Taloforum.fi

[urbaanin keskustelun mekka] Suomen johtava rakentamisaiheinen valokuvaus- ja keskustelusivusto.

Mikä on Taloforum?

tekijänä Domo
#106437
Noin törkeän ruman rakennuksen, kuin bunkkerin purkaminen olisi jo itsessään ympäristöteko. Hyvä että säilyttyäminen tai jatkokokehittäminen edes osittain ymmärretiin keskeytää. Rakennuspaikkana tontti ja siinä joskus tulevaisuudessa sijaitseva rakennus on yksi kaupunkiin saapuvien laivamatkustajien ensimmäisiä silmiinnäkyviä kiintopisteitä, joista ensivaikutelma kaupungista muodostuu. Rakennetussa ympäristössämme on ja on ollut paljon hyvää ja säilytettävän arvoista, ja nyt jo hävitettyä rakennuskantaa, onko tämä sitä vai säilytettävää?
Eeros, Kervolainen, genova tykkää tästä
tekijänä random
#106438
Jos Bunkkerin asia kiinnostaa kannattaa ainakin olla 20.11. Tanssin talolla.

"Tervetuloa Jätkäsaari-seuran syksyn tapahtumaan Tanssin taloon 20.11.2023.
Ohjelma
18.00 Jätkäsaaren alueesta vastaava projektijohtaja Tuomo Sipilä Helsingin kaupungilta kertoo, miten Jätkäsaari-kehittyy lähivuosina. Esillä varmaan mm. bunkkeriasia ja uimaranta- ja talviuintipaikkahankkeet
18.30 Esittelykierros Tanssin talossa
19.15 Jätkäsaari-seuran syyskokous"
Avatar
tekijänä Eeros
#106439
Jep ... Kovastikin vaikeata ymmärtää sellaisia "kauneusnäkemyksiä" (joita yllättävän paljon näkee sekä kuulee), että mikä tahansa betoniheppi, semuklöntti tai mokkotappi on suorastaan ihana kun se vain yltää mahdollisimman korkealle ynnä levittäytyy laajalle. Mauttomuuden aikakausi.

Ehkä estetiikkaa & taidettakin voisi opettaa insinöörin aluille enemmän jo koulussa?
Ei oltaisi vain "suuren" perään?

/Voin toki olla itse väärässä.../
apollonkatu tykkää tästä
Avatar
tekijänä MindW
#106440
Bunkkeri on hyvinkin esteettinen rakennus jo melko objektiivisestikin. Eri asia onko oman maun mukainen. Kauneus on katsojan silmässä, mutta itse ainakin pidän.
Pyöröovi, TurkuCubed, James ja 1 muuta tykkää tästä
Avatar
tekijänä veka
#106454
^Uusi parkkitalo tulee näkyvälle paikalle Atlantinkadun laidalla. Siksikin on mukavaa, että sen on suunnitellut ALA Arkkitehdit, jonka työnäyte Jätkässä on Saukonlaiturin pysäköintilaitos, myös isossa maailmassa huomattu onnistuminen. Firan tiedotteen mukaan ”Pysäköintilaitoksen julkisivumateriaali on keraamista sauvaa ja isokokoista reikätiiltä. Liiketilan julkisivuun tulee lasilankkua sekä kaareva viherseinä, joka kasvaa vaijereita pitkin.”

Havainnekuvan mukaan rima on nytkin korkealla. Mistään tusinatason laatikosta ei tosiaan ole kyse. ALA luottaa edelleen keraamisiin sauvoihin ulkoseinässä, mutta kuvan perusteella seinä on melkein musta. Saukonlaiturilla se on vaaleanruskea. Todellinen aikaan sopiva innovaatio on kuvassakin näkyvä vaijereita pitkin kiipeävä viherseinä.

Mutta. Myös Lidlin parkkitalo näytti havainnekuvassa jännittävältä ja taidokkaalta luomukselta. Livenä se näyttää helposti vain tummanruskealta massiiviselta möhkäleeltä, jonka julkisivuihin toivoisi enemmän elävyyttä. Nyt alkaa jo tuntua hyvältä, että naapuritalojen valmistuttua se piiloutuu paremmin niiden taakse. Toivottavasti ALAn tummanpuhuvan parkkitalon kanssa ei käy samalla tavalla. Täytyykö sen olla noin tumma? Erottuisiko tuo viherseinäkin paremmin jonkin muun väristä taustaa vasten?

