- 06.06.16 00:57
#82916
Hei kaikki talolaiset! Tämä on ensimmäinen viestini tälle foorumille, joten ainakin täällä päässä ollaan jännän äärellä...
Ennen luin foorumin Oulu-aiheisia ketjuja ehkä kerran kuukaudessa, sitten pikku hiljaa kerran viikossa ja tässä sitä nyt ollaan; ketjut tulee tsekattua nyt joka aamu. Kyseessä siis pahan luokan addiktio, johon yritän nyt siis hakea lievitystä tänne kirjoittamalla. Alle listaan nyt Oulun liikenteellisiä asioita, jotka ovat mieltäni viime aikoina askarruttaneet. Omia ajatuksiani selkiinnyttääkseni kehitin myös viisiportaisen tähtiin ja plus-merkkeihin perustuvan systeemin kuvaamaan sitä, kuinka tärkeänä(*) ja taloudellisesti mahdollisena (+) eri hankkeet näen.
Haluaisin, että te useat minua viisaammat kommentoisitte eri hankkeita ja kenties toisitte erilaisia näkökulmia niihin, omani kun pohjautuvat vahvaan MuTu:n ja pintapuoliseen aiheiden googlaamiseen. Toki myös muista kuin tässä luetelluista seudun hankkeista olisi mukava kuulla näkemyksiä.
1. Hailuodon silta: (*****/++++)
-Toteutuminen näillä näkymin jopa todennäköistä, koska laskelmat osoittavat selvät kustannussäästöt vrt. lauttaliikenteen jatkaminen. Epäilen vahvasti, että suhteellisen lyhyellä aikajänteellä sillan valmistumisen jälkeen Hailuodon kunta tulee liittymään Ouluun.
2. Pohjantien (4-tie) kolmannet kaistat: (****/++++)
-Vielä tilanne ei ole virallisilla mittareilla sietämätön, mutta tulee lähitulevaisuudessa olemaan. Keskustelun aiheena lähinnä se, mistä kolmekaistainen osuus alkaa ja mihin se päättyy. Lisäksi tarkoittaisi käsittääkseni uuden kevyenliikenteen sillan rakentamista joen yli.
3. Lähijunaliikenne: (****/++)
-0,5-1h välein kulkeva lähijunaliikenne Raahesta mahdollisesti jopa Haaparantaan asti. VR:n mukaan ei kannattava, mutta oma järki jotenkin taistelee vastaan. Vaatisi vahvaa seudullista (myös seutukuntarajoja ylittävää) yhteistyötä ja yhteistä tahtotilaa. Erityisesti radanvarsien kaavoittamiseen ja tiiviiseen rakennuttamiseen tulisi panostaa jo lähiaikoina Kempeleen "pelinavauksen" muikaisesti
Myös radanvarsikunnat Kainuun radan varresta mahdollista liittää lähijunaliikenteeseen, mutta mielestäni ensisijainen kokeilukohde olisi väli Raahe-Kemi. Toivottavasti toteutuu jos/kun lähjunaliikenteen tilaaminen tulevaisuudessa on mahdollista muiltakin kuin LVM:ltä.
4. Kaksoisraide Ouluun asti: (****/+++)
-Parantaisi lähijunaliikenteen edellytyksiä ja mahdollistaisi nopeamman liikenteen etelän suuntaan. Harmi ettei toteutunut jo nykyisen kaksoiraidepaketin mukana, mutta toivottavasti seuraavan 10-15 vuoden aikana. Toteutumisen edellytykset mielestäni hyvät, koska hankkeella olisi suhteellisen iso vaikusalue (Pohjois-Suomi)
5. Oulun meriväylän syventäminen/uudelleenlinjaaminen min. 12 metrin kulkusyvyyteen (****/++++)
-Mielestäni tärkeä investointi, joka mahdollistaa sataman ja sitä kautta liikenteen kasvun. Edelleen yksinkertaisen dominopalikkateoriani mukaan sysäisi liikkeelle uusia projekteja ja investointeja.
