Laniitti kirjoitti:Ainakin se Hämeenkyrön ohitustie oli aikanaan sen Tampereen pikaratikkahankkeen valtiontuen kanssa ns. kilpaileva hanke. Näistä ratikkahanke katsottiin kokonaisuutena tärkeämmäksi, vaikka molemmat hankkeet toki tärkeitä ovatkin. Tuskin aletaan näitä levennyksiä ainakaan vielä 5 vuoteen rakentamaan.
Ylipäätään en ymmärrä, että miksi sille Rantaväylälle edes tarvitsisi 3+3 kaistaa. Ei se läpikulkeva liikenne kuitenkaan ole sillä tiepätkällä niin iso. Ja sitten kun Hiedanranta ja Lielahti on valmis, silloin sinne kulkee pikaratikka, joka varmasti vähentää aivan riittävän paljon yksityisautoilua osuudella. Ennemmin kehätielle olisi tarve kolmansille lisäkaistoille, ensialkuun nyt vaikkapa siihen kolmostien ja Partolan liittymän välille.
Ennustettu liikennemäärä on kuitenkin pikaratikka mukanakin 69 000 Nokiantien itäpuolella, mikä on kunnioitettava luku ja mitä ei 2+2-kaistainen tie vedä. Rantaväylä on Tampereen pohjoinen kehätie, mikä usein unohdetaan. Selailin juuri Kangasalantien parannussuunnitelmia ja ne ulottuvat Teiskontielle, mikä vahvistaa tätä kehitystä samoin kuin Hämeenkyröön kulkevan tien suunniteltu liittymä Ylöjärventielle, tunneli ja Ylöjärventien parannus sekä jo olemassaoleva Kekkosentien-Teiskontien liittymä. Tampere muistuttaa hassusti Malmötä liikenteellisesti; on ulko- ja sisäkehä (Hervannantie). Parhaimmassa tapauksessa puolet liikenteestä suuntautuu keskustaan, ja näin ollen olettaen että tunnelin molemmissa päissä on kuusikaistainen osuus, se vetää hyvin tulevaisuudessakin. Joka tapauksessa Tampereen sisääntulotiet ovat todella surkeita Helsinkiin menevää päätä lukuunottamatta.
Kyllä, Läntisen kehän ja eteläisen sisääntulon sekä Itäisen kehän lisäkaistat ovat ykköstarve sisääntuloteiden jälkeen. Sitten on Marjamäki-Puskiainen-oikaisu ja Ylöjärventie. Loppujen lopuksi tunnelin ulkopuolella olevat lisäkaistat ovat varsin pieni menoerä, joka voidaan hyvin toteuttaa pohjoiskehällä Ylöjärventien parannuksen ohella. Teiskontielle tarvitsee vain rakentaa pari erkanemiskaistaa ja kevyt liittymä TAYSin kohdalle ja se on sitten siinä.
Sen sijaan ratikan suhteen ollaan Tampereella varsin optimistisia. Itse veikkaan, että aluksi avataan pikkuinen linja, tietenkin vilkkaimpaan keskustaan, ja sen perusteella (tietenkin liikenne keskustassa on hidasta maan päällä) tehdään johtopäätöksiä ja välissä nousee joku Noppa-juttu tyhjästä... Ratikasta saataisiin myös keskustassa sujuva rauhoittamalla Hämeenkatu kokonaan autoilta ja muuttamalla sen molemmin puolin kulkevat rinnakkaiset kadut yksisuuntaisiksi, jolloin kaikki liikenne mahtuu. En liiemmin pidä ratikoista, mutta tämä Tampereen malli on käsittääkseni kehittynyt suunnitelmissa yhä enemmän "pika"-sanan mukaiseksi, jolloin annan varovaisen kannatukseni, ja varauksettoman jos se todellakin toteutetaan aitona pikaraitiotienä aka kevytmetrona. Siinä tapauksessa lapio käteen ja Hervantaan kerralla ensi alkuun!
Maakuntakaavan perusteella Pirkanmaalla jt. ollaan Think Big-vaihteilla. Siitä minä pidän!