Taloforum.fi

[urbaanin keskustelun mekka] Suomen johtava rakentamisaiheinen valokuvaus- ja keskustelusivusto.

Mikä on Taloforum?

Talon aulassa voit esitellä omia kuvia rakennuksista, kaupungeista ja muista urbaaniin teemaan liittyvistä kohteista. Esittele kotikaupunkisi tai kommentoi muiden kuvia. HUOM! Kuvat ovat tekijänoikeuslain suojaamia, eikä kuvien kopiointi ole sallittua ilman kuvaajan lupaa!
Avatar
tekijänä Iggy.P
#15820
Harmaa on oikeastaan maltillisesti käytettynä ihan hyväkin väri (onko se väri ollenkaan?). Mutta kuten niin usein, sitä on aivan liian paljon, ja aivan liian hallitsevissa rakennuksissa. En tiedä tosin poikkeaako Oulu jotenkin erityisen harmaana muista Suomen kaupungeista. Maalisudilla saisi kuitenkin ihmeitä aikaan.

Kirjasto ja teatteri ovat niitä rakennuksia joissa harmaus on tärkeä osa arkkitehtuuria.
Kuva


Keskustan näkymiä Klubitalon ja Vakuutustornin ohella hallitseva Yhdystorni on samaan tapaan tarkoitettu harmaaksi kuten kirjasto ja teatterikin. Tätä voisi kylläkin edellisistä poiketen hieman piristää väreillä.
Kuva




Rakennus on nykyisellään melkoisen brutalistinen.
Kuva





Alkuperäisyys ei muuttuisi maalaamisella peruuttamattomasti.
Kuva





Vuonna 2000 Helsingissä kuollut arkkitehti Veikko Malmio suunnitteli tämän Oulun maamerkin. Se valmistui vuonna 1958.
Kuva
Avatar
tekijänä Kantti
#15828
Kävin marraskuun lopussa Oulussa jossa - toisin kuin Turun vesisateessa - oli talvinen tunnelma. Sen verran mitä Oulun katuja mittailin (siis aivan pienellä keskustan alueella kauppahallin tuntumassa) ei Oulu hassummalta omissa silmissä näyttänyt vaikka Iggy sieltä kaikki kauneusvirheet, mokat ja puutteet on esiin kaivanutkin. Onhan Oulussa risaisuutensa mutta hienoja rakennuksiakin osuu helposti eteen keskustan alueella ainakin. Erityisesti pisti silmään cooz'in jokin aika sitten kuvaama Seurahuone iltavalaistuksessa
http://puolukka.kuvat.fi/kuvat/oulu/seu ... medium.jpg
joka näytti aivan kruununjalokiveltä puhtaan lumen valkaisemassa maisemassa. Ehkä liikuin juuri sillä alueella jossa kaikki Oulun vanhat hienot talot ovat?

Tämän Kiikelinsaaren uudehkot rakennukset herättivät myös huomiota laadukkuuden vaikutelmallaan ja siksi että kohosivat suoraan merestä. Erikoinen ja hyvän näköinen ratkaisu jollaisia ei Suomessa juuri vastaan tule!

Pakko oli itsenikin ottaa muutama kuva.

Kuva

Kuva

Kuva

Kuva

Kuva

Kuva

Lopuksi vanha jaala makasiinien edessä.

Kuva

Tuon Oulu laivan muistan takuulla nähneeni joskus Turussa tuollaisena kuin se tuossa kuvassa on,

http://i79.photobucket.com/albums/j154/ ... laiva2.jpg

koska se on ajautunut armeijan harmaisiin?
Avatar
tekijänä Iggy.P
#15887
Kantti kirjoitti:Kävin marraskuun lopussa Oulussa jossa - toisin kuin Turun vesisateessa - oli talvinen tunnelma. Sen verran mitä Oulun katuja mittailin (siis aivan pienellä keskustan alueella kauppahallin tuntumassa) ei Oulu hassummalta omissa silmissä näyttänyt
Mukava kuulla että Oulusta jäi hyvä vaikutelma. Varsinkin suomalaisten kaupunkien kokeminen on usein paljolti kiinni ajoituksesta mihin vuodenaikaan sattuu vierailemaan. Valkoinen maa oli varmasti piristävä vesisateen jälkeen. Tosin lumet ovat sittemmin sulaneet...
Ehkä liikuin juuri sillä alueella jossa kaikki Oulun vanhat hienot talot ovat?
Luultavasti. Oulu on rakentunut sikäli ovelasti että kaupungin vanhin osa, jossa valtaosa vanhimmista rakennuksista sijaitsee, on aivan ruutukaavan luoteiskulmassa. Siellä Oulu on parhaimmillaan. Tämän lisäksi jugend-aikakauden kivitaloja on jonkin verran Rotuaarin ympäristössä.