Kuva
tekijänä TurskaT
#106464
Tumma tausta on haastava.
Tuo Lidlin parkkihalli seissyt jo useamman vuoden mutta aika kitukasvuisia ovat nuo köynnökset jotka pitäisi kiivetä sen kaakkois/eteläsivua pitkin.
Ajattelisin että tuo vihreä toimisi hienosti jos nuo istutukset saadaan kukoistamaan. Talvisin vihreä voi olla jopa mielenkiintoinen, kun hyvin vähän tuota väriä asuintaloista näkee. Näkisin että riippuu paljon siitä, kuinka materiaali heijastaa valoa
tekijänä TurskaT
#106465
Olin tosin käsittänyt että Lidlin hallin suunnittelusta vastannut inaro-arkkitehtitoimisto, jonka käsialaa myös samoan fale, oikein onnistunut kerrostalo
Avatar
tekijänä veka
#106524
Jätkäsaaren vesillä tapahtuu: Tänään Länsisatamaan lipui taas Nato-laivastoa, 177-metrinen "RFA Mounts Bay". Se on brittien Royal Navyn Auxiliary Bay -luokan maihinnousualus. Sekin tarvitsi viime metreilleen U-käännökseen ja pakittamiseen Hernesaaren laituriin kahden hinaajan apua.

RFA Mounts Bay on viettänyt Suomen vesillä puolitoista viikkoa ja osallistunut Freezing Winds 23 -harjoitukseen, joka on ensimmäinen Suomen Naton jäsenenä johtama merisotaharjoitus. Harjoituksessa on mukana yhteensä 30 taistelualusta, huolto- ja tukialuksia, kuljetusveneitä sekä rannikko- ja maajoukkoja. Harjoitus päättyy tänään. Merivoimien tiedotteen mukaan RFA Mounts Bay toteuttaa harjoituksen jälkeen maanantaihin saakka satamavierailun, johon liittyy myös Naton miinantorjuntaosasto SNMCMG1 (kuusi alusta).

Kuva
TurkuCubed, Tähtitorni tykkää tästä
Avatar
tekijänä veka
#106590
Alkaneen vuoden isoin kysymys Jätkäsaaressa ei ole Bunkkerin tilanteen selkeytyminen ja ehkä purkaminen tai Hyväntoivonpuiston valmistuminen vaan satamatunneli. Tunnelisuunnitelma on kaupungin päätöksentekojärjestelmässä edennyt jo ympäristövaikutusten arviointiselostuksen valmistumiseen ja sitä seuranneeseen lausuntovaiheeseen. Helsingin sataman teettämä YVA-selostus on peräti 563-sivuinen ja tiivistelmälläkin on mittaa noin 50 sivua. Liitteitä selostuksessa on lisäksi noin 300 sivua.

Tunnelin linjaukselle on jäljellä on kolme vaihtoehtoa: A, C ja D. Vähiten suosittu tällä haavaa on C, jossa A:n ja D:n pahimmat ongelmat (puiston myllääminen rakennusaikana ja Helenin öljyluolat).

VEA:ssa tunnelin suuaukko Salmisaaressa tulisi Ilmarisen talon taakse puiston laidalle, VED:ssä (ja VEC:sä) se olisi lännempänä Länsiväylän laidalla. Jätkäsaaren puoleisessa päässä tunnelin suuaukko ja liikennejärjestelyt ovat samanlaiset A:ssa ja D:ssä.

Maan alla tunnelivaihtoehdot kulkisivat eri reittiä. VED:ssä (ja VEC:ssä) tunnelin tieltä pitäisi purkaa ja siirtää toisaalle Helenin maanalaiset öljyluolat. Alustavan arvion mukaan tämä pidentäisi hanketta roimasti, ehkä jopa kuudella vuodella ja tulevan kalliiksi. Lisäksi työ Länsiväylän laidalla olisi hankalaa ja aiheuttaisi kustannusten lisäksi myös ruuhkia.

