Kaupunki on ollut lapsi ja vanhusystävällinen vielä kaupunkien ollessa puutalovaltaisia. Puutalokortteleissa oli lähes kaikissa kookas piha-alue ja rakennusten mataluudesta johtuen pihat olivat valoisia ja avaran tuntuisia. Toki kaupungeissa on aina ollut myös kivitaloja etenkin aivan ydinkeskustoissa, suurin osa asukkaista asui kuitenkin puutaloissa lähinnä siksi että kivitalot olivat kalliita. Siellä asui lähinnä varakkaampi koulutettu väki.
Sodan jälkeen uudisrakentamisen edettyä kaupungeissa - väestön siirtyessä yhä kiihtyvällä vauhdilla kaupunkeihin - kivitalojen pystytyksen ja elementtirakentamisen tullessa kuvioihi mukaan, jäivät puutalot uuden rakentamisen jalkoihin. Puutalojen lämmitys perustui puulämmitykseen ja mukavuudet puutaloissa olivat kerrostaloihin verrattuna aivan eri tasoilla. Tästä syystä puutaloille ei kyyneliä juurikaan vuodatettu, edustihan kivitalo-asuminen hyppäystä aivan eri tasolle entiseen verrattuna ja oli elintason tietynlaisena mittana.
Tonttipulassa puutalot saivat siis väistyä maaltapaon puskiessa kaupunkeihin lisää väestöä (mukana rytinässä meni kuten kaikki hyvin tietävät hienoja vanhoja kivirakennuksia jotka tänä päivänä olisivat kaupunkiensa ehdottomia helmiä) ja tehokkaan maankäytön vaatimuksesta (ja rakennusliikkeiden rahanhimosta, välillä poikkeamisluvallakin) taloista rakennettiin kaavoituksen sallimissa rajoissa mahdollisimman korkeita. Pihat olivat pienempiä, eivätkä tietenkään enää tämän korkean rakentamisen jälkeen niin valoisia. Vanhalla puutalo-tontilla olleet sireenimajat ja vanhat puut kaadettiin surutta ja tilalle tehtiin nurmikkoalueita joilla kävely oli kielletty, keskellä pihaa oli pieni alue joka oli varattu hiekkalaatikolle ja keinulle.
Esimerkki Turusta ennen vuotta 1935 otettu kuva jossa mitä selkeimmin näkyy puutalo-asumiseen liittyvä suuri ja valoisa piha.
http://i133.photobucket.com/albums/q51/ ... 5pikku.jpg
Vanhan kaupunkikuvan murjoutuessa muutamassa vuosikymmenessä lähes tunnistamattomaksi ja tylsän yksioikoiseksi - etenkin vanhoissa kaupungeissa joissa oli omailmeinen asukkaiden omaksi tuntema luonne - vastustus vanhan repimiselle ja uudisrakennusten selvästi nähtävissä olevalle halvalle mitäänsanomattomalle ilmeelle kasvoi sellaisiin mittoihin, etteivät kaupungin kaavoittajat rakennusliikkeiden kanssa enää voineet tehdä mitä itse halusivat ottamatta huomioon kaupunkilaisten ajatuksia. Tämän päivän keskusta rakentaminen alkaakin olla sellaista jonka voi hyvillä mielin hyväksyä osana uutta kaupunkikuvaa!
Puutalot alkoivat vähitellen edustaa persoonallista ja vaihtoehtoista asumista kaupungissa vastakohtana elementti-kerrostaloihin jotka selvästi olivat verrattavissa kenkälaatikkoihin arkkitehtuurinsa osalta (arkkitehtuuri on aika vaativa termi puhuttaessa 60 - 80 -luvulla rakennetuista elementtirakennuksista). Puutaloista tulikin osalle asukkaista elämäntapa asumisen osalta ja etenkin lapsiperheet ovat himoinneet puutaloasumista niiden suojatun ja avaran pihan vuoksi, sekä siksi että asunto on rakennettavissa oman näköisekseen, toisin kuin kerrostalo-asunto. Puutaloissa oleva avara vintti-tila ja alusta muokattiin varastotilasta asumiskäyttöön, keittiöt modernisoitii, rakennettiin sauna ja peseytymistilat jne. Puutalot ovat vain kasvaneen arvonsa vuoksi kaikonneet monen lapsiperheen ulottumattomiin ja lähiöt ovat täten muodostuneet lapsiperheiden pääasialliseksi asuinpaikaksi.
Keskustan muodostuessa monelle mahdottomaksi paikaksi hankkia itselle sopiva asunto, väestöä muutti lähiöihin ja tästä syystä liikennetarpeet moninkertaistuivat kaupungissakin. Turusta puhuttaessa (väärä paikka ehkä puhua Turusta
mutta asia koskee varmasti Oulua ja kaikkia vanhoja kaupunkeja suomessa) liikenne kaupungissa hoitui käsittääkseni pääosin hyvin joukkoliikenteen voimin, Turussa 3 eri raitiotielinjan välityksellä ja loput linja-autoilla. Itse olen käyttänyt runsaasti raitiovaunuja liikkumisessani aikanaan ja sielua kirvelee verisesti vieläkin niiden jouduttua hätäisesti puretuksi
AAAAaarrgggghhh.... ...
Mutta keskustan kalleuden ja ahtauden vuoksi asuminen on siirtynyt edullisemmille alueille lähiöihin ja tästä, sekä kaupunki-väestön lisääntymisestä johtuu liikenteen voimakas lisääntyminen ja asumisviihtyisyyden taantuminen keskustoissa. Tämä on myös tehnyt mahdolliseksi kaupungin laidoille nousseet ostosparatiisin jonne on helppo pöräyttää autolla.
Oma syntymäkotini on puutalossa jossa ei ollut niitäkään mukavuuksia jotka useimmissa puutaloissa olivat, joissa vähintään vesi tuli sisään. Asuin tällaisessa ympäristössä todella pitkään eikä syntymäkotiini edelleenkään tule muuta kuin sähkö - eikä mukavuuksia tule tähän rakennukseen koskaan tulemaankaan, sen verran kova suojelu kerroin makaa päällä