- 10.11.22 13:49
#105039
Nykyaikaisten nivellinja-autojen käyttömukavuutta voi itse kukin käydä testaamassa esimerkiksi Helsingin linjoilla 30 ja 40. On ne edelleen aika huvipuistokyytejä.
Järkevä kulkuväline tulee suoraan kaupunkirakenteesta ja asukastiheydestä. Mitä suurempi asukastiheys pysäkin ympärille saadaan, sitä raskaampi kulkuväline on tarkoituksenmukainen. Suomessa jostain syystä kaihdetaan kunnon kaupunkitehokkuuksia joten suurillakin kaupunkiseuduilla järkevä kulkuvälineen koko on lähinnä auto. Edes nivelbussille on harvassa paikat, jossa näin isoa kapasiteettia aidosti tarvitaan. Valtaosa Suomen bussiliikenteestä on jotain epämääräistä velvoiteostoliikennettä tyhjille penkeille, koska autolähiöihinkin katsotaan jostain syystä tarpeelliseksi tarjota edes jotain liikennettä autottomille. Ja niitä penkkejähän on, koska bussiliikenteen ostoliikenteen järjestämisessä on ihmeellinen pakkomielle istumapaikoille kaikille matkustajille.
Järkevää olisi rakentaa autottomien tarpeisiin autottomien ehdoilla toimivaa kompaktia kaupunkia jossa julkiselle liikenteelle olisi käyttöäkin. Toki vielä enemmän liikkumista kannattaa siirtää vielä lähemmäs jalankulkuetäisyydelle! Se on halpaa, miellyttävää ja tehokasta. Mutta metsäläisten Suomessa tämä on mahdoton ajatus. Meillähän on varaa maksaa tyhjien bussien kärräämisestä ympäri peltoja ikuisesti, ja miellyttävä liikkuminen on autoilijoiden yksinoikeus. Hyvinvointivaltio tai jotain.
Järkevä kulkuväline tulee suoraan kaupunkirakenteesta ja asukastiheydestä. Mitä suurempi asukastiheys pysäkin ympärille saadaan, sitä raskaampi kulkuväline on tarkoituksenmukainen. Suomessa jostain syystä kaihdetaan kunnon kaupunkitehokkuuksia joten suurillakin kaupunkiseuduilla järkevä kulkuvälineen koko on lähinnä auto. Edes nivelbussille on harvassa paikat, jossa näin isoa kapasiteettia aidosti tarvitaan. Valtaosa Suomen bussiliikenteestä on jotain epämääräistä velvoiteostoliikennettä tyhjille penkeille, koska autolähiöihinkin katsotaan jostain syystä tarpeelliseksi tarjota edes jotain liikennettä autottomille. Ja niitä penkkejähän on, koska bussiliikenteen ostoliikenteen järjestämisessä on ihmeellinen pakkomielle istumapaikoille kaikille matkustajille.
Järkevää olisi rakentaa autottomien tarpeisiin autottomien ehdoilla toimivaa kompaktia kaupunkia jossa julkiselle liikenteelle olisi käyttöäkin. Toki vielä enemmän liikkumista kannattaa siirtää vielä lähemmäs jalankulkuetäisyydelle! Se on halpaa, miellyttävää ja tehokasta. Mutta metsäläisten Suomessa tämä on mahdoton ajatus. Meillähän on varaa maksaa tyhjien bussien kärräämisestä ympäri peltoja ikuisesti, ja miellyttävä liikkuminen on autoilijoiden yksinoikeus. Hyvinvointivaltio tai jotain.