Tel Aviv – Jerusalem rautatie
Israel on viime vuosina kehittänyt infrastruktuuriaan nopealla tahdilla. Vanhoja kapeita valtateitä on päivitetty nykypäivän vaatimusten mukaisesti ja samalla uusia moottoriteitä on rakennettu yhdistämään kaupunkeja. Samanaikaisesti rautatieverkostoa on rakennettu väestön kasvaviin tarpeisiin.
Tämän hetken merkittävin rautatieprojekti on Tel Avivin ja Jerusalemin yhdistävä pikajunayhteys, joka Ben Gurionin lentokentän kautta kulkiessaan pudottaa matka-ajan kaupunkien välillä noin puoleen tuntiin. Nykyisin matka Jerusalemista Tel Aviviin vie noin tunnin. Uudelle reitille on tunnusomaista lukuisat pitkät tunnelit, jotka halkovat korkeita vuoria ja korkeat sillat, jotka ylittävät syviä laaksoja. Jerusalemiin tultaessa rautatie ylittää viimeisenä Jerusalem-metsän ja Sorek-virran ennen junan saapumista Jerusalemin keskustaan, jossa uusi rautatieasema tulee sijaitsemaan noin 80 metrin syvyydessä maanpinnan alla. Siltojen ja tunneleiden rakentaminen on vienyt vuosia niiden haasteellisen rakennusympäristön takia, mutta lopputulos on jälleen yksi insinöörityön taidonnäytteistä.
Hakehila 2/2016
Israelin nopea väestönkasvu tekee maan asuttamisesta haasteellista maan pienen pinta-alan vuoksi. Israel on kapeimmalta kohdaltaan vain 15 kilometrin levyinen ja maan pinta-alasta noin 60 prosenttia on Negevin autiomaata. Kaikki toimenpiteet Negevin asuttamisesta maan metsittämiseen ja veden riittävyyteen vaativat spesiaalia erityisosaamista. Israel on saavuttanut kansainvälisesti johtavan aseman maaperän elinvoimaisuuden säilyttämisessä. Tämänhetkisissä projekteissa yritetään vähentää maaeroosiota Negevissä sekä parantaa ja ylläpitää maaperänlaatua sisämaan laaksoissa. Keren Kajemet Leisrael on istuttanut maahan yli 240 miljoonaa puuta palauttaakseen alueelle ekologisen tasapainon. Kokemustensa ja osaamisensa ansiosta Israelilla on ainutlaatuista kykyä ratkaista vaikeita ympäristöongelmia maailmanlaajuisesti.
Tekstilähteet:
Hakehila 2/2016
http://www.kkl.fi/keren-kajemet/toimint ... tasapaino/
Kuvalähteet:
www. Israelandstuff.com
http://www.timesofisrael.com/ahead-of-j ... -on-track/
..............................