VEA:n (ja VEC:n) ongelma on kajoaminen Lapinlahden puistoon. Valmis tunneli veisi vain pienen palan puiston reunasta, kuten kuvasta näkee, mutta rakennusaikana puiston laitaa pitäisi myllätä enemmän. Lisäksi betonisen tunneliosuuden päälle ei voisi istuttaa isoja puita. Kuumin kysymys lienee muutaman puistoalueella majailevan otuksen kohtalo. Vanha tuttu eli liito-orava viihtyy myös Lapinlahden puistossa. Harvinaisempi tapaus on kirvelilattakoi, josta tunnetaan Suomessa ehkä vain kaksi esiintymää. Toinen niistä on Lapinlahden puistossa. Kirvelilattakoin isäntäkasvi on mukulakirveli. Ratkaisuksi on esitetty mukulakirvelin siirtoistutuksia puistossa.

Kun tunnelivaihtoehdot olivat vuosi sitten asukkaiden kommentoitavina, VED oli selvä suosikki. Silloin ei kuitenkaan tiedetty projektin venymisestä ehkä jopa kuudella lisävuodella, minkä öljyluolien siirtäminen toisaalle veisi. Alustavien arvioiden mukaan VEA on selvästi halvin ja nopeimmin toteutettavissa. Tilanteessa on aineksia isomman luokan vääntöön, joka on jo alkanut.

https://www.ymparisto.fi/fi/osallistu-j ... n-helsinki

Kuva

VEA, nyt ja tunnelin valmistuttuaKuva

VED, nyt ja tunnelin valmistuttuaKuva
tekijänä tihku
#106591
Halvin ja nopein vaihtoehto on harvoin paras, ja tuskin järkevin tapa kehittää kaupunkia ylipäänsä.

Tolkku huomauttaa, että VEA sössii Salmisaaren kehittämisen erittäinkin pitkäjänteisesti:
"Tekeillä olevassa Länsiväylän osayleiskaavassa, Salmisaareen on arvioitu voitavan rakentaa kodit 4500 - 5500 asukkaalle, minkä lisäksi toimitilaa tulisi 4500 - 5000 työpaikalle. Kerrosneliöinä rakentamista tulisi noin 400 000 neliötä, joka on euroina suuruusluokkaa puoli miljardia euroa. Helsingin kaupungin kassaan. Arviot ovat määrällisesti pikemminkin ala- kuin yläkanttiin."
https://tolkku.blogspot.com/2023/12/sat ... liian.html
tiiliskivi, TurskaT tykkää tästä
Avatar
tekijänä hylje
#106594
Helsinki ja silmitön autoiluvimma, nimeä ikonisempi yhdistelmä. Mutta tärkein asia, eli kävelykeskustan rakentaminen, takkuaa ihan pikkuasioissakin.
Avatar
tekijänä veka
#106595
Tiedotussota Jätkäsaaren satamatunnelin linjausvaihtoehdoista käy jo isoilla kierroksilla. Äänekkäimmin on liikkeellä puistossa toimintaa ja aktivismia pyörittävä Lapinlahden Lähde. Se onnistui jo torppaamaan puistoa uhanneen NREPin hotellirakennuksen. Nyt yritetään uutta torjuntavoittoa satamatunnelin kanssa. Tarkoitus on estää kaikenlainen kajoaminen puistoon.

Lähde on julkaissut pari näyttävää videopätkää nettiin. Rekkatunneli-videon (yli 4000 katselukertaa) esittämää kuvaa voi verrata Helsingin sataman teettämässä YVA-selvityksessä olevaan VEA-kuvaan.

https://twitter.com/LapinlahdenL/status ... 0074940417

https://lapinlahdenlahde.fi/uutiset/tun ... -ei-tanne/

kuva: Lapinlahden Lähde, elokapina ja VeriprikaatiKuva

kuva: Lapinlahden LähdeKuva

kuva: YVA-selvitys, VEAKuva
tekijänä tunppi
#106599
Ottamatta kantaa rekkatunneliin, niin mitenkähän tällä olisi vaikutusta Hernesaaren tulevaan liikenteeseen, tuskin sieltä kaikki sporalla pois liikkuu. Samaten Viking Linen laivojen siirtyminen Länsisatamaan, onnistuuko tuo siirto ilman tunnelia. Jos tunneli rakennetaan niin siihen olisi hyvä saada liittymä keskustatunneliin, kai se ennen v. 2050 kuitenkin lopulta nousee..
  • 1
  • 126
  • 127
  • 128
  • 129
  • 130
  • 132