Taloforum.fi

[urbaanin keskustelun mekka] Suomen johtava rakentamisaiheinen valokuvaus- ja keskustelusivusto.

Mikä on Taloforum?

Avatar
tekijänä veka
#106600
tihku kirjoitti: 02.01.24 15:15 Halvin ja nopein vaihtoehto on harvoin paras, ja tuskin järkevin tapa kehittää kaupunkia ylipäänsä.

Tolkku huomauttaa, että VEA sössii Salmisaaren kehittämisen erittäinkin pitkäjänteisesti:
"Tekeillä olevassa Länsiväylän osayleiskaavassa, Salmisaareen on arvioitu voitavan rakentaa kodit 4500 - 5500 asukkaalle, minkä lisäksi toimitilaa tulisi 4500 - 5000 työpaikalle. Kerrosneliöinä rakentamista tulisi noin 400 000 neliötä, joka on euroina suuruusluokkaa puoli miljardia euroa. Helsingin kaupungin kassaan. Arviot ovat määrällisesti pikemminkin ala- kuin yläkanttiin."
https://tolkku.blogspot.com/2023/12/sat ... liian.html
Tolkku maalailee blogissaan niin isolla pensselillä, että hirvittää. Mukamas puolen miljardin menetys kaupungin kassaan, kun tuhotaan uusi Katajanokan kokoinen kaupunginosa, jos valitaan väärä tunnelilinjaus A. Hän vertaa kahta Salmisaaren skenaariota (Kantakaupunki ja Hillitty kasvu) Länsiväylän ympäristön suunnittelussa. Eroja vaihtoehtojen asukasmäärissä ei kuitenkaan aiheuta tunnelilinjaus, vaan meritäytöt ja rakennettavissa olevan maa-alan kasvu. Merta voidaan täyttää vaikka kuinka paljon kaikissa tunnelivaihtoehdoissa. Jopa joidenkin hellimä ajatus katumaisesta ratkaisusta Salmisaaressa (ja siis motarin eliminointi) toimisi epäilemättä kaikilla tunnelinjauksilla. Mutta eihän näitä ratkaisuja voida jäädä odottamaan. Satamatunneli on Helsingin tärkein liikennepäätös juuri nyt.
Kjk tykkää tästä
Avatar
tekijänä veka
#106610
Myös Jätkäsaari-seura on jättänyt mielipiteensä Länsisataman laajentamisen YVA-selostuksesta. Seura toteaa lausunnossaan, tiivistäen: "Hankkeen ympäristövaikutuksia tulisi arvioida tarkemmin erityisesti vaihtoehtojen A ja C osalta, joiden negatiiviset ympäristövaikutukset on arvioitu seuran näkökulmasta liian vähäisiksi."

Jätkäsaaren asukkaana en ole tyytyväinen Jätkäsaari-seuran lausuntoon. Seura ei ota selvästi kantaa minkään tunnelin linjausvaihtoehdon puolesta, vaan tyytyy lähinnä luettelemaan VEA:n ja VEC:n vaikutuksia puistoon. Lisäksi seura asettuu kannattamaan Helenin öljyluolien poistamista käytöstä (VEC ja VED).

Jätkäsaari-seuran tulisi kuitenkin kannanotoissaan keskittyä asioihin, jotka vaikuttavat Jätkäsaareen. Saaren asukkaiden kannalta tärkein asia hankkeessa on tunnelin valmistuminen mahdollisimman nopeasti. Toissijaista on mukulakirvelin, kirvelilattakoin ja liito-oravankin esiintymien vaarantuminen yms. Niihin löytyy aina ratkaisu. Kirvelilattakoi erityisesti on satunnainen tulokaslaji, joka on Suomessa harvinainen, mutta etelämpänä Euroopassa yleinen. Mukulakirvelin siemeniä löytyy kaupasta.

