Alkaneen vuoden isoin kysymys Jätkäsaaressa ei ole Bunkkerin tilanteen selkeytyminen ja ehkä purkaminen tai Hyväntoivonpuiston valmistuminen vaan satamatunneli. Tunnelisuunnitelma on kaupungin päätöksentekojärjestelmässä edennyt jo ympäristövaikutusten arviointiselostuksen valmistumiseen ja sitä seuranneeseen lausuntovaiheeseen. Helsingin sataman teettämä YVA-selostus on peräti 563-sivuinen ja tiivistelmälläkin on mittaa noin 50 sivua. Liitteitä selostuksessa on lisäksi noin 300 sivua.
Tunnelin linjaukselle on jäljellä on kolme vaihtoehtoa: A, C ja D. Vähiten suosittu tällä haavaa on C, jossa A:n ja D:n pahimmat ongelmat (puiston myllääminen rakennusaikana ja Helenin öljyluolat).
VEA:ssa tunnelin suuaukko Salmisaaressa tulisi Ilmarisen talon taakse puiston laidalle, VED:ssä (ja VEC:sä) se olisi lännempänä Länsiväylän laidalla. Jätkäsaaren puoleisessa päässä tunnelin suuaukko ja liikennejärjestelyt ovat samanlaiset A:ssa ja D:ssä.
Maan alla tunnelivaihtoehdot kulkisivat eri reittiä. VED:ssä (ja VEC:ssä) tunnelin tieltä pitäisi purkaa ja siirtää toisaalle Helenin maanalaiset öljyluolat. Alustavan arvion mukaan tämä pidentäisi hanketta roimasti, ehkä jopa kuudella vuodella ja tulevan kalliiksi. Lisäksi työ Länsiväylän laidalla olisi hankalaa ja aiheuttaisi kustannusten lisäksi myös ruuhkia.
VEA:n (ja VEC:n) ongelma on kajoaminen Lapinlahden puistoon. Valmis tunneli veisi vain pienen palan puiston reunasta, kuten kuvasta näkee, mutta rakennusaikana puiston laitaa pitäisi myllätä enemmän. Lisäksi betonisen tunneliosuuden päälle ei voisi istuttaa isoja puita. Kuumin kysymys lienee muutaman puistoalueella majailevan otuksen kohtalo. Vanha tuttu eli liito-orava viihtyy myös Lapinlahden puistossa. Harvinaisempi tapaus on kirvelilattakoi, josta tunnetaan Suomessa ehkä vain kaksi esiintymää. Toinen niistä on Lapinlahden puistossa. Kirvelilattakoin isäntäkasvi on mukulakirveli. Ratkaisuksi on esitetty mukulakirvelin siirtoistutuksia puistossa.
Kun tunnelivaihtoehdot olivat vuosi sitten asukkaiden kommentoitavina, VED oli selvä suosikki. Silloin ei kuitenkaan tiedetty projektin venymisestä ehkä jopa kuudella lisävuodella, minkä öljyluolien siirtäminen toisaalle veisi. Alustavien arvioiden mukaan VEA on selvästi halvin ja nopeimmin toteutettavissa. Tilanteessa on aineksia isomman luokan vääntöön, joka on jo alkanut.
https://www.ymparisto.fi/fi/osallistu-j ... n-helsinki
VEA, nyt ja tunnelin valmistuttua
VED, nyt ja tunnelin valmistuttua