Oulussa kävijöille voi hyvänä yleisneuvona sanoa sen että kannattaa hakeutua keskustan pohjoisosiin ja Tuiran silloille, mitä etelämmäs menee sen hirveämmäksi kaupunkirakenne muuttuu...

Torin ja kirkon muodostama akseli on parasta Oulua.
Kuva
Viimeksi muokannut Iggy.P, 25.12.07 10:01. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
tekijänä Mystic man
#15964
Onko Iggy tai kukaan muu oululainen ottanu kuvia rajavillen asuin alueesta? ja onko missä vaiheessa menossa?..
Avatar
tekijänä Iggy.P
#15982
Mystic man kirjoitti:Onko Iggy tai kukaan muu oululainen ottanu kuvia rajavillen asuin alueesta? ja onko missä vaiheessa menossa?..
Ei ole tullut kuvattua siellä. Rakennustyöt ovat käynnissä. Taitaa kolme rakennusta olla jo pystyssä alueen pohjoisosassa. Formulacenter meni juuri kiinni ja puretaan, joten rakentamisen valmistelut myös sillä kohdalla ovat alkamassa.
Avatar
tekijänä Iggy.P
#16037
Kuusiluodon puutaloalue

Seuraavissa kuvissa esiintyvä puutalokortteli on pieni ja sympaattinen alue Oulun ruutukaava-alueen länsireunalla. Osa kadonnutta vanhaa Oulua.

Kuva




Kuva





Kuva





Kuva




Oulun keskusta rakentui aikoinaan pohjoisesta etelään, jolloin arvokkain osa kaupungista oli rikkaiden asuttama pohjoinen. Eteläisissä kortteleissa elettiin kuin villissä lännessä. Laitonta viinaa ja tappeluita. Autoista päätellen talot kelpaavat nykyään rikkaammillekin. Todellista kierrätystä!
Kuva




Kuva







Kuva







Kuva







Kuva







Kuva





Tähän lienee rakennettu parveke jälkikäteen?
Kuva






Kuva
Viimeksi muokannut Iggy.P, 29.12.07 15:45. Yhteensä muokattu 3 kertaa.
Avatar
tekijänä Kantti
#16038
Iggy.P kirjoitti:Museokortteli

Kaikkia uuden rakentamisen tieltä raivattuja puutaloja ei hävitetty. Jonkin verran niitä siirrettiin Pikisaareen ja Museokortteliin. Seuraavissa kuvissa esiintyvä Museokortteli on pieni ja sympaattinen puutaloalue Oulun ruutukaava-alueen länsireunalla. Tämä kokonaisuus on arvokas siinä mielessä että vaikka talot eivät ole alkuperäisillä paikoillaan, ja vaikka ne eivät ole komeimpien kartanoiden veroisia arkkitehtuuriltaan, ne ovat kuitenkin aitoja. Osa kadonnutta vanhaa Oulua.
Sympaattisen näköistä aluetta. Tuon kuvan talo, http://i79.photobucket.com/albums/j154/ ... teli11.jpg lienee laudoitettu ulkopuolelta uudelleen jossa yhteydessä vintti on otettu asuinkäyttöön ja rakennettu katolle lyhty johon parveke sitten on tehty? Ehkä lyhty on ollut olemassa jo ennen remppaa ja siinä on sijainnut vinttiä valaiseva ikkuna!?

Vanhat puutalot ovat viimeisen 20 vuoden aikana kokeneet valtavan arvon nousun massaelementtikerrostalojen peilikuvana asumismuodon osalta, joka näkyy puutalo-osakkeiden hinnassa. Eivät kuvasta enää halpaa asumista vaan tietynlaista vaihtoehto kaupunki-asumista ja pyrkimystä pois luotaan työntävistä betonilähiöistä, kerrostaloista joissa ihmiset eivät tunne naapureitaan. Matalaa ihmisenkokoista asumista jossa on viihtyisä iso piha asukkaille ja jonne aurinkokin yltää paistamaan kunnolla. Pienillä lapsilla turvallinen ympäristö kasvaa.