Jätkäsaarelaisten ei myöskään tarvitse kantaa huolta Lapinlahden puiston maisemasta rakentamisen aikana ja siellä toimivien mukavuusalueelle menosta. Niillä on omat äänekkäät puolustajansa. Jos VEA osoittautuu ainoaksi linjaukseksi, jolla tunneli saadaan käyttöön nopeasti, seuran tulisi tukea sitä.

YVA-selvityksen mukaan rakentamisen alustava kesto olisi vaihtoehdossa A 4 vuotta ja vaihtoehdoissa C ja D 11-15 vuotta.

https://kaupunginosat.fi/jatkasaari/mie ... stuksesta/
apollonkatu, Fyrr3, Skapadapuipui ja 2 muuta tykkää tästä
tekijänä tunppi
#106615
Kellosaaren voimalaitos oli viimeksi käytössä tällä viikolla, kun sähköstä oli hetkellisesti pulaa. Tuskin se enää 2030-luvulla on käytössä mutta en ole Heleniltä kuullut että laitosta suljettaisiin. Näin ollen öljyluola pysyy tarpeellisena vielä hetken. Alkaa näyttää siltä että tunneli tulee aikaisintaan 2030-luvun alussa.
Avatar
tekijänä arkkinikkari
#106616
Jos oltaisiin järkeviä, tunnelia ei tule koskaan, niin huono hyöty/kustannussuhde sillä on. Vaikka toki sen onkin väitetty olevan koko maan huoltovarmuudelle kriittinen infrastruktuurihanke...

Tunnelin rakentamisen siirtäminen hamaan tulevaisuuteen on hyvä alku koko hölmön idean kuoppaamiselle.
tekijänä Kjk
#106620
Aika erikoinen väite. Jollain tavalla satamaliikenne ja väestön liikkuminen pitää ratkaista. Vaikea nähdä miten tuo ratkaistaisiin ilman tunnelia. Infran hyötysuhdetta on aika vaikea arvioida. Infrahankkeet asioiden sujuvuuden kannalta korvaamattoman arvokkaita. Tunnelihan mahdollistaa monta muutakin asiaa. Mm. Keskustan kehittämisen. Hernesaarikin vääjäämättä lisää liikenñettä. Sähköautotkin tarvii teitä ja tunneleita. Se unohtuu usein keskusteluissa.
apollonkatu tykkää tästä
Avatar
tekijänä arkkinikkari
#106622
Satamaliikenne toimii ihan hyvin, ja jos meinaa tulevaisuudessa ruuhkautua liikaa niin laitetaan sataman portille liikennevalot tai hintaohjataan liikenne muihin satamiin. Mikään luonnonlaki ei sano että juuri Jätkäsaareen pitäisi tulla merkittävä määrä autolauttaliikennettä.

Sähköautot on kaupunkiympäristössä jokseenkin ihan yhtä huono idea kuin polttomoottoriauto. Ne ei ratkaise oikeastaan mitään ongelmaa.
hylje tykkää tästä
tekijänä VeniVidiVici
#106623
Toi satama on kyllä kieltämättä huonossa kohdassa rahtiliikennettä ajatellen. Mitäs porukka ajattelee mahdollisen, mutta epätodennäköisen Tallinna-tunnelin vaikuttavan tähän? Jotenkin tuntuu että tuollaisia päätöksiä ei ois järkevää tehdä ennen kun tuon hankkeen kohtalo selviää.
tekijänä hmikko
#106628
VeniVidiVici kirjoitti: 09.01.24 21:09 Toi satama on kyllä kieltämättä huonossa kohdassa rahtiliikennettä ajatellen. Mitäs porukka ajattelee mahdollisen, mutta epätodennäköisen Tallinna-tunnelin vaikuttavan tähän? Jotenkin tuntuu että tuollaisia päätöksiä ei ois järkevää tehdä ennen kun tuon hankkeen kohtalo selviää.
Voin selventää sen nyt: Tallinna-tunnelia ei tule.
Avatar
tekijänä veka
#106630
arkkinikkari kirjoitti: 09.01.24 19:31 Satamaliikenne toimii ihan hyvin, ja jos meinaa tulevaisuudessa ruuhkautua liikaa niin laitetaan sataman portille liikennevalot tai hintaohjataan liikenne muihin satamiin. Mikään luonnonlaki ei sano että juuri Jätkäsaareen pitäisi tulla merkittävä määrä autolauttaliikennettä.
Ei luonnonlaki, mutta melkein. Kaupunginvaltuusto päätti 2021, että autolauttaliikenne Tallinnaan keskitetään Länsisatamaan ja Tukholmaan menevä lauttaliikenne Katajanokalle. Sen mukaan nyt toimitaan.
Kjk tykkää tästä
Avatar
tekijänä hylje
#106631
Kjk kirjoitti: 09.01.24 17:11 Aika erikoinen väite. Jollain tavalla satamaliikenne ja väestön liikkuminen pitää ratkaista. Vaikea nähdä miten tuo ratkaistaisiin ilman tunnelia. Infran hyötysuhdetta on aika vaikea arvioida. Infrahankkeet asioiden sujuvuuden kannalta korvaamattoman arvokkaita. Tunnelihan mahdollistaa monta muutakin asiaa. Mm. Keskustan kehittämisen. Hernesaarikin vääjäämättä lisää liikenñettä. Sähköautotkin tarvii teitä ja tunneleita. Se unohtuu usein keskusteluissa.
Erikoisia väitteitä. Jätkäsaaressa on jo katuverkko. Laivaliikenne silloin tällöin ruuhkauttaa sen, mutta tukkoisuus on väliaikaista.

