Taloforum.fi

[urbaanin keskustelun mekka] Suomen johtava rakentamisaiheinen valokuvaus- ja keskustelusivusto.

Mikä on Taloforum?

Avatar
tekijänä veka
#106672
Nykyinen Bunkkeri on tarkoitus lanata pois tieltä, ja paikalle rakennetaan uusi uimahalli- ja liikuntarakennus kaupungin omana hankkeena, kuten tiedetään. Palaamatta enää lähemmäs kymmenen vuotta kestäneeseen sotkuiluun ja sähläämiseen SRV:n kanssa on iloittava järjen valon saapumisesta Bunkkerin tontille. Avoimeksi on kuitenkin jäänyt, mitä muuta uimahallin ym. liikuntatilojen lisäksi rakennukseen ehkä tulee ja kuka sen muun tekee. Kaupunki vai yritykset?

Nyt tähän saadaan vähän vastauksia. Kaupunki järjestää 8-9.2. "markkinavuoropuhelun" kiinnostuneille yrityksille. Siinä "tarkastellaan voimassa olevan asemakaavan mukaista ratkaisua, jossa asuinrakennusoikeus (20 500 k-m²) sijoittuu ns. ”jalustaosaan” toteutettavien liikunta-, uimahalli- ja palvelutilojen päälle." Siis samaan tapaan kuin SRV:n kanssa, mutta säästämättä vanhaa betonikolossia. Kaupunki haluaisi paikalle "kaupunkikuvallisesti laadukasta ja monipuolista asuntorakentamista, joka voidaan toteuttaa kokonaan omistus- tai osittain vuokra-asuntotuotantona. Osaan asuinrakennusoikeudesta voidaan tutkia myös huoneistohotelli- tai palveluasumisratkaisuja." Lisäksi vaihtoehtona on rakennusoikeuden sijoittaminen liikuntatilojen viereen. Ideointi ja suunnittelu lähtevät siis jotakuinkin nollatilanteesta: uimahalli ja liikuntatiloja on saatava, kaikki muu on auki.

https://tonttivahti-uutiskirje.hel.fi/a ... dd/1742944

Kuva
TurskaT tykkää tästä
tekijänä TurskaT
#106724
Näyttää siltä, että melkinlaiturin pysäköintilaitoksen rakennnustyöt ovat pyörähtäneet käyntiin. Tuo havainnekuva nousevasta parkkihallista lupaa hyvää. Kaavassa muistaakseni 800m2 liiketilaa kaavoitettu. Arvioissa rakennusaika taisi olla niin, että valmista olisi jo vuoden päästä
veka tykkää tästä
Avatar
tekijänä veka
#106732
Terminaali T1:n asemakaava hyväksyttiin tänään kymp-lautakunnan kokouksessa. Sen kyytipojaksi hyväksyttiin yksimielisesti kaunis toive:

”Lautakunta toivoo, että rakennussuunnittelua ohjataan niin, että rakennuksen liittyminen kaupunkitilaan luo mahdollisimman viihtyisää kävelijän ympäristöä. Lisäksi kasvillisuuden määrää kaupunkitilassa pyritään saamaan mahdollisimman suureksi.”

Iso ja tärkeä rakennus, iso päätös.
Fyrr3 tykkää tästä
Avatar
tekijänä veka
#106733
Lautakunnan eilisessä kokouksessa tehtiin kaksi muutakin Jätkäsaaren suurhankkeita koskevaa päätöstä. WasaGroup Oy (Kirjo-toimistotalo ym.) ja Royal Areena Oy (mailapelitorni, monitoimiareena ja hotelli+toimistotorni) saivat kaksi vuotta jatkoaikaa varauksilleen. Näistä mailapelitorni on pisimmällä. Sillä on jo rakennuslupa, ja tavoitteena on aloittaa rakentaminen tänä keväänä, kerrotaan.

Alkuperäiset suunnitteluvaraukset ovat kummassakin projektissa vuodelta 2017. Jatkoaikaa on myönnetty kahdesti, ja nyt saatu kolmas jatkoaika on siis voimassa vuoden 2025 loppuun.

Uhkaako näitä hankkeita Bunkkerin kohtalo: jatkoaikakierre ja lopulta kuivahtaminen ja lähtöruutuun palaaminen? Kokouksen asiakirjoista ei löydy vastausta kysymykseen. Kesällä ollaan jo vähän viisaampia ja tiedetään, saivatko mailapeliaktivistit Royal Sport Tower -urheilukeskuksensa rakenteille.
Fyrr3 tykkää tästä
tekijänä heikkij
#106740
Rekkaliikenne siis loppuvuodesta 2024 kaksi vuotta eteenpäin kulkee Crusellinsillallan kautta. Sitä on varmasti kiva katsella uuden terassitalon terasseilta
tekijänä tunppi
#106747
Jätkäsaareen olisi tulossa vielä kolme hotellia. Saas nähdä tulevatko sittenkään.
Mailapelitornilta taisi puuttua vielä suurin osa rahoituksesta joten tuskin alkaa ennen vuotta 2025 jos silloinkaan.
tekijänä random
#106748
TurskaT kirjoitti: 09.02.24 08:19 Näyttää siltä, että melkinlaiturin pysäköintilaitoksen rakennnustyöt ovat pyörähtäneet käyntiin. Tuo havainnekuva nousevasta parkkihallista lupaa hyvää. Kaavassa muistaakseni 800m2 liiketilaa kaavoitettu. Arvioissa rakennusaika taisi olla niin, että valmista olisi jo vuoden päästä
Itse katsoin että liiketilaa tuossa parkkitalossa oli 170m2, ja toisen pään asuntaloissa 400m2 ja 600m2.
TurskaT tykkää tästä
tekijänä heikkij
#106752
veka kirjoitti: 18.02.24 10:28
heikkij kirjoitti: 17.02.24 09:03 Rekkaliikenne siis loppuvuodesta 2024 kaksi vuotta eteenpäin kulkee Crusellinsillallan kautta. Sitä on varmasti kiva katsella uuden terassitalon terasseilta
Onko tämä tietoa vai arvailua?