Vertauksena vaikka kuva eräältä pihalta Turussa, eipä tuolla ole paljoa tarjottavaa lapsiperheille, eikä mikään olohuoneen jatke kenellekään. Ei ihme että lapsiperheet muuttavat lähiöihin jo ympäristönkin vuoksi :!:
Kuva
Avatar
tekijänä Iggy.P
#16040
Tuo sinun kertomasi on oikeastaan juuri se perinteinen käsitys asiasta, joka osaltaan on syyllinen yhdyskuntarakenteen hajautumiseen. Itse en keskustassa asuvana lapsiperheellisenä tunnusta tuota oppia.
Kerrostalon voi kyllä kokea ihan miten haluaa, mutta minulle se ei edusta luotaantyöntävyyttä vaan avaria maisemia, valoisia asuntoja ja käytännöllisyyttä. Se ettei kerrostaloissa olla aina niin läheisiä naapureiden kanssa voi olla myös etu ja eihän mikään estä tutustumasta.

Todellisuudessa se mikä tekee kaupungista turvattoman lapsille ovat autot. Kaikissa Suomen kaupungeissa on aivan keskustoissakin sellaisia kaupunginosia, jotka voisi muuttaa kokonaan kevyeen liikenteeseen perustuviksi. Muista osista keskustoja autoilta voisi sulkea vaikkapa joka toisen kadun, kaupungin elämä ei siitä juurikaan kärsisi. Todellinen kaupunkien väestörakenteellinen muutos tapahtuisi pikkuhiljaa kun yhä useammat lapsiperheet muuttaisivat nykyistä keskeisimmille paikoille. Nykyisin keskustoissa asuu lähes pelkästään nuoria aikuisia ja vanhuksia. Ikärakenteesta on muodostunut hyvin erikoinen. Joukkoliikenteestä muodostuisi ensisijainen liikkumismuoto ja kaupunkimaisesti rakennetut alueet kasvaisivat. Jo tällähetkellä suomalaisten kaupunkien keskusta-alueilla on hyvin tarjolla leikkikenttiä ja muita toimintoja lapsiperheille, joten tuskin mikään muu estää enää lapsiperheitä muuttamasta suuremmissa määrin keskeisemmille paikoille kuin kävelykatujen puute.

Tässä meidän korttelissamme on vain vähän varsinaisia piha-alueita (parkkipaikkoja senkin edestä), joten kuvittelen että vaikeinta lapsiperheenä asuminen on tässä silloin kun lapset ovat siinä 5-10 vuotiaita. Sitä nuoremmat eivät tarvitse suurta aluetta ja toisaalta 10 vuotta ja sitä vanhemmat ovat jo siinä iässä jossa he kulkevat itsenäisesti, jolloin keskeinen sijainti on vain etu. Ei tarvitse kuljettaa lapsia autolla joka paikkaan, kuten omakotimatoissa asuvat tekevät. Aivan ydinkeskustoja ei tietenkään edes tarvitse suunnitella lapsiperheitä ajatellen, mutta muita kaupunkimaisia alueita kylläkin. Toivoisin myös että vanhemmissa keskustakortteleissa alettaisiin panostaa juuri tuon 5-10 vuotiaiden lasten tarpeisiin ja osa parkkipaikoista muutettaisiin puistomaisiksi alueiksi. Parkkiongelmiin löytyisi kyllä vaihtoehtoja sähköisistä carparkeista lähtien.
tekijänä bitterfly
#16041
Yhdyn täysin Iggy.P:n mielipiteeseen.

Itse asiassa on vielä niin, että Suomalainen haja-asuminen on yksi suurimpia syitä miksi Turunkin keskusta ei ole lapsi- ja vanhusystävällinen. Koska haja-asuminen lisää autoilua ja keskustassa käyvät haja-asujat pitävät keskustaa pelkkänä liikenneverkkona, eivätkä arvosta ajatusta yhteisestä olohuoneesta.

On ikävää, että Turussa asuu keskustassa nykyään paljon vähemmän ihmisiä kuin lähiöissä ja pientaloalueilla. Keskustan asukkaiden sanan painoarvo alkaa yhteisissä kädenväännöissä olemaan niin heikko, että emme saa tahtoamme läpi, kun kotikulmiamme uudistetaan.