6. (Halpa)Lentoyhtiön HUB-asema Ouluun: (****/++)
-Syöttölennot pohjoisen suunnasta, runkoreitit isoihin Euroopan kaupunkeihin (lähinnä edullisemmille ns. kakkos-kolmoskentille). Nykyisillä realiteeteilla lähinnä utopiatasoinen ajatus, mutta mahdoollisuus kaapata osa maakuntien matkoista Helsinki-Vantaan nenän edestä kutkuttaa mieltä. Toki toteutuminen ei ole kiinni pelkästään Oulun seudun panoksesta, mutta airBalticin kanssa käydyt neuvottelut paljastavat, että ajatus ei ole aivan kuolleena syntynyt.
7. Pohjantien (4-tien) parannus välillä Oulu-Kemi: (***/+++)
-Nykyinen tilanne ei varmaankaan voi jatkua kovin pitkään. Tie tuntuu kovan liikenteen aikaan melkoisen turvattomalta ajaa ja ensimmäisenä ajatuksena Haukipudas-Kemin moottoritie välin ajaminen aiheuttaa lähinnä puistatuksia. Nykyisten suunnitelmien mukainen jatkuva ohituskaista olisi selvä parannus nykytilanteeseen, vaikka tällaisissa asiossa on toki helppo sortua ajattelemaan "miksei moottoritie koko matkalle"-tyylisesti. Todellisuudessa joku roti näissä valtion pääosin rahoittamisssa hankkeissa on kuitenkin pidettävä, muutenhan moottoriteitä vedettäisiin täysin mielipuolisesti muuallekkin kuin pääkaupunkiseudulle...
8. Poikkimaantien liikennejärjestelyt Mäntylän ympäristössä: (***/+++)
-Tulevaisuuden varma liikennesumppu, hoidettava joka tapauksessa. Rahaa on löydyttävä jos liikenne aiotaan saada kulkemaan
9. Bulevardikadut: (***/++)
-2+2 kaistaisia katuja leveällä keskivöhykkeellä (puustoa ja istutuksia, mahd. raitiovaunuliikenne). Omissa hahmotelmissani keskustassa esim. (Limingantie/Uusikatu, Rautatienkatu, Aleksanterinkatu, Kajaaninkatu,
Hallituskatu, Saarinstonkatu, Nummikatu, Puistokatu). Vaikutus kaupunkikuvaan suuri, lähinnä kaupungin imagoa nostattava asia. Vaatisi periaatepäätöksiä, jotta kaavoitusta ja tulevaa rakentamista voitaisiin ohjata tätä skenaariota mahdollistamaan.
10. Pikaraitiotieliikenne: (**/++)
-Risteilemään niille alueille, joihin lähijunaliikenne ei vaikuttaisi (Välivainio, Linnanmaa, Oulunsalo, Kaakkuri, Talvikangas, Hiukkavaara ja monet muut alueet näiden ja Keskustan välillä). Päätöksenä ja investointina kaupungilta valtaisa, mutta moderni raitiovaunuliikenne on todistettu toimivaksi (kannattavuus on vaikeammin määriteltävä asia). Toivottavasti ehdin tämän vielä nähdänennen kuin arkun kansi narahtaa viimeisen kerran. Paljon surkeammin ja lyhytnäköisemmin ei julkista liikennettä voi hoitaa, kuin se on Oulun seudulla tällä hetkellä hoidettu.
11. Kuusamontien (vt.20) 2+2-kaistaisen osan jatko Kiimingin Kirkonkylän ohitse: (**/++)
-Erinäisiä suunnitelmia ja selvityksiä on tehty niin Kiimingin kunnan kuin Oulun kaupungin taholta. Nykyisiä ruuhkapiikkejä varmasti tasoittaisi osatoteutus ainoastaan Jäälin ohitse, mutta tarve olisi aina Kiiminkijoen sillan yli asti. Tilanne ei kuitenkaan ole niin katastrofaalinen ja jatkuva, että asialle tultaisiin tekemään mitään ainakaan kymmenen vuoden sisällä.