https://www.helsinginuutiset.fi/paikalliset/6372019
No laskin vain yhteen yksi plus yksi:

"(Jätkäsaarenlaituri ja Jätkäsaaren kannaksen silta) urakan valmistelu on alkamassa, ja työt on tavoitteena saada käyntiin loppusyksystä 2024. Urakka kestää arviolta noin kaksi vuotta. Urakan tarkemmasta aloitusajankohdasta ja työnaikaisista liikennejärjestelymuutoksista tiedotetaan erikseen"

"(Crusellin sillan) korjaustyöt on tavoitteena aloittaa keväällä 2024, ja ne tahdistetaan siten, ettei niissä ole päällekkäisyyksiä Jätkäsaarenlaiturin ja Jätkäsaaren kannaksen sillan työmaan kanssa."
tekijänä random
#106754
Muutama huomio rakennusaikatauluista

ATT:n kohteita paljon vuodella 2024 Melkinlaiturin alueella, toivottavasti lähtevät käyntiin. Ja hienoa jos kaupunki saa näitä liikkeelle, kun muu junnaa.

Kotihelmen tontilla näyttisi aloittavan "Varte ja Suomen keskuskodit". Tarkoittaakohan tämä sitä että Kotihelmen asunto-osuuskunta on nyt sitten kuopattu?

Rakennustehon asuntoreformikorttelin kohteet on taas merkitty tälle vuodelle. En oikein jaksa uskoa että lähteävät valmistumaan, mutta voisivatko edes teoreettisesti lähteä samaan aikaan kun parkkihallia rakennetaan? Saati sitten että tuossa ajetaisiin vielä suunnitellusti raitioliikennettä.
Avatar
tekijänä veka
#106755
heikkij kirjoitti: 18.02.24 13:20 No laskin vain yhteen yksi plus yksi:

"(Jätkäsaarenlaituri ja Jätkäsaaren kannaksen silta) urakan valmistelu on alkamassa, ja työt on tavoitteena saada käyntiin loppusyksystä 2024. Urakka kestää arviolta noin kaksi vuotta. Urakan tarkemmasta aloitusajankohdasta ja työnaikaisista liikennejärjestelymuutoksista tiedotetaan erikseen"

"(Crusellin sillan) korjaustyöt on tavoitteena aloittaa keväällä 2024, ja ne tahdistetaan siten, ettei niissä ole päällekkäisyyksiä Jätkäsaarenlaiturin ja Jätkäsaaren kannaksen sillan työmaan kanssa."
Kun kuulin ekaa kertaa sillan tulevasta remontista, aloin itsekin hätäillä rekkaliikenteen ajoreiteistä. Minkä kumman syyn takia tätä remppaa ei voitu siirtää muutamalla vuodella, kunnes satamatunneli on valmis?

Rekat Crusellin sillalle tarkoittaisi rekkaliikenteen siirtymistä saaren isoille asuinkaduille, Länsisatamankadulle ja Atlantinkadulle. Eihän siitä mitään tulisi. Lasten koulumatkat ja asukkaiden kauppareissut kulkevat näiden katujen yli.

Tämän takia ryhdytään nyt tekemään hankalan tuntuisia väliaikaisia siltoja kaikille ajoneuvoille - oma pengersilta autoille, omat tilapäiset sillat ratikoille ja kevyelle liikenteelle - jotta vaikutukset ajoreitteihin ja liikenteen sujumiseen olisivat mahdollisimman vähäiset. Kuinka hyvin tämä pelittää käytännössä, nähdään sitten.

Linkin takana on kaupungin tiedote hankkeesta marraskuun lopulta.

https://www.hel.fi/fi/uutiset/jatkasaar ... uonna-2024

Kuva
tekijänä Kjk
#106758
random kirjoitti: 19.02.24 07:35 Muutama huomio rakennusaikatauluista

ATT:n kohteita paljon vuodella 2024 Melkinlaiturin alueella, toivottavasti lähtevät käyntiin. Ja hienoa jos kaupunki saa näitä liikkeelle, kun muu junnaa.

Kotihelmen tontilla näyttisi aloittavan "Varte ja Suomen keskuskodit". Tarkoittaakohan tämä sitä että Kotihelmen asunto-osuuskunta on nyt sitten kuopattu?

Rakennustehon asuntoreformikorttelin kohteet on taas merkitty tälle vuodelle. En oikein jaksa uskoa että lähteävät valmistumaan, mutta voisivatko edes teoreettisesti lähteä samaan aikaan kun parkkihallia rakennetaan? Saati sitten että tuossa ajetaisiin vielä suunnitellusti raitioliikennettä.
Asunto Oy on edelleen Kotihelmi, mutta projekti nyt Keskuskodit alla. Olisikohan suunnitelmat laitettu uusiksi viime vuosien hullunmyllyn takia. Toivottavasti saavat liikkeelle pian.
https://keskuskodit.fi/kotihelmi/
  • 1
  • 128
  • 129
  • 130
  • 131
  • 132