Jos Turussa asuisi vaikka 50% kaupungin asukkaista, kävelykeskustaa rakennettaisiin jo, eikä toriparkista nykymoudossaan edes keskusteltaisi, vaan tilalle olisi ehkä jo löydetty älykkäämpi ratkaisu.

Keskusta olisi näin paljon houkuttelevampi, myös lapsiperheille ja voisi olla että Turun väkiluku kasvaisi aivan eri tahtiin kuin nyt. Uskon keskusta-asumisen mieluisuuteen, mutta Suomessa syrjät painaa vaakakupissa ikävän haja-asutuskaavoituksen takia. Jos kaupungin keskustaan suhtaudutaan kuin kauppakeskukseen, onko ihme ettei ihminen halua siellä enää asua?
Avatar
tekijänä Kantti
#16052
Kaupunki on ollut lapsi ja vanhusystävällinen vielä kaupunkien ollessa puutalovaltaisia. Puutalokortteleissa oli lähes kaikissa kookas piha-alue ja rakennusten mataluudesta johtuen pihat olivat valoisia ja avaran tuntuisia. Toki kaupungeissa on aina ollut myös kivitaloja etenkin aivan ydinkeskustoissa, suurin osa asukkaista asui kuitenkin puutaloissa lähinnä siksi että kivitalot olivat kalliita. Siellä asui lähinnä varakkaampi koulutettu väki.

Sodan jälkeen uudisrakentamisen edettyä kaupungeissa - väestön siirtyessä yhä kiihtyvällä vauhdilla kaupunkeihin - kivitalojen pystytyksen ja elementtirakentamisen tullessa kuvioihi mukaan, jäivät puutalot uuden rakentamisen jalkoihin. Puutalojen lämmitys perustui puulämmitykseen ja mukavuudet puutaloissa olivat kerrostaloihin verrattuna aivan eri tasoilla. Tästä syystä puutaloille ei kyyneliä juurikaan vuodatettu, edustihan kivitalo-asuminen hyppäystä aivan eri tasolle entiseen verrattuna ja oli elintason tietynlaisena mittana.

Tonttipulassa puutalot saivat siis väistyä maaltapaon puskiessa kaupunkeihin lisää väestöä (mukana rytinässä meni kuten kaikki hyvin tietävät hienoja vanhoja kivirakennuksia jotka tänä päivänä olisivat kaupunkiensa ehdottomia helmiä) ja tehokkaan maankäytön vaatimuksesta (ja rakennusliikkeiden rahanhimosta, välillä poikkeamisluvallakin) taloista rakennettiin kaavoituksen sallimissa rajoissa mahdollisimman korkeita. Pihat olivat pienempiä, eivätkä tietenkään enää tämän korkean rakentamisen jälkeen niin valoisia. Vanhalla puutalo-tontilla olleet sireenimajat ja vanhat puut kaadettiin surutta ja tilalle tehtiin nurmikkoalueita joilla kävely oli kielletty, keskellä pihaa oli pieni alue joka oli varattu hiekkalaatikolle ja keinulle.

Esimerkki Turusta ennen vuotta 1935 otettu kuva jossa mitä selkeimmin näkyy puutalo-asumiseen liittyvä suuri ja valoisa piha.
http://i133.photobucket.com/albums/q51/ ... 5pikku.jpg

Vanhan kaupunkikuvan murjoutuessa muutamassa vuosikymmenessä lähes tunnistamattomaksi ja tylsän yksioikoiseksi - etenkin vanhoissa kaupungeissa joissa oli omailmeinen asukkaiden omaksi tuntema luonne - vastustus vanhan repimiselle ja uudisrakennusten selvästi nähtävissä olevalle halvalle mitäänsanomattomalle ilmeelle kasvoi sellaisiin mittoihin, etteivät kaupungin kaavoittajat rakennusliikkeiden kanssa enää voineet tehdä mitä itse halusivat ottamatta huomioon kaupunkilaisten ajatuksia. Tämän päivän keskusta rakentaminen alkaakin olla sellaista jonka voi hyvillä mielin hyväksyä osana uutta kaupunkikuvaa!