12. Kempeleenlahden ylittävä silta: (**/+)
Aluksi ajoneuvoliikenne, varovainen optio myös raitioliikenteelle. Purkaisi osittain Kaakkurin seudun ruuhkia Pohjantiellä, mutta olisiko kuitenkaan vaikutuksiltaan panostuksen arvoinen? Nopeuttaisi kenties hieman keskustan ja lentokentän välistä yhteyttä (vaatisi suhteellisen joutuisan tielinjauksen tulevan sillan Oulunsalon päästä lentokentälle), mutta kuinka moni matkustajista on loppujen lopuksi menossa keskustaan?
13. Nuottasaaren ja Vihreäsaaren välinen silta: (*/++)
-Ilman satamaliikenteen merkittävää kasvua ei tule toteutumaan. Olisi pitkällä tähtäimellä yksi dominopalikka, joka tulisi mahdolliseksi ja tarpeelliseksi, jos satamaliikenne räjähtäisi kasvuun uuden syvemmän laivaväylän myötä.
VE 1 Rautatiesilta tehdasalueen kautta + ajoneuvoliikenteen silta Puistokadun jatkeeksi Hevossaareen ja siitä Hieta-/Vihreäsaareen
VE 2 Yhdistetty rautatie- ja ajoneuvoliikenteen silta jostain em. väliltä
molempien vaihtoehtojen toteuttaminen edellyttäisi mahdollisesti Johteensalmen syventämistä ja muokkaamista huviveneille soveltuvaksi (?)
14. Oulu- Koillismaa rautatie: (*/+)
-Nykyäänhän ei juuri uutta rautatietä rakenneta, joten toteutuminen on hyvin pitkässä kuusessa. On hyvin monen muun "kiikunkaakun"-rautatiehankkeen jälkeen "to do-listalla" melko kaukana kärjestä. Nousisiko puutavaraliikenne kiskoille ja tuleeko uusia kaivoksia isoine kuljetustarpeineen? Pelkällä henkilöliikenteellä ei ilmeisesti uusia rautatielinjauksia voida perustella, joten isoja kysymysmerkkejä on ilmassa tämän haaveen tiimoilta. Mahdollistaisi lähijunaliikenteen Kiimingin suunnasta, mutta taitaa jäädä minun elinaikanani näkemättä.
15. Uusi ajoneuvoliikenteen silta Oulujoen yli: (*/+)
-Kun pian valmistuva Poikkimaantien silta ei pysty enää välittämään tarpeeksi hyvin valtaisaksi kasvanutta Hiukkavaaran suunnan liikennettä, tarvitaan uusi silta ja uusia tielinjauksia Oulujoen yli. Seuraavaksi siltapaikaksi näkisin suunnilleen Poikkimaantien sillan ja Madekosken(?) sillan puolenvälin, jolloin sillat olisivat järkevillä paikoilla Oulun ympäri muodostuvien "kehäteiden" varsilla. Todella pitkässä kuusessa, oma kristallipalloni kertoo tapahtuvan +30 vuoden kuluttua.
16. Yhdystie Kellon ramppi-Välikylä: (*/+)
-Ylikiimingintien jatko Kelloon päin Kalimenkylän kautta. Karttaa tutkiessani huomasin tällaisen yhteystarpeen/-mahdollisuuden. Kuitenkin Plaana oy:llä teetetty selvitys osoitti, että ei vaikuttaisi liikenteeseen lähitulevaisuudessa juuri mitenkään. Ideana "ihan kiva", mutta vaatisi toteutuakseen teollisuuden, yritysten, palvelujen ja/tai ihmisten keskittymisen kyseisen tien varrelle. Ei tue seutukaavan pyrkimystä "sormimaiseen" yhyskuntarakenteeseen, jossa kaikki keskittyy keskustaan johtavien teiden varsille.
Jotain tärkeää jäi varmasti huomaamatta ja yllä oleva lista on vain väsyneen mieleni tuotos. Kommentoikaa, huomauttakaa asiavirheistä ja ennen kaikkea lisätkää jos jotain puuttuu!