän suunta ei tietystikään hyödy läntisestä oikoradasta.
Minkä ihmeen takia järjestelyratapihaa ei voida siirtää Lempäälään, niin että se tukeutuisi päärataan. Jos läntinen oikorata joskus rakennetaan, se voidaan yhdistää Lempäälään järjestelyratapihaan. Kyllä järjestelyratapihan siirtoa täytyisi nyt lähteä edistämään jonkinlaisella valtion, Lempäälän ja Tampereen sopimuksella, josta kaikki hyötyisivät, koska tonttimaasta saataisiin niin paljon hyötyä irti pelkästään myynneistä. Puhumattakaan vuosittaisista verotuloista sekä valtiolle että kaupungille, sekä korttelikaupungin laajentumisen hyödyistä. Suurpiirteinen ehdotus alla, tosin jos täysin uusi järjestelyratapiha rakennetaan, ehkä se kannattaisi sijoittaa kerralla vielä kauemmas.
Tuo alue, jossa Viinikan järjestelyratapiha sijaitsee, on niin suuri (yli 200m x 1,5km) plus aikanaan, ehkä jo muutaman vuosikymmenen sisällä vapautuvat autoliikkeiden ja teollisuuslaitosten tontit, että tuolle alueelle on mahdollista tehdä Tammelan ja Tullin kokoinen asuinalue. Noin lähellä keskustaa se voitaisiin toteuttaa täysin korttelirakentamisena, ja näin ollen olla koti jopa 20 000 - 35 000 ihmiselle, aivan keskustan vieressä. Puhumme siis mahdollisesti suuremmasta väestömäärästä kuin Tammelassa ja Kalevassa yhteensä. Kyseessä on siis todellinen mahdollisuus laajentaa Tampereen kantakaupunkia, ja olla toistamatta Amurin ja Tammelan virheitä. Onko Tampereen kantakaupungilla edes muuta järjellistä, rakentamatonta, suuntaa laajentua jatkuvana kaupunkirakenteena, kunhan Viinikanlahtikin saadaan rakennettua? Jos rantakaupunki kaatuu, mielestäni tätä projektia pitäisi alkaa vielä määrätietoisemmin viemään eteenpäin. Tosin en näe varsinaisia esteitä sillekään, että kummatkin voisivat toteutua.