Puutalot alkoivat vähitellen edustaa persoonallista ja vaihtoehtoista asumista kaupungissa vastakohtana elementti-kerrostaloihin jotka selvästi olivat verrattavissa kenkälaatikkoihin arkkitehtuurinsa osalta (arkkitehtuuri on aika vaativa termi puhuttaessa 60 - 80 -luvulla rakennetuista elementtirakennuksista). Puutaloista tulikin osalle asukkaista elämäntapa asumisen osalta ja etenkin lapsiperheet ovat himoinneet puutaloasumista niiden suojatun ja avaran pihan vuoksi, sekä siksi että asunto on rakennettavissa oman näköisekseen, toisin kuin kerrostalo-asunto. Puutaloissa oleva avara vintti-tila ja alusta muokattiin varastotilasta asumiskäyttöön, keittiöt modernisoitii, rakennettiin sauna ja peseytymistilat jne. Puutalot ovat vain kasvaneen arvonsa vuoksi kaikonneet monen lapsiperheen ulottumattomiin ja lähiöt ovat täten muodostuneet lapsiperheiden pääasialliseksi asuinpaikaksi.

Keskustan muodostuessa monelle mahdottomaksi paikaksi hankkia itselle sopiva asunto, väestöä muutti lähiöihin ja tästä syystä liikennetarpeet moninkertaistuivat kaupungissakin. Turusta puhuttaessa (väärä paikka ehkä puhua Turusta ;) mutta asia koskee varmasti Oulua ja kaikkia vanhoja kaupunkeja suomessa) liikenne kaupungissa hoitui käsittääkseni pääosin hyvin joukkoliikenteen voimin, Turussa 3 eri raitiotielinjan välityksellä ja loput linja-autoilla. Itse olen käyttänyt runsaasti raitiovaunuja liikkumisessani aikanaan ja sielua kirvelee verisesti vieläkin niiden jouduttua hätäisesti puretuksi AAAAaarrgggghhh.... :pottytrain2: ...

Mutta keskustan kalleuden ja ahtauden vuoksi asuminen on siirtynyt edullisemmille alueille lähiöihin ja tästä, sekä kaupunki-väestön lisääntymisestä johtuu liikenteen voimakas lisääntyminen ja asumisviihtyisyyden taantuminen keskustoissa. Tämä on myös tehnyt mahdolliseksi kaupungin laidoille nousseet ostosparatiisin jonne on helppo pöräyttää autolla.

Oma syntymäkotini on puutalossa jossa ei ollut niitäkään mukavuuksia jotka useimmissa puutaloissa olivat, joissa vähintään vesi tuli sisään. Asuin tällaisessa ympäristössä todella pitkään eikä syntymäkotiini edelleenkään tule muuta kuin sähkö - eikä mukavuuksia tule tähän rakennukseen koskaan tulemaankaan, sen verran kova suojelu kerroin makaa päällä :D
Avatar
tekijänä Iggy.P
#16054
Kantti kirjoitti:Mutta keskustan kalleuden ja ahtauden vuoksi asuminen on siirtynyt edullisemmille alueille lähiöihin ja tästä, sekä kaupunki-väestön lisääntymisestä johtuu liikenteen voimakas lisääntyminen ja asumisviihtyisyyden taantuminen keskustoissa.
Olisin halukas kuulemaan mitä pitkään kehitystä seuranneena esittäisit ratkaisuksi näihin ongelmiin? Et kommentoinut ehdottamiani asioita.
tekijänä bitterfly
#16055
Kantti kirjoitti: Mutta keskustan kalleuden ja ahtauden vuoksi asuminen on siirtynyt edullisemmille alueille lähiöihin ja tästä, sekä kaupunki-väestön lisääntymisestä johtuu liikenteen voimakas lisääntyminen ja asumisviihtyisyyden taantuminen keskustoissa. Tämä on myös tehnyt mahdolliseksi kaupungin laidoille nousseet ostosparatiisin jonne on helppo pöräyttää autolla.
Tämäkin on ihan vain kaavoituksen syytä. Lähiöiden rakentaminen on yksi suurimpia liikenteen lisääjiä, ja nimen omaan keskustassa. Kallista se on, koska sitä on niin vähän suhteessa muuhun tarjontaan. Olen vahvasti sitä mieltä, että kaupunkeja tulisi yksin omaan kaavoittaa keskustamaisesti. Vieläpä niin, että keskustan levitessä kehityskäytäviksi säteittäin eri suuntiin alettaisiin vasta niiden muodostuttua väliin rakentamaan pientaloalueita ja lähiöitä.