Ei se ole maailmanloppu jos autot on joskus jonossa. Jonottakaa rauhassa, kyllä eteenpäin pääsee tuota pikaa. Ja itseä erityisesti huolestuttaa satamatunnelin käyttäminen keppihevosena keskustatunnelille, joka olisi katastrofi keskustan kehittämiselle.
Avatar
tekijänä veka
#106634
^Eihän tuo noin ole. Kyseessä on nimenomaan Helsingin Satama Oy:n oma investointi, josta päättää osakeyhtiön hallitus. Kaupunki valitsee ainoana omistajana hallituksen jäsenet sekä päättää Sataman hakemasta suunnitteluvarauksesta ja myöhemmin kaavasta, mutta satamayhtiö tekee investointipäätökset itse. Kouluihin ja päiväkoteihin Satamaa ei voi verrata.
Kjk tykkää tästä
tekijänä Kjk
#106635
Juuri näin. Helsingin satama osakeyhtiö, jolla oma tase ja hallinto. Sataman omistaa Helsingin kaupunki. Ja satama varmaankin maksaa kaupungille tuloksestaan osinkoja. Mutta ei millään tavalla verrannollinen kouluihin tai päiväkoteihin. Verrannollinen vaikkapa lentokenttiä pyörittävään Finaviaan tai Heleniin.
tekijänä luenmuttenkirjoita
#106636
Ne tunneliin menevät rahat ovat aivan yhtälailla helsinkiläisten rahoja, oli maksajana kaupunki suoraan tai sitten kaupungin omistama yhtiö. Satama yhtiöitettiin joskus viime vuosikymmenellä, mutta ei se millään tavalla tee siitä jotenkin mystisesti kaupungista täysin erillistä toimijaa, eikä varsinkaan sen rahoista jonkun muun rahoja kuin kaupunkilaisten. EU:n ja Suomenkin lainsäädännöllisistä syistä näiden liiketoimintaa tekevien kaupungin laitosten on vain helpompaa toimia osakeyhtiöinä, mitään muuta periaatteellista eroa ei ole mihinkään muuhun kaupungin palveluihin, esimerkiksi niihin kouluihin.


Toinen kysymys on sitten onko tunneli järkevä investointi. Vaikea kyllä ymmärtää millä mittarilla se sitä olisi, eikä varsinkaan jos suuaukko jää Salmisaaren puolelle (Lauttasaaren sijasta), sitoen tuon nurkan kaupunkia lopullisesti kaupunkimoottoritieksi.
  • 1
  • 127
  • 128
  • 129
  • 130
  • 131
  • 132