Puhun Turusta, koska tunnen sen parhaiten. Tällä hetkellä tilanne on se, että "pienen" keskustan ympärille on n. 5 - 7km säteellä rakennettu lähiö- ja pientalovyöhykettä. Se blockkii Turun keskustan niin, että keskusta ei voi laajeta juuri muuten kuin täydentäen rakentamalla ja vanhaa alta murskaamalla.

Seudullisista kehityskäytävistä tulee hitaasti muodostuvia ja rikkonaisia, vanhan kaupunkirakenteen haitatessa sen kehittymistä. Toisaalta siinä on myös puolensa, kuten Kupittaan teollisuus alueen tarjoama valmis kunnalistekniikka ja infra, näin uusia "tornitaloja" on helppo pystytellä lähes valmiiksi rakennettuihin kortteleihin.[/quote]
Viimeksi muokannut bitterfly, 27.12.07 00:15. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Avatar
tekijänä Kantti
#16060
Iggy.P kirjoitti:Olisin halukas kuulemaan mitä pitkään kehitystä seuranneena esittäisit ratkaisuksi näihin ongelmiin? Et kommentoinut ehdottamiani asioita.
Ei minulla ole ratkaisua asiaan, tuskin kenelläkään on, patenttiratkaisua ei ole olemassa koska niin monet seikat riippuvat toinen toisistaan. Tuossa aikaisemmin toin karheasti esiin sen kehityskaaren jonka seurauksena asetelma on tämä kuin on.
bitterfly kirjoitti:Tämäkin on ihan vain kaavoituksen syytä. Lähiöiden rakentaminen on yksi suurimpia liikenteen lisääjiä, ja nimen omaan keskustassa. Kallista se on, koska sitä on niin vähän suhteessa muuhun tarjontaan. Olen vahvasti sitä mieltä, että kaupunkeja tulisi yksin omaan kaavoittaa keskustamaisesti. Vieläpä niin, että keskustan levitessä kehityskäytäviksi säteittäin eri suuntiin alettaisiin vasta niiden muodostuttua väliin rakentamaan pientaloalueita ja lähiöitä.
Niin kauan kuin kiinteistöt ja maapohja ovat osa elinkeino- ja liiketoimintaa valikoituu osa kaupungin asukkaista keskusta-asujiksi ja osan on katsottava kotinsa kauempaa. Näin se on mennyt enkä näe muutosta olevan tulossa vaan päinvastoin, useat lapsiperheet haluavat muuttaa omakotitaloihin suhteellisen kauaskin kaupungista, helposti n. 30 km:n säteellä. Nämä lähiöissä, ja kauempana asuvat suurin osin kansoittavat automarketteja käyden ehkä kaupungissa vain töissä ja hakemassa palveluja joita ei automarketeissa saa. Mutta käyttävät automarkettien palveluja keskustassakin asuvat.

Kaavoituksella tietysti pyritään ohjaamaan rakentamista mutta vain diktaattori voisi tehdä ratkaisuja muista täysin piittaamatta ja olla huomioimatta kiinteistöjen ja kaupungin maapohjan omistajien vaatimuksia omaan omaisuuteensa, eli taloudellisen arvon leikkauksista joista tässä olisi kyse, jotta lapsiperheille olisi edes taloudellisesti mahdollista asua keskustassa! Äkkinäisiä ratkaisuja ei ole, keskusta on kallista aluetta ja kauppatavara muiden joukossa. Ainakin vielä.

Mutta jotakin pitäsi tehdä ja tullaan tekemäänkin koska alkaa olla pakko.
Avatar
tekijänä eskimo
#16105
Iggy.P olettaa Kuusiluodon olevan museokorttelin, johon on siirretty vanhoja taloja. Todellisuudessa alue on aitoa Engelin vuoden 1822 kaavan mukaan rakennettua puukaupunkia. 1820-luvulta on jäljellä 2 - 3 taloa mm. ensimmäisen kuvan keltainen talo (Palovakuutettu 1824. Oikeastaan talo nykyisellään muodostuu kolmesta vanhasta rakennuksesta, jotka on yhdistetty ja korotettu 1850-luvulla ja peruskorjattu 1975). Alue on suojeltu asemakaavalla. Sen mukaan Kuusiluotoa on täydennetty muutamalla vanhan mallisella uudisrakennuksilla.
Kuusiluodon asukasyhdistyksen sivuilla on aineistoa alueesta:
http://www.kuusiluoto.net/kuusiluoto.htm

Kuva
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
  • 6
  • 15